Iso penkkipunnerrusketju

En osaa asiantuntijan kantaa sanoa, mutta itse lasken penkin käsipainoilla eristäväksi ja tähän sitä olen ainakin käyttänyt. Liikeradan huomioiden tämä tuntuu myös itselleni loogiselta verrattuna penkkipunnerrukseen tangolla, jossa näen kahden käden ollessa fiksattuna samaan tasoon tavallaan rajoittavan liikettä sivuttaissuunnassa. Tämän seurauksena apulihakset, esim. ojentajat, jakaisivat rintalihasten rasitusta, eikö? Toisaalta, kun huomioidaan käsipainovariaation vaativamman koordinaation vaatimat avustajat, niin tiedä sitten.

Hyvä kysymys, eiköhän tähän löydy "virallinenkin" vastaus. Kunhan mielipiteeni pistin jakoon :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hyvä kommentti makew. Olen samaa mieltä tuosta asiasta kanssasi. En kuitenkaan saanut selvää alkuperäiseen kysymykseen että laskisitko penkkipunnerruksen käsipainoilla pääliikkeeksi vai eristäväksi liikkeeksi?

Juffe: En itsekkään penkkipunnerrusta käsipainoilla täydellisesti eristäväksi liikkeeksi laskisi mutta siltikin kuitenkin mieluummin eristäväksi liikkeeksi sen lasken kuin pääliikkeeksi.

Muutkin kyllä voitte kertoa mielipiteenne kuten makew eli kumpi liike on parempi rintalihasten massan kasvattamiseen kehonrakennuksessa. Penkkipunnerrus käsipainoilla vaiko penkkipunnerrus tangolla?

Penkkipunnerrus tangolla..
Käsipainotkin ovat hyvät mutta kaikki voima menee kun yrittää kiskoa niitä käsipainoja lähtöasentoon.:wall:

ZweCCo sanoi:
Juffe: En itsekkään penkkipunnerrusta käsipainoilla täydellisesti eristäväksi liikkeeksi laskisi mutta siltikin kuitenkin mieluummin eristäväksi liikkeeksi sen lasken kuin pääliikkeeksi.

Muutkin kyllä voitte kertoa mielipiteenne kuten makew eli kumpi liike on parempi rintalihasten massan kasvattamiseen kehonrakennuksessa. Penkkipunnerrus käsipainoilla vaiko penkkipunnerrus tangolla?

Miksi pitää jaotella erikseen pää- ja sivuliikkeet kehonrakennuksessa, ja millä perusteella jako tehdään? Jos kerran treenataan rintaa niin eikö silloin pääliike voisi olla yhtä hyvin joku rinnan eristävä liike? Ja toisekseen miksi tyytyä jompaan kumpaan kun liikettä voi vaihdellakin?

itse suosisin tanko punnerrusta jo senkin takia kun on olkapäille hellempi entä käsipainot(tiedän että jotkut olkapää vaivaiset tekee juuri kässäreillä). käsipano punnerruksissa kun saa tulosta parannettua roimasti niin alkaa vitunmoinen rimpuilu isojen hantteleiden kanssa(jos käy sellaisella salilla missä on isoja käsipainoja) ja rinnalle heivatessa/ensimmäisessä työnnössä olkapäät ovat todella luijilla, pienikin virhe niin olkapää kipuilu alkaa, tangolla tehtäessä on helpompi kun painot otetaaan hakasista.

Kyllä itse lähden kanssa liikenteeseen sillä mentaliteetilla, että koko repertuaari on käytössä kun liha pistetään kasvamaan. Toisin sanoen, massaa haetaan sekä tangolla että pelkillä käsipainoilla vaikka nyt punnerrettaessa, lopputulos on tärkein. En väitä, etteikö olisi mieltä näiden tehoja yksittäisen lihaksen ja lihasmassan lisäämisessä yleisesti erotella, mutta uskallan olettaa, että myös yksilölliset erot, tottumukset ja vaikka vammat vaikuttavat kaikki siihen, kenellä rinta kasvaa parhaiten jommalla kummalla näistä liikkeistä. Kun vielä jätetään huomioitta kaikki muut treeniin vaikuttavat tekijät. Itse olen huomannut, että kp:t ottavat enemmän rintaan, tangolla saan paremmin kohdistettua ojentajiin, mutta vaihteleehan tuo jo omassakin treenissä! Pitkälti tekniikkakysymys, eikä pelkästään tasolla "oikein" ja "väärin".

ZweCCo sanoi:
Hyvä kommentti makew. Olen samaa mieltä tuosta asiasta kanssasi. En kuitenkaan saanut selvää alkuperäiseen kysymykseen että laskisitko penkkipunnerruksen käsipainoilla pääliikkeeksi vai eristäväksi liikkeeksi?

Pää/perusliike tuo on käsipainoillakin, eristäväksi en sitä laskisi.

Jos jotain kiinteitä liikevalikoimia haetaan niin penkkipunnerrus tangolla olisi mun valinta.
Se on vaan paljon simppelimpää laitaa rautaa tankoon kuin veuhtoa käsipainojen kanssa(varsinkin mulla kun ei ole käsissä voimia niin paljon).

makew sanoi:
(varsinkin mulla kun ei ole käsissä voimia niin paljon).
jos kässäreillä tekee niin se tulee jokaisella jossain välissä eteen että niiden painojen rinnalle tuomisessa/ensimmäisessä toistossa tulee ongelmia(mikäli ei ole kavereita jotka antaa painot suorille käsille), se rinnalle tuonti liike kun ei kehity samaa tahtia kun tuo punnerrus kässäreillä tietystikkään

Siis tietysti tehään sekä tankopenkkiä että käsipainopenkkiä. Ei tämän threadin tarkoitus se ollut. Haluan siis vastauksia juuri siihen että pidättekö käsipainoilla tehtyä penkkipunnerrusta eristävänä vai pääliikkeenä? Sekä voitte samaan hengenvetoon vastata että kumpi on mielestänne parempi massaliike rintalihaksille? Kiitos nyt kuitenkin kaikista muistakin neuvoista mutta yritetään pysytellä näissä asioissa mitä kysyin eikös? Tietysti perustelunsa saa (ja pitääkin) lisätä vastauksilleen. :piis:

Tässä EMG-mittausten rintaranking:

Chest

Decline dumbbell bench press - 93%
Incline dumbbell press - 91%
Decline bench press - 89%
Flat dumbbell bench press - 87%
Flat barbell bench press - 85%

The flat barbell bench press, an exercise that is done by many beginners, is one of the least effective exercises. With chest, we can see that dumbbells are far superior to barbells.

ZweCCo sanoi:
Haluan siis vastauksia juuri siihen että pidättekö käsipainoilla tehtyä penkkipunnerrusta eristävänä vai pääliikkeenä?
IMO käsipainopunnerrusta ei voi luokitella kumpaankaan, se on jotain siitä väliltä. Yhtä helppoa luokitella tuo kässäripunnerrus eristäviin tai pääliikkeisiin kuin olisi luokitella harmaa kuuluvaksi joko mustaan tai valkoiseen.

ZweCCo sanoi:
Sekä voitte samaan hengenvetoon vastata että kumpi on mielestänne parempi massaliike rintalihaksille?
Paras massaliike on se, jossa pitkällä aikavälillä saa parhaiten kasvatettua raudan määrää, eli penkkipunnerrus tangolla.

neutraali sanoi:
itse suosisin tanko punnerrusta jo senkin takia kun on olkapäille hellempi entä käsipainot(tiedän että jotkut olkapää vaivaiset tekee juuri kässäreillä). käsipano punnerruksissa kun saa tulosta parannettua roimasti niin alkaa vitunmoinen rimpuilu isojen hantteleiden kanssa(jos käy sellaisella salilla missä on isoja käsipainoja) ja rinnalle heivatessa/ensimmäisessä työnnössä olkapäät ovat todella luijilla, pienikin virhe niin olkapää kipuilu alkaa, tangolla tehtäessä on helpompi kun painot otetaaan hakasista.

Samaa mieltä olen kanssasi.

Ja mun mielestä vinopenkkipunnerrus tangolla on se paras "pääliike" tisseille.

Aloin vasta kolme viikkoa sitten tehdä penkkiä käsipainoilla ja se tuntuu todella hyvältä liikkeeltä. Tuntuma on todella hyvä ja rintalihakset on kunnolla kipeinä seuraavana päivänä.
Ongelma on kyllä se että käsipainojen saaminen alkuasentoon on jo nyt vaikean tuntuista vaikka olen päässyt vasta 28kg painoihin. Miten hemmetissä te saatte jotkut 40+ kilon käsipainot rinnalle?
No joo, onnistuuhan se kun on voimaa tarpeeksi. :D

Joo kun 2-jakoisella teen niin toisena rintapäivänä tehdään Vino ppkäsipainoilla ja toisena perus penkkiä. Mä saan ehdottomasti paremman tuntuman, pumpin ja venytyksen noilla käsipainoilla mut perus penkkiä teenkin tolla Miken 2*6-systeemillä tuloshakuisesti (siispainoja lisätään tiuhaan tahtiin, mutta koht. hyvällä tekniikalla). Joten kyllä toi ppkässäreillä sopii perusliikkeeksikin ja sitte noi flyersit ja pullowerit on noita eristäviä liikkeitä, IMO.

edit: siistimistä ulkoasussa.

laiskaluu sanoi:
Miten hemmetissä te saatte jotkut 40+ kilon käsipainot rinnalle?
No joo, onnistuuhan se kun on voimaa tarpeeksi. :D
nehän on vielä helppo heivata rinnalle vaikkei voimaa oiskaan(polvellahan ne vipataan rinnalle hivenen ennen kuin ollaan täysin makuu asennossa), sama homma myös isompien painojen kanssa, se alkuasento on vain tympeä ottaa isoilla hantteleilla(siis olkapää vääntyilee mihin sattuu vaikka kuinka yrittäs pitää kontrollissa painoa) ja se eka työntö.

Kysymyksen asettelu on mielestäni senverran metsässä että ns. eristävä liike voi kyllä olla pääliike. Ei sillä ole merkitystä kuinka joku liike eristää jos sillä saa treenattavan lihaksen oikealla tavalla töihin. Pec dekki ja talja on lähinnä siksi sopimattomia pääliikkeeksi että niiden aiheuttama kuorma on eri luonteista kuin vapaat painot. Esim negatiivinen vaihe puuttuu tai on puutteellinen.

Pääliikkeen määritelmä ei ainakaan ole se että siinä työskentelisi muutkin lihakse kuin tissit, kuten zwecco totesi. Pääliikkeen määritelmä voisi olla sellainen, että se ei mitenkään venytä tai supista poikkeuksellisesti treenattavaa lihasta ja siinä iso romu liikkuu.

Jostain syystä tällainen "eristävä liike" tehdään joko erityisesti venyttäen tai supistusvaiheeseen n sekunniksi pysähtyen tai jotain muuta vastaavaa hilavitkutusta. Jotenkin joku bodareiden esi-isä on tuon saanut iskostettua punttaajien perimätietoon vaikka hilavitkuttamisella ja lihaksen eristämisellä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

Toinen jumalan totuus salilla on se että lopuksi pitää tehdä jollain hilavitkuttimella hirvee hapolle pumppaus ns. eristävä loppurunttausmikälie. Mun mielestä siitä ei oo mitään hyötyä. Pidennetään vain palautumisaikaa kohtuuttomasti verrattuna rasituksen/hyödyn määrään, joka on ihan mitätön kun lihas on jo harjoitettu voimattomaksi ja siksi käytetyt kilot on aika olemattomat.

Perusliike, joka eristää rintalihakset paremmin kuin tangolla. Paljon kiinni suoritustavasta. Jos tekee pidemmän liikeradan ja keskittyy alhaalla tunteen sopivan venytyksen ja ylhäällä tuo rinnat "yhteen" omaa lihasjännitettä maksimaalisesti käyttäen on liike vallan mainio. Monet tekee liikettä lähes samalla liikeradalla kuin tankolla. Eli painot liikkuu ylös alas samoin kuin tilalla ois tanko. Ei hyvä.
Hyvä massaliike myös.

kiewi sanoi:
.

Toinen jumalan totuus salilla on se että lopuksi pitää tehdä jollain hilavitkuttimella hirvee hapolle pumppaus ns. eristävä loppurunttausmikälie. Mun mielestä siitä ei oo mitään hyötyä. Pidennetään vain palautumisaikaa kohtuuttomasti verrattuna rasituksen/hyödyn määrään, joka on ihan mitätön kun lihas on jo harjoitettu voimattomaksi ja siksi käytetyt kilot on aika olemattomat.
en usko itsekkään että nuilla loppu vitkutuksilla enään juuri hyötä on, mutta mukava niitä on muutamia satseja tehdä että on pumppi päällä, on jotenkin mukavampi fiilis lähteä salilta pumpissa kuin ilman.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom