IT-alan työläisenä kovaan kuntoon

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kalle2
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Käykö täällä monikin työssä IT-alalla, mutta silti on saanut itsensä kovaan lihaskuntoon. Onhan tehty tutkimuksia että IT-alalla ovat ylipainoisimmat ja rapakuntoisimmat työntekijät, esim.

http://www.digitoday.fi/page.php?page_id=13&news_id=200511862

Varmaankaan kyse ei ole pelkästä laiskuudesta, vaan asiaan vaikuttaa suuresti työstressi.

Olen itse ohjelmistosuunnittelija eikä kehumista ole omassakaan kunnossa, kun usein on salillakäynti jäänyt ajanpuutteen ja henkisen väsymyksen vuoksi väliin. Kotona on tosin semmoiset painot, joilla pystyy treenaamaan kädet ja hartiat, ja ne ovatkin suhteessa parhaassa kunnossa.

IT-alalla olen, mutta kovasta kunnosta en tiedä...
Koitetaan nyt jossain kunnossa olla ja kehittyä koko ajan. Työpaikalla sali niin sinne pääsee suoraan "sorvin äärestä".

Otat vain itseäs niskasta kiinni ja aloitat liikunnan. Vaikka aluksi sitten kotona niillä käsipainoilla. Ja viikonloppunahan ei töitä ole eli silloin salille.

Aina tekosyitä löytyy ettei muka ehtis jos niitä rupee hakeen. Mulla kotona 2 lasta ja 2 koiraa avovaimon lisäksi, mutta itsellenikin sitä aikaa salia varten kyllä löydän.

Taitaa kyse olla kuitenkin vain laiskuudesta. Kyllä aina löytyy aikaa treenata ja syödä terveellisesti.

Ja jos on aikaa treenata kotona niillä käsipainoilla, niin miksei sitten salilla? ;)

IT-alalla ollaan täälläkin, projektipäällikkönä softapuolella. Kovassa kunnossa ei voi sanoa olevansa, vaikka lihaa tuolla jossain rasvakerroksen alla onkin ihan kohtuullisesti. Myös voimaa taitaa olla "hiukan" perus-IT-ihmistä enempi.

Ei työkiire ole mikään syy olla pitämättä itseään kunnossa. Treenaaminen ei vie mahdottomasti aikaa ja ruokavalion voi pitää kunnossa, jos vaan itsekuria riittää. Ruokaa ei tosin tarvitse vetää aivan älyttömiä määriä, kun istumatyössä ei juurikaan kuluta...

Itse asiassa se stressikin vaivaa vähemmän kun käy välillä salilla raudan parissa nollaamassa tai lenkillä tuulettaa päätään.

Edit: itseasiassa IT-työläisellä pitäisi energiaa riittää treenaamiseen enempi kuin jollain fyysisesti rasittavampaa työtä tekevällä. Kevyttähän tämä työ on vaikka stressiä riittääkin...

Taitaa kyse olla kuitenkin vain laiskuudesta. Kyllä aina löytyy aikaa treenata ja syödä terveellisesti.

Ja jos on aikaa treenata kotona niillä käsipainoilla, niin miksei sitten salilla? ;)

Nuo käsien ja hartioiden kotitreenit olenkin usein tehnyt viikonloppuna virkeänä kunnon yöunien jälkeen.

Ei työkiire ole mikään syy olla pitämättä itseään kunnossa. Treenaaminen ei vie mahdottomasti aikaa ja ruokavalion voi pitää kunnossa, jos vaan itsekuria riittää. Ruokaa ei tosin tarvitse vetää aivan älyttömiä määriä, kun istumatyössä ei juurikaan kuluta...

Itse asiassa se stressikin vaivaa vähemmän kun käy välillä salilla raudan parissa nollaamassa tai lenkillä tuulettaa päätään.
IT-alalla porskuttaa meikäläinenkin, softainssinä/yrittäjänä, ja yllämainittua komppaan täysillä. Alalla on tietysti helppo näännyttää itsensä duunin alle, tein sitä itsekkin jokusen vuoden, kunnes terveys alkoi hiukan oikutella. Nyt vedetään bodysafkaa ja työstressi hukataan salille (~5 krt/viikko) ja alle vuoden treenillä kroppa ja pää voi paremmin kuin vuosiin. Salitreeni on loistavaa vastapainoa toisinaan puisevalle/stressaavalle istumatyölle ja kohtuu lyhyessä ajassa saa aikaan huomattavia muutoksia kun ottaa itseään niskasta kiinni treenin ja ruokavalion suhteen.

IT-alalla itsekkin. Aloitin viime tammikuussa pienoisen kuntoprojetin selkäongelmien vuoksi ja tarkoitus olisi jatkaa tätä projektia vielä monta vuotta eteenpäin. Selkäongelmat ovat vähentyneet huomattavasti, eikä tarvitse enää käydä hakemassa terkkarista relaksantteja selkäkipuihin.

IT-alalla täälläkin (opiskelut + työ), kovasta kunnosta sen sijaan ei voi puhua. Mitä tässä oon kattellu, niin tuntuu välillä siltä että IT-alan työntekijöistä/opiskelijoista suurin osa on joko hirvittävän paskassa kunnossa tai sitten silminnähden hyvässä, ellei peräti upeassa, kondiksessa. Myöskin eri itsepuolustuslajeja harrastetaan IT-hommissa melkoisesti.

Tosin vasta-argumentoin itseni toteamalla että olen jossain tuolla välillä. Mutta harrastan kyllä itsepuolustusta. :)

Itse en ole IT-alalla mutta luulisi että se on salila käyntiä ajatellen yksi parhaimmista töistä. Ruokaa voi mättää helposti vaikka työn ohessa, muu fyysinen rasitus ei rajoita kehittymistä ja kaloritkin on helppo pitää plussalla. Laiskuutta se rapakuntoisuus on vaan :)

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Itse en ole IT-alalla mutta luulisi että se on salila käyntiä ajatellen yksi parhaimmista töistä. Ruokaa voi mättää helposti vaikka työn ohessa, muu fyysinen rasitus ei rajoita kehittymistä ja kaloritkin on helppo pitää plussalla. Laiskuutta se rapakuntoisuus on vaan :)

Tämä oli itelläkin mielessä...aloin jo ihmetellä ettei kukaan sitä keksinyt.
Taitaa olla laiskuus iskenyt tredin tekijään :whip:
Salille vaan alottelee ja kattoo mitä tulee, myöhemmin ootat aina töitten jälkeen salille pääsyä. :rock:

Tämä oli itelläkin mielessä...aloin jo ihmetellä ettei kukaan sitä keksinyt.
Taitaa olla laiskuus iskenyt tredin tekijään :whip:
Salille vaan alottelee ja kattoo mitä tulee, myöhemmin ootat aina töitten jälkeen salille pääsyä. :rock:
Odota sen verran, että pääset työelämään, niin voi olla ajatukset toisenlaiset. Välillä sen verran rankkaa menoa duunissa (monta projektia päällekkäin), ettei salilla vain pysty/ehdi lähtemään.

Olen myös IT alalla ja kyllähän tämä sopii hyvin bodarille (itse en ole). 7,5h päivässä fyysesti helppoa työtä joten palautuminen on helppoa. Aikaa ja virtaa jää hyvin salitreeneihin työpäivän jälkeen.

It-alalla myös. Välillä joutuu tennarit koville mutta yleisesti se työ on puhelimessa opastamista ja etäyhteydellä esim palvelinten ylläpitoa. Enää ei edes ole niitä 50kg monitooreja kannettavana kun on lituskaa tarjolla. Luulis että juuri rennon työn takia jaksaa käydä salilla. Omalta osaltani ainakin näin. Ylitöitä en tee (todella harvoin on tarve). Ja niinkun joku mainitsi syödä voi melkein koska vaan kun siltä tuntuu koneen ääressä.

Myöskin IT-alalla, järjestelmäsuunnittelijan tittelillä. Itse ainakin koen punttaamisen aivan loistavaksi vastapainoksi työlle, sekä henkisesti että fyysisesti.

Kyllähän töissä joskus on kiirettä, mutta kyllä on yhden käden sormilla laskettavissa ne kerrat kun on oikeasti jäänyt sen takia treeni tekemättä.

Ja tosiaan tuo ruokailu työn ohessa on äärettömän helppoa ja vielä kun huoneessa on jääkaappi jonne voi säilöä mussutettavaa niin avot.

Itse toimin IT security hommissa ja työ pitää sisällään aika ajoin matkustamisia sekä pidempiä päiviä. Siitä huolimatta en ole antanut työn häiritä saliharrastustani. Ajankäytön hallinnastahan tässä asiassa on kyse. Kokonaisuutena tämä ala antaa hyvät puitteet saliharrastukselle. :)

Itse olen projektipäällikkö softapuolella. Projektiluontoisessa työssä päivät joskus venyy ja työn puolesta joutuu matkustamaan. Molemmat verottaa treenipäiviä ja elämän säännöllisyyttä. Mutta onhan punttaus aivan loistavaa vastapainoa.

Toisaalta tästä työstä saa helposti niskahartiakipuja ja selkäongelmia. Samoin ylipaino vaanii. Stressinhallinta vaatii oppimisaikansa ja joskus myös oppirahansa, kuten omalla kohdalla.

It-alan ihmisillä voi olla keskimäärin huono kunto, mutta ainakin hajonta on suurta. Moni työnantaja on satsannut liikunnan tukemiseen. Kuitenkin tämä tarkoittaa aika usein sitä, että ne, jotka liikkuisivat muutenkin, käyttävät palveluita ahkerasti. Ne, jotka eivät liikkuneet ennenkään, eivät liiku edelleenkään. Millähän nämä saisi liikkeelle?

Meidän projektiryhmässä on muuten divaritason lentopalloilija ja koripalloilija. Samoin entinen SM-tason tanssija. Tämän päälle pari lenkkeilijää ja punttaajaa. Pomolla on musta vyö taekwondossa. Mutta suosituin laji taitaa silti olla GOLF!!! :eek:

Viimeksi muokattu:
Juu tietokoneiden parissa tulee vietettyä ~8-16. Kuntoa ei ole. Jotenkin taas sellainen kausi menossa, että treenit ei vaan maita, ja väkisin en mitään harrasta. Satunnaista satujumppaa. Lenkillä tulee käytyä yms. peruskuntoa. maha pömpöttää ikävästi, mutta en mä ole kovinkaan epätoivoinen. Kyllä se motivaatio sieltä taas löytyy. Niin se on aina ennenkin löytynyt.

Tosin meikäläisen työ ei stressaa pätkääkään, eikä ylitöitä käytännössä tarvitse tehdä ollenkaan. Pakosta olen tainnut jäädä kerran puolen vuoden sisään ylkkyyn. Eli siinä suhteessa väärä mies vastaamaan. Aika ei ole töiden puolesta ikinä ongelma.

IT-alan softa- /laitejälleenmyyjän duunia väännetään. Joku tuolla aiemmin mainitsikin jo työmatkojen olevan pahimpia. Näin myös täällä. Eihän konttoripäivissä mitään klo 8-16 (liukuvalla tietysti), mutta kun reissua pukka joskus parikin viikkoa lähialueelle eli yöt kotona. Niinä päivinä helposti sitten päivä on matka-aikoineen klo 7-19. Ei enää hirveesti jaksa salille lähteä varsinkin jos seuraavana aamunakin seiskalta pitää olla jossain...

Mutta konttoripäivät ovat helppoja. Pystyy säännölliseen safkailuunkin. Reissupäivinä joskus menee ruokailun kanssa niin ja näin... 15 kupillista kahvia ja pizza/mäkkäri... Hyi hitto :(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom