inttiin lykkäyst?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja miuli
  • Aloitettu Aloitettu
miten vois inttiin saada lykkäystä?
ois lähtö pian edes ja mun pää ei kyl tulis kestämään siel!
:evil:
:itku:
:curs:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitäs siinä; Sanot, että tuntuu kuin vanne kiristäisi päätä ja tekis mieli tappaa ihmisiä! :evil: Tuskinpa ne sua silloin sinne pistää!:david:

Originally posted by miuli
mistä muuten voin sitä lykkäyst hakee ku turuus asustelen....?
No vaiks Kuukleest'!

Turun ja Porin Sotilasläänin esikunta
PL 1
Kaivokatu 12
20521 TURKU
(02) 1812 2111

Tuossa sinulle samalla oiva linkki: http://www.sivarikeskus.fi

ps. aika :david: mies saa olla jos inttiä ei "kestä". Jos oikeasti näkisit, että minkälaiset pulkannarunössöt sen 6 kk käyvät läpi, niin et puhuisi enää mitään pään hajoamisesta tai muusta yhtä lapsellisesta.

ei perkele en mä sivariin mee...aattelin vaa ku ei oikeen ois kiinnostust lähtee viel inttiin ja muutenki sekoon koht!
:evil:
inttiin kyl menen mut vast joskus myöhemmin....
:kippis1:

Originally posted by Tomi

ps. aika :david: mies saa olla jos inttiä ei "kestä". Jos oikeasti näkisit, että minkälaiset pulkannarunössöt sen 6 kk käyvät läpi, niin et puhuisi enää mitään pään hajoamisesta tai muusta yhtä lapsellisesta.

Joo jos heti ennakkoon osaa niin sanoa. Mutta kyllä siellä saattaa jannu kuin jannu olla puolustusvoimien tarjoamien hommien edessä polvillaan. Riippuu niin paljon aselajista ja skappareista. Omassa ryhmässäni oli ihan tavallisia jamppoja ja kyllä moni oli kahden vaiheilla, että hakisko pällivapautuksen.

Vaikka kuinka uskoo kestävänsä, niin alkaa mieli horjumaan kun on liki viikon ryynännyt putkeen tunnin yöunilla ja olo on niin heikko, että se vähä ruoka mitä tarjottaisiin (silloin kun sitä ehtisi edes syömään) ei mene alas. Ja vaikka menisikin, se päätyisi hetken päästä hiihtopolun varteen. Ikimuistoisin kokemus on ollut se, kun sai nukkua liki -30 asteessa, varusteena makuupussi. Samaisella leirillä muuten joutui kaikki ryhmäni miehet jsp:lle pariksi päiväksi lepäämään ja yksi tiputukseen sairaalaan

Näin Kajaanissa. Nurmiporan arki saattaa hieman poiketa tykärin tai vaikkapa spollen rutiineista ;)

Kyllä normaali mies intin kestää oli sitten millasta höykytystä tahansa. Se on täysin asenteesta kiinni. Itelläni ei oo kyllä mitään rispectiä sivareita kohtaan mutta jokainen toki tekee omat valintansa :)

Lykkäystä saa suunnilleen pyytämällä nykyään, ainakin sinne suunnilleen 28-vuotiaaksi asti. Esim. opiskelu on ihan pätevä syy.

Ite opiskelin ja kattelin maailman menoa 24-vuotiaaksi asti, lykkäystä sain ihan vaivattomasti. Mun mielestä intin alaikärajaa saisi nostaa vähintään 20 tai 21-vuoteen. Ehkä mamman pojat älyäisivät muuttaa pois äidin lihapatojen ja automaattisen siivous- ja pyykkäyspalvelujen ääreltä omilleen asumaan, jotta älyäisivät enemmän itestään ja maailmasta yleensäkin. Suurin osa menee inttiin suoraan kotoa, ja se on monelle turhan iso muutos. Parempi olisi asua issekseen (siis ei myöskään tyttökaverinsa paapomana) ja kirkastaa itelleen kunnolla, että onko päänsä sisällä 1) maanpuolustuksellinen asenne vai 2) pasifistinen maailmankatsomus. Jompi kumpi sieltä pitäisi suomalaisen löytää, koska 1) on ainut pätevä syy käydä intti ja 2) sivari ja noi kaksi on mun mielestä ainoat järkevät vaihtoehdot. Totaalikieltäytymistä ja vankilaa en oikein ymmärrä, umpimielinen luupää kun olen ;)

Eli se ei loppujen lopuksi ole iästäkään tietenkään kiinni, vaan luonteesta ja kypsyydestä. Eräs kuski oli 19-vuotiaana tod. asiallinen, huumorintajuinen ja särmä jamppa. Oli 16-vuotiaasta asunut omillaan, joten eipä ihme, että oli aikuistunut vähän eri lailla kuin suurin osa 19-vuotiaista.

Mikään "Emmä voi inttiin mennä, ku siellä huudetaan ja joutuu rämpiin ja asuun metässä ja suolla!" ei tod. ole pätevä syy mennä sivariin, eikä "Noku kaikkien on PAKKO sinne mennä ja ku KAIKKIHAN sinne menee!" ei tod. ole pätevä syy mennä inttiin. Kyse on aika isoista asioista kumminkin: oletko valmis tappamaan tai edistämään armeijan suorittamaa tappamista ja ehkä kuolemaan Suomen valtion ja kaiken sen (ihmiset, kulttuuri, kieli), mitä se pitää sisällään, puolesta?

Huh, anteeksi ylipitkät jaaritukset (taas), mutta tää asia monesti kuohuttaa mun pientä mieltä. Tuleepahan strongille ja Hannibalille lisää vittuilumateriaalia imitointithreadiin, jos ei muuta :D

Originally posted by Iivili
Kyse on aika isoista asioista kumminkin: oletko valmis tappamaan tai edistämään armeijan suorittamaa tappamista ja ehkä kuolemaan Suomen valtion ja kaiken sen (ihmiset, kulttuuri, kieli), mitä se pitää sisällään, puolesta?
Tottahan tuokin periaatteessa, mutta oikeasti käytännön tasolla tolla ei kuitenkaan ole mitään merkitystä. Tekee sen mikä omalle pääkopalle, fysiikalle ja tulevaisuuden suunnitelmille on sopivinta ja jättää filosofoinnin humanisteille. :)

Mun mielestä intin alaikärajaa saisi nostaa vähintään 20 tai 21-vuoteen. Ehkä mamman pojat älyäisivät muuttaa pois äidin lihapatojen ja automaattisen siivous- ja pyykkäyspalvelujen ääreltä omilleen asumaan, jotta älyäisivät enemmän itestään ja maailmasta yleensäkin. Suurin osa menee inttiin suoraan kotoa, ja se on monelle turhan iso muutos. Parempi olisi asua issekseen...

Niin, mutta taas törmätään siihen rahakysymykseen. Yksi syy pojankloppien miesten kouluun laittamisella on juuri se, että kotoa äiteen hoivista on helppo lähteä, kun ei ole niin paljon asioita hoitamattomana (laskut ym, niitähän ei juuri kakaroilla ole). Tuo ikärajan nosto ei tosiaan varmaan puolustusvoimain herroja hirveästi houkuta, jos tyyppi asuu omassa vuokra-asunnossa, joutuu intti MAKSAMAAN vuokrat. Jos ikäraja olisi 20, tällöin intti joutuisi maksamaan kaikkien palvelukseen astuvien vuokran palveluajan (2-kybäset ei asu enää himassa).

Mun mielestä intti pitää käydä juuri silloin kloppina. Silloin siihen osaa suhtautua huumorilla. Mua lähinnä harmitti niiden jannujen puolesta, jotka olivat ripustaneet kotonaan myyntipäällikön tai vastaavan tamineet naulaan ja lähteneet juoksemaan ympäri metsiä kumpparit jalassa. Musta ei olisi siihen enää "aikuisiällä". Niin ja olis se aika tylsää 25-v:nä punnertaa siksi, että joku 17-kesäinen mopopoika, jolla ei edes parta kasva käskee :confused:

Originally posted by Phat
Tottahan tuokin periaatteessa, mutta oikeasti käytännön tasolla tolla ei kuitenkaan ole mitään merkitystä.

Ei ole niin, mutta mun mielestä sillä pitäisi olla. Ei filosofia, asenne, vakaumus yms. henkiset asiat niin kaukana käytännöstä ole kuin luulisi tai ainakin ne VOI yhdistää. Jos on vankasti perusteltu maanpuolustuksellinen asenne, on intissä paljon helpompaa, ei tuu heti viikon pikkuleirin ja ryynäämisen jälkeen mieleen, että "Apuuuaaa!! Mä en kestä, mun pälli leviää, mun o ny PAKKO päästä siviiliin!". Samoten jos on vahva pasifistinen vakaumus (eikä joku vässykkäsyy mennä sivariin), niin suomalaisyhteiskunnan (vieläkin) melko suuren sivarivastaisuuden ehkä kestää ja käsittelee paremmin.

Hyvä pointti Andyltä rahasta, onhan se varmaan siitäkin kiinni. Myöskin ymmärrän, että suurinta osaa 25-vuotiaista (tai jopa vanhemmista) ei voisi vähempää intti kiinnostaa, koska ovat turvallisesti töissä ja ehkä perheellisiäkin. Ehkä 20-21-vuotiaista ei kumminkaan kovin monella näin ole. Vaikka ite olin vähän vanhempi intissä ei mua se määräily ja huutaminen paljoo haitannu. Teki vaan omat hommat suht hyvin ja muuten otti rennosti, niin ei ne 17-vuotiaat alikessuklopitkaan paljoo jaksanu mulle möykätä ;) Mutta kai nuokin on luonnekysymyksiä, joillekin sopii, toisille ei.

Kyllä sieltä nopeesti pois pääsee... jos haluaa!!! Tunnen erittäin hyvin yhden tapauksen, jossa intti kesti 22 tuntia mutta ei siitä sitten sen tarkemmin.

:kippis1:

Mun mielestäni intti on hyvä käydä mahdollisimman nuorena alta pois, sitten voi keskittyä hyvillä mielin tulevaisuuteen ja on jotain mitä muistella ja kyllähän se luonnetta kovettaa :worship:
Itse odotan nyt heinäkuun 14. päivää kuin kuuta nousevaa

Sivarius on silloin suotavaa jos on vaikkapa terveydellisistä syistä kykenemätön palvelemaan, mutta muussa tapauksessa voivat minun puolesta painua Vi%¤uun! Nykyään on jo lähes trendi marssia suoraan sivariin, edes sovittamatta intin töppösiä

Originally posted by warloc

Itse odotan nyt heinäkuun 14. päivää kuin kuuta nousevaa

Sama täällä! Jos totta puhutaan niin hiemanko ois bueno kun ois semmonen kouluttaja vastassa mitä Hartman on Full Metal Jacket'ssa.
:whip: :)

Joo, tiedän ei mua oo ennenkään terveeksi kehuttu.

1) maanpuolustuksellinen asenne vai 2) pasifistinen maailmankatsomus. Jompi kumpi sieltä pitäisi suomalaisen löytää, koska 1) on ainut pätevä syy käydä intti ja 2) sivari ja noi kaksi on mun mielestä ainoat järkevät vaihtoehdot.

Mikään "Emmä voi inttiin mennä, ku siellä huudetaan ja joutuu rämpiin ja asuun metässä ja suolla!" ei tod. ole pätevä syy mennä sivariin, eikä "Noku kaikkien on PAKKO sinne mennä ja ku KAIKKIHAN sinne menee!" ei tod. ole pätevä syy mennä inttiin. Kyse on aika isoista asioista kumminkin: oletko valmis tappamaan tai edistämään armeijan suorittamaa tappamista ja ehkä kuolemaan Suomen valtion ja kaiken sen (ihmiset, kulttuuri, kieli), mitä se pitää sisällään, puolesta?

Tiedoksi vaan ettei kenenkään tarvitse miettiä mitään syitä miksi mennä armeijaan, se kun sattuu lukemaan laissa, että sinne pitää mennä. Esimerkiksi siviilipalvelus ei ole mikään vaihtoehto vaan sinne menemiseen pitää olla uskonnolliset tai eettiset syyt esteenä minkä takia ei voi suorittaa armeijaa.

Lykkäystä saa suunnilleen pyytämällä nykyään, ainakin sinne suunnilleen 28-vuotiaaksi asti. Esim. opiskelu on ihan pätevä syy.

Ite opiskelin ja kattelin maailman menoa 24-vuotiaaksi asti, lykkäystä sain ihan vaivattomasti. Mun mielestä intin alaikärajaa saisi nostaa vähintään 20 tai 21-vuoteen. Ehkä mamman pojat älyäisivät muuttaa pois äidin lihapatojen ja automaattisen siivous- ja pyykkäyspalvelujen ääreltä omilleen asumaan, jotta älyäisivät enemmän itestään ja maailmasta yleensäkin. Suurin osa menee inttiin suoraan kotoa, ja se on monelle turhan iso muutos. Parempi olisi asua issekseen (siis ei myöskään tyttökaverinsa paapomana) ja kirkastaa itelleen kunnolla, että onko päänsä sisällä 1) maanpuolustuksellinen asenne vai 2) pasifistinen maailmankatsomus. Jompi kumpi sieltä pitäisi suomalaisen löytää, koska 1) on ainut pätevä syy käydä intti ja 2) sivari ja noi kaksi on mun mielestä ainoat järkevät vaihtoehdot. Totaalikieltäytymistä ja vankilaa en oikein ymmärrä, umpimielinen luupää kun olen ;)

Itselläni alkaa intti heinäkuun 14 päivä. Inttiin menen suoraan kotoa ja ikääkin on vain 19 vuotta. Eli turhan suuri muutos on edessäpäin mulla vai? Miksi ennen inttiä pitäisi asua omassa kämpässä miettien millainen on maailman katsomus intin suhteen ? Pätevä syy numero 1) on että laki velvoittaa sen käymään. Ei siinä sen syvällisemmin tarvitse mitään syitä pohdiskella. Mun on huomattavasti parempi nyt käydä intti, mennä intin jälkeen töihin ja hommata asunto kuin tehdä se niin että menisi inttiin vasta parin vuoden päästä. Ei se kotoa pois muuttaminen ihan niin yksinkertaista ennen inttiä ole koska vakituista työpaikkaa ei oikein saa ellei inttiä ole käynyt.

Originally posted by Brickster
Tiedoksi vaan ettei kenenkään tarvitse miettiä mitään syitä miksi mennä armeijaan, se kun sattuu lukemaan laissa, että sinne pitää mennä. Esimerkiksi siviilipalvelus ei ole mikään vaihtoehto vaan sinne menemiseen pitää olla uskonnolliset tai eettiset syyt esteenä minkä takia ei voi suorittaa armeijaa.

Ei pidä paikkaansa!!

Osoitatko minulle paikan "laissa" missä lukee, että armeijaan on pakko mennä?

jos mielii siviilipalvelukseen ei tarvitse kuin sanoa se ääneen missä vaiheessa vaan armeija aikana, niin siirto hoituu.
Syitä ei sen kummemmin "kuulustella" saatetaan vain kysyä pari kertaa et - oletko nyt aivan varma.

Originally posted by HooEee
Ei pidä paikkaansa!!

Osoitatko minulle paikan "laissa" missä lukee, että armeijaan on pakko mennä?

jos mielii siviilipalvelukseen ei tarvitse kuin sanoa se ääneen missä vaiheessa vaan armeija aikana, niin siirto hoituu.
Syitä ei sen kummemmin "kuulustella" saatetaan vain kysyä pari kertaa et - oletko nyt aivan varma.

Asevelvollisuuslaki 15.9.1950/452
Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään.

1 LUKU

Yleiset säännökset

1 §

Isänmaan ja laillisen yhteiskuntajärjestyksen puolustukseksi on jokainen Suomen mies asevelvollinen.

Velvollisuudesta muulla tavoin osallistua isänmaan puolustukseen tai sitä avustaa on voimassa, mitä siitä on erikseen säädetty.

Ja kyllä mä nyt perkele sen tiedän, että sinne sivariin pääsee jos haluaa. Asevelvollisuus on kuitenkin pakollinen, syyksi jäädä pois EI riitä se ettei halua sitä suorittaa. (siis lain mukaan)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom