Iso penkkipunnerrusketju

miten niin ei saa tehdä sarjoja loppuun??? yleensähän puhutaan että pakkotoistot kehittää parhaiten??? oon kyl huomannu musclenetin sivuil mainittavan tost ettei saa tehä loppuu asti ja että pakkotoisto on voiman vihollinen mut en kyl ihan heti uskonu..... onko tosiaan näin?????

Joku voi suositella sitten että saa tehdä loppuun, mutta ainakin itselläni tulee helposti jumi jos loppuun asti tekee. Toisille voi sitten sopia, Neutraali on riski mies ja tietää oman kroppansa kun on jo aika kauan treenannut. Itselläni tämä loppuun asti tekeminen aiheutti hermotuksen täydellisen tukkoon menon, ja siitä olen opiksi ottanut. Kokeilkaa eri tyylejä, mutta itse liputan tämän oman tapani puolesta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
itte tein eka vuoden ajan rinnalle 4-5 eri liikettä jokaista 2 sarjaa kerran viikkoon (toistot 10-12) ja penkkitulos nousi n.45kg. Ei siihen sen ihmeempii tarvittu vaan nythän tuo tahti on jo vähän laantunut.

Alec sanoi:
mullakin oli penkki jumissa,sitten jätin sen muutamaksi viikoksi pois ja rupesin panostamaan vinopenkkiin ja varsinkin penkkipunnerrukseen käsipainoilla,ja kah ihmettä,penkki rupesi taas kulkemaan nousujohteisesti tuon pienen "tauon" jälkeen...

Onko vinopenkki sellainen penkki mikä on vinossa ja siitä nostetaan rinnalta tankoa (+painoja) ylös, rinnalle, ylös jne.

Yes, im :david:

Flesh sanoi:
Näin usein tosiaan neuvotaan, ja itsekin olen tehnyt pitkään penkkiä sotilaspenkkityyliin. Olkapääni kuitenkin ovat punnerrustreenien jälkeen kipeytyneet ja olen miettinyt, että sopiva selän kaari voisi auttaa siinä mielessä, että tällöin olkapäät eivät työnny niin helpolla eteen/ylös ja lapaluut pysyvät tavallaan automaattisesti "yhdessä"??? Vähän vastaavanlaista ajatusta Iso-Ronnie esittelee penkkipunnerrusartikkelissaan Flexin sivuilla.

http://www.flexonline.com/train/33

Vaikea sanoa sitten kumpi on totuus, ammattilaisten kommentteihin kannattaa aina suhtautua sopivan kriittisesti, eikä niitä pidä ottaa kiveen kirjoitettuna totuutena.

Ehkä kannattaa kuitenkin itse kokeilla, mistä variaatiosta olkapäät itsellä rasittuvat vähiten. Joka tapauksessa hallittu suoritus ja lapaluiden yhteen puristaminen on olkapäiden kannalta suotavaa!

Olkapäiden kipeytyminen/hajoaminen liittyy todennäköisesti juuri siihen että sotilaspenkkityylillä tehtäessä kyynärpäät osoittaa enemmän sivulle kuin normaali tyylillä tehtäessä (kaari). Eli olkapään hajoaminen on uskoakseni seurausta siitä että olkavarren asento ei ole anatomisesti terveellinen, ei niinkään siitä että olkapään lihaksia käytettäisiin enemmän flattina. Selän kaari ei sinänsä oikeastaan ratkaise asiaa suuntaan tai toiseen, vaan olkavarren kulma suhteessa vartaloon. Itse lasken tangon niin kuin se luonnollisesti tuntuu menevän, enkä pyri viemään kyynärpäitä tietoisesti sivuille kuten yleisesti bodipenkkiä tehdään. Kaari on kuitenkin turha IMO.

tommih sanoi:
Djacobskin teki ihan selkeesti videollaan punnerruksen loppu rutistuksen olkapäitä työntämällä :D

.
jaakoppi on tehnyt sitten liikkeen päin persettä, ei missään nimessä olkapäillä saa sitä loppu rutistusta tehdä, se on varma tapa hajoittaa olkapäät(kiertäjäkalvosin).

edit: tarkistin jaakopin tyylin, aivan normaalisti teki eli ei työntänyt olkapäillä lisä senttejä käden suoristumisen jälkeen..

(liha)pyörykkä sanoi:
Tuo selän kaari kylläkin siirtää rintalihaksilta työtä olkapäille. Eli Jos rintaa haluaa kehittää niin ilman kaarta on tehokkaampaa, ihan perusjuttuja.

En kyllä voi tota allekirjoittaa. Ainakin omalla kohdallani kohtalaisella kaarella punnertaminen ottaa tisseihin tosi paljon paremmin kuin esim jalat ilmassa ja lahnana punnertelu.

ehec sanoi:
En kyllä voi tota allekirjoittaa. Ainakin omalla kohdallani kohtalaisella kaarella punnertaminen ottaa tisseihin tosi paljon paremmin kuin esim jalat ilmassa ja lahnana punnertelu.
No fakta on jokatapauksessa se että penkkipunnerruksessa, (erityisesti sotilaspenkissä) liikkeen alkuosassa työn tekee lähes yksinomaan rintalihas (EMG-mittaukset ym.), ja kaarta käytettäessa liikerata lyhenee alusta juuri sen kaaren korkeuden verran. Toinen seikka on sitten se että myös yläkropan kulma muuttuu, jolloin rinnan ala-osa tekee suhteessa yläosaan enemmän töitä verrattuna sotilaspenkkiin. Ehkäpä tuosta johtuisi sun paremmat tissi-fiilikset!?

(liha)pyörykkä sanoi:
No fakta on jokatapauksessa se että penkkipunnerruksessa, (erityisesti sotilaspenkissä) liikkeen alkuosassa työn tekee lähes yksinomaan rintalihas (EMG-mittaukset ym.), ja kaarta käytettäessa liikerata lyhenee alusta juuri sen kaaren korkeuden verran. Toinen seikka on sitten se että myös yläkropan kulma muuttuu, jolloin rinnan ala-osa tekee suhteessa yläosaan enemmän töitä verrattuna sotilaspenkkiin. Ehkäpä tuosta johtuisi sun paremmat tissi-fiilikset!?

Voi olla. Mulla vaan lahnana menee siin alussa jotenki olkapäille. Tosta yläkropan kulman muutoksesta varmaan johtuu toi mun hommeli. Mulla on olkapäiden toiminnassa jotain niin mystistä että esim vinopenkkiä en saa ottamaan oikeestaa olleskaan rintalihaksiin vaan olkapäille menee. Noh, mut anyways, olen samoilla linjoilla ton colemanin ronnien kanssa, se antaa mulle mielenrauhan :)

ehec sanoi:
Voi olla. Mulla vaan lahnana menee siin alussa jotenki olkapäille. Tosta yläkropan kulman muutoksesta varmaan johtuu toi mun hommeli. Mulla on olkapäiden toiminnassa jotain niin mystistä että esim vinopenkkiä en saa ottamaan oikeestaa olleskaan rintalihaksiin vaan olkapäille menee. Noh, mut anyways, olen samoilla linjoilla ton colemanin ronnien kanssa, se antaa mulle mielenrauhan :)
Tärkeintä että tekee niinkun itestä tuntuu parhaalta/terveellisimmältä.
Kuinka suurta kulmaa muuten käytät tuossa vinopenkissä? Liian pysty asento tuo siihen liikkeeseen pystypunnerrusmaisen ulottuvuuden, eli etulohkot tekee rintalihaksiin suhteessa enemmän töitä. No, tuon varmaan jo tiesitkin

(liha)pyörykkä sanoi:
Tärkeintä että tekee niinkun itestä tuntuu parhaalta/terveellisimmältä.
Kuinka suurta kulmaa muuten käytät tuossa vinopenkissä? Liian pysty asento tuo siihen liikkeeseen pystypunnerrusmaisen ulottuvuuden, eli etulohkot tekee rintalihaksiin suhteessa enemmän töitä. No, tuon varmaan jo tiesitkin

En mitään kovin isoo kulmaa, mut pienempi kulma vois kyllä auttaa, se on vaan sellanen kiinteä penkki ni ei voi säätää. Smith-koneessa saan sitten ottamaan rintaankin ihan kohtalaisen hyvin jo. Tässä vielä viimosen muutaman kuukauden aikana on kiertäjäkalvosimet vihoitellut niin ei vinopenkkiä senkääntakia oikein uskalla koittaa.

kyllä se kohta lähtee .....

Godless sanoi:
Ongelma siis on, että penkkipunnerrus on sekä sarjojen että maksimin osalta jumittunut täytin, vaikka en ole bodannut vielä edes vuotta. Olen vaihdellut ohjelmia ja liikkeitä, mutta mikään ei auta.

Kokeneemmilla jotain taikasanoja? :(

Moro!
Tommoset penkkiasiat kulkee monesti sykäyksittäin, kauan aikaa voit olla paikoillaan mutta ku vaan reenaat ni ihan taatusti se kohta nousee se tulos, ei oo mahollista että voimat ei kasva jos ankarasti reenaat! voipi olla muutaman kuukauden ettei mitään tapahu mut sitte.....................

napahermo sanoi:
Moro!
Tommoset penkkiasiat kulkee monesti sykäyksittäin, kauan aikaa voit olla paikoillaan mutta ku vaan reenaat ni ihan taatusti se kohta nousee se tulos, ei oo mahollista että voimat ei kasva jos ankarasti reenaat! voipi olla muutaman kuukauden ettei mitään tapahu mut sitte.....................

Kyllä sitä vaan jotkut vuosia junnaa samoissa raudoissa.. :)
Vaihtelu on kaiken avain.

Noniin, tänään tuli kokeiltua penkkiä siten että _rutistin_ niitä lapoja yhteen niin että lämppärisarjoissakin pää hehku punasena. Täytyy sanoa että tuntuma siirtyi kyllä olkapäiltä rinnalle ja ojentajille.

Mulla rintalihakset saa parhaan treenin penkissä, käsipainotkin meinaavat ottaa enemmän etuhartioille. Penkissä saan homman parhaiten tuntumaan rintalihaksiin, kun pistän selän mahdollisimman kaarelle (persettä ei saa nostaa) jotta saan työnnettyä tankoa "alaspäin" sekä pidän kyynärpäät vähän lähempänä vartaloa. Selkää ei saa pistää kaarelle jos ei jalat ole mukana hommassa! Pitää työntää kroppaa kasaan jaloilla sekä nojaten yläolkapäihin, eräänlainen silta.

Mun pointtini penkkipunnerruksessa:
- Alaslasku riittävän lähelle ylävatsaa
- Jalat työntävät kroppaa taaksepäin hartioita vasten, kropassa jännitys päällä
- Hidas ja huolellinen alaslasku, liikerata pitää olla täydellinen!
- Ylösnostossa tanko ehdottomasti suorassa ja liikerata pidettävä täydellisenä, vaikka sitten hidastamalla

Monet kerrat aikaisemmin yritin tehdä kyynärpäät levällään ja jalat penkillä mutta nämä käy pirusti enemmän etuhartioihin. Mutta tämä on vain mun tapaukseni... näitä taas riittää niin paljon kuin tekijöitäkin. Ehkä toimii sulla, ehkä ei. Riippuu missä kohdin sun rinnat roikkuu ;)

Hankisääski sanoi:
Mitä leveämpi ote, sitä enemmän olkapäät tekevät töitä -> kavenna otetta.

:anssi: kapeella 20-30cm otteella etuolkapäät joutuu koville. normaalilla otteella, itselläni nimettömät merkkien kohdalla rasitus tuntuu parhaitin rinnassa, ylileveällä taas olkapäät rasittuu.

viime treeneissä tehdessäni kapeaa penkkiä satutin juuri oikean etuolkapään, onkohan se nyt nimeltään pitkäjänne?? lähtee olkapäästä ja jatkuu hauikseen asti. väsyneenä tekniikka ei pysynyt kunnolla kasassa viimesillä toistoilla. kaari täytyy pysyä koko suorituksen ajan!
samainen olkapää on kipeytynyt jo ennemmin dippiä tehdessä, en suosittele kenellekään.

Aattelin tehdä ihan oman threadin tälle. Vitutuksen määrää ei voi kuvata. En tiedä miten jaksan enää motivoitua salille ollenkaan. Eli rintalihas/olkapää revähti 6:n ja viimeisen kerran, koska enää en aio riskeerata sitä.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=10946&highlight=lihasrev%E4htym%E4

Tossa threadissa vähän historiaa. Onneksi on muutakin elämää kuin punttis ja paljon muita asioita mistä nauttia, mutta kyllä todella pahalta tuntuu nyt kun tietää, että ei enää penaa pysty koskaan tekemään kunnolla. Lekurilla aattelin huomenna käydä.

Uutta treeniä ajattelin kuitenkin ja kova dietti päälle. Treeniohjelma ei sisällä kuitenkaan mitään punnerrusliikkeitä.

Miksi tämä thread? Oli pakko päästä avautumaan jonnekkin ja tää oli oikea paikka. Laittakaa jotain kommentteja mieluiten jotain kannustavaa. Kiitos.

Kuudes kerta etkä vieläkään ole käynyt lääkärissä?!?!?!? Mene nyt herranjumala näyttämään sitä jollekin asiantuntijalle.

Itsellä toimii ainakin tuollainen 15min huolellinen alkulämpö,johon kuuluu mm. jollakin 5kilon painolla käden hidas heiluttelu. Myös ollut vähän samaa ongelmaa..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom