IT-alan työläisenä kovaan kuntoon

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kalle2
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Mulla katkesi täysin saliharrastus melkein vuodeksi IT-työn takia. Aina ylitöissä, suututti, väsytti. Ei vain ollut sitä treenin iloa enää, ei kiinnostanut. Joskus yritti käydä pari kertaa, mutta sitten taas oli niin täysin "ei vois vähempää kiinnostaa". Vasta kun vaihdoin duunia, alkoi taas salikin kiinnostaa.

Tämä ilmoittautuu myös. Työmatkat ne pistää tässä työssä melkein eniten uuvuttamaan, aamulla lähtee 05:55 kotiovesta ja on kotona yleensä 17:45. Siis normipäivä, ylitöitä joutuu välillä tekeen kans ihan kivasti...
Mä en joudu ohjelmoimaan työssäni, vaan tää on lähinnä enemmänkin asiakaspalvelua, mikä on välillä ok. Välillä taas pistää stressaamaan ihmisten tyhmyys ihan urakalla, prkl, mutta omasta asenteestahan se on pitkälti kiinni..
Salilla tulee käytyä neljä kertaa viikossa, mikä kyllä rajoittaa jossain määrin muuta sosiaalista elämää.
Jos kotona n. 17:45 (jos käy kotimatkalla kaupassa niin 18:00), siitä salille ja takaisin, kotona n. 20:45, toimintaa lähipiirin ilmaisena atk-tukihenkilönä, jonka jälkeen kello n. 22-23:00, itkemistä tyynyä vasten n. tunti jonka jälkeen voikin sitten nukkua vähän yli viisi tuntia :D

Aina niitä töitä riittää. IT-puolella vaan se on niin helppoa ajautua rapakuntoon, kun siinä kivasti huonossa ryhdissä istuessa tuolilla ja välillä kahvipöydän ääreen tallustaessa hakemaan (puoli-)ilmaista kolajuomaa ei ole ehkä sitä kaikkein inspiroivinta fyysisen kunnon osalta.

Ja ajatustyö kun useilla jatkuu vielä sen jälkeen kun on puulaaki jo jätetty taakse, niin helpostihan sitä jää sitten treenaamatta. Itse tosin olen huomannut juuri treenaamisen työpäivän jälkeen olevan parasta lääkettä noiden työasioiden saamiseen pois mielestä.

Monilla alan paikoilla on vieläpä mahdollista (tietysti työnkuvasta riippuen) käydä salilla keskellä päivää, jolloin saa vähän tuuletettua pääkoppaa ja työkin sujuu paremmin.. ainakin jos ei reenaa ihan nupit kaakossa.

Välillä tuntuu kyllä siltä, että helpommalla pääsisi kun vaihtaisi jonnekin fyysiseen työhön. Nuorempana kesäduunissa kun lapioi kaiket päivät, niin ei paljon työasiat painanu vapaa-aikana. Nyt taas IT-hommissa vapaa-ajan ja työn välinen ero on aika harmaata aluetta ja työasioita tulee mietittyä vapaa-aikoinakin aika paljon. Välillä hektisen päivän jälkeen pää on aika tyhjä, niin siinä ei paljoa muut kuin sohva ja safka kiinnosta.

Onneks olen saanut revittyä itseni aika säännöllisesti salille, mutta välillä ei vaan jaksa innostaa...

Aina niitä töitä riittää. IT-puolella vaan se on niin helppoa ajautua rapakuntoon, kun siinä kivasti huonossa ryhdissä istuessa tuolilla ja välillä kahvipöydän ääreen tallustaessa hakemaan (puoli-)ilmaista kolajuomaa ei ole ehkä sitä kaikkein inspiroivinta fyysisen kunnon osalta.

No meillä on tuotekehitysporukassa elektroniikkainssejä, fyysikoita, konepuolen inssejä ja softasuunnittelijoita. Saman tyylistä istumista kaikilla suurin piirtein. Jostain kumman syystä noi softakaverit ovat ainoat reilusti ylipainoiset ja huonokuntoiset. Muut onkin todella hyväkuntoista porukkaa. Alakerrasta löytyy sali ja firma järjestää neljä kertaa viikossa urheilua. On kokeiltu kuntopiiriä, venyttelyä, sulkapalloa, tanssia, kuntotestejä etc. Kun on laiska niin sitten on laiska. Sorry vaan.

Ja ajatustyö kun useilla jatkuu vielä sen jälkeen kun on puulaaki jo jätetty taakse, niin helpostihan sitä jää sitten treenaamatta. Itse tosin olen huomannut juuri treenaamisen työpäivän jälkeen olevan parasta lääkettä noiden työasioiden saamiseen pois mielestä.

Monilla alan paikoilla on vieläpä mahdollista (tietysti työnkuvasta riippuen) käydä salilla keskellä päivää, jolloin saa vähän tuuletettua pääkoppaa ja työkin sujuu paremmin.. ainakin jos ei reenaa ihan nupit kaakossa.

Samoilla linjoilla. Eli kyllä se treeni kummasti auttaa miettimään muutakin kun työtä ja muutenkin paljon virkeämpi olo kaikinpuolin. Tuota kesken työpäivän treenausta en ole kokeillutkaan, ei täysin mahdoton ajatus kyllä.

Niin ja IT-alalla Spesialistina täällä ollaan ja salilla on tullut käytyä koko työssäolo aika. Ei tarvi huolehtia hartiakivuista ainakaan. Omassa työssä on etuina liukuvat työajat niin voi tehdä välistä pitempää päivää ja välistä lähteä salille ajoissa. Aika optimaalinen harrastus tämä salitreenaus kun ei tarvi sitoa tiettyihin kellonaikoihin.

Joo IT-alalla itsekin. Ei ongelmia treenien suhteen, aina töiden jälkeen suoraan salille. Ruokailut on helppo hoitaa töissä, syön tasaisin välien rahkaa yms.
Sen verran kevyttä hommaa(fyysisesti) , että hyvin jaksaa salilla rehkiä töiden jälkeen :)

Täsmälleen näin. :thumbs:

Judossa pysty- tai mattorandoria tai punttiksella koko kroppa -treeni kovaa... on varmaan ainoat tilanteet missä työasioita ja/tai aiheeseen liittyviä opintoja ei kelaisi päässä. Monasti tulee keksittyä joku hyvä juttu vapaa-ajalla, siitä sitten huomaa ettei työasioiden taakse jättäminen firman ovesta kävellessä tule kysymykseen. Lisäksi kun joillakin kollegoilla työ on samalla harrastus, eli ne ei jätä mielestään hetkeksikään työasioita... helvetin päteviä tyyppejä, mutta pitää varautua siihen kuuluisaan "aina tavoitettavissa" sloganiin.

Punttis/judo on onneksi sellasessa kellarissa ettei sinne kännykkä kuulu... kännykkä jää pukuhuoneeseen äänettömälle ja sitten soittelen perään kun treenit on ohi. :)

Oli sitten oma titteli tällä kertaa peruskoodaaja tai se niskaan hengittävä univelkainen ja vittumainen projektin vastuuhenkilö, niin vastapainoksi tälle duunille punttis sopii.

EDIT: niinku joku jo totesi, niska-hartiaseudun vaivoja ei ole. Yritän kovasti suositella niskaa voivotteleville kollegoille punttista tai painia mutta eivät oikein innostu. :)

Jeah, mä olin kolme vuotta alan töissä, ja viimeiset pari vuotta ainakin duunissa sai käyttää tunnin työaikaa viikossa urheiluun, itse tosin vähän venytin sääntöä ja yleensä kävin 2 kertaa viikossa puolen päivän aikaan vetämässä treenin. Salille matkaa joku 150m duunista. Sit kolmas kerta yleensä jonkin duunipäivän jälkeen tms. Mutta noi päiväreenit teki todella hyvää, ja mikäs siinä sitten mussutellessa ruokaa reenin päälle koko iltapäivän koneen ääressä.
Meillä sai myös duunista kaikki halukkaat 60e liikuntaseteleitä per puol vuotta. Sit meillä kävi duunissa myös hieroja josta työnantaja maksoi puolet. Siinä ei voinu valittaa kun oli edellisenä päivänä kyykännyt työajalla ja seuraavana päivänä hierojalla hierottamassa etureisiä työajalla.

EDIT: niinku joku jo totesi, niska-hartiaseudun vaivoja ei ole. Yritän kovasti suositella niskaa voivotteleville kollegoille punttista tai painia mutta eivät oikein innostu. :)

IMHO, uinti on kyllä tuohon vaivaan paljon parempi ja etenkin vaarattomampi. Kokematon saattaa salilla/painissa vaan saada homman pahempaan jamaan, uinnissa liikarasituksen riski on paljon olemattomampi.

Itselläni nimittäin niskahartiat eivät ole ihan parhaassa kunnossa pitkälti punttitreenin takia kun olen laiska venyttelemään, mutta vaivat ovat helpottuneet huomattavasti kun aloitin uimaan kahdesti viikossa.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Samalla alalla minäkin, jo seitsemättä vuotta. Eikä työ haittaa treeniä. No ehkä sen verran, että epäkkäitä ei hirveästi tarvitse treenata kun ne on välillä niin jumissa. Eikä siihen kyllä oikein puntti auta, venyttely ja hieronta parhaiten. Ja kunnon istuma-asento, ettei rintakehä laskeudu ja olkapäät valu eteenpäin.

Näyttäisi siltä, että porukka tuntuu jakautuvan ainakin täällä suht kahtia. Sellaisiin jotka eivät liiku yhtään, ja sellaisiin jotka liikkuvat paljon. Ja sen kuka liikkuu ja kuka ei, näkee kyllä jo aika hyvin päältä, kun jengi alkaa olla keski-iältään vähän yli kolmekymppistä.

Ei se työ salia haittaa.. Enneminkin toiste päin. Jos jotain ruumillista tekisin, en ehkä jaksais salilla reenata täysillä.

Kyllä ne työpäivät venyy välillä ku pitää salillakin käydä välissä.. Maanantaina 7:15 töissä ja 23:00 kotona ja sit tiistai aamuna taas 6:30 bussipysäkillä..

Edit: Olen siis IT-alalla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom