Iso penkkipunnerrusketju

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toisessa threadissa jo kyselin asiaa ja ongelmani on: ''penkkitulokseni on 60kg (tiedän, säälittävää ) ja painoa n.85kg ja ikää 15. Ei ole puoleen vuoteen penkkitulos noussut ja tehnyt Arnoldin kultasta ja tuota esimerkkiohjelmaa 2 jakoisesta nyt aloittanut.''

Eli mitä pitäisi tehdä, jotta saan tulokset nousuun? Todella todella turhauttavaa lykätä joka treenikerta samat painot tankoon ja vääntää hiki munassa. Muttakun mitään ei vaan tapahdu! Syön kyllä mielestäni varsin tarpeeksi. Mikä on paras penkkiohjelma minulle ja mitä ohelle? Vai jatkanko taas arnoldia ja siihen penkkiin panostan vaan joka treenissä kunnolla? Mikä on paras sarjojen ja toistojen määrä voiman hankintaan aloittelijalle?

^ Kyllä niitä esimerkkiohjelmia pakkikselta löytyy :D koitappa vaikka Miken 2x6 systeemiä.

Toisessa threadissa jo kyselin asiaa ja ongelmani on: ''penkkitulokseni on 60kg (tiedän, säälittävää ) ja painoa n.85kg ja ikää 15. Ei ole puoleen vuoteen penkkitulos noussut ja tehnyt Arnoldin kultasta ja tuota esimerkkiohjelmaa 2 jakoisesta nyt aloittanut.''

Eli mitä pitäisi tehdä, jotta saan tulokset nousuun? Todella todella turhauttavaa lykätä joka treenikerta samat painot tankoon ja vääntää hiki munassa. Muttakun mitään ei vaan tapahdu! Syön kyllä mielestäni varsin tarpeeksi. Mikä on paras penkkiohjelma minulle ja mitä ohelle? Vai jatkanko taas arnoldia ja siihen penkkiin panostan vaan joka treenissä kunnolla? Mikä on paras sarjojen ja toistojen määrä voiman hankintaan aloittelijalle?

Muutamia pikkujuttuja:
1. Käy läpi penkkitekiikkaasi ja hio se siitä pahimmat virheet pois (lavat yhteen, jalat tiukasti penkkiin kiinni, rinta "ulos")
2. Lopeta penkin tekeminen hetkeksi ja kasvata mm. käsipainopenkkisi maksimia, ja palaa sitten takaisin penkkiin
3. Treenaan yhtä paljon muita lihasryhmiä, ojentajia ja olkapäitä , pelkällä penkin runkkaamisella et saa tuloksia
4. Pyydä kaveri spottaamaan ja nouse reilusti yli nykyisen maksimisi ja voita henkinen pelko ja hermota lihaksia hitailla raskailla negatiivisilla.

5. Olet 15 ja aika painava, eli aloita aerobinen, syö paremmin, venyttele, treenaa useammin, syö lisäravinteita

Todella paljon kiitoksia vastauksista. Näillä huomenna aloitetaan kova treeni muutaman päivän lusmuilun jälkeen. :puntti: Toivottavasti rupee taas hyrräämään tulokset :rolleyes:

Niikuin Dave Tate sanoi, nin nimenomaan penkissä ja kyykyssä on rärkeää tiukkapaketti ja on kyllä tullu huomattuu että pitää ihan paikkansa :D penkissä meni viimeksi huomattavasti paremmin kun onnistuin pitämään paketin tiukkana. Kyykyssä sama homma että yläkroppa pitää olla tiukkana koko ajan.

niksutin:

5. Olet 15 ja aika painava, eli aloita aerobinen, syö paremmin, venyttele, treenaa useammin, syö lisäravinteita

Juuri tuossa iässä kroppa usein kerää sitä painoa itseensä, koska valmistautuu kasvupyrähdykseen. Minäkin olin joskus 15v. ja 80kg ja sitten tuli yht'äkkiä 10cm (?) pituutta ja paino putosi ihan itsellään 65kg paikkeille. Elämäntavoissa ei muuttunut mikään. Ei tuossa kehitysvaiheessa pidä painoonsa liikaa miettiä.

Muutenhan nuo kohdan 5. ohjeet on oikein hyviä. Lihashuoltoo, aerobista, laaturavintoa yms.

Jep, toki paino voi olla jo nykyisestä koosta johtuvaa, koska kirjoittaja ei kertonut pituuttaan.

Jotenkin tuli vaan auttamatta mieleen, että painon täytyy olla pääasiallisesti rasvaa, koska on noin nuori ja penkkitulos noin heikko. Muistan tuon painoisia jässiköitä yläasteelta ja he olivat poikkeuksetta kokonsa puolesta myös vahvoja.

Itse taas en paina vieläkään 85 kiloa, mutta penkkaan kuitenkin yli 2 x oman painoni ja yläasteella maksimi runkkupenkki taisi olla 120 kg alle 70 kg kilosena.

Kyllä mulla voimaa on monessa paikkaa, penkki vaan on jotenkin käsittämätön. Kaverit nostaa n. 80kg penkistä ja voitan ne 'helposti' kädenväännössä(?). Vatsoja menee reippaasti (kuntotesteissä luokan paras tulos) ja selkälihakset parantunut paljon tammikuusta jolloin harrastuksen aloitin. Pituus on 176 paikkeilla, tuo on veikkaus. Rinta taitaa vain olla heikko paikkani kun leukoja menee 10, mutta punnerruksia vaan kolmisenkymmentä. Alan syömään enemmän proteiinipitoista ruokaa, mutta lisäravinteisiin ei ole paljon varaa. Tosin palautusjuoman kyllä aina juon (whey + malto)

Nyt aloitan siis tosi tsemppaukset. Aerobista tosin en juoksun muodossa voi harrastaa, koska polvissa rasitusvamma jalkapallo ja judo ajoilta. Mitä suosittelette? Ja voiko salilla käydä joka päivä tekemässä jotain, vaikka kultasen kuusikon jos vain syö tarpeeksi?

E: Sen verran vielä, että olen koulun harteikkaimpia jätkiä, ulkopuolelta en näytä ollenkaan lihavalta. Läskiä on varsinkin mahassa ja muualla jonkin verran. Mutta eiköhän se siitä.

Penkkitulosta ei voi suoraan verrata kädenvääntöön. Kyllä munki kaverit pieksee mua kädenväännössä vaikka vähemmän penkkaavat, tekniikka vaikuttaa paljon. Juoksun voi korvata esim. uinnilla tahi vaikkapa pyöräilyllä.
1-jakosta ohjelmaa ei todellakaan kannata tehdä joka päivä. Salilla käynti rikkoo lihasta, antaen samalla ärsykkeen kasvaa (= Lihas tarvitsee aikaa palautuakseen, about 2-3pv). Jos siis heti seuraavana päivänä menet taas salille, lihas rikkoutuu eikä ole vielä palautunut, no good. Eli ei saada sitä max lihaskasvua aikaan. Ei kenenkään paitsi ihan oikeasti asiasta tietävien ja kokeneiden kannata treenata joka päivä, ja silloinkin tietysti suurempi jakosella ohjelmalla.
Pyydä joku kokeneempi tarkastamaan tekniikka ja muistat aina yrittää lisätä painoa / toistoja seuraavaan kertaan niin pitäs tulla kehitystä jos on suht asiallinen ohjelma. Onnee treeniin :)

Toi oli lähinnä esimerkki, että kyllä sitä voimaa on paitsi tuossa osa-alueessa. Ja joo kiitos auttaneille, ei ainakaan jää ohjeista kiinni ;)

Eikös tuo Terminator2: n kommentti ollut vähän nyt aiheeton, että jos penkkitulos on huono, niin äijä on pääasiassa pelkkää rasvaa :D Voihan kaverilla olla lihaa vaikka jaloissa enempi?

jo penkkitulos on about 70% omasta painosta, niin onhan se varma ettei miehellä ole (vielä) jerkkua yhtään missään.

Penkkitulosta ei voi suoraan verrata kädenvääntöön. Kyllä munki kaverit pieksee mua kädenväännössä vaikka vähemmän penkkaavat, tekniikka vaikuttaa paljon
Olen samaa mieltä että ei voi verrata mutta tuo että kädenvääntö on suurimmaksi osaksi tekniikkaa on heikkojen puhetta.
Harrastajien piireissä vaatii tietenkin voimaa sekä tekniikkaa.Satunnais vääntäjistä voittaa AINA se jolla on kovin forkku.

Mitenkä nyt tulisi menetellä kun ojentejat ja rinta tuntuvat olevan tukossa? Jouduin pudottamaan viime penkkitreenissä sarjapainoja 5 kilolla edellisestä. Ja treenaan siis yksijakoisella.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom