Jääkiekko (harrastuksista paras)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kiekko
  • Aloitettu Aloitettu
Millä saisi mahdollisimman paljon nopeutta ja ennen kaikkea terävyyttä ja voimaa luisteluun?? Millaisia kuivaharjoitus metodeja teidän mielestänne olisi hyvä kokeilla entä jäällä pelkkiä spurttaja vai aivan jotakin muuta??

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Millä saisi mahdollisimman paljon nopeutta ja ennen kaikkea terävyyttä ja voimaa luisteluun?? Millaisia kuivaharjoitus metodeja teidän mielestänne olisi hyvä kokeilla entä jäällä pelkkiä spurttaja vai aivan jotakin muuta??

Riippuu vähän sun iästä. Itte vein 14-v ikäsille kesäreeneissä aika paljon porrasjuoksua sillai ettei menty hapoille asti ja hyvin näytti toimivan.

Terävyyttä saa parhaiten kait luistelutekniikkaharjotuksilla. Nopeutta ja voimaa sitten puntilla ja kimmoisuusharjoittelulla. Kimmoisuutta loikkaharjoituksilla ym.

Sitten vielä kysymys motoriikasta, koordinaatiosta ja tasapainosta. Kehittyvätkö nämä vanhemmalla iällä eli 16-> ?? Kiekon aloitin 15-vuotiaana, mutta esimerkiksi judoa harrastin about 12-vuotiaana. Sekin on voinut luoda hyvät pohjat. Ja tottakai pienempänä on tullut pelattua kaikkia mahdollisisa leikkejä.

Sitten vielä kysymys motoriikasta, koordinaatiosta ja tasapainosta. Kehittyvätkö nämä vanhemmalla iällä eli 16-> ??
Motoriikkaa, koordinaatiota ja tasapainoa on mahdollista kehittää vielä lapsuus- ja teini-iän jälkeenkin. Vanhempana uusien taitojen ja ominaisuuksien oppiminen on kuitenkin huomattavasti vaikeampaa ja se vaatii enemmän työtä kuin "herkkinä ikävuosina".

Itse pelasin joku 9-10 vuotta jääkiekkoa, kivaahan se oli vikaan kauteen, jolloin koko touhu muuttui työksi. Harkoissa meni tuhottomasti aikaa ja valmentaja ei ollut se mukavin ihminen, siihen se sitten jäikin, ei motoivoinut olla oikeastaan joka toinen päivä joku kolme tuntia hallilla :)

Itsekkin tuli sohittua tuota lajia semmoset 7 vuotta Jokereissa. Huomas siinä 16-17 vuotiaana et homma alkaa menee jo pirun vakavaks, ei se enää oikee alkanu oleen mitään harrastamista, kun vaan parhaat sai pelata.
Toinen este oli se, kun olin niin pirun pieni ja tulikin vähä kiusattua siellä kun kikkasin siellä mahtavalla 165cm tangollani ja kun se 180cm ja 90kg jässikkä tulee vastaan siellä maalin takana niin siinä on kyllä melkonen pupu pöksyissä. :hyper:

No se oli melkee se syy miks aloin nostelee painoja sit vähä enemmän ja törmäsinki viime vknloppuna cafe punawuores 2 vanhaan jokerituttuun, jotka pelaa nykysin A-junnuissa. Naureskelin ku olin niitä jo pidempi ja raamit melko samat :thumbs:

Ei siinä muuta, todella hieno laji on kyllä. Usein tekee mieli mennä takas kikkailemaan. Kaikki hienot elementit tässä lajissa kyllä on :kippis1:

Ohjelma

Jepa, eli oon jääkiekkoa pelaileva 17-vuotias jantteri. Pelailen lätkää aladivarissa ja treenejä ei ole itselleni tarpeeksi joukkueen kanssa joten mulle väännettiin tälläne pari kertaa viikossa kauden aikana tehtävä ohjelma, miltäs vaikuttaa?Ja mitä mieltä yleensäkkin ootte kaudenaikana tehtävästä harjoittelusta? minkälaisia toistomääriä ja minkälaisilla painoilla pitäisi tehdä?

Alkuviikosta tehtävä ohjelma:

1.Rinnalleveto(lisää kuormaa, kaikkiin paitsi 3 viimeiseen sarjaan)
8xtanko
6x
6x
3x
3x3x
2.Etukyykky(lisää kuormaa kaikkiin paitsi 4 viimeiseen sarjaan)
8xtanko
6x
4x
4x
4x2x
(seuraavat kolme liikettä tehdään kiertäen)
3.Selät selkäpenkissä
4x15
4.Alavatsat
4x15
5.Vatsarutistus
4x15
(seuraavat kaksi liikettä tehdään myös kiertäen)
6.Ranteet tangolla
3x10-15x
7.Kiertäjäkalvosin
3x15

Loppuviikosta tehtävä ohjelma:

1.Kevyt rinnalleveto(lisää kuormaa joka sarjaan)
2xjumppaxtanko
6x
6x
6x
2.Vinopenkki käsipainoin(lisää maltilla kuormaa)
10-15x
8x
6x
2x4x
3.Kulmasoutu käsipainoin
10x
10x
10x
(seuraavat 3 liikettä tehdään kiertäen)
4.Hyvää huomenta -liike TANGOLLA
4x10-15
5.omavalintainen vatsaliike
4x15
6.Kierrot levyn kanssa lattialla
4x15 molempiin suuntiin

Itse pelasin lätkää kanssa tuon noin 10 vuotta ja huomasin nopeuden siirtyvän kuivatreeneistä jäälle kovilla kyykyillä , joiden päälle hermotuksellista kimmoisuutta.
Esim. Etukyykky 3x8x100, 1x8x110, 1x5x120 ja 1x3x130 (joka sarjan jälkeen kolme kevennys hyppyä max)
Askelkyykky 4x6x80
Etureisikone 4x10xen muista painoja
Vatsat lisäpainolla 4xloppuun astix20kg
Penkille nousu 3x5+5x60 kg räjähtävästi
Loppuun vielä aitahyppyjä tms.

En nyt suosittele tälläistä kenellekkään mutta mulla se toimi ja toi hyvin nopeutta ja voimaa. Tässä siis jalka ohjelma. Lisäksi myös paljon rinnallevetoja jne. Mutta tärkeintähän tässä on se että kuinka saa samalla hommattua massaa ja voimaa sekä samalla säilyttää kestävyyden. Eli ei liikaa liian nopeasti vaan voimaa pitää tulla ns. pieninä annoksina!Ja kyykyt tein aina syvältä eli pohjista asti!

Luistelunopeus ei ole käsittääkseni kovinkaan paljoa tekniikasta kiinni. Sitä joko on nopea tai sitten ei. Mun entisessä joukkueessa oli yks jätkä joka oli niin älyttömän huono luistelemaan (siis tekniikaltaan, kaarreluistelu ym.) mut se oli silti koko joukkueen nopein. Räjähtävyyttä helvetisti ja siihen vielä kevyt paino (about 65kg). Se on kyllä aika nopea juoksemaankin. Liigasta tämmönen esimerkki ku Pasi Nielikäinen. Tekniikka on aika huono mutta on äijä aika nopea. Yleensä kuitenkin pienimmät kaverit on nopeimpia.

Näh:D Eli siis jos oon nopee juokseen oon kans nopee luisteleen?ja toisin päin?:D

Mitä nyt kaverin kaa taidetaan talvella ottaa skaba, ja tää ei mitään kiekkoo pelaa mutta tosi nopee on kyllä juokseen Eli hväiin luultavimmin?:(

Harjoittelun ja ravinnon ajoitus jääkiekkoa silmälläpitäen.

Heitänpä itsekin harrastekiekkolijana vähän pähkinää purtavaksi tähän ketjuun. Jos joku asioihin paremmin perehtynyt osaisi vaikka ottaa kantaa.

Olen itse 28v harrastekiekkoilija ja yritän kovasti parantaa suorituksiani jäällä oheistreenin avulla. Varsinaista lajinomaista harjoittelua kun pääsee tekemään ainoastaan lyhyen ulkojääjakson aikana. Kaikki jäävuorot menee pelaillessa tällä tasolla. Vaikka varsinainen sarjaottelu ei olisikaan niin jokatapauksessa pelataan sitten höntsälätkää tuo jäävuoron aika.

Pyrin polkemaan kuntopyörää ja käymään salilla parinkin ohjelman kera. Lisäksi venyttelen ja koitan syödä mahdollisimman ravitsevasti ja proteiinipitoisesti. Kaikki oheistoimintani tähtää jääkiekkoon. En ole mikään mailataituri enkä nokkela sniperi. Johtunee varmasti siitä etten ole koskaan ollut valmennettavana junioreissa vaan kaikki oppi on ulkojäiltä ja Canal+:lta. Nykyisten joukkueiden mukana olen pelaillut viitisen vuotta pääkaupunkiseudun harrastesarjoja koluten. Roolina voimahyökkääjä, maskimies ja karvaaja.

Sitten pähkinöitä purtavaksi:

• Aamujäät ja ajoitus. Miten syödä kun jäävuoro alkaa 6:45? Alkulämmittelykin (lenkki hallin ympäri) tuntuu melko hankalalta, ajankohtasta johtuen.
  • Viikkorytmi. Normaali kuvio treenin osalta menee tällä hetkellä siten että:
    • Maanantai-aamuisin jäät (06:45), illalla venyttelyt.
    • Tiistai-aamuisin (07:00 - 08:00) salilla. Vuoroviikoin perusohjelma ja sellainen epästabiili "vapaaohjelma".
    • Keskiviikko-iltaisin (19:00 - 20:00) intensiivinen sählyvuoro. Keskirankka aerobinen treeni.
    • Torstaisin kuntopyörällä tai lenkillä. Kohtuu kevyesti kuitenkin. "Puolilepopäivä" ;-)
    • Perjantai-aamuisin jäät (06:45), illalla kaljaa.
    • Lauantaipäivänä kevyt lenkki / kuntopyörällä. Lauantai-iltana (22:00) jäävuoro.
    • Sunnuntaina lepopäivä tai korkeintaan kevyt kuntopyörä palautteluun.
Perusohjelma koostuu suurten lihasryhmien perusliikkeistä, tyyliin; Penkkipunnerrus, sotilaspenkki, "yläselän taljaveto", hauiskäännöt, ojentajat, rannekäännöt, kyykky, jalkojen ojentajat ja -koukistajat, ja keskivartalolle kaikki mahdolliset rutistukset joka suuntaan. Keskivartalo on se tärkein.

Tuo epästabiili ohjelma on vapailla käsipainoilla suoritettava ohjelma. Mukana on kuitenkin myös iso jumppapallo joka tuo lisää jännitystä elämään. Jumppapallolla istuen hauiskääntöjä ja ojentajia. Selän ojennusta pallon päällä yms.

Nuo saliohjelmat ovat erityisesti jääkiekkoilijoille suunnitellut 2 erityylistä saliohjelmaa. Harjoitukset ovat peräisin kirjasta: 52-Week Hockey Training jota on saatavilla suomesta ainakin Bookplussasta johon minun tilaamani kappale saapui viikossa.

Lisäravinteina nautin joka aamu ylimääräistä heraproteiinia 30g vakioannoksen veteen sotkettuna. Lisäksi jäävuorojen ja punttisalien jälkeen 50/50 malto/hera -palautuksen. Kalaöljyt ja vitamiinit. Pitäisikö jotain mömmöjä vielä kokeilla lisäksi? (Kreatiinia? Glutamiinia?)

Tämä kuvio pyörinee tälläisenään tuonne kevään loppupeleihin asti. Kyllähän tässä jää lajinomaisista esim. nopeus- ja kestävyysharjoittelu melko vähälle, mutta viikossa ei ole kuin 7 päivää ja kun jäävuoroilla pitää pystyä kaikkensa antamaan niin näillä mennään. Keväällä kauden päätyttyä sitten taas massakausi ja kovaa punttireeniä. Sitten kesällä voimaa ja alkusyksystä nopeutta kauden alkuun asti.

Mitä mieltä meikäläisen kuvioista on asioihin jollain tasolla perehtyneet henkilöt?

Tuo aikainen aamutreeni onkin aika kinkkinen. Olisi hyv äsaada jotain nopeasti imeytyvää hiilihydraattia, kun yön jäljiltä varastot on kuitenkin tyhjillään. Jos kerran otat tuota heraa aamulla niin sotke sinne maltoa sekaan sillon kun on aamutreenit. Voithan kokeilla kreaa tai glutamiinia, josko vaikutus olisi positiinen. Kaljan voisi tietysti jättää pois ;)

Keskivartalo on tärkein, kuten sanoit. Sitten jalat. Sitten muut osat. Paha tuota punttiohjelmaa arviooida kun et tarkemmin laittanut, sarjat, toistot? Olen muutaman arvostelun tuosta kirjasta lukenut ja on se saanut kritiikkiäkin. En tosin ole itse lukenut teosta.

Kausijako menee monella aikalailla tuohon tyyliin, ensin perusvoimaa ja massaa, sitten jalostetaan voima lajin tarvitsemaksi voimaksi.

Kaljan voisi tietysti jättää pois ;)
Elämän pieniä iloja. En mä kuitenkaan sikspäkkiä enempää normaalin viikon aikana juo, enkä rapulassa reenaa. Henkinen hyvinvointi ennen kaikkea :haart:

Paha tuota punttiohjelmaa arviooida kun et tarkemmin laittanut, sarjat, toistot?
No juu, mä en tarkoituksella halunnut sen kummemmin tuohon salitreeniin syvällisemmin puuttua. Mutta kun nyt kiinnostusta ilmeni niin tässähän tätä:

Saliohjelma "Core"

Kupletin juoni:
  • Joka kerta keskivartalon reeni 2 kierrosta joka liikettä loppuun asti.
  • Joka toinen kerta ylävartalo+kädet ja joka toinen jalat.
    • 2 settiä, 4-6 toistoa.
    • 75-80% maksimipainoista.
    • Tempo 2-1-2 (2 sec työ, 1 sec ääriasennossa, 2 sec palautus).
Liikkeet ja harjoitteet:
  • Keskivartalo:
    • Vatsalihakset lisäpainolla
    • Selän ojennus "roikkupenkissä" lisäpainolla
    • Kylkiojennukset (lateral raise) lisäpainoilla

• Ylävartalo ja kädet:
    • Penkkipunnerrus tangolla
    • Vinopenkki käsipainoilla
    • Sotilaspenkki tangolla
    • Ylätalja leveällä otteella rintaan
    • Hauiskäännöt käsipainoilla seinää vasten
    • Ojentajat käsipainolla seisten
    • Rannekäännöt käsipainoilla

• Jalat:
    • Kyykky tangolla
    • Askelkyykky eteen käsipainoilla (pitkä askel)
    • Reisiojennus
    • Reisikoukistus
    • Pohjenostot

Nakuttelen tuon "Unstable" -ohjelman myöhemmin, jos kiinnostaa.

Kausijako menee monella aikalailla tuohon tyyliin, ensin perusvoimaa ja massaa, sitten jalostetaan voima lajin tarvitsemaksi voimaksi.
Juu, nyt mennään tosiaan kautta eteenpäin ja pääpaino on terävissä otteissa jäällä. Eri hommat sitten kauden jälkeen.

Elämän pieniä iloja. En mä kuitenkaan sikspäkkiä enempää normaalin viikon aikana juo, enkä rapulassa reenaa. Henkinen hyvinvointi ennen kaikkea :haart:
Kunhan heitin. En minäkään absolutisti ole.

Olen minä hullumpiakin ohjelmia nähnyt, mutta missä on olkapäät? Eihän siellä harrastelätkässä tietenkään kontakti ole niin kovaa kuin liigapeleissä, jossa olkapäät on välillä aika kovilla. Kuitenkin monella ne on se heikoin kohta ja ikäviä hoitaa jos sattui jotain.Takareidet jää myös aika vähälle huomiolle jos ollaan pelkkien koukistusten varassa. Mave, SJMV, hyvää huomenta... Ainakin minun mielestä.

Itsekkin haluaisin nopeutta lisää ja tietoa miten sitä kehitetään. Eli millaisia harjoituksia on, mitkä parantavat luistelunopeutta? Salilla voin käydä 2-3 kertaa viikossa ja kotona on kuntopyörä. Jääkiekkoharjoitukset minulla on 3 kertaa viikossa: tiistai, keskiviikko ja perjantai + peli, joka on yleensä sunnuntaina.

Sitten jos saisi vielä pikaopetuksen kuinka oikeaoppinen lyöntilaukaus lähtee. Itselläni on tekniikassa hakemista vieläkin jonkinverran.

Itsekkin haluaisin nopeutta lisää ja tietoa miten sitä kehitetään. Eli millaisia harjoituksia on, mitkä parantavat luistelunopeutta?
"Power is nothing without control". Eli mä lähtisin siitä liikkeelle että luistelutekniikan on oltava hallussa. Tottakai siinä voimaakin tarvitaan, nopeat reidet. Nopeassa luistelussa kaikkein tärkeimpiä ovat ensimmäiset potkut ja lähtönopeus. Tony Salmelainen muistaakseni joskus sanoi jossain saaneensa isältään ohjeen lähteä liikkeelle kuin pikajuoksija. Replaylla on varmaan jotain ihan konkreettisia harjoitteitakin asiaan liittyen.

Sitten jos saisi vielä pikaopetuksen kuinka oikeaoppinen lyöntilaukaus lähtee. Itselläni on tekniikassa hakemista vieläkin jonkinverran.
Ihan ensimmäisenä kannattaa katsoa että mailan jäykkyys vastaa voimavaroja, jolloin oikea laukaisutekniikka pääsee oikeuksiinsa. Mailanhan on lyöntilaukauksessa tarkoitus osua jäähän reilun kiekonmitan ennen kiekkoa ja jännittyä sopivasti siten että kiekko lähtee ikäänkuin vipuvarrella. Veikkaan että mailasi on liian jäykkä.

Lyöntilaukauksen tekniikka (lainaus SJL:n valmentajakoulutusmateriaalista):
  • Kiekko pelaajan etumaisen jalan kohdalla
  • Kylki kohti maalia (vauhdissa rintamasuunta enemmän kohteeseen) – alakäden ote pudotetaan normaalia alemmaksi
  • Maila heilahtaa taakse alakäsi suorana; alakäsi maksimikorkeudessaan jään suuntaisena
  • Jaloissa voimakas painonsiirto
  • Keskivartalon ja hartioiden kierto
  • Piiskamainen käsiveto, jossa osumahetkellä alakäsi työntää ja yläkäsi vetää
  • Mailan lapa osuu jäähän 2 – 3 cm ennen kiekkoa (varren taivutusenergia mukaan)
  • Kiekon osumakohta on lavan keskiosassa
  • Pitkä saatto

Ja kuten aiemmin mainittiin, mailan varsi todellakin toimii "linkona." Varsi kun suoristuu noustessaan jäästä niin kiekko saa kummasti vauhtia. Ja mailan jäykkyydellä on tosiaankin väliä, nykymailat kun tahtoo olla melkoisia rautakankia ainakin meikäläiselle. En minä varmaankaan heikoimmasta päästä ole, mutta omat mailat on silti melko löysiä. Ei mulla mikään extra-stiff toimi ollenkaan. Jos ei pelkillä käsivoimilla pysty taivuttamaan mailaa suurin piirtein puolet mitä siitä mitä tuossa kuvassa niin se on todennäköisesti liian jäykkä. Tämä nyt on itse kehittämäni nyrkkisääntö omiin tarpeisiin.

macinnis1.jpg

Nopeus on voimaa, jota taito hallitsee. Eli tekniikka tulee olla kunnossa, jotta päästään maksimaalisen nopeaan suoritukseen. Lähdössä muutamia lyhyitä teräviä potkuja ja vasta sitten mennään pitempään liukuun. Jäällä hommaa voi harjoitella vaikka perinteisillä spurteilla, paikaltaa liikkeelle maksimaalisesti noin 5 sekunnin vetoja. Itse en junnuilla semmoisia juuri teetä, jotain kisoja joskus. Pyrin harjoituksissa aina mahdollisimman lajinomaiseen suoritukseen eli harvoin kymmentä metriä pitempään suoraa eteenpäinluistelua vaan mukaan jotain käännöstä, suunnan vaihtoa, kaarretta tms. Jään ulkopuolella puntilla nopeusvoimaharjoitteita, loikka-/hyppytreeniä, porrasjuoksuja ja -hyppelyitä. Nykyisellä joukkueella vedetään vielä aika paljon erilaisia koordinaatio- ja rytmiikkaharjoitteitakin.

4 kertaa viikossa on tällä hetkellä treenit. Ja viikonloppuisin yleensä peli. Kehitystä on tapahtunut todella paljon. Asiaan saattaa vaikuttaa treenimäärien lisäksi myös se että pelaan ja harjoittelen itseäni n. 2-4 vuotta vanhempien kanssa. Laukaus ja syöttöjen vastaanottotaito on parantunut eniten. Myös luistelu on parantunut paljon, mutta luisteluasentoni on edelleen liian pysty. Olen siitä huolimatta joukkueeni nopeimpien pelaajien joukossa, mutta yks "valmentaja" sanoi että saisin nopeutta paljon vielä lisää jos omaksuisin matalemman luisteluasennon. Sitä asentoa on vaan vähän vaikea nopeasti muuttaa kun on tottunut luistelemaan vähän pystyssä. Kannattaako minun vielä alkaa muuttamaan luistelutyyliäni? Replay tai joku muu paljon jääkiekosta paljon tietävä voisi antaa neuvoja. ;)

Kiekko: tuo luisteluhomma pitäisi nähdä ennenkuin sitä voi kommentoida. Mutta ájattelepa esimerkiksi pikaluistelijoiden luisteluasentoa. Melko matala se on ja potkulla on mittaa. Toki kiekossa pitää pystyä liikkumaan muihinkin suuntiin kuin eteen ja kaartaen vasemmalle, joten ei sekään asento ihan optimaali kiekkoon ole.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom