Isänmaallisuus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pååtta
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla on ollut aina sellainen kuva, että hypoteesien ja väitteiden esittäjällä olisi velvollisuus osoittaa juttujensa paikkansapitävyys. :rolleyes:
Eläpä nyt puutu epäolennaisuuksiin ;) Antaa pojan meuhkata, kyllä se siitä asettuu kun tulee lisää kilometrejä mittariin :D Muistan kun itsekin joskus yläasteikäisenä innosta piukeana luin salaliittoteorioita ja Juhan af Grannin juttuja yms huuhaata... kuulunee ikään tms :rolleyes:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Keskustelu menee siihen suuntaan, että voidaan jo kysyä voiko hattivatteja olla olemassa Siperiassa, vaikkei niitä kukaan ole koskaan nähnyt?

Vieläkin odotan konkreettista näyttöä jaakko_89:ltä siitä, että maailmaa hallitsee erinäisin sitein toisiinsa yhteydessä oleva poliittis-taloudellinen eliitti.
 
Lissabonin sopimus sitten kaatui Irlannissa. Vaikka olen itse periaatteessa EU:n kannattaja, niin minusta EU:ta ei tule kehittää liittovaltion suuntaan niin kauan kuin enemmistö eurooppalaisista vastustaa sitä.
Muutenkin olen havaitsevani mm. Barrosson ja Stubbin puheissa myöskin jonkinasteista ylimielisyyttä, tuntuu kuin he suorastaan olisivat loukkaantuneita siitä, että Irlanti äänesti "väärin".
 
EU:n perustuslakikyhäelmän heikkous on, että kyseessä on suurinpiirtein raamatunkaltainen pinkka sekavaa lakitekstiä. Tämä johtuu niistä lukemattomista kompromisseista, joiden kautta "paperi" on saatu aikaiseksi.
Kuinka moni meistä tai kyseistä opusta vastaan äänestäneistä on tutustunut itse tekstiin? Uskallanpa jopa väittää, että alle 5%.

Perustuslain on oltava lyhyt, ytimekäs, selkeä ja kattava, olematta kuitenkaan tuhat kohtaa sisältävä hakuteos. Siis sellainen, jonka tavallinenkin pulliainen jaksaa lukea vartissa läpi ymmärtäen valtaosan sisällöstä.
 
Sellainen pointti, että Lissabonin sopimus tekisi peruskirjasta osan unionin primääriä oikeutta. Koko jutun pointti on se, että nyt ne perusoikeudet on selvästi listattu ylös. Jokainen voi ne tarkastaa sieltä. Ennen perusoikeuskirjan tekemistä ne olivat voimassa vain yleisinä oikeusperiaatteina. Eli toisinsanoen kukaan ei oikeasti voinut sanoa mitkä on just ne oikeudet mitä turvataan.
 
http://isovimma.blogspot.com/2008/03/valtioden-loppu-eun-vallankaapaus.html

"Euroopan Unioni teki sopimuksen pääministerien kanssa siitä ettei tekstiä aseteta kansanäänestykseen missään jäsenmaista. Kansanäänestyksen kieltämistä yritettiin myös Irlannissa, mutta yritys epäonnistui, kiitos maan - vielä - riippumattoman oikeuslaitoksen."

Noh tuollaiset huomionhakuiset blogit eivät välttämättä ole aina se luotettavin lähde, mutta kuitenkin minusta nyt alkanut tuntumaan, että EU:n nykyinen kehitys ei välttämättä ole se toivottava suunta.
 
Itse olen käynyt tuota tekstiä läpi ja kyllähän se harmittaa, että tuossa ei kerrota mikä se uusi sopimusteksti kokonaisuudessaan on, vaan sanotaan esimerkiksi että "korvataan artiklan x alakohdan y sana 'yhteisön' sanalla 'unionin'." Joka tapauksessa, Lissabonin sopimuksen myötä unioniin tuotaisiin toivottuja uudistuksia ja saataisiin ehkä sitä väitettyä demokratiavajetta kumottua. Tuo olisi siis ihan järkevää saada voimaan.

Mutta joo, 1995 päätettiin liittyä osaksi EU:ta. Tämä asetti Suomen kurssille, jossa suvereeneja oikeuksia luovutetaan ylikansalliselle toimijalle. Tietynlaiseen liittovaltioon tuolloin liityttiin eikä valtioliittoon. Osa EU:n toiminnasta on vähän epämääräistä (erityisesti komission toiminta), eikä oikein tiedetä mitkä intressit sisämarkkinakehityksen eteenpäinviemisessä aina ovat olleet etusijalla (yleensä ylikansallinen pääoma).

Edelleenhän tuolla säilyvät mm. toissaijaisuusperiaate ja suhteellisuusperiaate, joten ei kansallisvaltioilta kaikkea valtaa tuolla sopimuksella riistetä. Tosin sitten kun unioni on sitä valtaansa kerran käyttänyt, niin sitten se kanssa on sitä käyttänyt, eikä kansallisvaltiolla ole sen jälkeen enää nokan koputtamista. Neuvostonhan on toki pitänyt tätä ennen päättää yhteistoiminnan aloittamisesta tietyllä alalla. Joskin komissio on yrittänyt (ja yrittää tälläkin hetkellä) jotain neuvoston ohituksia EY-tuomioistuimen kautta.

EDIT: Linkki sopimustekstiin (PDF) http://bookshop.europa.eu/eubookshop/FileCache/PUBPDF/FXAC07306FIC/FXAC07306FIC_002.pdf
 
vihreiden ja vasemmiston ja sdp:n ja keskustan ja kokoomuksen ja rkp:n kannattajat on rajalla keittämässä teetä iivanoille ku ne tulee.


Noinkin tyhmästä tekstistä saisit edes vähän uskottavampaa jos viitsisit edes hieman paremmin opetella kirjoittamaan suomea. Pilkkua saa ja on suositeltavaa käyttää.
 
Back
Ylös Bottom