Iso penkkipunnerrusketju

Oon jokusen kerran okeillut jalkapohjat maassa..ei oo hyvä jos vertaan päkiöillä tehtävää. Tässä mitään hyväksyntää hae vaan lähinnä että onko turhaa alkaa vääntämään sellaista mikä tuntuu alussa mahdottomalta..
Ja lähinnä mielipiteitä ja kokemuksia jos joku on molemmilla tyyleillä tehnyt.. Onko huomattavia eroja punnerruksessa jne..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No etkö sie nyt tuossa jo vastaa omaan kysymykseesi? Jos se tuntuu perseeltä, älä väännä väkisin ja ala pilaamaan jo toimivaa ja tukevaa asentoa. Ei sieltä kumminkaan kiloja ole tulossa lisää.

Viimeksi muokattu:
Oon jokusen kerran okeillut jalkapohjat maassa..ei oo hyvä jos vertaan päkiöillä tehtävää. Tässä mitään hyväksyntää hae vaan lähinnä että onko turhaa alkaa vääntämään sellaista mikä tuntuu alussa mahdottomalta..

Tässä tapauksessa ehdottomasti kyllä. Jos et kerran ole kisaamassa, niin nosta juuri niin kuin itsestäsi parhaalta tuntuu.

Ite tykkään istua siihen penkille ja laittaa jalat lotus asentoon(ristiin). Sitten kaadun siitä taaksepäin ja vedän itseni tangosta sen alle jonka jälkeen lähden penkkaamaan. Tämä siis maksimipainoissa. Jos pidempää sarjaa niin tykkään pitää molemmat jalat ilmassa, jolloin pysyn paremmin penkissä koska suurempi paino työnyää minua sitä penkkiä kohti.

Millä tavalla olis hyvä olla jalat kun penkkaa? Mä oon aina tehnyt sillai että koitan saada jalat päkiöillä mahdollsimman taakse ja siten jännitettyä jalat ja koko kropan ennen punnerrusta.
Vai onko jalkapohjat maassa tehtävä punnerrus parempi? Mä en ole siinä onnistunut. Eikös IPFssä nosteta jalkapohjat maassa? Onko liittoja missä saa punnertaa päkiät maassa? Siis Suomessa..
Vai onko tämä sillai että kumpi tyyli sopii niin sillä? Joo e ole kilpailemassa IPFssä.. Ihan vain yleistä tietoa tästä.
Kiitos

Miten itsellesi tuntuu parhaimmalta. Mä pidän jalat päkijöillä ja käytän näin ollen siitä saatavan hyödyn kaaren tekemiseen. Jykevä ote lattiasta taas tulee kun pidät koko jalkaterän maassa, jolloin jaloista saa enemmän voimaa työntöön.

Ite penkkaan perse lievästi ilmassa nyt, koska alaselkä on kipiä. Ei lähinnä eroa muuten saan saman kaaren oli kantapäät sitten maassa tai ei.

Minä pidän jalkoja ilmassa. Eipähän pääse kukaan sanomaan, että saisin jotenkin apua jaloista, ja perse pysyy varmasti penkissä, ellei sitten jotain yliluonnollista tapahdu.

Mä pidän jalkoja penkillä, koska jalat maassa sattuu selkään (selkävika). Jos ei kisaa niin sama kai se on miten niitä jalkoja pitää niin kauan kun perse pysyy penkissä? :rolleyes:

Jos ei kisaa nii mitä väliä sillä on vaikka perse ei kestäisi penkissä? Aivan, ei yhtään mitää.

Itse vaikka kisaan niin kyllä välillä perse nousee salinostoissa.

Ei kannata siis hirveästi ressailla jos pylly välillä pomppii. Muiden mielyttäminen salinostoilla on muutenkin turhaa. Tekee niin kuin hyvälle tuntuu.

Spämmään taas itseäni! Puolen vuoden ajan tein käsipainopenkin pelkästään oikealla kädellä, kun vasen oli hajalla. Nostin vasuria apuna käyttäen painon ylös, ja aloitin toistot ylhäältä. Yllättäen pystyin tuolla tekniikalla käyttämään saman tien n. 10 kg isompia painoja, kuin koskaan ennen. Tämä johtui osittain vajaasta liikeradasta, mutta myös koko nosto tuntui paljon tukevammalta, kun oma painopiste selkä penkissä ja paino lukitulla käsivarrella tavallaan tasapainottavat toisiaan. Lavat saa tuolla tavalla paljon helpommin yhteen, niinkuin normi tankopenkissä. Pääsin 50kgx4 saakka, johon lopetin liikkeenn tekemisen, koska olin laiska. Toisaalta saattoi olla fiksu veto lihastasapainon kannalta.

Nyt tänään sitten tein ekaa kertaa puoleen vuoteen kässäripenaa kummallakin kädellä. Kelasin, että poweria löytyy varmasti! Mutta mitä, mitä?? 35kg nousi vielä ylös rinnalta, mutta jo 37,5kg ei liikkunut mihinkään. Nyt alkoi jo ahdistaa niin paljon, että itkuraivareissani menin pyytämmään kaveria apuun! Eli 40kg kässärit kyynärpäistä avustamalla ylkös, ja niillä meni joku 8 toistoa. Joo, oli vajaita, mutta mitä välii. En tiedä, onko mulla sitten oikeasti niin heikko rinta, että painot ei liiku, mutta itse mä luulen, että tekniikka. Toi liike tuntui niin paljon luonnollisemmalta ja paremmalta, ylhäältä aloitettuna, kun treenasin yhdellä kädellä.

Mietin, että kannattaisiko jatkossa pyrkiä omavaraisuuteen tässä liikkeessä, vai go for broke? Kuitenkin, vaikka noi painot on periaatteessa isommat, kuin "oikeasti" jaksaisi nostaa, niin tohon ei sisälly mitään riskiä vrt. pomppumavet ja 600kg jalkaprässit & kyykyt vajaalla liikeradalla. Okei, rinta tekee duunia liikkeen alussa, mutta mä luulen, että rinta stimuloitui silti enemmän tosta 40kgx8 setistä, kuin jos olisin tehnyt 35kgx8. Nythän ratkasin ongelman tekemällä 2 sarjaa, joista toinen oli "puhdas" täydellä liikeradalla ja toinen "raskas". Onko samalaisia kokemuksia?

Puolen vuoden ajan tein käsipainopenkin pelkästään oikealla kädellä, kun vasen oli hajalla.
Ootko ihan tosissaan ?

Se että et saa rinnalta omatoimisesti ylös voi olla huonosta asennosta vaan kiinni. Käsipainopenkissä ei mulla ainakaan ole sama kuin pystysuuntaan punnerruksissa että eka toisto olisi selkeesti vaikeempi. Kun istuu käsipainot reisillä niin siinä on helppo vetää lavat yhteen ja alas, josta on helppo kipata selälleen ja pukata painot ylös. Jos ei siltikään nouse niin sitten vaan on liian isot käsipainot.

En kyllä tuota logiikkaa tajuu miten vajaat kyykyt olisi jotenkin eri juttu kuin vajaat punnerrukset?

Ootko ihan tosissaan ?
Kun repäisin vasemman käden hauiksen irti kyynärvarresta 2 kertaa 3 viikon sisällä, niin muutuin aika varovaiseksi sen käden suhteen.

Se että et saa rinnalta omatoimisesti ylös voi olla huonosta asennosta vaan kiinni. Käsipainopenkissä ei mulla ainakaan ole sama kuin pystysuuntaan punnerruksissa että eka toisto olisi selkeesti vaikeempi. Kun istuu käsipainot reisillä niin siinä on helppo vetää lavat yhteen ja alas, josta on helppo kipata selälleen ja pukata painot ylös. Jos ei siltikään nouse niin sitten vaan on liian isot käsipainot.
Mulla taas ei ole pystärissä ollut tuollaista efektiä, että eka toisto olisi ollut raskain. Mut joo, juuri tuota selälleen kippaamista ja painojen "potkaisua" ylös mä en ole koskaan hallinnut. Pienillä painoilla vielä menee, mutta ei isommilla. Toi lavojen vetäminen yhteen ja alas on hyvä pointti, en ole tajunnut tehdä. Saattaa kyllä olla liian isot painot kuitenkin.

En kyllä tuota logiikkaa tajuu miten vajaat kyykyt olisi jotenkin eri juttu kuin vajaat punnerrukset?

Ei muuten olekaan, mutta loukkaantumisriski on paljon pienempi. Kiitos vastauksesta!

En tarkoita että painot potkaistaan ylös vaan se että istuma-asennossa laitat olkapään ja lavat hyvään asentoon josta sitten kippaat itsesi punnerrusasentoon käsipainot ala-asennossa rinnalla. Tavallaan tuossa tehdään koko paketti kaaren kera istuma-asennossa, mistä on melko tukeva punnertaa ensimmäinenkin toisto.

En tarkoita että painot potkaistaan ylös vaan se että istuma-asennossa laitat olkapään ja lavat hyvään asentoon josta sitten kippaat itsesi punnerrusasentoon käsipainot ala-asennossa rinnalla. Tavallaan tuossa tehdään koko paketti kaaren kera istuma-asennossa, mistä on melko tukeva punnertaa ensimmäinenkin toisto.

Ok, luulin että tarkoitit tyyliä, mitä olen jossain treenivideoissa nähnyt, missä ne painot pukataan polvien avustuksella ylä-asentoon, ja aloitetaan eka toisto sieltä. Aika vaikeata, mutta sillä tavalla pääsisi yli siitä kuolleesta lähdöstä.

Toi yläasentoon potkaseminen on IMO yllättävän helppoa. Isoimmat kässärit millä oon tehny parin toiston sarjan on 50kg:t ja nekin sain suoraan yläasentoon tasapenkille. Vinopenkissä ei onnistu millään. Heittäytyy vaan selälleen ja uskaltaa pitää kädet suorana niin ne tulee kun itsestään sinne ylös.

Edit. Minusta potkasu on sikäli harhaanjohtava että en itse tee jaloilla mitään erityistä potkuliikettä, vaan työnnän vain samaan aikaan kässäreitä kun kaadun selälleni ja pidän kädet suorana eli "koko vartalo" on mukana samaan tahtiin ja painot saa helposti suoraan yläasentoon. Tärkeintä on uskaltaa pitää kädet suorana.

Toi yläasentoon potkaseminen on IMO yllättävän helppoa. Isoimmat kässärit millä oon tehny parin toiston sarjan on 50kg:t ja nekin sain suoraan yläasentoon tasapenkille. Vinopenkissä ei onnistu millään. Heittäytyy vaan selälleen ja uskaltaa pitää kädet suorana niin ne tulee kun itsestään sinne ylös.

Edit. Minusta potkasu on sikäli harhaanjohtava että en itse tee jaloilla mitään erityistä potkuliikettä, vaan työnnän vain samaan aikaan kässäreitä kun kaadun selälleni ja pidän kädet suorana eli "koko vartalo" on mukana samaan tahtiin ja painot saa helposti suoraan yläasentoon. Tärkeintä on uskaltaa pitää kädet suorana.

Okei, tätä voisi yrittää. Periaatteessa juuri näin tein sen 1 käden punnerruksen, sillä erotuksella, että tuin oikean käden rannetta vasemmalla kädellä, samalla kun "kaaduin" penkille. Eli ehkäpä ketjun heikko lenkki onkin mun naisellisen kapeat ranteet? Hmm, ranteita ei tosin voi bodaamalla kasvattaa.. Toi tosiaankin on hyvä pointti, että yrittää uskaltaa pitää ne kädet suorana, siitä huolimatta, että takaraivossa on ääni, joka sanoo, että kässärin saaminen naamalle ei tee hyvää. Mutta juuri siksi toi itsensä "spottaaminen" toimi niin hyvin, se eliminoi ton pelon siitä liikkeestä.

Hyvä video! Tollaista tekniikkaa olen tosiaankin yrittänyt, mutta toi "potkun" synkronointi ja kaatuminen selälleen samaan aikaan, kun pitää kädet suorina, on vähän haasteellista. Voi tietty olla, että siinä on kyse loppupeleissa vaan siitä uskalluksesta tuoda kädet suoriksi, vähän niinkuin jossain rivessä, että uskaltaa mennä tangon alle, samalla kun suoristaa lantion. Outo vertaus, mutta mulla oli rivessä "sama" ongelma: painoa olisi voinut laitta reilusti enemmän, jos henkinen kantti olisi riittänyt tehdä veto "loppuun". Mutta rivessä oli myös ne ranteet tiellä ( taas).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom