Jännittäminen ennen nostoa - hyvä vai huono?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AEOM89
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Jos jännittää ennen penkkipunnerrussarjaa (tai ennen ennätysyritystä) niin onko siitä enemmän hyötyä vai haittaa? Mua jännittää jostain syystä silloin tällöin, mutta ei aina. Syke siinä ainakin nousee. Ilmeisesti adrenaliinitasokin silloin nousee jos vähän jännittää?

Jos jännittää ennen penkkipunnerrussarjaa (tai ennen ennätysyritystä) niin onko siitä enemmän hyötyä vai haittaa? Mua jännittää jostain syystä silloin tällöin, mutta ei aina. Syke siinä ainakin nousee. Ilmeisesti adrenaliinitasokin silloin nousee jos vähän jännittää?

Mitä luulet, jännittääkö huippu-urheilijaa Olympia finaalissa? Jännittää, ei liikaa, eikä liian vähän, vaan sopivasti (ainakin jos hyvin menee). Jännittäminen ym. nostaa vireystilaa ja sitä on kärppänä, eli jännittää saa. Oikeestaan hyvä jos treeneissä osaa vähän jännittää, itellä on treeneissä monesti nollat taulussa ton suhteen. Vasta kisoissa saa jännitystä kehiin.

syksyllä kun otin ekan varsinaisen vetomaksimini niin ehdin tangon takana seistessäni jo ajatella että jos en kohta ala vetää tätä niin kuukahdan lattialle tärisemään ja pumppu räjähtää. Taisin olla aika täpinöissä ;)

Juu, kyllähän se oma ennätys paranikin 20kg :)

Luulisin kyllä itsevarmuuden olevan parempi tunne kuin jännittäminen. Jännittäessä jaloista ja käsistä saattaa tulla ihan keitettyä spagettia.

Joskus tulee ihan perustreeneissäkin jännitettyä, kun pitäisi saada vähintään jokin tietty toistomäärä.

Hyvästä se pieni jännitys on, niin kauan kun vaan uskoo siihen nostoon, että se todella sieltä tulee. Epävarmuus ja pelko taas voi viedä voimat. Ainakin itselläni huomannu vähän tuon tyylistä

Paras varmaan alkaa nostamaan jämäkästi ja mikäli sarja jatkuu niin sen edetessä voi sitten vihastua sille levytangolle :D

Ite tärisen monesti lyhyiden maksimisarjojen jälkeen :D Ei se adrenaliini varsinaisesti voimaa anna jos muuten valmistautuu sarjaan (mun mielestä).

Nyt kokeilin penkkimaksimia ekaa kertaa sitten kahteen vuoteen. Treeni kulki hyvin ja sarjapainoissa tehtiin enkkoja jatkuvasti. Suunnittelin maksiminostoa pitkään. Aina ennen ennätyksen kokeilua meikä jännittää ihan sikana. Tulee kehoon sellanen jännä tunne, se leviää päästä varpaisiin ja sen voi melkein tuntea, pulssi nousee ja hengitys muuttuu oudoksi. Sieraimissa tuntuu sellanen outo tuoksu. Kylmät väreet menee kehossa. Puren hampaita yhteen. Tuosta saan aina ihan järkyttävää buustia nostoon. Yleensä aina mennyt enkat kun olen sen päättänyt ja hyvin suunnitellut!!

Sama oli aina koulussa tai intissä kun oli kuntotestit. Siinä on aina joku ylimääräinen lataus mukana ja nuo edellä mainitut oireet.. :)

Mulla ainakin jännittäminen vie kaiken itseluottamuksen ja sitä kautta voimia... Kunnon raivot ennen nostoa taas tuntuu tuovan voimaa

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Ite tärisen monesti lyhyiden maksimisarjojen jälkeen :D Ei se adrenaliini varsinaisesti voimaa anna jos muuten valmistautuu sarjaan (mun mielestä).

Mää tärisen myös, silloin tällöin, ehkäpä juuri johtuen siitä jännityksestä.
Asiaa sivuten, lähes aina ensimmäisen kovan sarjan jälkeen tulee muutama aivastus perä perää, mistä mahtaa johtua?

Jännitys on kehon luonnollinen tapa valmistautua fyysiseen koitokseen: pakene/taistele. Jotain on oudosti, jos se ei auta suorituksessa. Jännityksen laukeaminen sitten huonontaa suoritusta. Ehkä joidenkin huonot kokemukset jännittämisestä liittyvät tähän tai sitten itse jännityksessä on jotain pielessä.

Jännitys on kehon luonnollinen tapa valmistautua fyysiseen koitokseen: pakene/taistele. Jotain on oudosti, jos se ei auta suorituksessa. Jännityksen laukeaminen sitten huonontaa suoritusta. Ehkä joidenkin huonot kokemukset jännittämisestä liittyvät tähän tai sitten itse jännityksessä on jotain pielessä.

En tiedä noista teorioista, mutta käytännössä se ei ihan noin mene. Olen monelta muultakin kuullut, että parhaiten nousee sillon kun se rauta vaan nostetaan pahemmin sitä miettimättä tai jännittämättä.

En tiedä noista teorioista, mutta käytännössä se ei ihan noin mene. Olen monelta muultakin kuullut, että parhaiten nousee sillon kun se rauta vaan nostetaan pahemmin sitä miettimättä tai jännittämättä.

Jännittäminen ei tosiaan välttämättä ole se paras tapa saada enemmän rautaa ilmaan. Puhtaalla aggressiivisuudella nostetaan yleensä enemmän. Pitäisi saada sellainen tunnetila päälle, että oma henki on nyt pelissä ja se perkeleen tanko pitää saada nostettua.

Normaalissa kestävyyssuorituksessa (=ei ole mitään elintärkeää motivaatiota liikkua) ihminen kykenee ottamaan itsestään irti maksimissaan ehkä 70-80%. En muista tarkkoja lukuja, kuinka paljon resursseja jää käyttämättä normaalissa maksimivoimasuorituksessa, mutta sataan prosenttiin ei joka tapauksessa päästä. Ei ainakaan jos nosto tehdään motiivilla "noh, katotaas nyt nouseeks tää vai ei".

Olen jostain lukenut, että ihmisen aivoissa on mekanismi, joka estää ihmistä ottamasta kaikkea voimaa lihaksistaan irti, koska silloin hän vahingoittaisi itseään . Ja vahingoittaahan sitä mikrovaurioiden muodossa näistä estoista huolimatta kun treenaa kovaa. Jotain sähköstimulaatiokokeita olen lukenut lihaksilla tehdyn, mutta en nyt muista mitään prosenttilukuja paljonko olisi mahdollista ottaa enemmän irti kehostaan. Joskus vois kokeilla sitä, että suuttuu aivan :curs: :sti ennen nostoa ja sitten huutaa perkelettä salilla aivan niin lujaa kuin vain ikinä jaksaa ja nostaa sitten. Jos ei rauta liikkuis yhtään paremmin niin kenties porukat salilla ainakin. :D

Mconen ei taida kielistä tietää, kun enhän minä väittänyt jännittämisen olevan paras tapa nostaa paljon rautaa, vaan että se parantaa suoritusta. Agre voi sitten parantaa suoritusta enemmän. Siinäkin on kyse kehon valmistautumisesta fyysiseen suoritukseen. Jännityksessä keho valmistautuu tulevaan koitokseen ja agressiossa ollaankin jo keskellä koitosta.

Puhtaasti spekuloiden luulisi, että jännitys auttaa juoksuun paremmin ja agressio sitten taistelun kaltaiseen suoritukseen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom