Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No vaiks Kuukleest'!Originally posted by miuli
mistä muuten voin sitä lykkäyst hakee ku turuus asustelen....?
Originally posted by Tomi
ps. aika mies saa olla jos inttiä ei "kestä". Jos oikeasti näkisit, että minkälaiset pulkannarunössöt sen 6 kk käyvät läpi, niin et puhuisi enää mitään pään hajoamisesta tai muusta yhtä lapsellisesta.
Tottahan tuokin periaatteessa, mutta oikeasti käytännön tasolla tolla ei kuitenkaan ole mitään merkitystä. Tekee sen mikä omalle pääkopalle, fysiikalle ja tulevaisuuden suunnitelmille on sopivinta ja jättää filosofoinnin humanisteille.Originally posted by Iivili
Kyse on aika isoista asioista kumminkin: oletko valmis tappamaan tai edistämään armeijan suorittamaa tappamista ja ehkä kuolemaan Suomen valtion ja kaiken sen (ihmiset, kulttuuri, kieli), mitä se pitää sisällään, puolesta?
Originally posted by Iivili
Mun mielestä intin alaikärajaa saisi nostaa vähintään 20 tai 21-vuoteen. Ehkä mamman pojat älyäisivät muuttaa pois äidin lihapatojen ja automaattisen siivous- ja pyykkäyspalvelujen ääreltä omilleen asumaan, jotta älyäisivät enemmän itestään ja maailmasta yleensäkin. Suurin osa menee inttiin suoraan kotoa, ja se on monelle turhan iso muutos. Parempi olisi asua issekseen...
Originally posted by Phat
Tottahan tuokin periaatteessa, mutta oikeasti käytännön tasolla tolla ei kuitenkaan ole mitään merkitystä.
Originally posted by warloc
Itse odotan nyt heinäkuun 14. päivää kuin kuuta nousevaa
Originally posted by Iivili
1) maanpuolustuksellinen asenne vai 2) pasifistinen maailmankatsomus. Jompi kumpi sieltä pitäisi suomalaisen löytää, koska 1) on ainut pätevä syy käydä intti ja 2) sivari ja noi kaksi on mun mielestä ainoat järkevät vaihtoehdot.
Mikään "Emmä voi inttiin mennä, ku siellä huudetaan ja joutuu rämpiin ja asuun metässä ja suolla!" ei tod. ole pätevä syy mennä sivariin, eikä "Noku kaikkien on PAKKO sinne mennä ja ku KAIKKIHAN sinne menee!" ei tod. ole pätevä syy mennä inttiin. Kyse on aika isoista asioista kumminkin: oletko valmis tappamaan tai edistämään armeijan suorittamaa tappamista ja ehkä kuolemaan Suomen valtion ja kaiken sen (ihmiset, kulttuuri, kieli), mitä se pitää sisällään, puolesta?
Itselläni alkaa intti heinäkuun 14 päivä. Inttiin menen suoraan kotoa ja ikääkin on vain 19 vuotta. Eli turhan suuri muutos on edessäpäin mulla vai? Miksi ennen inttiä pitäisi asua omassa kämpässä miettien millainen on maailman katsomus intin suhteen ? Pätevä syy numero 1) on että laki velvoittaa sen käymään. Ei siinä sen syvällisemmin tarvitse mitään syitä pohdiskella. Mun on huomattavasti parempi nyt käydä intti, mennä intin jälkeen töihin ja hommata asunto kuin tehdä se niin että menisi inttiin vasta parin vuoden päästä. Ei se kotoa pois muuttaminen ihan niin yksinkertaista ennen inttiä ole koska vakituista työpaikkaa ei oikein saa ellei inttiä ole käynyt.Originally posted by Iivili
Lykkäystä saa suunnilleen pyytämällä nykyään, ainakin sinne suunnilleen 28-vuotiaaksi asti. Esim. opiskelu on ihan pätevä syy.
Ite opiskelin ja kattelin maailman menoa 24-vuotiaaksi asti, lykkäystä sain ihan vaivattomasti. Mun mielestä intin alaikärajaa saisi nostaa vähintään 20 tai 21-vuoteen. Ehkä mamman pojat älyäisivät muuttaa pois äidin lihapatojen ja automaattisen siivous- ja pyykkäyspalvelujen ääreltä omilleen asumaan, jotta älyäisivät enemmän itestään ja maailmasta yleensäkin. Suurin osa menee inttiin suoraan kotoa, ja se on monelle turhan iso muutos. Parempi olisi asua issekseen (siis ei myöskään tyttökaverinsa paapomana) ja kirkastaa itelleen kunnolla, että onko päänsä sisällä 1) maanpuolustuksellinen asenne vai 2) pasifistinen maailmankatsomus. Jompi kumpi sieltä pitäisi suomalaisen löytää, koska 1) on ainut pätevä syy käydä intti ja 2) sivari ja noi kaksi on mun mielestä ainoat järkevät vaihtoehdot. Totaalikieltäytymistä ja vankilaa en oikein ymmärrä, umpimielinen luupää kun olen ;)
Originally posted by Brickster
Tiedoksi vaan ettei kenenkään tarvitse miettiä mitään syitä miksi mennä armeijaan, se kun sattuu lukemaan laissa, että sinne pitää mennä. Esimerkiksi siviilipalvelus ei ole mikään vaihtoehto vaan sinne menemiseen pitää olla uskonnolliset tai eettiset syyt esteenä minkä takia ei voi suorittaa armeijaa.
Originally posted by HooEee
Ei pidä paikkaansa!!
Osoitatko minulle paikan "laissa" missä lukee, että armeijaan on pakko mennä?
jos mielii siviilipalvelukseen ei tarvitse kuin sanoa se ääneen missä vaiheessa vaan armeija aikana, niin siirto hoituu.
Syitä ei sen kummemmin "kuulustella" saatetaan vain kysyä pari kertaa et - oletko nyt aivan varma.