Iso penkkipunnerrusketju

Niin siis maksimeja ainakin itse treenaan niin että nousen pikkuhiljaa niihin maksimipainoihin. Eli aloita suht pienistä painoista äläkä saman tien lyö tankoo täyteen kiekkoja, jotta saat paikkoja vähän lämmitettyä ja vältät mahdollisia revähdyksiä. Ikinä ei kannata lähteä kylmiltään riuhtomaan suuria painoja.
Mutta ne alkulämmittely sarjat kuitenkin niin kevyesti etteivät vie voimia itse pääsuorituksesta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niin siis maksimeja ainakin itse treenaan niin että nousen pikkuhiljaa niihin maksimipainoihin. Eli aloita suht pienistä painoista äläkä saman tien lyö tankoo täyteen kiekkoja, jotta saat paikkoja vähän lämmitettyä ja vältät mahdollisia revähdyksiä. Ikinä ei kannata lähteä kylmiltään riuhtomaan suuria painoja.
Mutta ne alkulämmittely sarjat kuitenkin niin kevyesti etteivät vie voimia itse pääsuorituksesta.

Eli vaikka lämppärit tangolla 2x10, sitte 35-40-45-50?
Mutta nostellaanko nuo jokainen kerran vain, vaiko että 6*35, 4*40, 2* 45 ja lopuksi 1*50?
Mulla on penkkiin tuo x3 sarjaa, yleensä ihan vaan reenaillessa tehny vaikka 3*6*42.5, tai että vika sarja vähän kevyemmin ja 2 ekaa rankempaa.

Eli vaikka lämppärit tangolla 2x10, sitte 35-40-45-50?
Mutta nostellaanko nuo jokainen kerran vain, vaiko että 6*35, 4*40, 2* 45 ja lopuksi 1*50?
Mulla on penkkiin tuo x3 sarjaa, yleensä ihan vaan reenaillessa tehny vaikka 3*6*42.5, tai että vika sarja vähän kevyemmin ja 2 ekaa rankempaa.

Tuo tuntuu ihan järkevältä lämmittelyltä, pidät vaan huolen ette väsytä lihaksia ennen maksimiyritystä. Alkulämpöä voit tehdä ilman penkkiäkin. Kun sulla on pieni hiki päällä, niin vähempikin toistomäärä riittää. Tarkoitus on vaan saada asteittain lihakset tottumaan siihen tulevaan kuormaan ja saada hyvä venytys ennen maksimia. Kannattaa muuten tehdä alussa joku liike kiertäjänkalvosimille, niin olkapäät lämpiävät mukavasti ja vältyt pahemmilta vammoilta =)

Itse kokeilen myös ensimmäistä kertaa maksimia huomenna. Ei mitään hajua mitä tulee, mutta lähden liikkeelle näin: Tangolla x10, 60kg x 6, 80kg x 4, 100kg x 2, 110kg x 1, 120 kg x 1 ja siitä aina 5-10 kiloa lisää joilla tehdään ykkönen ja katsotaan missä vaiheessa tulee stoppi vastaan =)

Itse tein tänään juuri samoilla toistoilla kuin Shagrath, tosin maksimi ei ollut noin paljoa, mutta 7,5kg:N lisäys silti. Maksimiksi siis tuli 115kg. Kuukauden päästä jos nousisi 120 ;)

Itse kokeilen myös ensimmäistä kertaa maksimia huomenna. Ei mitään hajua mitä tulee, mutta lähden liikkeelle näin: Tangolla x10, 60kg x 6, 80kg x 4, 100kg x 2, 110kg x 1, 120 kg x 1 ja siitä aina 5-10 kiloa lisää joilla tehdään ykkönen ja katsotaan missä vaiheessa tulee stoppi vastaan =)

Tänään tuli sitten kokeiltua tämän hetken maksimia, eikä se nyt niin häävisti mennytkään...Muutaman kuukauden kestänyt dietti varmaankin vaikuttaa hiukan, tai muuten vaan planeetat oli huonosti linjassa. 130kg tuli helposti, ja iskin saman tien 140kg tankoon. Ei se kaukana ollut, ja olin hetken aikaa jo varma että kyllä se nousee, mutta jäi noin 15cm vajaaksi =( 137,5kg olisi varmaan mennyt, mutta se jäi nyt todistamatta. Kokeillaan sitten syksyllä uudestaan kun on bulkki päällä.

Tänään tuli sitten kokeiltua tämän hetken maksimia, eikä se nyt niin häävisti mennytkään...Muutaman kuukauden kestänyt dietti varmaankin vaikuttaa hiukan, tai muuten vaan planeetat oli huonosti linjassa. 130kg tuli helposti, ja iskin saman tien 140kg tankoon. Ei se kaukana ollut, ja olin hetken aikaa jo varma että kyllä se nousee, mutta jäi noin 15cm vajaaksi =( 137,5kg olisi varmaan mennyt, mutta se jäi nyt todistamatta. Kokeillaan sitten syksyllä uudestaan kun on bulkki päällä.

Kuinkas kaua on reeniä takana? Itekkin koitan huomenna, varmaan tähän tyyliin:

Tangolla x2, 6*30, 4*40, 2*45, 1*50, 1*52.5-55
Seuraavan kerran kokeilen sitten lähempänä tämän vuoden loppua.
Toisaalta voihan se nyttenkin olla aika aikasta kokeilla, mutta sitten taas toisaata tietää, että mihin alkaa tähtäilemään.
Jos tuo 50 nousee (tai ehkä 55) niin sitten seuraava tähtäin onkin 70, siitä sitten kohti 100 kilua;).
Vielä että eikö kannata aloittaa niin, että nuo 30-40 kiloa nousee kevyesti, sitten alkaa raskaantua.

Kuinkas kaua on reeniä takana?
Treenasin vuosituhannen alussa pari vuotta säännöllisen epäsäännöllisesti, mutta lopetin 2005 enkä ole sen jälkeen koskenut puntteihin ennen tammikuuta. Tammikuun lopusta asti olen nyt treenannut määrätietoisesti. Olen tosin ollut lähes koko ajan dietillä, joten se väistämättä verottaa voimia jonkin verran. Näin "aloittelijana" kehitystä on dietistä huolimatta silti tullut jonkin verran.

Miten muuten lämmittelette normaalisti työsarjoja varten? Nuorempana treenasin penkkiä aina pyramiharjoitteluna, mutta nyt 2-jakoisessa viikon ensimmäinen penkkitreeni on 4x4-6. Kun nyt tällä viikolla teen noi työsarjat 100kg:lla, niin mikä olisi se fiksuin lämmittely? Ensin lämmittelen aina kiertäjäkalvosimet, olisko sen jälkeen esim. tanko*10, 60kg*8, 80kg*6?

Miten muuten lämmittelette normaalisti työsarjoja varten? Nuorempana treenasin penkkiä aina pyramiharjoitteluna, mutta nyt 2-jakoisessa viikon ensimmäinen penkkitreeni on 4x4-6. Kun nyt tällä viikolla teen noi työsarjat 100kg:lla, niin mikä olisi se fiksuin lämmittely? Ensin lämmittelen aina kiertäjäkalvosimet, olisko sen jälkeen esim. tanko*10, 60kg*8, 80kg*6?

Itse tein viimeksi myöskin satasella varsinaisen sarjan, niin lämmittelyt meni näin:
20xtanko, 10x40kg, 6x60kg, 3x80kg, 1x90kg ja sitte itse sarjaa tekemään parin minuutin tauon jälkeen. Tuon ykkösen otan välissä 90kg ihan siksi että ennen tehty suora 20kg hyppäys sarjapainoihin sai ensimmäiset toistot tuntumaan todella raskailta ja vasta parin toiston jälkeen tuntui että kyllähän tää sarja sittenkin vielä meneekin.

Itse tein viimeksi myöskin satasella varsinaisen sarjan, niin lämmittelyt meni näin:
20xtanko, 10x40kg, 6x60kg, 3x80kg, 1x90kg ja sitte itse sarjaa tekemään parin minuutin tauon jälkeen. Tuon ykkösen otan välissä 90kg ihan siksi että ennen tehty suora 20kg hyppäys sarjapainoihin sai ensimmäiset toistot tuntumaan todella raskailta ja vasta parin toiston jälkeen tuntui että kyllähän tää sarja sittenkin vielä meneekin.

Toi 40kg on hyvä idea. Yleensä olen aloittanut 60kg:lla ja oikeastaan ilman mitään sen kummempia systeemeitä edennyt siitä.

Ei tänään tullutkaan tehtyä maximeja, kun ei oikeen ketään löytyny varmistajaksi.
Mutta tänään penkki kyllä kulki, ensikerralla saa lisättyä sen 2.5kilua lisää rautaa:).
Sarjat olivat: 6*42.5/6*42.5/8*42.5.
Sain tuon viimeisen sarjan vielä voitonkin puolelle, enskerralla sitte 45kiloa tangossa.

Saanko tai onko mahdollista saada penkkiä paremmaksi kahdessa kuukaudessa 5x5/60kg----> 5x5/70kg?

Noniin pääsin askeleen lähemmäs tuota seuraavaa tavoitetta eli nyt meni aika kepeesti sarjat 5x5/62,5kg :) kyl huomaa että tekniikka alkaa hioutumaan pikkuhiljaa.. ens viikolla sitten 5x5/65kg testiin.

Etsitään vinkkejä taikka taikakeinoja jolla sais penkki tekniikan oikeaksi... Kun ne forkut pitäs pitää tangon alla suorassa notta sais kaiken voiman kehiin, niin se ei vaan onnistu, kädet on aina vähän taivutettuna eteenpäin mitävain tekikin, ilman painojakin vaikeaa koska paikat rutisee kyseisessä asennossa............

Etsitään vinkkejä taikka taikakeinoja jolla sais penkki tekniikan oikeaksi... Kun ne forkut pitäs pitää tangon alla suorassa notta sais kaiken voiman kehiin, niin se ei vaan onnistu, kädet on aina vähän taivutettuna eteenpäin mitävain tekikin, ilman painojakin vaikeaa koska paikat rutisee kyseisessä asennossa............

Itselläni sama ongelma ja uskonkin että rannesiteiden käytöllä saisi huomattavasti paremmin nostettua. Vetoremmeilläkin (eri liikkeissä) painot tuntuu puolet kevyemmiltä niin varmaan voisi olla vähän samaa ilmiötä tässäkin.

Ja en usko että niistä siteisiin "jäisi koukkuun", koska vain isommissa painoissa joutuisin niitä käyttämään.

Ite käytän rannesiteitä, koska ranteeni vihlovat ihan älyttömästi (vaikka painoni eivät ole mitään isoa kokoluokkaa).

Esimerkiksi ranskalainen punnerrus tangolla tai hauiskääntö tangolla saattaa myös heijastua rannekipuina penkkiin. En nyt kuitenkaan aloittelijana lähtisi ratkaisemaan ongelmaa ostamana ensimmäisenä rannesiteet, vaan kokeilisin löytyykö otteesta jotain korjattavaa. Ainakin voi koittaa apinaotetta, keskittyä ranteen jännittämiseen ja siihen, ettei ranne taitu taakse.

Itsellä rannekivut hävinny kokonaan kun lopetin rannesiteiden käytön.

Sama juttu, joskus teininä ranteita vihlo ja käytin siteitä, no eihän se siitä mihinkää helpottanu. Annoin sitten ranteiden vahvistua ilman turhia siteitä eikä ole vuosiin ollut niiden suhteen ongelmia nyt.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom