Iso H:lle vankeutta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja 41shots
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Muuten nopee kysymys , historian opettaja joskus sanoi , että hänen piti esittää tyhmempää ja huonompaa älytesteissä ja kuntotesteissä, koska muuten hänet oltais voitu pistää ylempiarvoiseksi ja täten myös pakottaa jäämään armeijaan.Kerroin kaverille , niin hän sanoi , että nykyään tällaista käytäntöä ei ole , että voi ihan itse päättää jääkö yli 6kk vai ei.(Armeija ei voi pakottaa)

/offtopic

Kyllä voi "pakottaa". Sotilasvalassakin sotilas lupaa: "Jos minut asetetaan esimiesasemaan...".
Tietty määrä johtajia tarvitaan joka saapumiserästä, joten mikäli on pätevä eikä ole mitään "järkevää" syytä olla olematta vuotta armeijassa niin kyllä ne herkästi vuodeksi pistävät siellä olemaan. Toki tuota kysellään p-kaudella, että miten haluaa palvella, mutta eipä tuolla ollut mitään merkitystä vaikka rukseja laittoikin ettei halua palvella kuin 6kk eikä ole halukas esimieskoulutukseen.

Hah, vitut.

Jokainen joka ei halunnut olla 12kk, mutta joutui sen olemaan oli munaton paska. Kukaan joka ei ollut ja ei halunnut palvella 12 kuukautta, eikä palvellut 12 kuukautta, osasi kyllä sanoa sen ääneenkin ja kovaa. Siinä missä vastentahtoisesti 12kk palvelleet vain marisivat.

Jokainen joka ei halunnut olla 12kk, mutta joutui sen olemaan oli munaton paska. Kukaan joka ei ollut ja ei halunnut palvella 12 kuukautta, eikä palvellut 12 kuukautta, osasi kyllä sanoa sen ääneenkin ja kovaa. Siinä missä vastentahtoisesti 12kk palvelleet vain marisivat.

Kyllä näitä isoilla munilla varustettuja jätkiä jotka itkevät "mä rupean sit perseilee" on päästetty 6 kuukaudella mikäli kiintiö saadaan muutenkin täyteen.

Jos on vaikkapa patterissa 100 alokasta ja 20:lle on 6kk paikka tarjolla, niin siinä ei paljon itkut auta jos määrätään pidemmäksi aikaa kuin 6kk armeijaan. Halukkaita puolelle vuodelle on varmasti enemmän kuin 20. Eli toiveet varmaan kuunnellaan, mutta se ei takaa mitään.

wanha mut nostetaan ylös... Suomi hyvinvointivaltio? Kyllä jossain on vittu vikaa ja pahasti jos mies joutuu vankilaan mielipiteensä takia.

Ollaan samanlainen hyvinvointivaltio kuin Yhdysvallat (Olemmehan Euroopan Pikku-Amerikka). Nimellisesti ollaan hyvinvointivaltio mutta ulkoapäin katsottuna oikein mikään ei viittaa siihen.

Toi kuus kuukautta on kyllä niin lyhyt rykäsy, että se menee vaikka hampaat irvessä. Eli luulen että kaikki sivarit ja totaalit ovat moisia ihan ideologisista syistä.

Toki toi 6kk intti-ikäsenä tuntuu pitkältä ajalta. Ja jopa '98 riitti itellä, että ekalla viikolla ilmoitti olevansa 8 kuukauden mies (oli silloin lyhin aika), niin varmasti homma toimii nykyäänkin.

Toki ihan kaikki halukkaat eivät selvinneet tolla silloinkaan, vaan osasta tuli vaunukuskeja (11kk silloin), yms. kun ei riittänyt paikkoja 8kk:n ryhmissä. AUK:ssa sentään tais olla muutamaa poikkeusta lukuunottamatta melkein kaikki sellasia, jotka sinne myös halusivat. Nykyään toki 6:n ja 12 kuukauden ero on aika iso...

Ei oo kukaan muuten kyselly ikinä missään jälkikäteen, että onko intti suoritettu. Pomokin taitaa olla ihan sivari.

Asevelvollisuus voidaan ihan hyvin lakkauttaa, ja sen tilalle voidaan perustaa semmoinen viiksekäs keikarimainen vartiokaarti, joka tanssii sulkeisia eduskuntatalon edessä.

Sillä eihän meillä ole muita rajanaapureita kuin Ruotsi ja Norja.

Asevelvollisuus voidaan ihan hyvin lakkauttaa, ja sen tilalle voidaan perustaa semmoinen viiksekäs keikarimainen vartiokaarti, joka tanssii sulkeisia eduskuntatalon edessä.

Sillä eihän meillä ole muita rajanaapureita kuin Ruotsi ja Norja.

Ja Venäjä kans. Venäjälläkin on muuten asevelvollisuus. Senköhän takia kun Suomi on sinne kerran joskus ammoisina aikoina hyökännyt.

Provoni ei näköjään aiheuttanut hälinää, olen pettynyt.

Täällä susirajalla aina silloin tällöin lentää Hornet niin matalalla että ikkunat helisevät. Käyvät hätistelemässä pois velivenäläisen koneita, jotka aina "vahingossa eksyvät" Suomen ilmatilaan.

Ainoo järkevä syy armeijan käymiselle mun mielestä on, että tytöt tykkää.. Tai mitä oon huomannu. Ei kauheesti heru akoilta arvostusta, kun sanon etten oo vielä käyny ja etten oo varma edes menenkö. Näkee silmistä sen inhon mua kohtaan.

Kerran yks mimmi sano joskus mulle, että intti sen mielestä tärkeä, koska siellä pojista tulee miehiä... Omasta mielestäni pojista tulee miehiä siinä vaiheessa, kun osaa ottaa vastuun ittestään, tekemään mitä haluaa ja ottamaan vastuun myös tekemisistään ja menestymään elämässään. Ei siitä, että räpiköidään metässä jonkun simputuksen alaisena ja kirotaan paskaa oloaan. Harvemmin ketään mimmii kiinnostaa intissä käymiset, tai siitä ainakaan mitään arvostusta heru.

Ite olin alkuun jo heti sillä kannalla, ettei kiinnosta pätkääkään mennä inttiin ja tuhlata 6kk, tai vuotta elämästäni, sillä muita suunnitelmia oli paljon. En tiedä, että onko minulla lievä auktoriteettiongelma, mutta en ole koskaan oikein tehnyt mitään sellaista, mitä en ole halunnut tai pystynyt ottamaan kenenkään käskyjä vastaan tietynlaisissa asioissa. Omat vaihtoehtoni olivat, että menenkö mettään leikkimään sotaa persaukisena, tai pystyn tienaamaan rahaa, matkustelemaan ja nauttimaan olostani. Ei ollut vaikea valinta, koska C-papereiden hankkiminen on erittäin helppoa varsinkin jos on aikaisemmin onnistunut loukkimaan itsensä ja kävelee vain yksityiselle ortopedille. Hankin C-paperit vuosia sitten tapahtuneen vasempaan käteen kohdistuneen tapaturman takia, ja tähän riitti ortopedin lausunto.

En tiedä, että millaista tuolla intissä on, mutta tuskin kovinkaan elämän muissa vaiheissa hyödynnettävää osaamista tuolta tulee saamaan, jos sinne menee sillä asenteella, ettei kiinnosta paskaakaan eikä uravalintaan kuulu mikään poliisiksi ryhtyminen. Aika moni kuitenkin tuonne väkisin menee ja tulevat yhtä vässykkänä takaisin kuin ovat menneetkin ja aivan rahattomana ja paskana. Itelläni inttiin menemättä jättäminen oli elämäni yhtiä parhaimpia päätöksiä, jota en ole katunut hetkeäkään. Tosiaan sivariin tai vankilaan en olisi kyllä mennyt, jos en olisi vapautusta saanut, joten hyvä tuuri kävi.

Kyllä meitä on paljon erilaisia. Voi ihme.

Kyllä meitä on paljon erilaisia. Voi ihme.
Samaa mieltä.

Edelle esitellyt kommentit kertoo aika hyvin myös monien yleisestä asenteesta yhteiskuntaa ja olemassa olevaa järjestelmää kohtaan. Jos Suomen kaltaisen valtion hintana on se, että jokainen mies käy armeijan, ei tulisi aiheuttaa isompia tunnontuskia. 6kk, 9kk tai 12kk on melkoisen lyhyt aika elämästä ja voin väittää, että moni ei tuota aikaa käytä millään tavalla "järkevästi". Eli opiskele tai todellisuudessa tee töitä tosissaan.

Persaukis kommenttia en oikein ymmärrä, koska armeija maksaa asumisen ja tämän lisäksi napauttelee päivärahaa tilille. Eihän sitä muutenkaan joka viikko pääse vapaille, niin ei sitä rahaa pitäisi kuluakaan? Itsellä oli rahaa enemmän tilillä armeijan päättyessä kuin alkaessa, eikä mitään muita "tuloja" ollut kuin päiväraha.Ei sitä nyt sentään aina lomilla tullut rilluteltua rahoja paikalliseen juottolaan, mutta hauskaa tuli pidettyä ja paikoissa käytyä.

Johtajakoulutus taas antoi hieman uutta näkökulmaa ihmisten kohtaamiseen ja asioiden hoitamiseen. Ei toki ole suoraan verrannollista siviilijohtamiseen tai työelämässä kohdattaviin haasteisiin, mutta toi näkökulmaa josta varmasti on hyötyä tulevaisuudessa.

Meikäläinen on ja tulee aina olemaan sitä mieltä, että suomalainen mies joka pakoilee inttiä ei voi itseään mieheksi kutsua. Pahoittelen jos jotakin sattuu, mutta tätä mieltä olen.

Meikäläinen on ja tulee aina olemaan sitä mieltä, että suomalainen mies joka pakoilee inttiä ei voi itseään mieheksi kutsua. Pahoittelen jos jotakin sattuu, mutta tätä mieltä olen.

Mua lähinnä sattuu tuo yksinkertaisuus ja vanhanaikaisuus. Tai no, valehtelen. Olen tottunut jo kaikkeen, varsinkin 14-vuotiailta. Tiesitkö että joissain Afrikan maissa mies ei ole mies ellei sillä ole 1,5 metrin vyötäröä? Sitten jossain maassa mies ei ole mies ellei se ole suorittanut tyttärelleen genitaalimutilaatiota.

Nimellisesti ollaan hyvinvointivaltio mutta ulkoapäin katsottuna oikein mikään ei viittaa siihen.
Ulkoapäin katsottuna lähes kaikki viittaa siihen. Tällaiset mielipiteet tahtovat aika usein muuttua siinä vaiheessa kun lähtee sieltä pumpulipesästä pois ja katselee miltä maailma näyttää rajojen ulkopuolella.

Näiltä em. kulttuureilta me intin käyneet juntit sitten teitä totaalikieltäytyjiä, sivareita ja muita velliperseitä suojellaan pahan päivän tullen:)

Edit: viittasin Squinkyn ja kanaelmacon postauksiin.

Samaa mieltä.

Edelle esitellyt kommentit kertoo aika hyvin myös monien yleisestä asenteesta yhteiskuntaa ja olemassa olevaa järjestelmää kohtaan. Jos Suomen kaltaisen valtion hintana on se, että jokainen mies käy armeijan, ei tulisi aiheuttaa isompia tunnontuskia. 6kk, 9kk tai 12kk on melkoisen lyhyt aika elämästä ja voin väittää, että moni ei tuota aikaa käytä millään tavalla "järkevästi". Eli opiskele tai todellisuudessa tee töitä tosissaan.

Persaukis kommenttia en oikein ymmärrä, koska armeija maksaa asumisen ja tämän lisäksi napauttelee päivärahaa tilille. Eihän sitä muutenkaan joka viikko pääse vapaille, niin ei sitä rahaa pitäisi kuluakaan? Itsellä oli rahaa enemmän tilillä armeijan päättyessä kuin alkaessa, eikä mitään muita "tuloja" ollut kuin päiväraha.Ei sitä nyt sentään aina lomilla tullut rilluteltua rahoja paikalliseen juottolaan, mutta hauskaa tuli pidettyä ja paikoissa käytyä.

Johtajakoulutus taas antoi hieman uutta näkökulmaa ihmisten kohtaamiseen ja asioiden hoitamiseen. Ei toki ole suoraan verrannollista siviilijohtamiseen tai työelämässä kohdattaviin haasteisiin, mutta toi näkökulmaa josta varmasti on hyötyä tulevaisuudessa.

Asiat harvoin on näin mustavalkoisia. Mitenkäs varusmiehet joilla on lapsia? Tällöinhan se lapsi kärsii tilanteesta ylivoimaisesti eniten.

Esimerkiksi vaikka tilanne, jossa asevelvollisen puoliso ja lapsen äiti kuolee ennen palvelukseen astumista. Nykytilanteessa lapsi on silloin sosiaalitätien hoidossa, jos omaiset eivät lapsesta voi huolehtia. Yhtäkaikki aivan hirveä tilanne lapsen kannalta.

Toki näitä tapauksia ei varmasti vuositasolla montaa ole, mutta on kuitenkin.

Ulkoapäin katsottuna lähes kaikki viittaa siihen. Tällaiset mielipiteet tahtovat aika usein muuttua siinä vaiheessa kun lähtee sieltä pumpulipesästä pois ja katselee miltä maailma näyttää rajojen ulkopuolella.

Jossain menee vielä huonommin, vähän me ollaan hei hyviä!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom