Irti oravanpyörästä

Ei ehkä kannata tällä hetkellä tehdä mitään äkkipikaisia päätöksiä esim. lopareiden ottamisen suhteen tai kikkailla opintovapaiden yms. kanssa. Voi olla, että sitä vapaa-aikaa tulee ihan pyytämättä. Ihan vaan näihin viime kuukausien talousuutisiin viitaten ajattelin vinkata.

t.pessimisti

No niin, firman YT-neuvotteluita saatiin eteenpäin ja niistä tuli täysosuma osastolle jolla nyt työskentelen. 200 000€ säästöt pitäisi saada ja jätkiä on töissä 13. Lisäksi olen tuorein kaveri talossa joten turha edes ajatella jatkamista. Ja en edes haluaisi jäädä tekemään monen ihmisen työmäärää samalla palkalla, varsinkin koska työskentelen asiakaita kohdaten.

YT-neuvotteluista lähtikin vanhempaa kaveria alahuuli väpättäen, päässä varmasti jyskytti vain yksi asia "mitä helvettiä mä nyt teen?". Oma fiilis oli :dance:. Olisin toki viihtynyt töissäkin mutta otan nyt ilon irti ansiosidonnaisesta! Pidän kunnon juhlat kun työsuhde loppuu enkä jää suremaan. Hyvä ystäväni on myös työttömänä ja vedetään varmaan pari isompaa polkupyöräreissua mistä ollaan jo pitkään puhuttu. Syksyllä sitten pitäisi syntyä eka lapsi ja saan seurata läheltä sen kehitystä :haart:

Tiedossa ehkä elämäni paras aikakausi. Koitan nauttia hetken enkä itke työttömyyttä/rahapulaa. :dance2:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
YT-neuvotteluista lähtikin vanhempaa kaveria alahuuli väpättäen, päässä varmasti jyskytti vain yksi asia "mitä helvettiä mä nyt teen?". Oma fiilis oli :dance:. Olisin toki viihtynyt töissäkin mutta otan nyt ilon irti ansiosidonnaisesta! Pidän kunnon juhlat kun työsuhde loppuu enkä jää suremaan. Hyvä ystäväni on myös työttömänä ja vedetään varmaan pari isompaa polkupyöräreissua mistä ollaan jo pitkään puhuttu. Syksyllä sitten pitäisi syntyä eka lapsi ja saan seurata läheltä sen kehitystä :haart:

Tiedossa ehkä elämäni paras aikakausi. Koitan nauttia hetken enkä itke työttömyyttä/rahapulaa. :dance2:

Mulla sama fiilis ku tuli pakkolomaa alkuvuodesta, joka toinen viikko puolenvuoden ajalle siitä siten kuukauden kesälomalle heti perään. Muut oli ihan hajalla meitsi ihan onnessaan. Liitolta tulee rahaa ja hyvin pärjää. Menee työviikkokin kuin siivillä, ku tietää että taas on viikko lomaa edessä. :dance:
 
Loistava threadi :5:, kerta kaikkiaan Jukka Koivua lainatakseni. Parin päivän selailun jälkeen muutamia kysymyksiä heräsi allekirjoittaneellakin oravapyöristä ja muutenkin yleisesti. Tosi pakkis stalkkaaja saa täältä paljon infoa jostain nimimerkeistä :hyper:.....:evil:

Itseä kiinnostaa suunnattomasti, kun omaa työelämää/yrittäjyyttä oon aloittamassa vuoden sisään valmistumisen jälkeen, se, onko ihmiset vain hyväksyneet ympäristönsä ns. pakon sanelemana ja hypänneet oravanpyörään silloin joskus kun työelämään lähditte. Ks. ympäristöllä tarkoitan sitä, että koulun tai minkä vaan jälkeen taloudellinen tilanne pitäisi turvata jotenkin, jollei pitkästä vedosta/lotosta vedä tiliä. Tietysti eka työpaikka, jos oon kaikilta työelämän sun muilta luennoilta ymmärtänyt, että siinä saadaan jalka oven väliin ja sitten on työmaailma avoin. Nämä ajatukset perustuvat ihan IT-alaan, kun sitä opiskelen.

Itse hirvittää ne kauhukuvat mitä omilta lehtoreilta/professoreilta olen saanut kuulla tässä vuosien varrelta. Ehkä kannattaisi hakea suoraan opettajaksi...

Elikkäs haen vinkkejä siihen miten ehkäisen näennäistä oravapyörää. Vai taistellaanko tässä tuulimyllyjä vastaan? Mielestäni en sitä voi välttää, jos työelämään lähen mutta miten tehdä siitä mukavaa? Ottaa positiivinen asenne ja ymmärtää se, että kaikki on/tulee olemaan ihan ok. Miten te yrittäjät näette oman oravanpyöränne vai onko sitä?

That is all...
 
Elikkäs haen vinkkejä siihen miten ehkäisen näennäistä oravapyörää. Vai taistellaanko tässä tuulimyllyjä vastaan? Mielestäni en sitä voi välttää, jos työelämään lähen mutta miten tehdä siitä mukavaa? Ottaa positiivinen asenne ja ymmärtää se, että kaikki on/tulee olemaan ihan ok. Miten te yrittäjät näette oman oravanpyöränne vai onko sitä?

En ole yrittäjä, mutta muuten vastaisin tuohon, että pyri mahdollisuuksien mukaan tekemään mielekästä työtä. Oravanpyörähän viittaa terminä työhön, jolla ei ole merkitystä tekijälleen.

Mielekkyys voi tulla mistä vaan: itse työn sisällöstä, työpaikan me-hengestä tai mistä nyt itse mielenkiinnnon työtäsi kohtaan löydät. Oman yrityksen pyörittäminen ollee yksi hyvä tapa tähän. Ulkoiset motivaattorit, kuten raha, eivät yleensä kanna pitkälle.

Lisäksi kannattaa heti alusta saakka opetella kuuntelemaan itseään ja sanomaan ei tarvittaessa. Duunia jaksaa painaa nuoruuden innolla, varsinkin mielekkäissä hommissa, uskomattoman paljon. Jossakin vaiheessa ne pitämättömät vapaat ja tehdyt ylityöt vaan saavat kiinni useimmat ja uupumus iskee. Tohon menee helposti se yli viisi vuotta, ennen kuin alkaa kolista. Ainakin mulla meni...

Uupumisessa on myös sellainen ikävä puoli, että uupuneena ei ole voimia tehdä mitään remonttia elämässään. Kaikki energia menee selviytymiseen. Ainoa tapa on siis ennakoida ja opetella tunnistamaan niitä negatiivisen stressin oireita. Tilapäinen ja lyhytaikainen stressihän on positiivinen tila, pitkäaikainen ei.

Siinäpä ne mun teesit työssä jaksamiselle: itselle mielekäs työ, omien fiilisten kuuntelu ja riittävä vapaa-aika & elämä myös duunin ulkopuolella. Noita noudattamalla ei kaiketi koe koskaan oravanpyörään joutuvansakaan...
 
En ole yrittäjä, mutta muuten vastaisin tuohon, että pyri mahdollisuuksien mukaan tekemään mielekästä työtä. Oravanpyörähän viittaa terminä työhön, jolla ei ole merkitystä tekijälleen.

Mielekkyys voi tulla mistä vaan: itse työn sisällöstä, työpaikan me-hengestä tai mistä nyt itse mielenkiinnnon työtäsi kohtaan löydät. Oman yrityksen pyörittäminen ollee yksi hyvä tapa tähän. Ulkoiset motivaattorit, kuten raha, eivät yleensä kanna pitkälle.

Lisäksi kannattaa heti alusta saakka opetella kuuntelemaan itseään ja sanomaan ei tarvittaessa. Duunia jaksaa painaa nuoruuden innolla, varsinkin mielekkäissä hommissa, uskomattoman paljon. Jossakin vaiheessa ne pitämättömät vapaat ja tehdyt ylityöt vaan saavat kiinni useimmat ja uupumus iskee. Tohon menee helposti se yli viisi vuotta, ennen kuin alkaa kolista. Ainakin mulla meni...

Uupumisessa on myös sellainen ikävä puoli, että uupuneena ei ole voimia tehdä mitään remonttia elämässään. Kaikki energia menee selviytymiseen. Ainoa tapa on siis ennakoida ja opetella tunnistamaan niitä negatiivisen stressin oireita. Tilapäinen ja lyhytaikainen stressihän on positiivinen tila, pitkäaikainen ei.

Siinäpä ne mun teesit työssä jaksamiselle: itselle mielekäs työ, omien fiilisten kuuntelu ja riittävä vapaa-aika & elämä myös duunin ulkopuolella. Noita noudattamalla ei kaiketi koe koskaan oravanpyörään joutuvansakaan...

Jes, siis oikeilla jäljillä olen, kun sama ajatuksia löytyy. :dance:
 
Tulevaisuudessa vapaaherran elämä?

Onko täällä muita jotka haluaisivat mahdollisimman nopeasti pois oravanpyöräsät elämään vapaaherran elämää jonnekkin lämpimään maahan? Neuvoja tavoitteeseen pääsemiseksi ja prosessin nopeuttamiseksi? 10 tärkeää askelta kohti taloudellista riippumattomuutta Siinä ainakin kymmenen askelta mistä alottaa, mutta noi kaikki tuntuvat vievän aikaa todella kauan :D Jos löytyisi jotain "oikoteitä onneen" niin mielellään niistä kuulisi.
 
1 hommaat rikkaan puolison ja ero -> puolet sulle :hyper:

2 Jos toi ei innosta niin, alat trokaamaan. Muutaman tupakka nuuska ja viina trokarin tunnen, tuntuu olevan hyväpalkkaista hommaa.

3. Jos ei laittomuudet ja moraaalittomuudet innosta niin sitten ei oikein ole muuta mahista kun hommaat halvimman asunnon mitä ikinä on tarjolla. Elät erittäin sniidusti, et kuluta rahaa mihinkään ns turhaan ja pistät KAIKEN ylimääräisen rahastoihin/osakkeisiin. vapaa-ajan käytät ylimääräisen rahan hankintaan, kesäisin marjametsässä talvet lumihommissa ja pullonkeräyksessä, kannattanee myös yrittää hommata toinen työpaikka. <-. noin kun vedät 10-20v niin pärjäät taatusti loppuelämäsi hienosti jossain halpa maassa.


Ja kyllä haaveilen samasta.. Noin 10vuotta ja alkaisi olla ajankohtaista mikäli ei mitään yllättävää satu.
Menot on karsittu hyvin pieniksi ja kaikki ylijäävä raha on sijoitettuna.
 
Itsellä oli jo 20 vuotiaana toive päästä eläkkeelle kun on 40v.
Tammikuussa tuli se 40v täyteen ja arvatkaapa missä ollaan?
Ei sen kummemmassa tilanteessa kuin 20 vuotiaana ja viime vuosien taantuma syynä tähän, tai no ei sitä taantumaa voi aina syyttää kun fiksummat osaa senkin hyödyntää taloudellisesti.
Ajoittain tuntuu että voisi myydä kaiken kiinteän ja heittää itsensä ihan hunningolle, saisi ainakin kelasta yms. laitoksista jotain ja ei tarvitsisi pahemmin enää yrittäjän murheita miettiä.
 
On se ihan mahdollista että kun on 50 vuotta mittarissa niin voi päättää kiinnostaako tehdä duunia vai ei. Mutta totta tosiaan se vaatii sen asenteen että kaikki ei mene mitä tulee ja säästöjä ei käytetä tavallisen elämän menoihin.
 
En kyllä oikein nykyään usko että voi tulla täysin ilman töitä toimeen edes eläke-iässä. Kuten tuolla toisessa ketjussa mainostin kannattaa duunit yrittää vääntää mahdollisimman vapaiksi mutta siitä huolimatta niitä on tehtävä. Täysi vapaa-herran elämä vaatisi liiallista down siftausta jossa ei olisi varaa mihinkään.

Alle 50v pitäisi olla täysin velaton jonka lasken seuraavaksi isoksi pykäläksi vapauden suhteen. Silloin myös lapset alkaa olemaan lähelle täysi-ikäsiä ja olisi varmaan seuraava pykälä vähentää mahdollisuuksien mukaan työntekoa.

e: onneksi henkilökohtaiset vapaa-aika haaveet on tällaisia tyyliin pitkät vaellukset, pyörällä tai pienellä purkkarilla seikkailu joita voi harrastaa periaatteessa hyvinkin low cost meiningillä. Eli kunhan velkaa ja elätettäviä ei ois niin itteään kyllä pystyy pikku rahallakin ylläpitämään...
 
En kyllä oikein nykyään usko että voi tulla täysin ilman töitä toimeen edes eläke-iässä. Kuten tuolla toisessa ketjussa mainostin kannattaa duunit yrittää vääntää mahdollisimman vapaiksi mutta siitä huolimatta niitä on tehtävä. Täysi vapaa-herran elämä vaatisi liiallista down siftausta jossa ei olisi varaa mihinkään.

Alle 50v pitäisi olla täysin velaton jonka lasken seuraavaksi isoksi pykäläksi vapauden suhteen. Silloin myös lapset alkaa olemaan lähelle täysi-ikäsiä ja olisi varmaan seuraava pykälä vähentää mahdollisuuksien mukaan työntekoa.

e: onneksi henkilökohtaiset vapaa-aika haaveet on tällaisia tyyliin pitkät vaellukset, pyörällä tai pienellä purkkarilla seikkailu joita voi harrastaa periaatteessa hyvinkin low cost meiningillä. Eli kunhan velkaa ja elätettäviä ei ois niin itteään kyllä pystyy pikku rahallakin ylläpitämään...

Riittävästi pääomatuloja niin miksei? Jokaisella on tietty oma "riittävä".

Mulle riittäisi 2000€ netto. Nyt tulee 4:sta vuokra-asunnosta 2000€ - kulut- verot käteen jää n. 1000€. Tarvitsen 8-10 velatonta asuntoa, että riittää. Kerran parissa vuodessa tulee uusi sijoitusasunto ostettua. Siihen menee varmaan se 20 vuotta, että on kaikki velattomia, jolloin olen viisikymppinen. Talokin on silloin ollut jo maksettuna vuosia.
 
Pitää sitä pääomaakin hoitaa että siitä tuloja tulee :) mutta joo, varmaan sen tason "työnteko" riittää "vanhuksena". 50v en ihan vielä usko siihen pääsevän. Ainakin jos talous jatkaa tällaista matala lentoa maailmassa.
 
Pitää sitä pääomaakin hoitaa että siitä tuloja tulee :) mutta joo, varmaan sen tason "työnteko" riittää "vanhuksena". 50v en ihan vielä usko siihen pääsevän. Ainakin jos talous jatkaa tällaista matala lentoa maailmassa.

Niin totta joutuuhan siinä noiden vuokralaisten kanssa tappelemaan, joten työtähän sekin tavallaan on :). Lisäksi välillä kuskaa jääkaappia ja uutta hellaa, kun ovat turjakkeet rikkoneet.
 
Ihanhan tuo riippuu että minkälaista elämää haluaa elää. Euroopassakin on monia mestoja joissa pärjää helposti alle tonnilla jos hallitsee taloutensa ja ei ole niin krääsän perään, talvi menee kivasti etelä-espanjassa josta saa ison kämpän 400e/kk ja vielä kun lähtee kaverin kanssa niin halvaksihan tuo tulee.
Itsellä on kohta Suomen asunto maksettu ja alkaa tulla vuokratuloa, sitten kun saisi freelance-hommia käyntiin niin hyvältähän tuo jo näyttäisi.

Itse kun sinkkuna elelen ja omaisuus mahtuu tuohon farmariin niin helpostihan nämä asiat järjestyy. Kunhan ei asu pohjoismaissa, rahaa tarvitaan ihan eri tavalla.
 
Tuo sinkkuus on se tärkein taikasana näissä irti oravanpyörä projekteissa. Jos tarttis vaan omasta toimeentulosta huolehtia niin ois voinut heittäytyä laakereille aikaa sitten. Parisuhde menee ehkä vielä just ja just jos on satavarmasti samaa haluava puoliso mutta lapset vaatiikin jo sitten mittavan sijoitus omaisuuden :)
 
Onko täällä muita jotka haluaisivat mahdollisimman nopeasti pois oravanpyöräsät elämään vapaaherran elämää jonnekkin lämpimään maahan?


Mielelläni elelisin vapaaherran elämää mutta sen pitäisi tapahtua helvetin leveästi. Duunissa ollessa voi vielä sniiduilla, mutta jos ei olisi muuta kuin aikaa, niin vitun kuivaahan sitä olisi neppailla köyhänä. Toisaalta duunissa on ihan sopivasti virikettä, sosiaalisia kontakteja ja kahvi- sekä ruokatuntiseuraa. Noi pitäis jotenkin muuten sitten puljailla jos ei kävisi töissä. En mä oikein enää jaksaisi tässä iässä toimettomana olla, nuorenpana se vielä menettelee.

Paras olis jos voisi käydä töissä puuhastelemassa mutta olisi vapaa-aikaa ja rahnua ottaa pari-kolme reissua vuoden mittaan.
 
Vakiduuneissa ongelma on just se loman määrä, rahaa kyllä riittäisi mutta harvalla mahdollisuus lähteä esim. talveksi pois. Kyllä mä voisin suomeen palata töihin jos onnistuisi vaikka palkaton parin kuukauden loma normilomien päälle, mutta omissa duuneissa se oli ihan mahdotonta. Enkä edes haluaisi kaataa omia hommia työkavereiden niskaan kun muutenkin vuotaa yli kun resurssit vedetty niin tiukalle.
 
Tuo sinkkuus on se tärkein taikasana näissä irti oravanpyörä projekteissa. Jos tarttis vaan omasta toimeentulosta huolehtia niin ois voinut heittäytyä laakereille aikaa sitten. Parisuhde menee ehkä vielä just ja just jos on satavarmasti samaa haluava puoliso mutta lapset vaatiikin jo sitten mittavan sijoitus omaisuuden :)

Eiku just näin. Sinkkuna helppo nakki. Veikkaan että 50 vuotiaana voisi jo mennä pintakaasulla jos vaan omien suunnitelmien mukaan ajeltaisiin. Nyt kun tilanne on se että koska oravanpyörässä kelataan todennäköisesti loppuun asti, niin varasuunnitelmana yritetään pitää kelaaminen pyörässä mahdollisimman helppona. Kaikki menee mitä verottajan jälkeen tulee. Joka kuun viidestoista on tilin ohimarssi. Siispä keskitymme siihen että vapaa-aikaa on mahdollisiman paljon ja että työ kuormittaa henkisesti ja fyysisesti mahdolisimman vähän. Ehkäpä siten se mahdollinen eläkeikäkin kestää jonkun aikaa ennen kuin maataan vaipoissa laitoksessa.
 
Alle 50v pitäisi olla täysin velaton jonka lasken seuraavaksi isoksi pykäläksi vapauden suhteen. Silloin myös lapset alkaa olemaan lähelle täysi-ikäsiä ja olisi varmaan seuraava pykälä vähentää mahdollisuuksien mukaan työntekoa.
..

Sen verran ajatellut itse asiaa että 50kun tulee mulle tauluun, lapset on muttaneet pois kotoa pakolliset menot tippuu +500€/kk. asuntolainaa ei myöskään ole enää +700€, vähennetään vielä työssäkäyntiin kuluvat rahat +200€. Autolainat yms 100-200€/kk = Päästääbkin jo siihen että pakolliset menot tippuvat +1500€ kuukaudessa.
Veikkaanpa että harrastukset ja yleinen rahankäyttö vähenee myös erittäin isolla % vanhentuessa.
 
Sen verran ajatellut itse asiaa että 50kun tulee mulle tauluun, lapset on muttaneet pois kotoa pakolliset menot tippuu +500€/kk. asuntolainaa ei myöskään ole enää +700€, vähennetään vielä työssäkäyntiin kuluvat rahat +200€. Autolainat yms 100-200€/kk = Päästääbkin jo siihen että pakolliset menot tippuvat +1500€ kuukaudessa.
Veikkaanpa että harrastukset ja yleinen rahankäyttö vähenee myös erittäin isolla % vanhentuessa.

Toimii sillä edellytyksellä että lapset löytävät omat oravanpyöränsä mahdollisiman nopeasti. Lapset tuli hommattua sen verran myöhään että ei vielä 50 v taida olla toivoa. Mutta tosiaan sitten kun lasten elättäminen loppuu pärjää jo huomattavasti vähemmällä. Vielä parempi olisi että olisi tottunut vähän sniidumpana elämäntyyliin, niin ei tippuisi niin korkealta.
 
Back
Ylös Bottom