Ipod shuffle... paholaisenko keksintö?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja japa
  • Aloitettu Aloitettu
Tässä yksi esimerkki tilanteesta jossa ajatusmaailma on vakioitu windows-maailmaan.
Kaikki pitää toimia niinkun ne on aina toiminut, muuten on paskaa.

If it ain't broken, don't fix it. Creativen toiminta: Vehje USB-porttiin, resurssienhallintaan, lyön biisit Creativeen, otan creativen irti. Aikaa kului <5min. En muista pitikö edes ensimmäisellä kerralla laittaa ajurilevyä sisään. Miksi tehdä hommasta monimutkaisempaa? :thumbs:

Edit:
Ja sen resurssienhallinnankin Windows avaa itse ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mites kun mun iPodi toimii näin:

Vehje USB-porttiin, iTunes auki (avautuu itsekseen ellei ole jo), valitsen biisit, vedän valitut biisit iPodin kuvakkeen päälle, otan iPodin irti. Aikaa kului minuutti.

Ei se oikeesti ole niin vaikeeta. Vai onko?

If it ain't broken, don't fix it. Creativen toiminta: Vehje USB-porttiin, resurssienhallintaan, lyön biisit Creativeen, otan creativen irti. Aikaa kului <5min. En muista pitikö edes ensimmäisellä kerralla laittaa ajurilevyä sisään. Miksi tehdä hommasta monimutkaisempaa? :thumbs:

Edit:
Ja sen resurssienhallinnankin Windows avaa itse ;)

Sen takia, että resurssienhallinnan kautta vaikka 20000 biisin hallinta on vitusta.
Windowsin haku on kankea. Levynkannet ei näy joka helpottaa valintaa.
Itse joudut kirjoittelemaan levyjen nimet kansioihin jne.
En ala selittämään koko kokonaisuutta. Ymmärtäisit varmasti mistä puhun, jos astuisit pimeän toiselle puolen.
Mun ei tarvitse edes tietää missä ne biisit on täällä koneella fyysisesti. Arkistointiohjelma on sitä varten.
Sama kuin kuvien hallinnassa lightroom tai aperture.
Kivikautinen ajattelutapa hallita asioita resurssienhallinnan kautta. Onnistuu, mutta on kankeaa ja kaiken saa tehdä itse.

Vähän niinkun pitäis kaikkia tiedostoja paperiarkistossa. Onnistuu, mutta hallinta ja päivittäminen on hidasta ja kankeaa.

Käyttelen tässä just parhaillaan iTunesia....tuli mieleen vielä tohon edelliseen viestiini eroja/hyötyjä arkistointiohjelmasta vs. resurssienhallinta.
Soittolistojen tekeminen on resurssienhallinnalla aika kökköä kun joutuu tehdä tietyistä biiseistä kopioita omaan kansioon, jotta creative osaa näyttää ne oikein ja soittaa pötkössä.
Levytila täyttyy ja arkistointi monimutkaistuu.
Musiikin hommaaminen on monimutkaisempaa eikä äänitteen laadusta voi olla aina varma, jos ei osta musiikkiaan aina samasta paikkaan.
Resurssien hallinnassa ei näy soitetuimmat biisit, biisejä tai levyjä ei voi arvostella (arvostelun tai soittomäärän perusteella voi valita parhaat levyt soittimeen muutamalla klikkauksella jne.)
Lista on loputon....

Ei ne turhaa tällaisia koodaa..

Käyttelen tässä just parhaillaan iTunesia....tuli mieleen vielä tohon edelliseen viestiini eroja/hyötyjä arkistointiohjelmasta vs. resurssienhallinta.
Soittolistojen tekeminen on resurssienhallinnalla aika kökköä kun joutuu tehdä tietyistä biiseistä kopioita omaan kansioon, jotta creative osaa näyttää ne oikein ja soittaa pötkössä.
Levytila täyttyy ja arkistointi monimutkaistuu.
Musiikin hommaaminen on monimutkaisempaa eikä äänitteen laadusta voi olla aina varma, jos ei osta musiikkiaan aina samasta paikkaan.
Resurssien hallinnassa ei näy soitetuimmat biisit, biisejä tai levyjä ei voi arvostella (arvostelun tai soittomäärän perusteella voi valita parhaat levyt soittimeen muutamalla klikkauksella jne.)
Lista on loputon....

Ei ne turhaa tällaisia koodaa..

Jaa-a, mun antiikkisessa Creativen softassa on samanlainen käyttöliittymä kun resurssien hallinnassa, ja sillä voi tehdä soittolistoja vaan valitsemalla ne halutut biisit. Vastaavasti vasemmalla puolella näkyy kaikki koneella olevat biisit, ja oikealla soittimessa olevat biisit. Siitä niitä voi sitten vedellä puolelta toiselle. Voiko asioita tehdä vielä yksinkertaisemmin ja loogisemmin? Levyn nimi ja biisin nimi tulee automatic, kun itse levyltä ne rippaa hyvällä laadulla. Siinä on kaikki ominaisuudet mitä ainakin itse tarvitsen ja toimii. Täytyy toivoa että tuo halkomainen Zen micro kestää vielä monta vuotta. Sitä tai tuota softaa ei tarvinnut opetella käyttämään hetkeäkään.

Idioottimaisinta noissa Ipodeissa on se, että telakointiasemat (kaiuttimilla) liitetään tai ainakin aikaisemmin liitettiin omalla liittimellä, eikä miniplugilla. Sitä on mulle ainakin helvetin vaikea perustella. Riitti vakuuttamaan mut siitä, että nyt menee liian vaikeaksi vaikka olisi muuten miten nerokkaita laitteita.

Itunes on kyl välillä aika hankala käyttää kun on tottunu perus wintoosaratkaisuihin, mut sen kaa oppii kyl elämään. Ehkä hassuin ominaisuus tuossa on tuo "jaettu soittolista", josta ainaki ite pystyn soittelemaan muiden ihmisten soittolistoja omalla koneella verkon ylitte :)

Ihanko oikeasti olet ostanut 20 000 biisiä Itunesilla? :hyper:

Hyvin kaivettu kyllä.
Omistan myös ihan fyysisiä ceedee-levyjä, joita iTunes tykkää rippailla koneelle sitä mukaan kun uutta levyä koneeseen tuuttaa. Levynkannet ja kaikki iTunes hakee ihmeteltäväksi.
Myös ystävävieni kautta musiikkia tulee koneelle joko valmiiksi oikeassa muodossa tai levyiltä.
Hyvin vedetty johtopäätös tosiaan.
Onko siinä jotain ihmeellistä jos jollakin tyypillä on esimerkiksi 2000 cd-levyä, joka tekee noin 24000 biisiä.
Yhtähyvin ne voi ostaa vähän edullisemmin iTunesista. (9,90€ vs 18,90)

Hyvin kaivettu kyllä.

Myös ystävävieni kautta musiikkia tulee koneelle joko valmiiksi oikeassa muodossa tai levyiltä.

Tuossa tapaukssa et siis voi olla aina varma äänitteiden laadusta, tagien tiedot voivat olla puutteelliset ja joudut siirtelemään biisejä itse johonkin. Kummasti katosi noita aiemin luettelmiasi Itunesin etuja.

Onko siinä jotain ihmeellistä jos jollakin tyypillä on esimerkiksi 2000 cd-levyä, joka tekee noin 24000 biisiä.
Yhtähyvin ne voi ostaa vähän edullisemmin iTunesista. (9,90€ vs 18,90)

Aika harvassa ovat moiset ihmiset, veikkaan ettei Suomesta löydy yhtäkään, joka olisi ehtinyt Itunesista hankkia noin paljoa. Hinta esimerkkikään ei oikein täsmää, ainakaan minun tuttavani, jotka musiikkia enemmän harrastavat, eivät maksa levyistään yleensä tuota vajaata kahtakymppiä.

Joko muuten kaikki Itunesin musiikki on drm-vapaata ja onko myös sen hinta tuo 9,90 /levy? Drm-suojatun musiikin kanssahan tuollainen 20 000 euron sijoitus olisi melkoinen riski, kun musiikki voi yksi päivä lakata toimimasta, Applen katsottua kaupan kannattamattomaksi. Ei varmaankaan tapahdu ihan lähivuosina, mutta ennenpitkää ihan varmasti.

Koitat nyt väkisin vääntää kaiken sanomani jotenkin päälaelleen, mutta jos se helpottaa sun oloa, niin olkoon.

Olen kuitenkin edelleen sitä mieltä, että erilaiset arkistointiin, muokkaukseen, kuunteluun, jakoon yms. tarkoitetut softat on hyvästä.
Esimerkkinä juuri iTunes, Lightroom, Aperture jne.
Yrityksillä pdm-järjestelmät. Ennen vanhaan kansiorakenteet.

Vähän ihmetellyt tätä ipod-itunes-ruoskintaa täällä.

Itse käytin aiemmin Sonyn soittimia ja Sonyn Connect-softaa ja toimihan se jotenkin.
Sitten sain ipodin lahjaksi ja aloitin iTunesin käytön Vista-koneessa.
Suurin ongelma oli se että soittimelle mahtui vähemmän biisejä kuin mulla oli tietokannassa.

Sitten keksin smart playlistit ja reittaukset.
Nyt minulla on muutama soittolista (automaattisesti päivittyvä synkronoinnin yhteydessä), joka valkkaa biisejä/albumeja soittimeen esim seuraavin perustein: uusimmat, ei-reitatut, 4-5 tähteä randomina, 3 tähteä vähiten soitetuista alkaen.

Joka kerta kun käytän iPodia Vista-koneessa kiinni, iTunes päivittää soittolistat. Reittauksia voi muuttaa iPodissakin, jne. Yhdistettunä shuffleen soittimessa minulla on sopiva miksi vanhoja kestosuosikkeja, uusia biisejä ja harvemmin soitettuja.
Nyt on jo kaksi iPodia käytössä...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom