Ipod shuffle... paholaisenko keksintö?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja japa
  • Aloitettu Aloitettu
iTuneksessa ei ole mitään muuta huonoa kuin se ettei se toimi PC:ssä.
Jos väärin koodatut biisit eivät näy niin eihän se ohjelman vika voi olla... Taidat nyt tarkoittaa varmaankin kyllä WAV/ASF jne wmp-biisejä?

No en mä nyt mitään waveja kuuntele. Ihan mp3-muodossa noi biisit, jotka ei näy. Ongelmana siis se, että ne biisit on "nimettömiä" eli nimi näkyy ainoastaan winampissa mutta itse filessä ei ole nimeä, tätähän ei iTunes tietenkään tajua, mikä onkin melko perseestä.

edit: Selitäs nyt Huppe, mikä ero iTunesin mac- ja pc-versiolla sitten on? itse oon käyttänyt iTunesia myös macboocilla ja samanlainen se tuntui olevan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
edit: Selitäs nyt Huppe, mikä ero iTunesin mac- ja pc-versiolla sitten on? itse oon käyttänyt iTunesia myös macboocilla ja samanlainen se tuntui olevan.
Käytettävyys on hanurista PC:llä. Toki ohjelma näyttää samalta ja toimintaperiaatteet ovat samoja mutta kun se ei vain jaksa pyöriä. Myös trackpadin kahden sormen vieritys on nannaa iTuneksessa.

Niin siinä käy kun imuttelee sellasia nimettömiä biisejä :lol2: Mulla näyttäis kyllä rullaavan ihan hyvin ilman mitään TAGi-infojakin.

Joo ei oo iTunes parhaita ohjelmia käyttää puuceessä. En oo kun yhdessä winukka-koneessa iTunesia koittanu käyttää ja vittu että olikin ongelmia sen kanssa. Mm iPodin kytkemineen koneeseen sai iTunesin kaatumaan joka ikinen kerta :wtf: Mäkillä nyt tullu pari vuotta iTunesia pyöriteltyä ja sitä kautta iPodeja hallittua. Eipä oo winamppia ikävä...

KErtokaa nyt joku oikeesti, miten se MAcillä käyttäminen parantaa niitä iTunestin surkeita käytettävyys ratkaisuja PC käyttöön verrattuna?

Esim. Mulla on koneella Yksi levyllinen täynä MP3:sia, levyittäin omissa kansioissaan. Siirrän ne normisoittimelle copypastella parissa sekunnissa (+ siirtoaika).

iTunesissa ensiksi ohjelma kopioi biisit johonkin hornanvittuun, sitten muuntelee niistä jotain versioita jotka se tunnistaisi (tai ei tunnista), tekee kirjastoa vähintään pari tunita, sitten voikin ruveta nypeltämään jotain playlistejä yms. ja lopulta aikaa on mennyt puolesta päivästä pariin päivään ja sitten voin synkronoida playlistit soittimeen. Jipii, nyt minulla on soittimessa pari levyllistä kamaa, jonka siirtäminen kopypastella olisi viennyt pari minuuttia, enkä olisi tarvinnut edes mitään softaa käyttöjärjestelmän lisäksi tämän operaation suorittamiseen.

Lisäksi tuo oma Nano on susipaska vehje urheillessa, ei ainakaan meikän hiplailutaidoilla biisin vaihtaminen, menun käyttö, volumen lisääminen tai mikään perustoiminto onnistu esim. hölkätessä. Luulin että iPod on hyvä soitin kun on niin suosittu, mutta kyllä se suosio perustuu johonkin ihan muuhun kuin kätevyyteen, käytettävyyteen ja käytön helppouteen.

Hieno tuo on ja mekaanisesti aika hyvää tekoa. Siinä sitten olikin ne ainoat hyvät puolet.
Nykyään muuten käytän tuota Nanoani WinAmpin kanssa, huomattavasti parempi kuin iTunes.

Vielä pointtina, jos pitäisi omalle äipälle selittää miten hän saisi musiikkia siirrettyä kannettavaan soittimeen, niin kumman tavan (kansiokopypaste vai iTunes-sykronointi) olevan helpommin neuvottavissa ja vanhemman ihmisen omaksuttavissa?

Edit.
Olen muuten joutunut (vasten tahtoani) neuvomaan jo kahta iPodin lahjaksi saanutta NUORTA ihmistä käyttämään tuota iPodia. Molemmat ovat olleet aika äimistyneitä siitä, ettei se toimikkaan ihan normaalin muistitikkumaisen kaavan mukaisesti. Toinen oli jo valmis dumppaamaan koko vehkeen (en tiedä vaikka olisikin jo tehnyt sen).

Ja vielä alkuperäiseen kysymykseen. Kyllä, se Suffle on luultavasti paholaisesta. Kyllä tämä Nano ainakin siltä tuntuu.

Jos yksittäinen käyttäjä tai käyttäjäryhmä ei osaa käyttää tiettyä ohjelmaa, ei se tee kyseisestä ohjelmasta paskaa.

Käytettävyys on hanurista PC:llä. Toki ohjelma näyttää samalta ja toimintaperiaatteet ovat samoja mutta kun se ei vain jaksa pyöriä. Myös trackpadin kahden sormen vieritys on nannaa iTuneksessa.

Milläköhän koneella Huppe on iTunesia käyttänyt kun ei ole jaksanut pyörittää? Kyllä se pyörii pc:llä ihan mutkattomasti.

edit: iTunes on kyllä ihan käytettävä ohjelma kun vaan pääsee vähän sisälle. Mutta musiikin siirtäminen iPodille ekaa kertaa on kyllä ihan vitun hanurista.

Esim. Mulla on koneella Yksi levyllinen täynä MP3:sia, levyittäin omissa kansioissaan. Siirrän ne normisoittimelle copypastella parissa sekunnissa (+ siirtoaika).

iTunesissa ensiksi ohjelma kopioi biisit johonkin hornanvittuun, sitten muuntelee niistä jotain versioita jotka se tunnistaisi (tai ei tunnista), tekee kirjastoa vähintään pari tunita, sitten voikin ruveta nypeltämään jotain playlistejä yms. ja lopulta aikaa on mennyt puolesta päivästä pariin päivään ja sitten voin synkronoida playlistit soittimeen. Jipii, nyt minulla on soittimessa pari levyllistä kamaa, jonka siirtäminen kopypastella olisi viennyt pari minuuttia, enkä olisi tarvinnut edes mitään softaa käyttöjärjestelmän lisäksi tämän operaation suorittamiseen.

Tottakai käytettävyys tuntuu surkealta kun ei osata käyttää.

Ei niitä biisejä tarvitse siirtää minnekään eikä muuntaa eikä edes rakentaa playlistin playlistiä. Samalla tavalla sinä voit siirtää biisejä suoraan iPodiin drag&droppaamalla valitut biisit ipodin musiikkikirjastoon joko omasta iTunes-kirjastosta tai suoraan windows explorerista / finderista.

Lopulta aikaa on mennyt se sama pari minuuttia.

Joo, on se kyllä osittain totta, että mä en vaan osaa. Mutta eipä ollut moisia ongelmia normisoittimella, eikös iTunesista pidä käydä klikkaamassa joku "salli levyn käyttö" yms. toiminto päälle, että exploderin kautta voipi uppia biisejä?

Joo, on se kyllä osittain totta, että mä en vaan osaa. Mutta eipä ollut moisia ongelmia normisoittimella, eikös iTunesista pidä käydä klikkaamassa joku "salli levyn käyttö" yms. toiminto päälle, että exploderin kautta voipi uppia biisejä?

Ei tarvitse, ainoastaan "Hallitse musiikkia ja videoita käsin". Tuo levyn käytön salliminen mahdollistaa iPodin käyttämisen massamuistina, esim. 80/160GB iPod Classic toimii aika hyvin kannettavana kiintolevynä.

Siis soittaako ipodit nykyään mp3:set, jotka sinne käsin heitellään kuin massamuistille? Ainakaan ennen ei soittanut vaan musiikit piti laittaa nimenomaan iTunesin kautta, jotta itunes enkoodasi ne tuettuun aac-muotoon.

Siis soittaako ipodit nykyään mp3:set, jotka sinne käsin heitellään kuin massamuistille? Ainakaan ennen ei soittanut vaan musiikit piti laittaa nimenomaan iTunesin kautta, jotta itunes enkoodasi ne tuettuun aac-muotoon.

Ei soita massamuistiosiolta, mutta sillä voi säilyttää tiedostoja muuten. Pitää iTunesin kautta drag&dropata biisit iPodiin.

Biisejä ei tarvitse muuntaa AAC:ksi tai miksikään muuksikaan.

Ei niin, se tekee siitä huonon käytettävyydeltään.
Et vain osaa, kai se nyt kestää kun pistät biisit sisään kaikki kun sen toimintaperiaate nyt on kirjastomainen. Sama homma jossain Lightroomissa, varmaan Gimp on sun mielestä parempi. iTunes on ohjelmana aivan helvetin hyvä kauppoineen päivineen, pc-käyttäjän windows-maailmassa se voi tuntua erikoiselta.

Vittu, kerkesin jo huolestua että olenko ainoa jonka mielestä itunes on witun hankala. Totta että minäkään en vaan osaa, mutta jos noinkin yksinkertaisen toiminnon opettelemiseen menee enemmän kuin 10 min niin se vaan on paska (käyttetävyydeltään). Siis pc pohjilla ja creativeen verrattuna. Ipod soiitimena on ihan jees, söpö jne jne mutta tuo musiikin kanssa säätäminen vie siitäkin kaiken eroottisuuden.

Lisää omaa kädettömyyttäni, mutta...

...onkos muilla hankaluuksia iPodin hiplailurullien kanssa? Omassani taitaa kyllä olla jotain mekaanista häikkää, tosin se softakin tuntuu jumittavan välillä, mutta siis varsinkin juostessa biisin vaihtaminen, volan lisääminen tai vähentäminen tai ylipäätänsä mikään hallitun toimenpiteen suorittaminen vaatii kyllä melkein vaihtamisen kävelyyn tai totaalisen pysähtymisen.

Tuossa viikonloppuna hiplailin normi iPodia, joka oli telakkaan kytketty ja nätisti pöydällä paikallaan. Tuntui kyllä toimivan herkemmin ja paremmin kuin omani. Olisi pitänyt varmaan suorittaa juoksutesti. Tosin sen omistaja olisi luultavasti lynkannut mut luullessaan että yritän pölliä sitä juostessani iPodi kourassa pihalle...

Jep nyt on jo sitten tämäkin threadi vahvistanut epäilyni.... ja kaikki itunesit,applet,shufflet ja ipodit lähtee...

Päivitin tossa iTunesin viimein uusimpaan versioon, oli taas vähän virheveto. Perkele kun kaikki suosikit, soitetuimmat ja muut lähti vittuun ja nyt on taas blanco koko lista. Hienoa!

Ja ilmeisesti se myös muuttaa niiden kokoa siten että ipodille sopii niitä enempi ja siksi eilen tuon siirto kesti niin kauan.
Pystyt itse määrittelemään mitä se niille biiseille tekee.

Sitten yleisesti tähä toimintaan mitä täällä lueskelee, niin opetelkaa käyttämään niit ohjelmia.
Koittakaa luopua siitä ankeasta ajatusmaailmasta hallinnoida niitä biisejä hankalan kansiorakenteen kautta tyyliin resurssienhallinta.
Jos koittaa kaikki ohjelmat pakottaa toimimaan perus windows-ajatusmallilla niin ollaan pahasti pulassa.
Tääläkin foorumilla tuli todistettua se keskusteltaessa iTunesista viimeksi.
Kun luki miten porukka koitti käyttää sitä, niin voi vaan ihmetellä miksi vituttaa.

Vittu, kerkesin jo huolestua että olenko ainoa jonka mielestä itunes on witun hankala. Totta että minäkään en vaan osaa, mutta jos noinkin yksinkertaisen toiminnon opettelemiseen menee enemmän kuin 10 min niin se vaan on paska (käyttetävyydeltään). Siis pc pohjilla ja creativeen verrattuna. Ipod soiitimena on ihan jees, söpö jne jne mutta tuo musiikin kanssa säätäminen vie siitäkin kaiken eroottisuuden.

Tässä yksi esimerkki tilanteesta jossa ajatusmaailma on vakioitu windows-maailmaan.
Kaikki pitää toimia niinkun ne on aina toiminut, muuten on paskaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom