Iso penkkipunnerrusketju

Kyllähän sen tangon saa vaikka mahan päälle tulemaan, mutta ei se punnertaminen sieltä sitten kovin mukavaa ole, ainakaan omasta mielestäni.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
MASSAA!VOIMAA! penkkipunnerrusohjelmassa on penkin apuliikkeessä merkitty sarjat ja pari sanaa: "Penkin apuliike 5x1, maximiykköseen asti, joka kerta!". Mitä meinaa "maximiykköseen asti, joka kerta"?

MASSAA!VOIMAA! penkkipunnerrusohjelmassa on penkin apuliikkeessä merkitty sarjat ja pari sanaa: "Penkin apuliike 5x1, maximiykköseen asti, joka kerta!". Mitä meinaa "maximiykköseen asti, joka kerta"?

Sitä että otat joka kerta yhden toiston niin suurella kuormalla kuin ikinä pystyt.

Mulla on penkki ollut huonoin osa-alue tämän nyt vuoden täyteen tulleen punttisaliharrastuksen aikana. Vuosi sitten marraskuussa penkistä nous aloittaessa 45kg ja nyt 75kg ja en siis ole alkuunkaan tyytyväinen, kun jotkut mun ikäset ilman treenaamistakin nostaa sen 80kg helposti. Ikää siis 18v, pituus 170 ja paino 80kg.Penkkitekniikkaa on hiottu ja hiottu ja tekniikan pitäis olla nyt pirun hyvä. Olen ottanut tästä http://www.youtube.com/watch?v=WJNCaV7f-hY mallia ja vedän siis ihan samalla tavalla lavat yhteen ja painopiste on päkiöillä ja samanlainen kaari ja tankoa liikuttelen koko ajan tuossa pallean kohilla eli alarinnassa. Ruokailut pitäis olla kunnossa kun paino nousee tasaseen tahtiin ja protskua tulee varmasti 2g per painokilo. Kesällä tein penkkiä kerran viikossa 5x5 ja pääsin 70kg:hen sarjapainoissa, sitten alkusyksystä aloitan arnoldin kultaisen kuusikon ja tuli penkattua 3x10, mutta mielestäni kehitys tuolloinkin hyvin kehnoa kun alottelin 50kg ja pääsin 60kg hen ja sarjapainot olivat muutenkin alkun suht kevyet. Nyt olen aloittanut Starting Strength ohjelman jossa penkataan 3x5 ja ehdottomasti olisi mukava saada nyt sitä tulosta kerrankin ja alkaa kyllä totaalisesti ottamaan päähän jos sarjapainot taas tyssää 70kg:hen. En vaan ymmärrä missä vika vai oonko vaan luonnostaan ihan paska tässä liikkeessä ?

Mulla on penkki ollut huonoin osa-alue tämän nyt vuoden täyteen tulleen punttisaliharrastuksen aikana. Vuosi sitten marraskuussa penkistä nous aloittaessa 45kg ja nyt 75kg ja en siis ole alkuunkaan tyytyväinen, kun jotkut mun ikäset ilman treenaamistakin nostaa sen 80kg helposti. Ikää siis 18v, pituus 170 ja paino 80kg.Penkkitekniikkaa on hiottu ja hiottu ja tekniikan pitäis olla nyt pirun hyvä. Olen ottanut tästä http://www.youtube.com/watch?v=WJNCaV7f-hY mallia ja vedän siis ihan samalla tavalla lavat yhteen ja painopiste on päkiöillä ja samanlainen kaari ja tankoa liikuttelen koko ajan tuossa pallean kohilla eli alarinnassa. Ruokailut pitäis olla kunnossa kun paino nousee tasaseen tahtiin ja protskua tulee varmasti 2g per painokilo. Kesällä tein penkkiä kerran viikossa 5x5 ja pääsin 70kg:hen sarjapainoissa, sitten alkusyksystä aloitan arnoldin kultaisen kuusikon ja tuli penkattua 3x10, mutta mielestäni kehitys tuolloinkin hyvin kehnoa kun alottelin 50kg ja pääsin 60kg hen ja sarjapainot olivat muutenkin alkun suht kevyet. Nyt olen aloittanut Starting Strength ohjelman jossa penkataan 3x5 ja ehdottomasti olisi mukava saada nyt sitä tulosta kerrankin ja alkaa kyllä totaalisesti ottamaan päähän jos sarjapainot taas tyssää 70kg:hen. En vaan ymmärrä missä vika vai oonko vaan luonnostaan ihan paska tässä liikkeessä ?

Et vaan ole luontaisesti niin vahva kuin kaverisi, tai moni muu. En muuta selitystä tuolle keksi. Tiedät ilmeisesti kuitenkin miten nostetaan ja treenataan, joten siitä se ei ole kiinni, eikä sanomasi mukaan ravinnostakaan. Muuta ei jää jäljelle kuin henkilökohtaiset ominaisuudet.

Jos jaksat painaa hommia hyvällä motivaatiolla kuten ilmeisesti tähänkin asti, niin varmasti tuloksetkin pikkuhiljaa kiipeävät ylöspäin. Hitaammin kuin monilla muilla, se vaan valitettavasti pitää hyväksyä, mutta kehitystä kuitenkin tulee.

Kenenkään geneettiset ominaisuudet eivät viellä 80 kilon painoissa tule esteeksi, jotenka olisi kiva kuulla muita rinta/ojentaja liikkeiden tuloksia sekä kehitystä, vaikka vinopenkit, kp:t, kapeapenkki? Voisi vähän nähdä mistä kiikastaa jos tosiaan tarkoitat että paino nousee sen 1-2kg kuukaudessa ja perustreenillä ei tule juuri penkkiin voimaa...

Ja se viellä että kaikki on vähän eri asioissa hyviä luonnostaan. Eräs kokeili maastavetoa ekan kerran ja 160kg nousi helposti (penkki hänellä 90kg, kyykkyä ei ole ikinä tehnyt ja paino 80kg).

T.Rintala on kuitenkin saanut 30kg lisää penkkimaksimiin, joten kehitys on juuri sitä mitä se ensimmäistä vuotta treenaavalla usein on. Se, että puhutaan silti noin pienistä painoista johtuu henkilökohtaisista ominaisuuksista, eli lähtötaso on vaan paljon heikompi mitä monella muulla. Tuo maksimin kehitys huomioon ottaen en näe tuossa mitään hälyyttävää.

Mulla vähän sama tilanne oli tossa keväällä, ei tahtonu sarjapainot nousta millään penkissä. Painoa tuli kyllä kuukaudessa lisää vähintään se kilo. Muissa liikkeissä kyllä kehitystä tuli. Nyt maximi jossain 85-90 paikkeilla, vuos sitte noin 60, alottaessa joku 40 puoltoistavuotta sitten.

Nyt syksyllä oon treenannut kerran viikkoon rinnan ja ojentajat parin päivän päästä(3-jakoisella). Jotenkin näin: penkkiä 3x3-6 ja ainakun tulee se 5 tai 6 toistoa niin ens viikolla lisää rautaa tankoon. Ja vinopenkkiä vielä siihen päälle 3x8. Sitten ojentajia parin päivän päästä jotenkin näin: kapea penkki 3x8 ranskalainen 3x10. Kyllä sitä kehittyy kun vaan jaksaa syödä, mutta perkeleen hidasta tämä touhu on.:puntti:

No kesällä tuli tehtyä noita apuliikkeitä hiukan enempi eli ranskalaista punnerrusta, dippejä yms. sitten lopetin ne kokonaan ja aloin tekemään arnoldin kultaista kuusikkoa ja tuossakaan ei kyllä penkki yhtään päässyt kehittymään.. paino tosiaan nousee 1-2kg kuussa. Ja ei, ei se penkki ole mulle se number one juttu treenaamisessa, mutta vitutusta se kyllä tuo silti. Kyykyssä kuitenkin kehityn koko ajan ja romua saa lisätä lähes aina. Nyt kuitenkin aloitin SS: n ja tätä on nyt 1 treeni takana. Penkin aloitin 3x5/57,5kg ja saas nähdä miten se siitä sitten alkaa rullaamaan. Ja ikinä en ollut mm. ennen maastavetoa tehny joten siksikin aloitin tämän ohjelman ja kun oon jutuista kuullut, että porukat saaneet jopa 20kiloa lisää penkin sarjapainoihin tuon ohjelman aikana. Tässäkin voi silloin tällöin noita apuliikkeitä tehä jos tuntuu että jaksaa eli ajattelin silloin tälöin tehä juurikin tuota ranskalaista punnerrusta ja dippejä. Ja lajiin on panostettu ainakin täysillä, ei alkoholia, välipäivien venyttelyä, hyvin kevyttä palauttavaa aerobista jne. ja syöty on siis siten että paino on kokoajan noususuhdanteessa. Vitutusmomentti silti vaan nousee kun joku kaveri kun ei ole ikinä treenannut yhtään ja juo joka viikonloppu perseet, niin nostelee enemmän penkistä kuin minä joka panostaa täysillä touhuun. :( Treenattukin on säännöllisesti vuoden verran ja kevyitä viikkoja ollut kolme kappaletta ja yksi oli juuri viimeviikolla ja nyt pitäisi sitten alottaa järkevistä painoista ja päästä tuon jumitusvaiheen yli sitten jonkun ajan päästä. Mutta syö miestä tämmönen jos ees voi mieheks sanoa painojen perusteella prkl.

Itse suosin 4-5 viikon välein ihan selvää kevyttä viikkoa, voimaohjelmissa jopa kerran kuukauteen pakollisena, eli ei liikaa treenata. Toisaalta itselläni räjähti kasvuun penki kun kesällä tein viisi kertaa penkkiä eri oteleyksillä viikossa 2-3 treeniä jopa päivässä! Mutta toi on aika extreme touhua, ja vaatii käytännössä penkin himaan. Mutta jos oikeasti haluat panostaa nimenomaan penkkiin, niin voimailu puolelta sitä tietoa kannattaa etsiä. En tiedä voiko sitä suositella viellä alle 100kg:n maksimilla, mutta ryssäohjelma penkkiin tuntuu toimivan kaikilla enemmän tai vähemmän.

No kesällä tuli tehtyä noita apuliikkeitä hiukan enempi eli ranskalaista punnerrusta, dippejä yms. sitten lopetin ne kokonaan ja aloin tekemään arnoldin kultaista kuusikkoa ja tuossakaan ei kyllä penkki yhtään päässyt kehittymään.. paino tosiaan nousee 1-2kg kuussa. Ja ei, ei se penkki ole mulle se number one juttu treenaamisessa, mutta vitutusta se kyllä tuo silti. Kyykyssä kuitenkin kehityn koko ajan ja romua saa lisätä lähes aina. Nyt kuitenkin aloitin SS: n ja tätä on nyt 1 treeni takana. Penkin aloitin 3x5/57,5kg ja saas nähdä miten se siitä sitten alkaa rullaamaan. Ja ikinä en ollut mm. ennen maastavetoa tehny joten siksikin aloitin tämän ohjelman ja kun oon jutuista kuullut, että porukat saaneet jopa 20kiloa lisää penkin sarjapainoihin tuon ohjelman aikana. Tässäkin voi silloin tällöin noita apuliikkeitä tehä jos tuntuu että jaksaa eli ajattelin silloin tälöin tehä juurikin tuota ranskalaista punnerrusta ja dippejä. Ja lajiin on panostettu ainakin täysillä, ei alkoholia, välipäivien venyttelyä, hyvin kevyttä palauttavaa aerobista jne. ja syöty on siis siten että paino on kokoajan noususuhdanteessa. Vitutusmomentti silti vaan nousee kun joku kaveri kun ei ole ikinä treenannut yhtään ja juo joka viikonloppu perseet, niin nostelee enemmän penkistä kuin minä joka panostaa täysillä touhuun. :( Treenattukin on säännöllisesti vuoden verran ja
kevyitä viikkoja ollut kolme kappaletta
ja yksi oli juuri viimeviikolla ja nyt pitäisi sitten alottaa järkevistä painoista ja päästä tuon jumitusvaiheen yli sitten jonkun ajan päästä. Mutta syö miestä tämmönen jos ees voi mieheks sanoa painojen perusteella prkl.

vuoden aikana kolme kevyttä viikkoa:wtf:unoha tuo penkki vähäksi aikaa ja tee niitä apuliikkeitä useammin kuin silloin tällöin:)

No.. ei niitä vaan oo pystyny pitää :D Pakko on saada treenata kovaa, muuten tulee niin turhautunut olo. No ei tässä nyt tuu tolla uudella ohjelmalla penkattua kun välillä kerran ja max 2 kertaa viikossa ja tässä nyt on kevyttä ollu viel tämä viikko ja ei ens viikkoakaan voi raskaaks sanoa. Sanokaa mitä sanotte mut ei ehkä viel ens viikolla, mutta sitten pitää taas päästä treenaamaan suht kovaa.

Mulla oli aika sama juttu ekana reenivuotena. Penkki nousi 60->90kg tosi nopeasti vajaassa puolessa vuodessa, mutta sitten tuli totaalinen stoppi. Pitkä aika hinkattiin samoilla painoilla, kunnes keksi ottaa mukaan kapeen penkin, 4-6 toistoilla. Siinä sitten normipena nousi niin kovaa että 1,5kk ajan joka reenissä oli uudet ennätyssarjapainot tangossa. Penkkasin kerran viikkoon ja kerta kapeeta, toimi ja toimii edellee tosi hyvin. 3-6 sarjaa ja toistot tosiaan 4-6, välillä kyllä jopa 12 vaihtelun vuoksi.

- - tuossakaan ei kyllä penkki yhtään päässyt kehittymään - - Kyykyssä kuitenkin kehityn koko ajan ja romua saa lisätä lähes aina. - - joku kaveri kun ei ole ikinä treenannut yhtään ja juo joka viikonloppu perseet, niin nostelee enemmän penkistä kuin minä joka panostaa täysillä touhuun. :(

Jos baarista kotiin ryömiminen antaa kaverin lihaksille sopivaa ärsykettä? :) Tai sitten kaverillasi on räjähtävää lihaa, sinulla sitkeää.

Mutta vakavammin. Itse olen 35-vuotias ja pari kuukautta käynyt salilla. Ja kun nyt asia tuli tätä lukiessa mieleen, niin on minullakin samantyyppinen juttu. Olen enemmän yrittänyt jalkojen isoihin lihaksiin yrittänyt lisää, mutta sivussa tehnyt kaikenlaista pientä, penkkiäkin vähän kokeillut vaikka enemmän käsipainoilla. Kaikenlaisissa vekottimissa ovat painot kasvaneet, mutta penkki ei ole tainnut kasvaa yhtään. Varmasti minulla on tyyli huono ym, mutta tuskin se nyt parempi muissakaan liikkeissä on.

Pitäisikö penkin tuloksen nousta karkeasti samaa tahtia kuin esim. takakyykyn, maastavedon tai laitteiden tulosten? Kai tässä jotenkin lihassolujakaumakin vaikuttaa?

Penkki on junnannut paikoillaan jo tolkuttoman kauan ja minkäänlainen katto ei varmasti ole tullut täyteen, penkki liikkeenä reenatessa menee hyvin, mutta syytän kuitenkin ojentajia: millä liikkeillä saisi pakotettua ojentajat vahvistumaan niin että penkkikin paranesisi..?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom