inttiin lykkäyst?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja miuli
  • Aloitettu Aloitettu
Originally posted by Brickster
Asevelvollisuuslaki 15.9.1950/452
Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään.

1 LUKU

Yleiset säännökset

1 §...

Sä puhuit armeijasta etkä asevelvollisuudesta!!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Brickster
Sama asia jos ei ole PÄTEVÄÄ syytä muuttaa sitä esim. sivariksi.

Armeija ja asevelvollisuus on kaksi eri asiaa.
Armeija on armeija.

Asevelvollisuus pitää taas sisällään armeijan, sivarin, totaalikietäytymisen ja kaikki muut vaihtoehdot.

PÄTEVÄÄ syytä EI tarvitse valikoidessaan jotain noista asevelvollisuuden vaihdoehdoista. Pelkkä iloitus riittä
esim. kutsunnoissa voi ilmoittaa seuraavaa: haluan siviilipalvelukseen, kiitos.
ei tarvitse selittää sen enempää.

Totaalikieltäytyminen voi vaatia hieman enemmän sevitystä, sekin ehkä enemmänkin toisto mielessä kuin syitten esittämiseen.
Me ei eletä enään 50-lukua!

34 § (11.12.1992/1260)

Asevelvollisen vapauttamisesta asevelvollisuuden suorittamisesta eräissä tapauksissa sekä sellaisten asevelvollisten palvelusvelvollisuudesta, jotka uskonnolliseen tai eettiseen vakaumukseen perustuvien vakavien omantunnonsyiden vuoksi on vapautettu tässä laissa säädetystä palveluksesta rauhan aikana ja määrätty hakemuksestaan siviilipalvelukseen, säädetään erikseen.

Eli siviilipalvelus EI ole vaihtoehto. Siviilipalvelukseen pääsemisen pitää perustua eettiseen vakaumukseen tai vakaviin omantunnon syihin.

ASEVELVOLLISUUS

Asevelvollisuus alkaa sen vuoden alusta, jolloin mies täyttää kahdeksantoista vuotta. Asevelvollisuus jatkuu sen vuoden loppuun, jona asevelvollinen täyttää kuusikymmentä vuotta. Asevelvollinen kuuluu joko vakinaiseen väkeen, reserviin tai nostoväkeen.

Varusmiespalvelus suoritetaan normaalisti kutsuntaa seuraavana vuonna 19- tai 20- vuotiaana. Erikoistapauksissa vapaaehtoisuudesta tai lykkäyksestä johtuen se voidaan suorittaa 17-29 ikävuosien välillä. Kertausharjoitukset ovat samanlaista asevelvollisuuslakiin perustuvaa palvelusta kuin varusmiespalveluskin.

Varusmiespalveluksen jälkeen asevelvollisuus jatkuu reservissä miehistöön kuuluvalla sen vuoden loppuun, jona hän täyttää 50 vuotta. Upseerilla, opistoupseerilla, ja aliupseerilla reservissä olo jatkuu sen vuoden loppuun, jona hän täyttää 60 vuotta. Miehistöön kuuluva on asevelvollisuusaikansa loppuosan nostoväen 1 luokassa sen vuoden loppuun, jona hän täyttää 60 vuotta.

Aseeton palvelus

Asevelvollinen, jota uskonnolliseen tai eettiseen vakaumukseen perustuvat vakavat omantunnonsyyt estävät suorittamasta asevelvollisuuttaan aseellisessa palveluksessa ja joka hakee aseettomaan palvelukseen, vapautetaan aseellisesta palveluksesta rauhan aikana ja määrätään aseettomaan palvelukseen. Aseettoman varusmiespalvelus on 330 pv.

Siviilipalvelus

Asevelvollinen, joka vakuuttaa uskonnolliseen tai eettiseen vakaumukseen perustuvien vakavien omantunnonsyiden estävän häntä suorittamasta asevelvollisuuslaissa säädettyä palvelusta, vapautetaan anomuksesta sen suorittamisesta rauhan aikana ja määrätään suorittamaan siviilipalvelusta Työministeriön määräämänä aikana siviilipalveluskeskuksessa ja siviilipalveluslaitoksissa. Siviilipalvelusaika on 395 päivää.

Totaalikieltäytyminen

Kieltäytytymistä kaikesta asevelvollisuusjärjestelmään sisältyvästä palvelusta, myös siviilipalveluksesta. Siitä seuraa vankeusrangaistus, joka on puolet jäljellä olevasta henkilökohtaisesta palvelusajasta (armeijasta kieltäytyvien palvelusaika muutetaan ensin laskennalliseksi siviilipalvelusajaksi). Kun siviilipalvelus kestää 395 vuorokautta, on vankeustuomio siis pisimmillään 197 vrk.

Vieläkö on epäselvää???? Ja sanon vielä kerran. Minä tiedän että siviilipalvelukseen pääsee sanomalla haluavansa sinne. Mutta laki vaatii syyn sinne "pääsemiseksi".

Joo ja 50-lukua en ole elänyt ollenkaan kun synnyin vasta 70-luvulla

Armeija kannattaa käydä mahollisimman nuorena koska kaikki aikuistuminen mikä ennen inttiä on tapahtunut katoaa armeijan aikana....Toisaalta hyvä päästä leikkimään vielä ennen kuin joutuu siirtymään työ-/ opiskelu elämään. ite kävin joskus 20 vuotiaana ja tuntu että oon jo liian vanha sinne, sääliks kävi vielä venhempia.

Mut kiva päivä hoito paikka se on (tajuu vasta muutama vuosi intin jälkeen) eli sinne vaan kokeilee ja jos tuntuu että pää hajoo niin sit vaan antennin kautta kotiin...

Brickster

Tuo on laki tekstiä, sen ymmärtäminen voi olla hiukan hankalaa (en tarkoita sinua henkilökohtaisesti)
Sen lisäksi se on muotoiltu tarkoituksella armeija voittoiseksi.

Esim. "eettinen vakaumus" tarkoittaa, että sinulla on syy, mutta ei velvoita selittämään sitä tuon tarkemmin.

ps. huomaatko miten tekstin muoto ja sanavalinnat muuttuvat kohdassa "Totaalikieltäytyminen".

nyt en jaksa enempää avata tota tekstiä,
mutta tietyssä mielessä olet oikeassa (tosin et noin miten sen ilmaisit).

Originally posted by EKKS
Eli turhan suuri muutos on edessäpäin mulla vai?
Ei välttämättä. Minähän sanoin aiemmin, että ei se kypsyys ole VÄLTTÄMÄTTÄ iästä kiinni. Eikä se välttämättä ole siitäkään kiinni, onko asunut omillaan aiemmin. Jos kotikasvatus on ollut järkevää, niin nuori voi olla 19-vuotiaana aika kypsän oloinen, jopa nuorempanakin. Valitettavasti kumminkin monet 19-vuotiaat ovat mun mielestä varsin lapsellisia, niin olin itsekin.

Miksi ennen inttiä pitäisi asua omassa kämpässä miettien millainen on maailman katsomus intin suhteen ? Pätevä syy numero 1) on että laki velvoittaa sen käymään. Ei siinä sen syvällisemmin tarvitse mitään syitä pohdiskella.

Ei pidäkään, jos siltä tuntuu. Mulle se tappaminen ja mahdollisesti tapetuksi tuleminen oli iso asia. Lisäksi kotona ei ikinä oikein kasvatettu maanpuolustukselliseksi eikä pasifistiksikaan, joten siksikin piti kunnolla selvittää, mitä mieltä olen asiasta, kun pohjaa ei asian suhteen pahemmin ollut. Hyvä niin, koska nyt mulla on selkeä, perusteltu ja vahva maanpuolustusasenne. Menin inttiin mielellään ja jos rintamalle tarvii lähteä, niin lähden ja teen parhaani. Ei tulisi mieleenkään lähteä esim. Ruotsiin karkuun, niinkuin jotkut intin käyneet "kehuvat" tekevänsä sotatilanteessa.

Laki riittää sulle perusteeksi, mulle ei riittänyt eikä riitä vieläkään. Laki on vain ihmisen kirjoittamaa tekstiä eikä siten koskaan virheetöntä eikä joskus edes moraalisesti oikeassa. Minä en suostu minkään lakitekstin takia tappamaan enkä tulemaan tapetuksi, mutta kotini (=Suomi, suomalaiset, suomen kieli ja kulttuuri) puolesta kyllä.

Sitäpaitsi edes lain puolesta ei ole pakko inttiä käydä. Maanpuolustusvelvollisuus (mikä laissa sanotaan) sisältää myös aseettoman osallistumisen aseelliseen maanpuolustukseen sekä siviiliPALVELUKSEN. Palvelus sana isolla siksi, että sivari tarkoittaisi tod.näk. sodan aikana osallistumista esim. ammustuotantoon, ruokatuotantoon (myös sotilaille tarkoitetun ruoan) yms. toimintaan, mikä edistäisi maanpuolustusta, eli olisi epäsuorempaa maanpuolustusta, kuin vars. taistelujoukoissa sotiminen.

Vivahde-eroista lienee kyse kumminkin meillä, joten lienee turha kiistellä.

Jälleen (kuten viimekin vuonna): tsemppiä tuleville morteille! Pakkikselta löytyy hyviä vinkkejä MYÖS inttiä varten! :)

Originally posted by Tomi

ps. aika :david: mies saa olla jos inttiä ei "kestä". Jos oikeasti näkisit, että minkälaiset pulkannarunössöt sen 6 kk käyvät läpi, niin et puhuisi enää mitään pään hajoamisesta tai muusta yhtä lapsellisesta.

Tohon ei voi muuta sanoa kun, että aika v**** tyhmä kommentti Tomilta! Ei nyt millään pahalla!! Ei ole siitä ulkoisesta olemuksesta kiinni, että kestääkö sen intin vai ei! Se on ihan siitä kiinni mitä sielt pään sisält löytyy ja joidenkin luonteelle se homma ei vaan yksinkertaisesti sovi. Jotkut ei vaan kestä sellasta pompottelua ja paskaa. Eli niiiiiiiiin henkilökohtaista toi juttu, eikä tod. oo mitään lapsellista jos sanoo, että ei kestä sit jos tuntuu oikeesti siltä, että ei kestä.

Ite en oo viel inttiä käyny, mutta kait sinne jossain vaiheessa pitäis mennä jos vaan pää kestää:D

Mun mielestä intti pitäis käydä 15-16 vuotiaana, koska siinä iässä on vielä kosolti leikkimieltä jäljellä. Ite kävin 19-kesäsenä ja voi itku että välillä vitutti se turha leikkiminen ja säätäminen.

Originally posted by Iivili

Laki riittää sulle perusteeksi, mulle ei riittänyt eikä riitä vieläkään. Laki on vain ihmisen kirjoittamaa tekstiä eikä siten koskaan virheetöntä eikä joskus edes moraalisesti oikeassa. Minä en suostu minkään lakitekstin takia tappamaan enkä tulemaan tapetuksi, mutta kotini (=Suomi, suomalaiset, suomen kieli ja kulttuuri) puolesta kyllä.

Inttiin menemiselle riittää minulle tuo laki ja se että kaikki muutkin ovat siellä olleet (ainakin melkein kaikki mehet jotka ovat suvussani). Mutta on totta ettei sitä minkään lakitekstin velvoittamana kyllä ketään tappaamaan lähtisi. Intissä ei ketään varmaan tapeta eikä itse joudu tapetuksi niin siksi siinä ei niin hirveitä motiiveja tarvitse. Puhut totta kyllä että jos sotaan joutuisi lähtemään niin siinä kyllä pitäisi jo motiiveja alkaa miettimään mutta se onkin sitten jo toinen asia koska pidän intin käymistä ja oikeaa sotimista ihan eri asioina.

Originally posted by Pate
Tohon ei voi muuta sanoa kun, että aika v**** tyhmä kommentti Tomilta! Ei nyt millään pahalla!! Ei ole siitä ulkoisesta olemuksesta kiinni, että kestääkö sen intin vai ei! Se on ihan siitä kiinni mitä sielt pään sisält löytyy ja joidenkin luonteelle se homma ei vaan yksinkertaisesti sovi. Jotkut ei vaan kestä sellasta pompottelua ja paskaa. Eli niiiiiiiiin henkilökohtaista toi juttu, eikä tod. oo mitään lapsellista jos sanoo, että ei kestä sit jos tuntuu oikeesti siltä, että ei kestä.
Ite en oo viel inttiä käyny, mutta kait sinne jossain vaiheessa pitäis mennä jos vaan pää kestää:D

Hip hei! Sittenpä se on hauskaa inttiä käymättömänä, JOS/kun sota tulee ja aletaan harrastamaan Darwinismia. :kippis1:

Ai niin... Jos tähän tulee se perinteinen kommentti että Suomeen ei voi tulla sotaa.. plaa plaa, jne. niin kehoitan ottamaan historian kirjan esiin ja etsimään sellaisen maan joka ei ole joutunut sotimaan... koskaan.

Tohon ei voi muuta sanoa kun, että aika v**** tyhmä kommentti Tomilta! Ei nyt millään pahalla!! Ei ole siitä ulkoisesta olemuksesta kiinni, että kestääkö sen intin vai ei! Se on ihan siitä kiinni mitä sielt pään sisält löytyy ja joidenkin luonteelle se homma ei vaan yksinkertaisesti sovi. Jotkut ei vaan kestä sellasta pompottelua ja paskaa.
Olisi pitänyt käyttää pelkästään sanaa "nössö". Jos ei pysty sovittamaan luonnettaan armeijaan, niin todennäköisesti se paikan löytäminen ja sopeutuminen siellä yhteiskunnassa myös sen sivarin jälkeenkin vie aikansa. Katos, Pate, se nyt on sellainen juttu, että elämä on laiffia ja sopeutuminen on adaptaatiota.

Rautalangasta:

"Pääni ei kestä inttiä" = minulla on heikko luonne, ei selkärankaa ja olen laiska vätys. Minulla on myös paha asennevamma ja sopeutumisvaikeuksia. En kykene ottamaan käskyjä esimiehiltä vastaan, koska en osaa sopeutua eri elämäntilanteisiin. Mahdollisesti myös henkinen hyvinvointini on mallia ämpäri & ikkuna, koska isi heitti minut vauvana 5 kertaa ilmaan ja otti vain 3 kertaa kiinni.

JOKAINEN TERVE JA SUORALLA SELKÄRANGALLA VARUSTETTU NUORIMIES JA -NAINEN PYSTYY SUORIUTUMAAN ARMEIJASTA!

Se on ihan siitä kiinni mitä sielt pään sisält löytyy ja joidenkin luonteelle se homma ei vaan yksinkertaisesti sovi. Jotkut ei vaan kestä sellasta pompottelua ja paskaa. Eli niiiiiiiiin henkilökohtaista toi juttu, eikä tod. oo mitään lapsellista jos sanoo, että ei kestä sit jos tuntuu oikeesti siltä, että ei kestä.

Kun et kerran oo vielä käyny, niin et voi tietää. Jokatapauksessa jokaisessa meissä on mielestäni ainesta käydä intti loppuun, ei se niin kova paikka oo. osa porukasta vaan "päättää" että tää homma ei käykkään mun luonteelle ja lopettaa leikin sikseen koska ylpeys ei riitäkkään olla vähän aikaa siinä komentoja vastaanottavassa päässä.
Minun aikaan oli samassa komppaniassa yks Todella vätys kaveri, siis ihan muuten asiallinen jamppa mutta se yksinkertasesti oli vaan tosi hidas (saatto olla jopa hieman vammainen?) Hemmetti se sai kyytiä, mutta niin vaan kaveri jakso läpi intin lopettamatta, pääsi tosin p-kauden jälkeen kirjuriksi mutta silti, jaksoi p-kauden SissiK:ssa.

Naurattaa aina nuo "pää ei kestä komentelua, vtu sellaset kusiaiset hyppii silmille tulisivat snagarijonossa niin saisivat lättyyn".

Tässäpä yksi mun mieleenpainuneimmasta inttimuistosta:

Oltiin Keuruulta päin 12 viikon Spol-AUK-kurssilla SavPR:n sotilaspoliisikomppaniassa, Mikkelissä. Meitä oli 6 jannua yhteensä Keuruulta ja sitten siinä Spol-AUK:n lopussa oli koko SavPR:n välinen ryhmätaitokisa, johon saatiin vielä ekstrana haminalaisten ryhmästä sellainen 158-senttinen ja 50-kiloinen tytöntyllerö. Tyttö tuli meidän ryhmään, koska haminalaisten OMA RYHMÄNJOHTAJA piti häntä liian heikkona omaan ryhmäänsä! Ryhmätaitokisa kesti sen reilun 2 vuorokautta, jonka aikana marssittin ja juostiin sellainen 50-60 kilometriä, ryynättiin, juostiin taas lisää, suunnistettiin keskellä yötä, tehtiin rasteja, sytytettiin kamiinaa jäisillä puilla ja mainitsinko jo, että juostiin ihan perkeleesti? Kisan kruunasi 5 kilometrin pikataival jäisillä metsäpoluilla, mikä lopulta ratkaisi koko kisan monen ryhmän osalta. Mukana oli tietenkin täyspakkausten ja taisteluvöiden lisäksi täysikasvuinen kamiina ja sissiteltta, joita kannettiin sitten vuorotellen.

Kun ekaa kertaa kuultiin kisan sisällöstä, rankkuudesta ja pituudesta ja nähtiin se tavaramäärä, mitä piti kantaa, niin koko Keuruun porukalla kävi mielessä yksi asia: "Mitenköhän toi Teija pärjää?" Mutta arvatkaas mitä? Tuo pieni, pirteä ja pippurinen tytöntyllerö ei valittanut KERTAAKAAN koko kisan aikana, ei jäänyt kertaakaan marssi- eikä juoksuvauhdista ja vieläpä suoriutui kaikista rasteista ja tehtävistä täydellisesti. Kisan jälkeen oli sitten palkintojenjako joko Savon Prikaatin kesken (palkinnot jakoi se yksi hassu kapteeni, joka kuiskasi aina "huomenta") ja tähän palkintojenjakoon pääsi n. 30 % osallistuneista ryhmistä. Kaikki muut olivat joko tipassa tai muuten vaan sairastuvalla. Ainoa kokonainen ryhmä palkintojenjaossa oli Keuruun ryhmä + pippurinen Teija-tyttö. Voitettiin se koko prikaatin välinen kisa, muuten.

Siinä ajateltavaa teille kaikille "miehille", joiden "pää ei kestä armeijaa"! :lol2:

ps. mulla oli kisassa lisäeväänä 2 laatikollista Snickerssejä. :)

Tomille

Meillä oli Dragsvikissa myös PSVKoon ja kranaatinheitin komppanian puolella näitä todella pikkuisia (150cm) tyttöjä. Täyspakkaus kannossa näiltä tytöiltä näkyi vain jalat - pohkeesta alaspäin. Paksussa lumihangessa nämä tytyt painoivat sitä tahtia eteenpäin, että viimeistään siinä vaiheessa tajusin kuinka paljon se inttitouhu on päästä kiinni. Elopainoa niillä mimmeillä oli puolet vähemmän kuin mulla mutta pakko sanoa, että asennetta löytyi moninverroin enemmän. :)

mä vähän luulen että aika monella intin keskeyttäminen johtuu jostain auktoriteettiongelmasta. näin ainaki muutamalla tyypillä jotka mä tunnen. ja tää ongelma ei ainakaan helpotu jos sitä inttiä lykkää monta vuotta (18v alijohtaja käskee 25v alokasta). sit toinen on tää et koetaan kaikki vaiva niin turhaks. et "mähän voisin olla siviilissä tekemässä jotain hyödyllisempää". sen fyysisen puolen kyl varmaan kestää (riippuu tietty mihin kompaniaan kuuluu) jos on muuten ehjä ihminen.

onhan se selvä että tytöiltä jotka armeijaan välttämättä haluavat löytyy asennetta ja motivaatiota reilusti. miksi he muuten olisivat sinne menossa?

mulla alkaa tossa tammikuussa sodankylässä asepalvelus. ei muutaku sinne antamaan kaikkensa vaikka en niin hirmuisen innostunut olekaan asiasta :kippis1:

Offtopic

Jos tahdon rauhanturvaajaksi, niin tuleeko minun hakea valmiusjoukkoihin vai?

Estääköhän Atooppinen allergia hakemisen sinne?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom