Jääkiekko (harrastuksista paras)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kiekko
  • Aloitettu Aloitettu
Olisiko jollain (Replay) antaa valmiita tekniikkatreenejä tai linkkejä, joiden avulla voisi kehittää niin luistelu kuin mailankäsittelytekniikkaakin. Pelaan harrasteporukassa, kuten aiemminkin on varmaan jo käynyt ilmi, jossa enin osa pelaa vain omaksi ilokseen ja treenit ovatkin sitten sen mukaisia eli lähinnä sitä hauskinta(pelaamista)

Tiedän ettei tämänikäisestä mitään huippukiekkoilijaa leivota enää, mutta tahtoisin jossainvaiheessa pelata oikeassa joukkueessa jossain alemmalla sarjatasolla tai ainakin kehittää taitojani omaksi ilokseni muuten mahdollisimman paljon. Paras tapa tietysti olisi liittyä "jo" tässä vaiheessa kunnolla treenaavaan porukkaan, mutta se ei nykyisessä elämäntilanteessa ole mahdollista eika todennäköisesti vielä puoleentoista vuoteen muutenkaan.

Olen kiekkoilijana tavallaan luonnonlapsi. Yksin ulkojäillä/hallissa ja nykyisen porukkani mukana olen höntsäillyt paljon ja oppinut sen mitä tätä kautta on luonnollisesti tullut. Lisänä olen tietenkin pitänyt levyltä laukomista.

Kunto on kyllä hyvällä tasolla ja sinne en apua sinänsä kaipaa, mutta olisin kiitollinen jos jollain olisi heittää vinkkejä yksin tai parin samantapaisen kaverin kanssa tehtäviin tekniikkatreeneihin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Luonnon jäillä talvella maila tekniikan hiemomista ja luistelutekniikan parantamista.Kannattaa katsoa pro kiekkoa ja ottaa sieltä esimerkkejä ja koittaa luonnon jäillä samoja temppuja.Kesällä kannattaa tehdä kimmoisuus treenejä.Kun on hyvä mailatekniikka ja luistelu taito niillä pääsee pitkälle.Valitettavasti pelisilmiä ei myydä kesportissa!
Jääkiekossa tärkeintä on katsoa ympärilleen eikä kiekkoa!

Jääkiekkossa tarvitaan nopeutta ,taitoa,pelisilmää,nopeita rytmin vaihdoksia, ja nopeus kestävyyttä.Noilla uusilla nhl ja sm liiga säännöillä ei riitä että on iso vahva.Pitää olla taitava ketterä,nopea ja hyvän pelisilmän omaava.Puukäsiä ei enää tarvita!
Jääkiekko,voimanosto ja bodaus on kolme eri lajia totesi mulle yksi nhl kiekkoilija,jolle oli sanottu että hanki lisää lihasta.Hän hankki lisää lihaksia ja voimaa,mutta luistin ei enää kulkenut samaan malliin ja ketteryys oli poissa.Farmi kutsui.Hän palasi vanhaan ketteryys ja nopeus voimaharjoitteluun.Paino ja voimataso tippuivat,mutta peli rupesi kulkeen!

Alemmilla sarjatasoilla pärjää pitkälle sillä että on nopea luistelemaan, niin että kiekko pysyy edes jotenkuten lavassa.
Suosittelisin tekemään vaan paljon erilaisia spurtteja kiekon kanssa, mitään jalkakikkoja ei aluksi kannata ruveta treenaamaan vaikka ne varmaan mielekkäämpiä olisikin.
Laukaus on toinen mihin kannattaa panostaa ja se paranee vain laukomalla PALJON.

Replaylle elämän kokoiset kiitokset. Osa oli sellaisia basicjuttuja mitä on tullut jo ominpäin tehtyäkin, mutta paljon oli myös hyvää ja ihan uusia treenejä ja jippoja.

Viittiskö replay pistää tähän jonkun sähköposti-osotteen johon voisi avautua ja kysyä apua ? :)
Avaudu vaan rohkeasti tänne Pakkikselle, kyllä täältä varmasti apua ja tietoa löytyy ja varmasti enemmän kuin minulta yksin. Jos ei joku pakottava syy sitä estä.

Noh, olen 15vuotias joka haluisi niin pirusti pelata jääkiekkoa (joukkueessa) ja ennenkaikkea olla hyvä ("edes" 2-3div luokkaa(junnuissa)). Mutta tähän aikaan on todella paha aloittaa jääkiekkoa kun sielä ei saa peliaikaakaan. Tietty ajattelin mennä johonkin huonompaan joukkueeseen jossa peluutetaan tasapuolisesti. En myöskään ole nopea,voimakas tai kestävä enkä omaa hyviä käsiä. Eli en ole hyvä (vielä, ehkäpä?;)) missään :D

Nyt tarvitsis apua millä kehittyä mahdollisimman tehokkaasti. Nyt on todennäköistä että menen yhteen heikompaan joukkueeseen jossa peluutetaan tasapuolistesti ja pelataan kevyessä sarjassa (joku harrastessarja tjsp. ei saa taklata).

Eli suoraansanottuna OLEN VALMIS TEKEMÄÄN MITÄ VAIN. Joten Replay&muut expertit, ohjeita kehiin ;)

Et siis ole aikaisemmin pelannut jääkiekkoa lainkaan? Tässäpä onkin meille haastetta :)

Minkälainen treenitausta sinulla noin muuten on? Harrastatko/ oletko harrastanut mitään liikuntaa säännöllisesti vai rajoittuuko urheileminen koulun liikuntatunteihin? Ilmeisesti kuitenkin pysyt luistimilla kun joukkueeseen asti olet päässyt.

Joukkueen valintaan antaisin semmoisen vinkin, että mene siihen joukkueeseen, jossa panostetaan pelaajan kehittämiseen yksilönä eikä pelkästään joukkueen menestykseen, kuten monessa suurseurassa jo tuossa iässä on tapana. Valmentajan ammattitaito on tietenkin toinen ratkaiseva tekijä. Ammattitaitoinen kaveri pystyy ja osaa huomioida jokaisen pelaajan yksilönä ja antaa pelaajalle eväitä eteenpäin.

Harkitse kuitenkin tarkkaan joukkueesi. Jos harjoittelu on molemmissa samalla tasolla niin mene sinne missä saat pelata. Jos toisessa paikassa harjoittelu on tasokasta ja toisessa puuhastelua, niin tasokas harjoittelu saattaa viedä sinua enemmän eteenpäin vaikket peliaikaa hirveästi saisikaan. Mutta maailma on valintoja täynnä, eikä tämä varmasti ole helpoimmasta päästä.

No siis en ole vielä joukkueessa, mutta tarkoitus olis mennä, sähköpostilla olisin voinnut antaa joukkueiden vaihtoehdot, mutta tähän kaiken maailman katseltavaksi en viitsi laittaa.

No pari vuotta oon nyt käynyt jonkunverta ulkojäillä ja tänään kävin kattelemassa uusia luistimia ja mailoja. Pääsisin joka viikko yksin kynäileen hallini 2h kun on tyhjää (ehkä jopa enemmän jos joku porukka ei saavu vuorolleen).

Siis tohon höntsy joukkueeseen mihin aion mennä niin on vissiin 2 harkat viikossa + pelit. Ja tuola ei siis saa taklata eli se on jokin harrastesarja tjsp.

Sitten mitä muuta mun kantsis nyt "kauden-aikana" tehdä? Ulkojäillä? Salilla? Kotona? Lenkillä?

Heitä tosissaan Replay tähän kaikkea mukavaa harjoitusta sekä jonkunäköinen "ohjelma" jota mun kannattais rueta tekemään. Tai eri "vaihoehtoja" joista voin sitten koota oman tjsp.?

Ja vähän "selostusta" mun taitotasosta. En osaa katsoa kunnolla ylös että näkisin kentän kunnolla vaan katson kiekkoon :/ Musta pääsee luistelemalla ohi eli olen todella helppo ohitettava ja tiukat käännökset, nopea luistelu (:D) ym vähänkin "monipuolisempi" luistelu on vaikeata.

Olen siis nyt valmis tekemään mitä vain että joskus pelaisinkin hyvin :) Kiitos Replay jo etukäteen!

Sulla on ikää suhteessa sen verran paljon ja työnsarkaa perkeleesti, että turha mitään tarkempia neuvoja antaa. Vietät vaan aikaa jäällä niin tasos nousee jos on noustakseen. Kehityt aluks varmaan aika nopeasti, jos kerran olet vasta aloittamassa.

Pelaan B-junnuissa ja joukkueen tavoite on pelata 1-divarissa kunhan alkusarjasta selvitään, mutta kunto ei todellakaan ole vielä siellä missä pitäis. Liigapelaajat tuntuu polkevan paljon kuntopyörää, kannattaisko sitä kuntoa hakea sieltä vai lenkkipolulta?

Liigapelaajat tuntuu polkevan paljon kuntopyörää, kannattaisko sitä kuntoa hakea sieltä vai lenkkipolulta?
Kuntopyörä on siitä hyvä vaihtoehto, että se ei rasita niveliä ja liike on samantapainen kuin luistelussa.

Ja sitten PR91:lle:
Treenaa vaan pirusti ja talvella paljon ulkojäille. Koita päästä nopeasti johonkin joukkueeseen, koska siellä kehityt nopeammin kuin yksin pelatessa. Hio tärkeimpiä osa-alueita eli luistelua, kiekon kuljettamista, syöttöä ja laukausta. Ja tsemppiä :thumbs: Aloitin itse jääkiekon joukkueessa vasta melkein 15-vuotiaana. Nopeasti olen kehittynyt ja uskon että sinäkin kehityt, kun teet vain työtä sen eteen :whip:

Sitten mitä muuta mun kantsis nyt "kauden-aikana" tehdä? Ulkojäillä?
Jääkiekko on taitolaji, joten käytä se vähäinen jääaika (hallissa ja ulkona) jääkiekon perustaitojen opettelemiseen. Eli luistelu, kiekonkäsittely, syöttö ja syötön vastaanotto sekä laukaus. Ks. aiemmin laittamani linkit.

Jos sinulla ei ole kovin paljon salitreeniä takana niin ottaisin alkuun ihan normaalia kesto- ja perusvoimaharjoittelua. Kestovoimaharjoittelun (lihaskestävyys) harjoittelun voit kyllä suorittaa kotonakin tekemällä erilaisia kuntopiirejä. Salilla liikkeelle noin 50% maksimista esim. 3-4 sarjaa 6-12 toistoa.

Kuntopiirejä, venyttelyä, mailatekniikkaharjoitteita puukuulalla tai vaikka golfpallolla ja laukausharjoituksia jos mahdollista.

Lenkillä?
Kauden aikana en ole kovin paljoa aerobista teettänyt, lähinnä ne tulevat alku- ja loppuverryttelyjen yhteydessä. Ehkä 1-2 palauttavaa lenkkiä. Riippuu tietysti omasta kunnostasi onko tällä osalueella paljonkin kehitettävää.

Etköhän sinä tällä pääse liikkeelle, tsemppiä treeniin. :thumbs:

Itse olen 16v ja oikeastaan ainoa urheilutausta on että olen pelannut jenkkifutista 11-vuotiaasta saakka. Salilla olen käynyt hieman yli vuoden. Onko liian myöhäistä aloittaa laji? Itseäni kiinnostaisi pelata jossain b-jun 4-5 div tasolla. Minkälaiset kausimaksut joukkueilla ovat tässä divisioonassa suunnilleen?

Jääkiekko on niin hieno laji, että sen aloittaminen ei ole koskaan liian myöhäistä.

Ite oon pelannu lätkää jotain 5 vuotta ja on tämmöinen kysymys nopeudesta eli siis.Ite juoksen 60m:iä ihan helekutin paskaan aikaan, mutta sitten taas kentällä pärjään Luistelunopeudessa ihan kivasti,en oo ehkä nopein mut keskikastia kai nopeuden puolesta mutta mun 60m:in aika on semmoinen 11.17s. Eli onko mahdollista että sarja jota pelaan on ihan sieltä ja syvältä, vai eroaako juoksu-luistelunopeus toisistaan niin paljon?olis kiva saada tietää mikä mulla mättää, vaikka kentällä olen nopeuden puolesta suht hyvä ja liikkeenkin kannalta, mutta sitten taas juoksussa oon ihan persiist...

Luistelunopeus ei ole käsittääkseni kovinkaan paljoa tekniikasta kiinni. Sitä joko on nopea tai sitten ei. Mun entisessä joukkueessa oli yks jätkä joka oli niin älyttömän huono luistelemaan (siis tekniikaltaan, kaarreluistelu ym.) mut se oli silti koko joukkueen nopein. Räjähtävyyttä helvetisti ja siihen vielä kevyt paino (about 65kg). Se on kyllä aika nopea juoksemaankin. Liigasta tämmönen esimerkki ku Pasi Nielikäinen. Tekniikka on aika huono mutta on äijä aika nopea. Yleensä kuitenkin pienimmät kaverit on nopeimpia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom