Iso penkkipunnerrusketju

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä tajusin just että mun penkkitulos ei ole noussut _yhtään mihinkään_ viimeisen kahden kuukauden aikana. Ja muuten vitutti tajuta se :)

Ryypättyä on tullut aika paljon opiskelurientojen takia, mutta niin toisaalta tuli syksylläkin kun tulos nousi raketin lailla. Treeniä en ole muuttanut kuin korkeintaan järkevämpään suuntaan, ja ruokapuoli on kyllä kunnossa. Paino on noussut hitaasti ja protskua tulee vähintään parisataa grammaa joka päivä.

Osittain syytän tekniikkamurheita (nostin joskus tammikuun lopussa 2x6x105, minkä nostin myös viime treenissä torstaina, välissä oli pitkään etten saanut edes tuota), nostot ovat hajonneet monesti sarjan puolivälissä tai tippuneet väärään kohtaan rintaa yms. Nyt tuntuu että alkaa taas saamaan punnerrusta tuntumaan punnertamiselta eikä vain käsillä nostamiselta. Toisaalta on kai vain uskottava, että "aloittelijan helppo kehitys" (ekan 4-5 kk:n aikana sarjapainot nousivat 25 kiloa, nyt näiden kahden kuukauden aikana ei mitään) alkaa olla ohitse, vai kauan tuo yleensä kestää?

Hupsista, tänään menikin sitten 2x6x110 vaikka tekniikka hajoili taas sarjojen lopussa eli on sitä kehitystä tullut vieläkin ihan hyvää tahtia, taitaa mennä jonkun yleisen sähläyksen piikkiin tuo väliajan voimattomuus. Ensi viikolla pitäisi testailla maksimia, 130 realistinen? Melkein saattaisi olla.

EDIT: Ja tohon kysymykseen vastatakseni, mulla erot sarjapainoissa vinopenassa tangolla on aika lailla tarkkaan 20 kiloa tasapenkkiin nähden.

Penkkipunnerruksen laskurien paikkansapitävyys?

Terve!

Sellaista olen miettinyt viime aikoina, että miten hyvin esim. Kalasen laskuri ( http://www.kalanen.fi/sarjapainolaskuri/ ) pitävät paikkansa.

Minun kohdalla 1RM:ät ovat reilusti yläkanttiin, varmaan noin 5-8kg. Treenaan periaatteessa Miken 2x6 systeemillä paitsi, että tavoitesarjani ovat 2x8 enkä tiputa painoa jos tulee joku nelonen sarjoissa, vaan otan yhden ylimääräisen sarjan.

Otetaan vaikka sellainen esimerkki:
Otan 2x8x95kg treenissä 1.
Treenissä 2 laitan tankoon 97,5kg, laskurin mukaan pitäisi tulla 6-7 toistoa. Mutta olen huomannut, että toistot vähenevät yhdellä per lisätty kilo. Eli minun tapauksessa sarjani olisivat hyvin todennäköisesti 5 / 4 x 97,5kg treenissä 2.
Nelijakoisella treenaan ja kerran viikossa penkkaan.

Mites teillä muilla, täsmääkö penkkilaskurit?

Kalasen laskuria oon käyttäny jos on pitäny vaikka 2x6 sarjojen jälkeen tehdä 2x10 yms., hyvin on paikkaansa siinä pitäny mutta maksimiykköseksi antaa pienemmän kuin mitä saan, johtuu osittain siitä että jaksan muutenkin tehdä suhteessa huomattavasti paremmin lyhyitä sarjoja isommilla painoilla kuin pitkiä sarjoja kevyesti.

Sellaista olen miettinyt viime aikoina, että miten hyvin esim. Kalasen laskuri ( http://www.kalanen.fi/sarjapainolaskuri/ ) pitävät paikkansa.

Minulla muut tuntuisivat täsmäävän, mutta penkissä olen saanut 8x 47,5 kg, 4x 50 kg ja 2x 52,5 kg. Ja kerran aikaa sitten, kun oli varmistaja, 1x 55 kg. Mutta tähän liittyy sekin, että muiden liikkeiden tulokset ovat minulla parantuneet paljonkin (aloittelijalla se on odotettavissakin), penkki ei. Teen kai jotain väärin; täytyy kokeilla seuraavaksi tuota olkapäiden alhaalla pitämistä.

Kalasen laskuri kertoo aika lailla sen, millaiseen maksimiin sarjojen perusteella on eväitä, jos hermotus on kunnossa. Jos maksimitreeniä ei tee, niin todellinen maksimi on varmasti pienempi kuin laskurin kertoma.

Joillakin voi sitten syystä tai toisesta olla maksimit sarjakestävyyttä parempia, mutta se on varmaan harvinaisempaa että laskuri antaa liian alhaisen tuloksen.

Itselläni tuo näyttää penkissä vain hieman yläkanttiin, mutta kyykyssä laskuri antaa mulle aivan perkeleesti liikaa jos pidemmistä sarjoista laskee.

pidemmistä sarjoista laskee.

Juu, pidemmät sarjat kusee helposti. Kyykyssä se antaa kaikkien kovimmat maksimit, perustuu ihan tilastoihin noi kertoimet. Mavessa vaikuttaa tekeekö kuolleista vai ei, ja maasta irrotus yms. Penkissä jäätyy moni jo henkisesti ennen nostoa :)

Kp. penkki, dipit lisäpainoilla ja ylätalja/leuanveto lisäpainoilla kulkee hyvin ja tuloksia tulee.
Näitä tehty nyt noin 1,5kk osana treeniä, pääosin 2 jakoisella mennään.

rinta, hauikset, selkä,
jalat, olkapäät, ojentajat
vatsoja tasaisesti 2-3krt viikko

Silti normaali penkin sarjapainot junnaa edelleen paikallaan
Ongelmana pääosin noston loppuvaihe.

Tällä hetkellä 3x6 80kg paras sarja penkissä.. kp. penkissä 3x10 samalla painolla..
Eli ojentajissa löytyy potkua rintaan verrattuna, mutta ei nyt luulisi ton eron olevan noin suuri?

Onko jollain heittää ideoita, mitä seuraavaksi?

Tällä hetkellä 3x6 80kg paras sarja penkissä.. kp. penkissä 3x10 samalla painolla..

Tarkoitat varmaan 40 kilosia... Aika käsittämätöntä että voi olla edes noinpäin, ainot syy täytyy löytyä tekniikasta :)

Jos ojentajista löytyy potkua niin pitäisi mennä about samat kapeaapenkkiäkin.

Jep 40kg hanttelit 2x40 (80kg)
Solttuna menee 3x8 70kg helposti, nimettömät merkeissä.
Eli saan kyllä jaloista jotain irti..

Ainoa syy taitaa olla vaan ruumiinrakenne 188 ja pitkät rimpulat kädet :P

Kai ne pitkät kädet nyt haittaisivat käsipainoissakin, jos se siitä olisi kiinni. Sun penkin tekniikassa täytyy olla jotain vialla ja todella pahasti.

Kai ne pitkät kädet nyt haittaisivat käsipainoissakin, jos se siitä olisi kiinni. Sun penkin tekniikassa täytyy olla jotain vialla ja todella pahasti.

Mitä nyt uudella salilla tullut pyörittyä sen yli 4kk, niin ei ainakaan tähän mennessä tullut huonoa palautetta. Kaikki vaan ihmettelee, kun tulokset ei nouse.
Ylileveää ja kapeaa otetta kokeiltu ja tosiaan dippi otettiin mukaan 1,5kk sitten.. aloitettiin omalla painolla ja nyt +25kg 3x10

tosiaan dippi otettiin mukaan 1,5kk sitten.. aloitettiin omalla painolla ja nyt +25kg 3x10

Tuokin vielä :) Pistä joskus videota penkistä jos haluat tarkempia neuvoja. Jotkut ei vaan ole penkkimiehiä, mutta kyllä noista painoista pitäisi vielä pystyä kehittymään. Miten se kapeapenkki kulkee?

Penkkaaminen ei ole pitkäkätiselle helppoa. Olen käynyt salilla 3,5 vuotta, ja penkki on ollut suhteessa muihin liikkeisiin aina jäljessä. Paras sarja penkissä on 90kgx5, vinopenaa kässäreillä olen hinkkaillut 25 kilosilla. Aivan käsittämättömän duunin takana toi suht vaatimaton penkkitulos on ollut, kun vertaa esim. kyykkyyn ja maveen. Jaloille ei ole koskaan ollut tarpeen tehdä muuta, kuin noita kahta liikettä, ja silti tulokset nousi aina tiettyyn pisteeseen saakka. Penkki taas ei ole koskaan noussut mihinkään pelkästään penkkaamalla, vaan lisäpainodipeillä vasta pääsin edes nykyiseen tulokseen.

Tietty voi olla, että olen vaan tehnyt yläkropalle liikaa kaikkea tarpeetonta scheisseä, eikä palautuminen ole ollut tarpeeksi hyvää. Kyykyn jälkeen taas ei yleensä tee mieli tehdä yhtään mitään, joten ehkä tässä piilee salaisuus.

Mites ton sotilaspenkin ja ''normi'' penkin ero? pitäskö jalat maassa tyylillä saada punnerrettua muutaman kilon enemmän maksimissa ku soltulla? Taisin lukee penkkipunnerruksen sivuilta? Sotilaspenkkiä oon nostanu nyt niin kauan ku on penkkiä yleensäkkään treenannu. Tossa ykspäivä koitin jalkoja maassa ni tulos huononi :D pitää vaa treenaa asentoja paremmin kohallee.

Kyllä sillä enemmän pitäisi tulla jos tekniikka on kohillaan. Uudella tyylillä nostaminen ensimmäistä kertaa on aina hieman hankalaa.

Mites ton sotilaspenkin ja ''normi'' penkin ero? pitäskö jalat maassa tyylillä saada punnerrettua muutaman kilon enemmän maksimissa ku soltulla? Taisin lukee penkkipunnerruksen sivuilta? Sotilaspenkkiä oon nostanu nyt niin kauan ku on penkkiä yleensäkkään treenannu. Tossa ykspäivä koitin jalkoja maassa ni tulos huononi :D pitää vaa treenaa asentoja paremmin kohallee.

Itse nostin hieman perse ilmassa ekana kevyesti 125kg, ja sen jälkeen solttuna meni tiukka 7x90kg. Eli tekniikan ollessa kohdallaa pitäisi mennä PALJON enemmän jalat maassa. Huom. sotilaspenkissä jalat ILMASSA, eli kaaren teko voi olla lähes mahdotonta. Ja myöskin kapeaa penkkiä menee lahnana itselläni yli 120kg että voi olla itselläni vain tottumattomuutta sotilaspenkin tekniikkaan.

Toisessa ääripäässä on kaverini, joka saa ehkä yhden toiston enemmän jalat maassa kuin jalat penkillä. Tiedä sitten solttuna...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom