Jääkiekko (harrastuksista paras)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kiekko
  • Aloitettu Aloitettu
ööö... tää nyt ei liity aiemmin postattuihin posteihin, mut miten jääkiekkoilijoilla jää aikaa vaikka kouluhommiin? Viekö reenit kaiken ajan? Oman koulun kiekkoilijat tuntuu vaan reenaavan

Joo, tietysti riippuu tasosta. 5-6 treeniä viikkoon menee vielä kohtuudella ja loppupeleissä se on kuitenkin aika pieni osa, joka harjoittelee kaksi kertaa päivässä. Eikä siinäkään ole oikeastaan kysymys muusta kuin ajankäytöstä. Voi olla, että jostain joutuu luopumaan jääkiekon takia.

Omat päivät meni aikanaan tätä rataa, (taso B junnujen divari, lukiossa yli kasin keskiarvolla), kunnes polvi ei enää kestänyt:

06:30 Herätys ja aamutoimet
07:30 Kouluun
15:30 Kotiin, läksyt
16:30 Treeneihin
18:00 Jäälle
20:30 Kotona
20:45 Urheiluruutu
21:00 Loput läksyt ja iltapuuhat
22:30 Nukkumaan

Oltiin jäällä 3-4 kertaa viikossa ja muuta treeniä tuli vedettyä ihan oman mielen mukaan tuohon päälle. Eli ei tuossa paljon muita hommia harrasteltu eikä tyttökaveritkaan tykänny kun aina oli treenejä ja pelejä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tasona itellä on toi(tai ainakin viime kaudella, sällejä vaihtunu) B-nuorten 1-divari, noin ne päivät pukkaa menemään. Joskus lähen treeneihin 0,5h ennen että kerkeen moikata kavereita matkalla, mutta muuten viikolla ei kyllä kavereita nää. Koulunumero on kanssa se tasan 8 lukion ekan vuoden jälkeen.
Viikonloppuna kerkee tapaa kavereita mut alkoholia tulee talven aikana otettua ehkä sen kerran kahessa kuukaudessa kun kesällä se on melkeenpä kerran viikossa...:) Kyllä kesällä on otettava vähän niitä kavereita :kippis1::sessa kiinni, että talvella voi muistella miten hauskaa kesällä olikaan.
Mutta voin kyllä sanoa että en vaihtais, tä on tavallaan elämäntapa varsinki talvella ja kavereita on joukkueessaki.

Jääharkat on alkanut ja käydään pari kertaa viikossa jäällä. Itse en ole nyt voinut treenata vähään aikaan kunnolla kun mulla on penikkatauti. Jääharkoissa olen yrittänyt käydä eikä se siellä ole niin pahasti mielestäni rasittunut. Taitaa olla nyt joukkueen vaihto edessä kun tuonne ei ole B-junioreita tulossa. Ei se mitään.. Eletään mielenkiintoista aikaa :)

Jokos on kesälomat vietetty ja armoton treeni alkanut?

Omatoiminen jakso loppu viikko sitten ja viimeviikolla mentiinkin jo aika kovaa. Jäälle päästiin 5 kertaa ja ennen ja jälkeen oli oheiset. Sitten oli erikseen 3x 1,5h kuivatreeniä + 1 omatoiminen lenkki eli yheksän kertaa oli viimeviikolla.. C-SM on taso.. Vielläkin paikat vähän oudokseltaan paskana, mutta kyllä ne siitä alkaa aukeemaan :D

Omatoiminen jakso loppu viikko sitten ja viimeviikolla mentiinkin jo aika kovaa. Jäälle päästiin 5 kertaa ja ennen ja jälkeen oli oheiset. Sitten oli erikseen 3x 1,5h kuivatreeniä + 1 omatoiminen lenkki eli yheksän kertaa oli viimeviikolla.. C-SM on taso.. Vielläkin paikat vähän oudokseltaan paskana, mutta kyllä ne siitä alkaa aukeemaan :D

Ihan mielenkiinnosta kysyn: Mitä teidän oheisharjoitukset sisältää?

Ihan mielenkiinnosta kysyn: Mitä teidän oheisharjoitukset sisältää?

Nyt on aikapaljon ollu erilaisia lantion ja muiden paikkojen liikkuvuus juttuja ja venytyksiä, että paikat pysyy ehjinä. Muutenkin aika monipuolista ollut: nopeutta eri tavoin,kimmosuutta,intervalleja,koordinaatioita (yleensä alkulämpimiks), lihaskuntoa ja vähän punttia. Sitten ihan aerobista juoksua jne.. Mimmosia oheisia muilla joukkueilla on ollut?

Jääkiekko o loistava laji. Tuli harrasteltua n. 10 vuotta. Ennen kun täytti 15 vuotta niin kuivatreenit oli pääasiassa pyöräilyä, ylämäkijuoksu, sit juostiin spurttei jonku 5-10 minuutin ajan jne. Sit tuli sali mukaan, eipä niiden vehkeiden nimiä sillo tienny... paitsi tietty penkki ja jalkaprässi. Kaikki missä tulee kimmosuutta jalkohin ni sellasia treenailtiin. Sitten oli kuntopiirejä ja kaikkea ylävartalon venytysliikkeitä.

Itsekseen kun treenaili ni juoksi sellasia väh. 5km aamu ja iltalenkkei vapaa-aikoina ja kääpiökävelyä jne. Sit lämi vanerilta omatekoseen maaliin ja rannaili siinä samalla.

Mikä olisi paras keino saada lisää voimaa kulmavääntöihin ja taklauksiin? Samalla tietysti räjähtävyyttä. Voisiko joku kertoa miten minun kannattaisi treenata? Ilmeisesti monipuolisesti ja kokeilla paljon kaikkea. Kyykky on tärkein liike. Ja keskivartalo lihakset ovat myös tosi tärkeät tasapainoa ja muutenkin jääkiekkoa pelatessa. Näin olen ainakin ymmärtänyt :rolleyes:

Eilen päästiin ekaa kertaa tälle kesälle/syksylle jäälle. Aika kankeaa oli kesätauon jälkeen, mutta kyllä se siitä lähtee.

Muutamat jäävuorot edessä ja sitten kauden ensimmäinen harrasteturnee noin kuukauden päästä. Ei malta odottaa, olise kolmen kuukauden loman jälkeen taas senverran mukavaa.

Mikä olisi paras keino saada lisää voimaa kulmavääntöihin ja taklauksiin? Samalla tietysti räjähtävyyttä. Voisiko joku kertoa miten minun kannattaisi treenata? Ilmeisesti monipuolisesti ja kokeilla paljon kaikkea. Kyykky on tärkein liike. Ja keskivartalo lihakset ovat myös tosi tärkeät tasapainoa ja muutenkin jääkiekkoa pelatessa. Näin olen ainakin ymmärtänyt :rolleyes:
Oikeilla jäljillä olet. Melkein kaikki tekeminen kaukalossa lähtee lantion ja keskivartalon alueelta, joten ne ovat tärkeimmät. Ei käsiä ja jalkoja tietenkään sovi unohtaa. Vähän vaikea näillä tiedoilla sanoa tuosta treenistä sen enempää, paljonko esim. voit/haluat käyttää aikaá treenaamiseen lajiharjoitusten lisäksi? JA treenitaustastakin olisi hyvä tietää jotain.

Replay: Olen tämän kesän aikana vasta alkanut treenaamaan kunnolla. Käynyt punttisalilla, rullaluistelemassa, juoksemassa mäkiä, hyppinyt portaita yms. Melkein kaksi kuukautta vaivannut penikkatauti on nyt vähän häirinnyt treenaamista, mutta olen nyt pari viikkoa sitten alkanut käymään taas punttiksella pari kertaa viikossa. Tällä hetkellä meillä on kahdet jääharkat viikossa ja lisäksi saattaa olla pelejä. Mielestäni olen tällä hetkellä ihan hyvässä kunnossa. Pituus 175cm ja paino n.72kg. Salilla olen tehnyt nyt kun aloitin uudelleen vähän kaikkia liikkeitä. Elikkä "ohjelmaan" kuuluu nyt kyykky, reidenkoukistaja (en tiedä nimeä mutta kuitenkin etu- ja takareisíä molempia), penkki, leuanvedot, sit ojentajat koneessa, erilaisia vatsa ja selkäliikkeitä. Sarjojen pituudet vaihtelevat 5-10 toistoon. Kyykkyä teen 50-70 kilolla ja maksimit siinä on noin 90kg. Penkkiä teen 45-55kg ja siinä ennätys on 67,5kg. Leukoja menee 8-12 riippuen päivän kunnosta. Tulokset eivät ole vielä mitään kauhean kovia :nolo: Mutta en ole treenannutkaan vielä kovinkaan kauan :rolleyes: Tämän lisäksi olen vedellyt levyltä vetoja meidän pihassa olevaan maaliin :rock: Salilla olen valmis käymään ainakin 2 kertaa viikossa, tarvittaessa voin kyllä sen nostaa kolmeen harjoittelukertaan. Tämän lisäksi vaikkapa 1-3 aerobista harjoitusta+ omat treenit.

Hyvältähän tuo näyttää, monipuolista ja määrää on mukavasti. Laadusta en voi sitten sanoa, sen tiedät itse.

Aiemmassa postissa sanoit haluavasi lisää räjähtävyyttä, joten tuohon salitreeniin tekisin ehkä vähän muutosta. Esim. 3-4 viikkoa perusvoimaa juuri tuolla 8-12 toistolla 60-80% maksimista ja sitten 3-4 viikkoa nopeusvoimapainotteisesti 4-8 toistoa 30-60% maksimista.

C-sm kausi tuntuu siks "kovalta" koska sillon aletaa treenata oikeesti helvetin kovaa ja ennenkaikkea OPETELLAAN treenaamaan. itellä ei esim kumpikaa b n kesä kausi tuntunu miltää verrattuna c hen, koska muutos oli omalta kannalta mukavampi.c ssä oli itellä just pirusti aerobista + intervalli tyyppistä skeidaa. molempina b n vuosina taas vedettiin aika surutta voimaa kroppaan. kyllä siellä b-sm, varsinkin nuorempana ikäluokkana siellä ollessa, kentällä meno on AIVAN TOISTA kun c-sm ssä, treenit taas voi olla jo fyysisesti samalla tasolla.

Itse haluaisin saada lisää nopeutta ja sen kaveriksi paremman kunnon jotta jaksaisi painaa täysillä kaukalossa. Olen ymmärtänyt että nopeutta pystyy treenaamaan spurteilla ja punttisalilla.
Joukkueen harjoituksia ja pelejä on n. 5-6 krt viikossa, joten pari vapaata päivää jää + löytyy (ke) klo 10 ja (pe) klo 9 kouluaamut, jolloin pystyn juoksemaan esim. pienen lenkin.
Joten kysyìnkin mitä harjotteita suosittelisitte ja mihin ajankohtaan, jotta olisi myös tarpeeksi lepoa? Joukkueen kanssa emme voi tehdä punttia, koska hallin läheisyydestä ei löydy kuntosalia.
Myöskin tämä kunto asia on minua ihmetyttänyt, joukkueen kanssa ja itsenäisesti on tullut lenkkeiltyä paljon, mutta kunto ei ota parantuaksen. Ja jos pidän vähänkin taukoa lenkkeilystä, niin rapsahdan rapakuntoon. Sitten tunnen monia jotka eivät edes lenkkeile kuin enintään 1-2krt kuukaudessa ja porskuttavat yhtä hyvin menemään kuin minä.

"Nopeus on voimaa, jota taito hallitsee." Vanha viidakon sanonta.

Miten nuo lenkit, aina sama reissu samalla vauhdilla? Hyvä peruskestävyys on tietenkin tärkeä perusta, mutta kiekossa mennään yleensä aika ylärajoilla ja huilataan sitten pari vaihtoa. Jos vastasit kysymykseen kyllä, ota ohjelmaan vähän tehokkaampia lenkkejä, intervalleja, vauhtileikittelyä tms.

Sano koutsille, että hommaavat joukkueen piikkiin pari tankoa ja levypainoja. Niillä on hyvä vetää alkulämmittelyn yhteydessä kevyt puntti.

Miten laukausta kovemmaksi?

Elikkä miten saisi vedon lähtemään kovempaa? Se on luultavasti suurimmaksi osaksi tekniikasta kiinni, mutta ilmeisesti myös voima ja laukojan koko vaikuttavat laukauksen kovuuteen. Eli isokokoiset pelaajat laukovat useimmiten kovaa esim. Marko Toivonen 195cm/105kg. Tietysti pienemmätkin pelaajat voivat laukoa kovaa... Mikä olisi helpoin tapa kehittää laukaisutehoa? Varmaan levyltä vetely on ihan hyvä tapa kehittää vetoa. Tiedän yhden Tapparan junnun joka on vedellyt monta kesää 200 kiekkoa levyltä päivittäin ja hän vetää todella kovaa :worship: Haluaisin kehittää omaa laukaustani paremmaksi...ja haluaisin tietää miten se käy helpoiten? Eli jos jollakulla on omakohtaisia kokemuksia niin kertokoon. Tiedän kyllä että myös tarkkus on tärkeää ja se pitää pitää mielessä.

Laukomaan oppii laukomalla ja pienetkin ampuu kovaa. Olen 173 pitkä, painoa oli aktiiviaikana 80-85 kg ja erään silloisen valmentajan mukaan minulla oli alueen kovin lyöntilaukaus. En sitten tiedä oliko se pelkkää kehua, mutta ei se laukaus huonokaan ollut.

Millä tähän päästiin? Muun harjoittelun ohella kymmenen sarjoissa 200-500 laukausta kerralla ainakin 2-3 kertaa viikossa. Kesällä levyltä ja talvella ulkojäillä. Tuhansien toistojen ja asiantuntevien valmentajien neuvojen ansiosta laukaustekniikka kehittyi lähes täydelliseksi. Laukaus oli nopea ja tarkka. Toki siellä pitää olla tarpeeksi voimaakin takana, mutta kyllä tekniikka on se, joka loppupeleissä ratkaisee laukauksen laadun.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom