Irti oravanpyörästä

En nyt jaksa kaivaa lukeeko täälläkin montako hehtaaria täytyy olla metsää, että se suunnilleen elättää yhden ihmisen. Ei se leipä tulisi silloinkaan helposti, koska oletettavasti hyvin paljon täytyisi tehdä itse.

Sinänsä ei tarvita kauheasti hehtaareja. Ehkä noin 100, jos tekee esim polttopuubisnestä samalla. Jos pelkillä hakkuilla ja harvennuksilla elää, niin parisataa minimi. Enemmän, jos ei tee harvennuksiakaan itse. Kuitupuusta saatava työtulo on ihan järkevä. Jos on ostanut metsänsä oikeaan aikaan, siis metsän hinta määräytyy sen puuston mukaan, niin on vahvoilla. Mun serkku ei tee mitään muuta, kun hoitaa omia metsiään.

Puupulan suomessa on kyllä nykyään vaikea myydä puuta. Kun ei kukaan halua ostaa. Mutta se on metsänomistajien vika, kun ne panttaa metsää! :david:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itseä ruvennu kiinnostaa ajatus parin vuoden irtiotosta oravanpyörästä opintovapaalla aikuisopintotuella, jota saa ammattitutkintoon johtaviin opintoihin. Saa tukea ilmeisesti jopa parin vuoden opintoihin ja työnantajankin pakko myöntää opintovapaata. Nut pitäs vaan keksiä mikä olis Hesalaiselle ns. vapain opiskelupaikka, jossa vois opiskella mahdollisimman paljon etänä omien aikataulujen mukaan. Yliopisto tuli ekana mieleen, eikös se liene vielä humanismin ja akateemisen vapauden viimesiä linnakkeita :)
 
Itsellä alkas nyt oleen tilanne se, että ois pakko päästä vaikkapa puoleksi vuodeksi irtautumaan tosta palkkatyöhelvetistä kokonaan.

Miten tuo onnistuu kivuitta ottamatta lopareita? Vuorotteluvapaa ois yksi, mutta se tuskin onnistuu, joten voi unohtaa.

Voiko hoitavapaalla jäädä vaikka kumppanikin olisi hoitovapaalla?

Muita keinoja?
 
Vuorotteluvapaalle voi hakea/pääsee muistaakseni jos on ollut yli 10v tai jotain yhtäjaksoisesti töissä. Ja tilalle pitää sitten löytyä joku muu. Tai jotain. Joskus selvitin ja tuli heti seinä vastaan.
 
Joo vuorotteleen pääsisin kyllä speksien puolesta. Epäilen vain ettei tuo onnistuisi tällä hetkellä kovinkaan joutuisasti, joten tuon voi tällä kertaa unohtaa.
 
Joo vuorotteleen pääsisin kyllä speksien puolesta. Epäilen vain ettei tuo onnistuisi tällä hetkellä kovinkaan joutuisasti, joten tuon voi tällä kertaa unohtaa.

Älä mieti liian tarkkaan. Jos vituttaa niin lopeta. Ota aikaa ja mieti mitä alat tekemään. Oma tarinani päättyi onnellisesti. Olin siis noin puoli vuotta tai sinnepäin vapailla ja perustin helmikuussa 2008 firman, joka tänään työllistää jo 6 ihmistä ja olen iloisempi ja onnellisempi kuin koskaan.

Ei se maailma yhteen duuniin kaadu. Kukaan ei suomessa nälkään kuole ja niin kauan kun on pää hartioiden välissä niin kaikki on mahdollista.
 
Älä mieti liian tarkkaan. Jos vituttaa niin lopeta. Ota aikaa ja mieti mitä alat tekemään. Oma tarinani päättyi onnellisesti. Olin siis noin puoli vuotta tai sinnepäin vapailla ja perustin helmikuussa 2008 firman, joka tänään työllistää jo 6 ihmistä ja olen iloisempi ja onnellisempi kuin koskaan.

Ei se maailma yhteen duuniin kaadu. Kukaan ei suomessa nälkään kuole ja niin kauan kun on pää hartioiden välissä niin kaikki on mahdollista.

Kyllä mä tiedän mitä alan tekemään. Mutta tuo etten irtisanoisi vielä itseäni, olisi tietynlainan takaportti. Olen sen luontonen, että sellasia pitää olla. Eli kaikki lailliset keinot kelpaa, oli ne sitten "reiluja" tai ei.
 
Kyllä mä tiedän mitä alan tekemään. Mutta tuo etten irtisanoisi vielä itseäni, olisi tietynlainan takaportti. Olen sen luontonen, että sellasia pitää olla. Eli kaikki lailliset keinot kelpaa, oli ne sitten "reiluja" tai ei.

No vuorotteluvapaa on mahdollinen, mutta yksityiset firmat tuppaa olemaan nihkeitä sen suhteen. Paras laillinen keino, jos ei mikään hoitovapaa onnaa, on kuuppaloma. Menet ruikuttamaan lekuriin, että pää ei kestä ja illalla vaan itkettää niin eiköhän sieltä pätkissä sen puoli vuotta saa. Reilua se ei ole, mutta sehän ei ollut pulma.
 
Pyytää pomolta palkatonta vapaata, opintovapaata tai vastaavaa. Hirveästi tuollaisia ei taida olla mihin työnantajan tarvitsisi suostua.
 
Ei ehkä kannata tällä hetkellä tehdä mitään äkkipikaisia päätöksiä esim. lopareiden ottamisen suhteen tai kikkailla opintovapaiden yms. kanssa. Voi olla, että sitä vapaa-aikaa tulee ihan pyytämättä. Ihan vaan näihin viime kuukausien talousuutisiin viitaten ajattelin vinkata.

t.pessimisti
 
Liikejuridiikka-liitteessä oli hyvää asiaa siitä miten nuoret arvostavat uraohjus-settiä (tai ainakin sen ohella) yhä enemmän ja enemmän vapaa-aikaa ja vaativat järkeviä työaikoja ja selvää käytäntöä ylitöistä. Terve trendi minusta.
 
No en mä sentään saikkarilla ala kikkailemaan, vaikka on sekin kieltämättä joskus mielessä käynyt.

Täytyy varmaan soittaa KELAan ja selvittää tuo, että voiko molemmat vanhemmista olla hoitovapaalla samaan aikaan. Mulla on käsitys että voi, mutta en ole varma. Hoitavaapa työantaja ei käsittääkseni pysty eväämään, paitti tietysti jos ei ole edes lapsia jota hoitaa...

No mä jo odotin että ois ne loparit tulleet kun nuo YT:t oli, ei vissiin sitten tullut. Tai mistä mä sen tiiän kun olen ollut jo kolme vuorokautta mahataudissa. Vieläkin paska lentää kuin varpusparvi, eli menee loppuviikkonkin saikkarilla. Tosin tää ei ihan oravanpyörästä irtutumiseen käy, kun pyörä pyörii väliä keittiö-vessa-makkari. :D
 
Täytyy varmaan soittaa KELAan ja selvittää tuo, että voiko molemmat vanhemmista olla hoitovapaalla samaan aikaan. Mulla on käsitys että voi, mutta en ole varma. Hoitavaapa työantaja ei käsittääkseni pysty eväämään, paitti tietysti jos ei ole edes lapsia jota hoitaa...
Älä suotta soita.

Työsopimuslaki 4 luku 3 § sanoi:
Hoitovapaa
Työntekijällä on oikeus saada hoitovapaata lapsensa tai muun hänen taloudessaan vakituisesti asuvan lapsen hoitamiseksi, kunnes lapsi täyttää kolme vuotta. Ottolapsen vanhemman oikeus hoitovapaaseen jatkuu kuitenkin siihen saakka, kun lapseksi ottamisesta on kulunut kaksi vuotta, enintään siihen asti, kun lapsi aloittaa koulun.

Hoitovapaana voidaan pitää enintään kaksi vähintään kuukauden pituista jaksoa, jolleivät työnantaja ja työntekijä sovi kahta useammasta tai kuukautta lyhyemmästä jaksosta. Hoitovapaata saa vain toinen vanhemmista tai huoltajista kerrallaan. Äitiys- tai vanhempainvapaan aikana toinen vanhemmista tai huoltajista voi kuitenkin pitää yhden jakson hoitovapaata.
 
Itsellä alkas nyt oleen tilanne se, että ois pakko päästä vaikkapa puoleksi vuodeksi irtautumaan tosta palkkatyöhelvetistä kokonaan.

Miten tuo onnistuu kivuitta ottamatta lopareita? Vuorotteluvapaa ois yksi, mutta se tuskin onnistuu, joten voi unohtaa.

Voiko hoitavapaalla jäädä vaikka kumppanikin olisi hoitovapaalla?

Muita keinoja?
Hommaa opiskelupaikka esim. AMK:sta ja ota opintovapaata? Jossain luki että esim. 2500e kuukausituloilla saa 1000 euroa kuussa tukia. Samalla voi kehittää itseään ja työnantajasta ei ehkä tunnu ihan yhtä pahalta kun tietää että tulet takaisin osaavampana ja..rentoutuneempana:D

Jo ehodettu hulluuslääkäri on toki toinen mahdollisuus. Sitten pitää rukoilla ettei seuraava työnantaja soita edelliselle ja kysele sinusta. "Ihan hyvä jätkä kunnes alkoi kuulemaan ääniä ja joutui itkien juoksemaan hulluuslääkärille eikä näkynyt töissä puoleen vuoteen. Kukkuu. Hieno mies, suosittelen!"
 
No perse, sitten sitä ei varmaan pääse edes osittaisellekaan hoitovapaalle. No jäähän sitä toki vaihtoehdoksi yritätä neuvotella vaikka lyhennettyä työviikkoa, sekin ois kova juttu. Voi vaan olla vähän mission impossible sekin kun menivät ja pistivät pari ihmistä talosta ulos ja jotenki ne hommatkin pitäs tehdä.

Opintovapaata olen suunnitellut kyllä. Jos vaikka myynnin, markkinoinnin, liiketalouden yms. suunnalta joku järkevä koulutusohjelma löytyisi, jossa jäisi vähän aikaa muuhunkin kun koulunpenki kuluttamiseen, voisin hyvin lähteä. 10 vuoden työhistoria on täynnä, joten estettä tuohon ei ole.

Täytyypä tuotakin selvittää joskus, kun ehtii. Oravanpyörssä on niin kiire, ettei tahdo ehtiä. :D
 
Irtiotosta oravanpyörästä monet hakee muuttuoa ulkomaille tai toimettomuutta jne. Ei kaikilla ole siihen mahdollisuutta ja irti oravanpyörästä ei ole pakko olla sellaista "kerään rahaa ja sit..". Tässä tuli mietittyä monia aioita. Ihan näin asuntoremontin allakin. Joitain juttuja joita funtsimalla voit vähän löysätä. Kyse on paljonkin materialismista ja siitä, että sulta odotetaan jotain. Jos olet onnellinen nyt, sun pitää saada kaikki nyt... niin älä irtaudu oravanpyörästä.

- Älä rakenna omaa identiteettiäsi pelkästään työn ja/tai opiskelun varaan.
- Älä osta mitään mihin sinulla ei ole varaa. Asunto voi olla pakollinen, mutta mieti mitä tarvitset ja osta vain sellainen minkä pystyt maksamaan. Asunnon stailaus voi olla suht edullista. Autoa ei osteta velaksi kuin työhon. Mitään ei osteta luotolla. Olet vain tottunut tykkäämään kaikista hiluista. Kuitenkin esim autoiluun joudut tekemään työtä 10 vuotta elämästäsi! Vuokraa kesällä joku hieno peli hetkeksi jos tekee mieli. Viihde-elektroniikka on usein sellaista, että et ikinä ole tyytyväinen. Älä mene mukaan kierteeseen. Älä osta viimeisintä huutoa olevaa mallia. Säästät tuhansia kun ostat sen tekniikan kun sitä oikeasti tarvitset.
-Katsotko telkkaria maksukanavilta? Montako lehteä sulle tulee? Luetko niitä oikeasti?
-Harrastustesi suhteen onko suhteellisuudentajusi ihan kohdillaan?
-Lapset tarvitsevat läsnäoloa. Älä osta kaikkea vimpulaa lapsellesi mitä mahdollista. Jos lapsen opettaa että iskukki ostaa kaiken, niin lapsen kynnys onnellisuuteen vain nousee!
-Tee kaikki mahdollinen itse. Teet useita vuosia töitä maksaaksesi omasta laiskuudestasi. Voi oikeasti kävellä vähän, kantaa, saneerata, hoitaa lasta... harrastaa. Ei sun tartte maksaa itseäsi kipeäksi ostaaksesi itsellesi telkkarinkatseluaikaa. Ulkona syöminen on ihan kivaa kun sitä tekee vain joskus.
-Minkä vuoksi työtä teet?
 
Irtiotosta oravanpyörästä monet hakee muuttuoa ulkomaille tai toimettomuutta jne. Ei kaikilla ole siihen mahdollisuutta ja irti oravanpyörästä ei ole pakko olla sellaista "kerään rahaa ja sit..". Tässä tuli mietittyä monia aioita. Ihan näin asuntoremontin allakin. Joitain juttuja joita funtsimalla voit vähän löysätä. Kyse on paljonkin materialismista ja siitä, että sulta odotetaan jotain. Jos olet onnellinen nyt, sun pitää saada kaikki nyt... niin älä irtaudu oravanpyörästä.

- Älä rakenna omaa identiteettiäsi pelkästään työn ja/tai opiskelun varaan.
- Älä osta mitään mihin sinulla ei ole varaa. Asunto voi olla pakollinen, mutta mieti mitä tarvitset ja osta vain sellainen minkä pystyt maksamaan. Asunnon stailaus voi olla suht edullista. Autoa ei osteta velaksi kuin työhon. Mitään ei osteta luotolla. Olet vain tottunut tykkäämään kaikista hiluista. Kuitenkin esim autoiluun joudut tekemään työtä 10 vuotta elämästäsi! Vuokraa kesällä joku hieno peli hetkeksi jos tekee mieli. Viihde-elektroniikka on usein sellaista, että et ikinä ole tyytyväinen. Älä mene mukaan kierteeseen. Älä osta viimeisintä huutoa olevaa mallia. Säästät tuhansia kun ostat sen tekniikan kun sitä oikeasti tarvitset.
-Katsotko telkkaria maksukanavilta? Montako lehteä sulle tulee? Luetko niitä oikeasti?
-Harrastustesi suhteen onko suhteellisuudentajusi ihan kohdillaan?
-Lapset tarvitsevat läsnäoloa. Älä osta kaikkea vimpulaa lapsellesi mitä mahdollista. Jos lapsen opettaa että iskukki ostaa kaiken, niin lapsen kynnys onnellisuuteen vain nousee!
-Tee kaikki mahdollinen itse. Teet useita vuosia töitä maksaaksesi omasta laiskuudestasi. Voi oikeasti kävellä vähän, kantaa, saneerata, hoitaa lasta... harrastaa. Ei sun tartte maksaa itseäsi kipeäksi ostaaksesi itsellesi telkkarinkatseluaikaa. Ulkona syöminen on ihan kivaa kun sitä tekee vain joskus.
-Minkä vuoksi työtä teet?

Hyvä kirjoitus. Aika innolla olen lueskellut tuota Hupen aikaisemmin laittamaa linkkiä. Hyvää stooria. Jos Huppe lukee tätä niin muistatko onko sulla jossain täällä kirjoitusta siitä mitä perheellisen kannnattaa ottaa huomioon Thaimaan matkalla, siis pidemmällä? Matkaraportin olen lukenut mutta sellaista tiivistystä.

Sen verran asiaakin että parin vuoden päästä lapset lähtee kouluun. Meinaa sitä että meikäläinen lähtee vuorotteluvapaalle vuodeksi :rock:
 
Miten olis vaikka 2 viikon palkaton lisävapaa tai kuukauden? 2 kuukautta putkeen lomilla on kyllä niin pitkäveteistä hommaa ettei mitään tolkkua. Ehkä sitten taas maistuu duuni mukavaltakin.

Ihminen tarvitsee jotain työtä, myönnän toki että ainahan voisi kehitellä omia töitä kuten maalata taulun tai tapetoida seinän mutta siltikin arki on arkea ja arjesta pääsee parhaiten ulos lähtemällä reissuun jonnekin missä kaikki tehdään sun eteen.
 
Back
Ylös Bottom