Irti oravanpyörästä

Irti oravanpyörästä?
Nyt ei pysty, pitää painaa kovasti töitä. Sehän jo määrittää itseään muiden silmissä. Pitää haalia omistusasunto, makee pirssi ja hienot harrastusvälineet. Näitä hienoja harrastusvälineitä pitää sitten esitellä kaikille, nykyään sosiaalinen media on oivallinen väylä tähän. Sitten pitää näyttää appivanhemmille, sukulaisille ja kavereille että työtä muuten painetaan ja hilloa kertyy.

Ehkä joskus vanhempana itsetunto on niin vahva, ettei tarvitse näyttää kenellekään mitään, tekee mitä huvittaa ja on onnelinen niukkuudessakin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ehkä joskus vanhempana itsetunto on niin vahva, ettei tarvitse näyttää kenellekään mitään, tekee mitä huvittaa ja on onnelinen niukkuudessakin.
Hmm mulla tuli tuo muutos jossain 30 kieppeillä siihen asti oli aina uusin puhelin, hienoin auto parhaat poppikset yms Helvetin kallista etten sanoisi. <- tolla meiningillä voi olla varma että saa juosta eläkkeeseen asti oravanpyörässä.
 
Toisaalta se on ultimaattinen humble brag ja muille näyttämistä, kun joku ylempää keskiluokkaa oleva tai vielä vauraampi "irtautuu oravanpyörästä" tai alkaa "downshiftaamaan."

Eli maksukykyä on, mutta just nyt ei enää jaksa. Sitten näitä haastatellaan jossain trendilehdissä. "Aloin köyhäksi, koska mulla on varaa siihen. Because I can."
 
Kuinka paljon varallisuutta jengi ajattelee tarvitsevansa jos ajatuksena hypätä oravanpyörästä pois vaikkapa 50vuotiaana? Mulla ajatuksissa pyörii Velaton OKT , Velaton mökki ja pari sijoitus asuntoa + osakkeissa/ rahastoissa 2-300 000 näkisin että tuolla pystyn valtion tukemana tekemään lopun ikää mitä haluan.
 
Kuinka paljon varallisuutta jengi ajattelee tarvitsevansa jos ajatuksena hypätä oravanpyörästä pois vaikkapa 50vuotiaana? Mulla ajatuksissa pyörii Velaton OKT , Velaton mökki ja pari sijoitus asuntoa + osakkeissa/ rahastoissa 2-300 000 näkisin että tuolla pystyn valtion tukemana tekemään lopun ikää mitä haluan.

Valtion tukemana?
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa työttömyyskorvaus napsua että heilahtaa :) Kivahan se on sittten välillä käydä jossain ideapajassa muiden työttömien kanssa tekemässä töitä ettei aivan vieraantuisi. Ja kyllä Suomessa on paljon asioita jotka on perseestä. Itse asiassa moni asia on niin päin persettä että minunkin hinkuni siirtyä maksajan roolista saajan puolelle johtuu pitkälti siitäkin.
 
Aivan, aivan. Mulla kun ei ole edes tiliä Suomessa, niin tässähän kannattaa kerätä kassaa ulkomailla ja tehdä kaikki hankinnat, jotka kokee tarpeelliseksi ja muuttaa sitten Suomeen yhteiskunnan elätiksi :D Ei vain saa sitä virhettä tehdä että menis naimisiin niin voi tuon emännän nurkissa vetelehtiä.
 
Aivan, aivan. Mulla kun ei ole edes tiliä Suomessa, niin tässähän kannattaa kerätä kassaa ulkomailla ja tehdä kaikki hankinnat, jotka kokee tarpeelliseksi ja muuttaa sitten Suomeen yhteiskunnan elätiksi :D Ei vain saa sitä virhettä tehdä että menis naimisiin niin voi tuon emännän nurkissa vetelehtiä.

No mieti nyt joku 25-30€ per päivä tukea ja jos ei mitään ns kuluja ole, niin hitto tollahan pärjää jo melko pitkälle, vielä jos on mahdollista tehdä rahaa jollain muulla hommalla ton lisäksi niin aika upeasti pärjää ihan vaan makoilemalla soffalla.
 
Eiköhän eläke/sairauseläke ala jossain vaiheessa pyörimään, tosin omalla sukupolvella eli nuorilla aikuisilla ei todennäköisesti tälläistä mahdollisuutta enää ole 20 vuoden päästä :)
 
Eiköhän eläke/sairauseläke ala jossain vaiheessa pyörimään, tosin omalla sukupolvella eli nuorilla aikuisilla ei todennäköisesti tälläistä mahdollisuutta enää ole 20 vuoden päästä :)

Toi sairaseläke olisi kyllä aikamoinen jokeri. Yksi tuttu jäi 45v sille ja kyllähän toi perkele tuntuu pärjäävän ja vähän helvetin hyvin. Oliks se jtn 70% bruttotuloista?
 
Mikäs siinä suomessa 'sairastelemassa' ja thaimaassa kuntouttamassa itseään samalla kun korot kasvaa korkoa :D Nyt tälläinen järjestely vielä onnistuu, mutta en usko että kovin pitkään.
Thaimaassa 'elää' 20 vuotta helposti vaikka pelkällä 100k salkulla ja kämpällä(mikäli olet terve tai et tarvitse muita erityispalveluita), olettaen että salkkua käytetään vain tarvittava määrä ja suurin osa salkusta pidetään tuottamassa.
Mutta koskaan ei tiedä milloin maailmanloppu iskee tai saat sairauden jota ei voi parantaa ilman kallista hoitoa. Toisaalta jos maailmanloppu/jättimäinen talousvallankumous teoriassa iskee, niin se vaikuttaa kaikkiin köyhistä rikkaisiin.
 
Toi sairaseläke olisi kyllä aikamoinen jokeri. Yksi tuttu jäi 45v sille ja kyllähän toi perkele tuntuu pärjäävän ja vähän helvetin hyvin. Oliks se jtn 70% bruttotuloista?

Yksi tuttu "pääsi" sairaseläkkeelle 30-vuotiaana ja hyppäsi pari vuotta myöhemmin näkötornista. Ei se vammasuus vissiin ollut niinkään hienoa, vaikka ihan yhteiskunnan piikkiin sai lojua sohvalla päivät pitkät. Kannattaa varoa mitä toivoo. :)
 
Yksi tuttu "pääsi" sairaseläkkeelle 30-vuotiaana ja hyppäsi pari vuotta myöhemmin näkötornista. Ei se vammasuus vissiin ollut niinkään hienoa, vaikka ihan yhteiskunnan piikkiin sai lojua sohvalla päivät pitkät. Kannattaa varoa mitä toivoo. :)

Juu en todellakaan tarkoittanut että joutuisi sairaseläkkeelle vaan sitä että hakeutuu sille :) Tolla 45v kaverille iski joku mielenvikaisuus ikävän tapahtuman johdosta, ja ei en usko hetkeäkään etteikö olisi vedättänyt. Uskottavuutta söi hivenen sekin että oli aina vitsaillut että pitäisi yrittää päästä nupin kautta eläkkeelle.
 
Back
Ylös Bottom