Spämmään taas itseäni! Puolen vuoden ajan tein käsipainopenkin pelkästään oikealla kädellä, kun vasen oli hajalla. Nostin vasuria apuna käyttäen painon ylös, ja aloitin toistot ylhäältä. Yllättäen pystyin tuolla tekniikalla käyttämään saman tien n. 10 kg isompia painoja, kuin koskaan ennen. Tämä johtui osittain vajaasta liikeradasta, mutta myös koko nosto tuntui paljon tukevammalta, kun oma painopiste selkä penkissä ja paino lukitulla käsivarrella tavallaan tasapainottavat toisiaan. Lavat saa tuolla tavalla paljon helpommin yhteen, niinkuin normi tankopenkissä. Pääsin 50kgx4 saakka, johon lopetin liikkeenn tekemisen, koska olin laiska. Toisaalta saattoi olla fiksu veto lihastasapainon kannalta.
Nyt tänään sitten tein ekaa kertaa puoleen vuoteen kässäripenaa kummallakin kädellä. Kelasin, että poweria löytyy varmasti! Mutta mitä, mitä?? 35kg nousi vielä ylös rinnalta, mutta jo 37,5kg ei liikkunut mihinkään. Nyt alkoi jo ahdistaa niin paljon, että itkuraivareissani menin pyytämmään kaveria apuun! Eli 40kg kässärit kyynärpäistä avustamalla ylkös, ja niillä meni joku 8 toistoa. Joo, oli vajaita, mutta mitä välii. En tiedä, onko mulla sitten oikeasti niin heikko rinta, että painot ei liiku, mutta itse mä luulen, että tekniikka. Toi liike tuntui niin paljon luonnollisemmalta ja paremmalta, ylhäältä aloitettuna, kun treenasin yhdellä kädellä.
Mietin, että kannattaisiko jatkossa pyrkiä omavaraisuuteen tässä liikkeessä, vai go for broke? Kuitenkin, vaikka noi painot on periaatteessa isommat, kuin "oikeasti" jaksaisi nostaa, niin tohon ei sisälly mitään riskiä vrt. pomppumavet ja 600kg jalkaprässit & kyykyt vajaalla liikeradalla. Okei, rinta tekee duunia liikkeen alussa, mutta mä luulen, että rinta stimuloitui silti enemmän tosta 40kgx8 setistä, kuin jos olisin tehnyt 35kgx8. Nythän ratkasin ongelman tekemällä 2 sarjaa, joista toinen oli "puhdas" täydellä liikeradalla ja toinen "raskas". Onko samalaisia kokemuksia?