Irti oravanpyörästä

Se että puolet vuodesta on yhtä valoisaa kuin perunakellarissa. Ja viime vuosina on vielä talvet olleet samanlaisia kuin Blade Runnerin lavasteet eli taivas pilvessä ja vettä tulee parin viikon satseissa putkeen.

Mikä ainakin meikäläisellä vetää yleisen aktiivisuustason tälle osastolle :zzzz:
Pimeys on rasittavaa, muttei se nyt puolta vuotta kestä. Itselläni menee yleensä marras-joulukuu murto-osateholla, mutta jo tammikuussa alkaa helpottaa.

Kylmyys ei sinänsä ole kauhean miellyttävää, mutta se tuo kontrastia elämään. Osaa sitten nauttia lämpimämmästä ilmasta. Sen verran saisi kyllä tulla kylmempää, että tulisi kevääseen asti pysyvä lumi.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Se että puolet vuodesta on yhtä valoisaa kuin perunakellarissa. Ja viime vuosina on vielä talvet olleet samanlaisia kuin Blade Runnerin lavasteet eli taivas pilvessä ja vettä tulee parin viikon satseissa putkeen.

Mikä ainakin meikäläisellä vetää yleisen aktiivisuustason tälle osastolle :zzzz:

Täsmälleen sama. Mua vituttaa yli kaiken tää pimeys.. Ja kyllä ne päivät ovat luvattoman lyhyitä lokakuusta tammikuun puolelle.. nytkin tuntuu siltä ettei aurinkoa ole näkynyt 3 viikkoon, ja se masentaa. Ainakin mua.
 
Täsmälleen sama. Mua vituttaa yli kaiken tää pimeys.. Ja kyllä ne päivät ovat luvattoman lyhyitä lokakuusta tammikuun puolelle.. nytkin tuntuu siltä ettei aurinkoa ole näkynyt 3 viikkoon, ja se masentaa. Ainakin mua.
Tai ainakin masentaa se, että kun lähdet töihin on pimeetä, kun pääset töistä on jos mahdollista vieläkin pimeempää. Olis ees lunta mistä autonvalot heijastus, nyt tää musta paska ja kura imee kaiken, i cant see shit! :wall:
 
Tai ainakin masentaa se, että kun lähdet töihin on pimeetä, kun pääset töistä on jos mahdollista vieläkin pimeempää. Olis ees lunta mistä autonvalot heijastus, nyt tää musta paska ja kura imee kaiken, i cant see shit! :wall:

Minulla oli onneksi työajat sellaiset että talvisinkin oli vielä valoisaa kun pääsi kotiin. Ja talviöiden kuutamot ja talviaamujen auringonnousut on aika mahtavia kanssa. Mieltä piristi se, että kun "muut" lähti ruokatunnille niin itse lähti viimeiselle kahvitauolle (jos sen ehti pitää). Kesälläkin tuli nähtyä auringonnousu lähes joka aamu ja kuumimpaan vuorokauden aikaan pois töistä. Vaan eipä niistä lopulta enää osannut nauttia kun oli koko yön juossut paikkailemassa rappukäytävien laseja ja aamulla käteen lätkästiiin iso pinkka työkeikkoja päiväksi.

Vaan eipä se hyvin ole nytkään. Jätät aamulla lääkkeen ottamatta, niin loppupäivästä masentaa, ahdistaa ja tekis mieli vaan jättää kaikki. Jos otat lääkkeen niin tuntuu että menee liian lujaa. Öisin taas ihan ykshailee otatko unilääkettä vai et, kun kumminkaan ei nukuta. Jospa sitä taas tänään lääkärille..

Eniveis. Joku teistä onnistui kuitenkin sanomaan jotain mikä auttoi. Tuli vaan jotenkin sellanen olo, että mä olen käsittänyt koko homman ihan väärin. Ei minun kuulu sairastaa vaikka olenkin sairaslomalla, vaan levätä ja unohtaa. Ja opetella nauttimaan elämisestä ja olemisesta. Ei sentään koko päivää mene etteikö työasiat (lue: pomo) kävis mielessä, mutta enpä enää väkisin yritä saada selville mikä meni vikaan. Eikä mun tarvitsekaan nyt ennakoida sitä olenko mä jo vuoden vaihteessa työkuntoinen, vaan sitten kun olen niin kyllä se lääkäri kirjoittaa sairaslomaa nykyisestä paikasta niin pitkäksi aikaa että löytää uuden. Ei se mua takaisin sinne tuleen heitä. Vielä on matkaa kuljettavana ja asioita opittavana, mutta onhan tässä aikaa.

Kiitos. :worship:
 
En lukenut kaikkea 11 sivua....
mutta itselläni ihan samaa havaittavissa että marras-joulukuu on varsin väsyttäviä kuukausia ja sitten viellä töissä on joulukuu yleensä aika kiirettä sekä tuntuu että kaikki ihmiset ovat hieman kireämpiä kuin muulloin. Jostain syystä myös unirytmi myös kääntyy hieman pieleen eli illalla vasta joskus 23-24 alkaa nukuttamaan ja aamulla voisi nukkua aina tuonne klo11 tienoille. Kesällä/keväällä on taas ihan toisinpäin.

Mutta onko tosiaan niin helppoa että jos väsyttää tai ei jaksa duunissa, tai siis tuntuu joltakin tuossa edellä mainitulta niin sitten vaan lekurille valittamaan? Itselläni jotenkin ei vaan "moraali" anna periksi... samoin kuin joissakin treadeissa on mainittu että jos ei työt nappaa tai esim jonakin päivänä menee joku työ homma (vrt. se vartijathreadi) överiksi niin pitää lopettaa? Onko tuo nyt niin helppoa?
 
Okei. Väärin meni. Työterveyslääkäri haluaa minut ensi viikolla töihin ja sillä sipuli. Se siitä sinisilmäisestä uskomisesta. Matto vedettiin jalkojen alta ihan totaalisesti. Ennemmin irtisanon itseni ja otan kolme kuukautta karenssia (mikä olis kyllä katastrofi taloudellisen tilanteen kannalta) mutta sen verran kova kokemus takana etten sitä ihan äkkiä halua uusia.
 
Työterveyslääkäri haluaa

PIIP! Väärin. Tietenkään et mene työterveyslääkärillesi, sehän pelaa 100% Firman pussiin. Aika yksityiselle vain, se 65-80e on pieni summa jos oikeasti ahistaa...
 
PIIP! Väärin. Tietenkään et mene työterveyslääkärillesi, sehän pelaa 100% Firman pussiin. Aika yksityiselle vain, se 65-80e on pieni summa jos oikeasti ahistaa...

PIIP! Väärin. Työnantaja ei hyväksy kuin työterveyslääkärin kirjoittaman sairaslomalapun. Enpä sinne työterveyteen olisi muuten mennytkään kun oma vakuutus korvaisi kaikki sairauskulut ilman omavastuuta, mutta kun on pakko.
 
PIIP! Väärin. Työnantaja ei hyväksy kuin työterveyslääkärin kirjoittaman sairaslomalapun. Enpä sinne työterveyteen olisi muuten mennytkään kun oma vakuutus korvaisi kaikki sairauskulut ilman omavastuuta, mutta kun on pakko.

Haha, tuossa vaihessa soittaisin jo liiton lakimiehelle.
 
Haha, tuossa vaihessa soittaisin jo liiton lakimiehelle.

Ei naurata yhtään kun olen jo liitosta kysynyt ja tuomio on että työnantaja voi vaatia tietyn lääkärin käyttöä. Tällöin tosin joutuu hoitamaan kustannuksetkin. Samaa sanottiin työterveydessäkin kun kysyin. Kerran kysyin työnantajaltakin, että haluaako todellakin työterveyslääkärin kirjoittaman sairasloman vai kelpaisko psykiatrin kirjoittama. Ei kelvannut. Pitänee Tatulta vielä kysäistä, josko tässä sittenkin vietäisiin pässiä narussa.
 
No huh, aika moista. En usko tuota nyt aivan tältä seisomalta, oletetaan että olet mökillä ja katkaiset jalkasi etkä pysty matkustamaan töihin 800km matkaa. Saat mökkipaikkauntasi lääkäriltäsi poissaolotodistuksen, se ei käy työnantajallesi, saat potkut. Haastat ko. työnantajan oikeuteen ja saat n. 2v palkan käteen korvauksena.
 
Tuosta olisi muuten hyvä saada faktaa että voiko tosiaan työnantaja vaatia tietyn lääkärin/paikan diagnooseja? Entä kun työnantaja kyseenalaistaa jo työpaikka lekurinkin diagnoosit?
Itselleni ei ole tullut tuollaista ongelmaa vastaan ja monesti olen käyttänyt sen paikan palveluja jonne olen nopeiten päässyt esim. melkein älli himeenä aivotäräyksen saanneena ei kyllä tullut mieleen mennä työpaikkalekurille vaan ihan ensiapuun.
 
Tunnen tapauksen, jossa työntekijä sai helvetinmoisen turpasaunan. Siitä sitten vammoja paikkauttamaan päivystykseen yöllä, missä hoitava lääkäri tietysti kirjoitti todistuksen työkyvyttömyydestä muistaakseni kymmeneksi päiväksi. Tämä ei sitten työnantajalle kelvannut, vaan olisi vielä pitänyt käydä työpaikkalääkärillä. Eipä tullut palkkaa sairausloma-ajalta.
 
Kyllä meidän työpaikalla on ainakin aivan sama missä käy lekurissa...
 
Tunnen tapauksen, jossa työntekijä sai helvetinmoisen turpasaunan. Siitä sitten vammoja paikkauttamaan päivystykseen yöllä, missä hoitava lääkäri tietysti kirjoitti todistuksen työkyvyttömyydestä muistaakseni kymmeneksi päiväksi. Tämä ei sitten työnantajalle kelvannut, vaan olisi vielä pitänyt käydä työpaikkalääkärillä. Eipä tullut palkkaa sairausloma-ajalta.

Ei ole mahdollista :wall:
 
Olen huomannu että useissa työpaikoissa rikotaan lakia aika railakkaasti, ja työntekijät ei jaksa/uskalla lähteä tappelemaan oikeuksistaan vaan nielee tappionsa hiljaa, vaikka laki sanois mitä. Monesti liittokaan ei ota asioihin kantaa. Useilla työpaikoilla lakia "sovelletaan" todella mielenkiintoisesti, mutta jos haluat työsi säilyttää niin tottelet. Tulijoita tilalle kuitenkin riittää. Mä en ole uskonu mihinkään oikeusvaltiojuttuun enää aikoihin. Raha menee rahan luo, nopeat syö hitaat ja rikkaat kävelee köyhien yli. Elämä on... You´ve gotta fight for your rights!
 
Ei naurata yhtään kun olen jo liitosta kysynyt ja tuomio on että työnantaja voi vaatia tietyn lääkärin käyttöä. Tällöin tosin joutuu hoitamaan kustannuksetkin...

Meillä on oikein alan yleiseen työehtosopimukseen kirjattu tämä pykälä ja työnantajahan vaatii. Niimpä hipsin kiltisti firman työterveyslekurille aina kun tarviin sairaslomaa. Jos ei anna saikkua niin sitten duuniin vaan...
 
Tällä hetkellä poden sydänpussin tulehdusta, eikä tullut saikkua, kun työssä voi istua ja lueskella vaikka, niin se ei kuulemma rasita eikä voi pahentaa tautia...:rolleyes:

Sama tuo. Otin omaa lomaa. Eivät ehdi enää irtisanoakaan... :hyper:! On tää vapaus hyvä juttu.

Kaikkea ei todellakaan pidä niellä. Jos on oikeiskuluvakuutus niin aina voi alkaa käräjöidä...
 
Mulla oli aikanaan polvi siinä kunnossa etten pystynyt kävelelmään, olin silloin sähköasentajana duunissa. Työpaikkalekurin ohje oli : Pyydä jotain pistorasia tms. kytkentä hommia mitä voit tehdä istualtaan, kyllä se sen verran nyt kestää liikkua että välillä vaihdat paikkaa.

Kävin samana päivänä yksityisellä ja sain kirurgilta uuden todistuksen polven kunnosta ja kinkkailin takaisin sinne työpaikkalääkärille ja kysyin josko hän olisi valmis kumoamaan tämän diagnoosin, sain kolme viikkoa sairaslomaa.

Työnantajan ei kai oikeasti tarvitse hyväksyä muiden lääkäreiden todistuksia kuin tämän omansa, mutta jos hakee sen todistuksen muualta joutuu tämä työpaikkalääkäri kumoamaan edellisen lääkärin toteaman diagnoosin, jota eivät kai mielellään tee silloin kun voi olla vaara että jotain vikaa oikeasti onkin.
(? Jostain on jäänyt tämä käsitys ?)
 
Back
Ylös Bottom