Originally posted by Brickster
Asevelvollisuuslaki 15.9.1950/452
Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään.
1 LUKU
Yleiset säännökset
1 §...
Sä puhuit armeijasta etkä asevelvollisuudesta!!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Asevelvollisuuslaki 15.9.1950/452
Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään.
1 LUKU
Yleiset säännökset
1 §...
Sama asia jos ei ole PÄTEVÄÄ syytä muuttaa sitä esim. sivariksi.
Originally posted by EKKS
Eli turhan suuri muutos on edessäpäin mulla vai?Ei välttämättä. Minähän sanoin aiemmin, että ei se kypsyys ole VÄLTTÄMÄTTÄ iästä kiinni. Eikä se välttämättä ole siitäkään kiinni, onko asunut omillaan aiemmin. Jos kotikasvatus on ollut järkevää, niin nuori voi olla 19-vuotiaana aika kypsän oloinen, jopa nuorempanakin. Valitettavasti kumminkin monet 19-vuotiaat ovat mun mielestä varsin lapsellisia, niin olin itsekin.
Miksi ennen inttiä pitäisi asua omassa kämpässä miettien millainen on maailman katsomus intin suhteen ? Pätevä syy numero 1) on että laki velvoittaa sen käymään. Ei siinä sen syvällisemmin tarvitse mitään syitä pohdiskella.
Ei pidäkään, jos siltä tuntuu. Mulle se tappaminen ja mahdollisesti tapetuksi tuleminen oli iso asia. Lisäksi kotona ei ikinä oikein kasvatettu maanpuolustukselliseksi eikä pasifistiksikaan, joten siksikin piti kunnolla selvittää, mitä mieltä olen asiasta, kun pohjaa ei asian suhteen pahemmin ollut. Hyvä niin, koska nyt mulla on selkeä, perusteltu ja vahva maanpuolustusasenne. Menin inttiin mielellään ja jos rintamalle tarvii lähteä, niin lähden ja teen parhaani. Ei tulisi mieleenkään lähteä esim. Ruotsiin karkuun, niinkuin jotkut intin käyneet "kehuvat" tekevänsä sotatilanteessa.
Laki riittää sulle perusteeksi, mulle ei riittänyt eikä riitä vieläkään. Laki on vain ihmisen kirjoittamaa tekstiä eikä siten koskaan virheetöntä eikä joskus edes moraalisesti oikeassa. Minä en suostu minkään lakitekstin takia tappamaan enkä tulemaan tapetuksi, mutta kotini (=Suomi, suomalaiset, suomen kieli ja kulttuuri) puolesta kyllä.
Sitäpaitsi edes lain puolesta ei ole pakko inttiä käydä. Maanpuolustusvelvollisuus (mikä laissa sanotaan) sisältää myös aseettoman osallistumisen aseelliseen maanpuolustukseen sekä siviiliPALVELUKSEN. Palvelus sana isolla siksi, että sivari tarkoittaisi tod.näk. sodan aikana osallistumista esim. ammustuotantoon, ruokatuotantoon (myös sotilaille tarkoitetun ruoan) yms. toimintaan, mikä edistäisi maanpuolustusta, eli olisi epäsuorempaa maanpuolustusta, kuin vars. taistelujoukoissa sotiminen.
Vivahde-eroista lienee kyse kumminkin meillä, joten lienee turha kiistellä.
Jälleen (kuten viimekin vuonna): tsemppiä tuleville morteille! Pakkikselta löytyy hyviä vinkkejä MYÖS inttiä varten!
Originally posted by Tomi
ps. aika mies saa olla jos inttiä ei "kestä". Jos oikeasti näkisit, että minkälaiset pulkannarunössöt sen 6 kk käyvät läpi, niin et puhuisi enää mitään pään hajoamisesta tai muusta yhtä lapsellisesta.
Originally posted by Iivili
Laki riittää sulle perusteeksi, mulle ei riittänyt eikä riitä vieläkään. Laki on vain ihmisen kirjoittamaa tekstiä eikä siten koskaan virheetöntä eikä joskus edes moraalisesti oikeassa. Minä en suostu minkään lakitekstin takia tappamaan enkä tulemaan tapetuksi, mutta kotini (=Suomi, suomalaiset, suomen kieli ja kulttuuri) puolesta kyllä.
Originally posted by Pate
Tohon ei voi muuta sanoa kun, että aika v**** tyhmä kommentti Tomilta! Ei nyt millään pahalla!! Ei ole siitä ulkoisesta olemuksesta kiinni, että kestääkö sen intin vai ei! Se on ihan siitä kiinni mitä sielt pään sisält löytyy ja joidenkin luonteelle se homma ei vaan yksinkertaisesti sovi. Jotkut ei vaan kestä sellasta pompottelua ja paskaa. Eli niiiiiiiiin henkilökohtaista toi juttu, eikä tod. oo mitään lapsellista jos sanoo, että ei kestä sit jos tuntuu oikeesti siltä, että ei kestä.
Ite en oo viel inttiä käyny, mutta kait sinne jossain vaiheessa pitäis mennä jos vaan pää kestää:D
Olisi pitänyt käyttää pelkästään sanaa "nössö". Jos ei pysty sovittamaan luonnettaan armeijaan, niin todennäköisesti se paikan löytäminen ja sopeutuminen siellä yhteiskunnassa myös sen sivarin jälkeenkin vie aikansa. Katos, Pate, se nyt on sellainen juttu, että elämä on laiffia ja sopeutuminen on adaptaatiota.Originally posted by Pate
Tohon ei voi muuta sanoa kun, että aika v**** tyhmä kommentti Tomilta! Ei nyt millään pahalla!! Ei ole siitä ulkoisesta olemuksesta kiinni, että kestääkö sen intin vai ei! Se on ihan siitä kiinni mitä sielt pään sisält löytyy ja joidenkin luonteelle se homma ei vaan yksinkertaisesti sovi. Jotkut ei vaan kestä sellasta pompottelua ja paskaa.
Originally posted by Pate
Se on ihan siitä kiinni mitä sielt pään sisält löytyy ja joidenkin luonteelle se homma ei vaan yksinkertaisesti sovi. Jotkut ei vaan kestä sellasta pompottelua ja paskaa. Eli niiiiiiiiin henkilökohtaista toi juttu, eikä tod. oo mitään lapsellista jos sanoo, että ei kestä sit jos tuntuu oikeesti siltä, että ei kestä.
Ite en oo viel inttiä käyny, mutta kait sinne jossain vaiheessa pitäis mennä jos vaan pää kestää:D
Originally posted by Tomi
JOKAINEN TERVE JA SUORALLA SELKÄRANGALLA VARUSTETTU NUORIMIES JA -NAINEN PYSTYY SUORIUTUMAAN ARMEIJASTA!