Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Mitäs puritanistit on mieltä porkkanan ym. juuresten syömisestä PWO:lla? Tärkkelystähän pitäisi lähinnä syödä, mutta juureksilla saa mukavasti volyymia ateriaan (lisänä perunalle), kun ovat jonkin verran kevyempiä kuin peruna. Mm. porkkana sisältää lähinnä sakkaroosia, fruktoosia ja kuituja, ja vain häviävän pienen osan tärkkelystä.

Huomenna menee joka tapauksessa testiin yhdistelmä bataatti-peruna-punajuuri-porkkana uunissa paistettuna :kuola:

Lähiaikoina olen saanut vihannesongelmaa kuntoon ja alkaa monet ruuat sopimaan mitkä ennen eivät - esimerkkinä juurekset. Valkoisesta riisistäkään ei kohtuullisena annoksena tullut vatsaongelmia, toisin kuin ennen milloin mikä tahansa vilja laukaisi järkyttävät vaivat viikoiksi. Joka tapauksessa ruokailuni on jo vähän pidemmän aikaa mennyt enemmän IF:n suuntaan - tänäänkin söin saman tien treenin jälkeen noin 600g jauhelihaa kera pienen riisimäärän ja kauhean kasan kaalia, paprikaa, ruusukaalia ja raakaa lanttua, ja ajattelin kohta syödä vielä lisää.

Sen sijaan jäin miettimään, että miten täysmaito sopii IF:ään? Voiko reenipäivänä, jolloin pitäisi rasvat olla alempana, juoda sitä oikein ollenkaan? Saan suoraan tilalta kerran viikossa 15 litraa käsittelemätöntä tilamaitoa, ja sitä olen veljen kanssa kitannut aika suuria määriä aiemmin. Olisiko se parempi laittaa lepopäivälle?

Tässä vielä rytmi, jota itse ajattelin:

10.45. Kouluruokailu (saan VHH-safkaa erityisruokavaliona, yleensä paljon jotain omituista jauhelihamössöä + iso kasa kasviksia + rasvatonta maitoa energiansaanniksi)
14-15.30 Koulun jälkeen jonkinlainen satsi ruokaa, lihaa ja kasviksia paljon sekä pähkinöitä. Ei mitään kovin isoa annosta.
16-17 alkaisi reeni.
17.30-18.30 treenin jälkeen iso ruoka (jauheliha/liha/kana ym. sötkötys kasvisten, kookoskerman ja vastaavan kera.

Lepopäivänä sitten samantapainen, ehkä vähän tasaisemmin kolmen välille laitettuna. On itselle aluksi vähän vaikeaa lisätä hiilareita, kun tosi kauan ei oo sopinut omaan ruokavalioon oikein mitenkään (poikkeuksena laktoosi), mutta ainakin toi riisi tuntui ihan hyvältä. Perunoita ajattelin testata tänään uudestaan.

Jos tohon on jotain kommentoitavaa niin kernaasti otetaan palautetta vastaan :)

EDIT: Niin ja tarkoituksena on ihan voimaharjoittelua auttava ruokavalio, maltillinen lihaskasvun keräys ilman merkittävää rasvan kertymistä, sekä myös vaivattomampi syömisrytmi.

Tässä ihan hauska pikku apuväline pätkäpaastoiluun:

http://www.1percentedge.com/ifcalc/

Kyllähän nuo makrot sopii IF:ssä laittaa ihan itselle sopivalle mallille. Näen kyllä tuon makrosyklittelyn erittäin järkevänä siinä vaiheessa kun rasva% on niissä lukemissa, joissa sen suunnilleen haluaa pitää - ja silloin kyllä raakamaidot lepopäiville. Ja mikä ettei myös tuossa maltillisessa massan kasvatuksessa.

Itse polttelen läskiä verrattain matalilla hiilareilla vielä toistaiseksi.

Mielenkiintoista, kiitos vaan. Olen vielä aika kukkakeppi, 187cm ja n. 73-4kg (paino noussut n. 15kg vuodessa), ja johonkin kaheksaankymppiin olisi hitaasti tarkotus ittensä hinata - ei ehkä niinkään korkealle välttämättä, koska yleisurheilussa en koe tarvetta suurelle lihasmassalle. Rasvaprossa on n. 12-3% (ehkä lähiaikoina on jopa pikkasen laskenut vaikka paino on noussut, ainakin verisuonet on ruvennut yhtäkkiä näkymään todella selkeästi), tai noin ainakin ite veikkaan peilikuvasta jossa näkyy olkapäissä eri lihassäikeet ja vatsassa päkki jännittäessä hyvin. Ehkä hieman voisi vielä rasvoja saada alas, mutta ylläpitokin on ihan tarpeeksi mulle.

Jos kasvattelen massaa, niin suositteleeko Berkhan syklittelyä lepo- ja treenipäivien energiansaannissa? Ajattelin itse ehkä jotain +500kcal treenipäiville ja ehkä kolmesataa tota vähemmän muille päiville, että pieni massansaanti olisi mahdollista.

EDIT: Katos, nyt toi rupes toimimaan toi laskuri. Ihan mukavia lukuja näyttää sinäänsä että ei maidonjuonti reenipäivinäkään näyttäisi ongelma olevan - rasvaa voi kuitenkin maltillisesti saada. Noihin hiilari- ja rasvalukuihin mahtuis hyvin vaikka litra maitoa. Tosin mun maidonjuonti menee helposti 4l päivässä -överöinniksi :D

On käynyt nämä välipäivätkin aika helpoiksi kun on tottunut päivän syömättömyyteen. Lepopäivinä yksi ateria ja alle 1500 kaloria, teenipäivinä noin tonnin verran enemmän ja kahdella aterialla.

Porsaan ulkofileepihvi 800g
Parsakaali 900g
Mustikka-mansikka-banaanipirtelö 1 litra

P1070412.webp

Tämä siis lepopäivän ruokailu

Jos kasvattelen massaa, niin suositteleeko Berkhan syklittelyä lepo- ja treenipäivien energiansaannissa? Ajattelin itse ehkä jotain +500kcal treenipäiville ja ehkä kolmesataa tota vähemmän muille päiville, että pieni massansaanti olisi mahdollista.

Yleisinhän tuohon massan ja voiman rakentamiseen on kulutus +20% treenipäiville ja +-0% lepopäiville. Tämäkin toki riippuu treenipäivien määrästä ja koskee nimenomaan salitreenejä. Välipäivinäkin voi toki urheilla, mutta kalorit kulutuksen mukaan. Itse ajattelin vielä tyydyttävän rasvamäärän saavutettuani pitää lepopäivien energiansaannin alle perusaineenvaihdunnan ja kattelen ihan rauhassa. Tuossa vaiheessa myös seuraan kehopainoon suhteellista voimatasojen kasvua

Meikä on lopettelemassa IF:ää tältä vuodelta. Miksi? Tässäpä hieman pohdintaa:

Olen bulkkaillut vajaat 6kk (jota siis edelsi se 4kk IF-dieetti) ja pyrkinyt pitämään painon nousun n. 1kg/kk. Kesällä tämän kanssa meinasi olla hieman haastetta erinäisistä riennoista johtuen mutta kaikenkaikkiaan tuo nousu on ollut tasaisempaa ja hallitumpaa kuin millään muulla systeemillä. Yleensä mun bulkkailut on lähteny ihan käsistä ja läski on vallannut kehon alta aikayksikön. Nyt kuitenkin on alkanut tuo syöminen käydä ihan työstä, joten sama lisätä yksi ateria/päivä.

Tietysti monille tuo 1kg/kk bulkkausvauhti voi olla liikaa. Kyllähän siinäkin melkoisesti tuota läskiä tulee mutta haluan testata, kuinka paljon. Tuolla vauhdilla ainakin saa pidettyä treenikuormat nousujohteisena. Jotain täytyy mennä oikein kun olen tässä syksyn mittaan päässyt kolistelemaan kovempia rautoja kuin joskus 4v sitten 102-kiloisena possuna. Silloin tuli tehtyä edellisen kerran kovimmat maksimiykköset monessa perusliikkeessä.

Enivei, nyt siis testailen, että kuinka katastrofaalista on palata "normaalimpaan" syömisrytmiin. Pelkona tietysti, että paino pompsahtaa heti pilviin mutta nythän sen näkee. Mihinkään 6krt/pv syömisiin en heti lähde, vaan käytännössä lähden siitä liikkeelle, että katkaisen paaston jo n. 12h jälkeen pienehköllä työpaikkalounaalla. Tätä on takana siis n. viikko ja toistaiseksi kroppa on ottanut ylimääräiset kalorit vastaan riemusta kiljuen. Tuntuu, että mm. palautuminen on nopeutunut. Saapa nähdä, miten käy. Ehkäpä tuossa jouluun mennessä päivärytmissä on pitkästä aikaa myös aamupala.

Lisäksi epäilisin, että kroppa saattaa tottua tuohon IF-rytmiin ainakin jollakin tasolla. Tällä viittaan siihen, että esim. rasvavarastojen käyttö paaston aikana voi olla hieman vähäisempää. Tähän mulla ei oo yhtään mitään perustetta, muuta kuin oma mutu. Jokatapauksessa ajattelin senkin vuoksi vetää pari-kolme kuukautta normaalimmin, että ensi keväänä saan taas tulevasta IF-dieetistä varmasti kaiken irti.

Näillä näkymin siis bulkkailen vielä ehkä tuonne tammikuun loppupuolelle saakka ja yritän tosissani päästä uusiin treenipainoihin käsiksi. Paino tulee olemaan siellä 88-89kg:n pinnassa kun aloittelen seuraavan dieetin ja siitä se ~10kg pois ja toivon mukaan alle 9% rasvat :) Viime dieetistä oli tosi hyvät kokemukset joten samaan tähdätään.

Saanko kysyä että minkälaisilla safkoilla suurinpiirtein olet bulkkaillut? Oletko mennyt ihan vhh/paleo linjalla vai ihan vaan hiilareita kunnolla kehiin bulkilla? Itse tässä juurikin ajattelin ryhtyä bulkille mutta ainakin vhh linjalla alkaa tuo proteiinimäärä yltää aika korkealle tai sitten pitää läträtä rasvaa ihan kunnolla. Toisaalta vhh/paleo linja sopisi itselle kuin nenä päähän koska voin todella hyvin vähemmillä hiilarimäärillä, varsinkin ilman viljatuotteita. Tosin treenin jälkeiseen ateriaan niitä aion lisäillä lähinnä perunan/riisin ja muun gluteenittoman muodossa. Miten sitten välipäivät? Jos bulkata yrittää ja lähelle kulutusta saada niin ilman hiilareita joutuu syömään jo lähemmäs 4xpainokilon verran roheiinia ja rasvaakin saa jo lisäillä että liekkö sitten haittaa noin liiallisesta proteiinista vai kannattaisiko hiilaria lisäillä välipäivillekkin jostain potuista?:D Vai lisätä sittenkin ihan kunnolla rasvaa että kalorimäärä täyttyy?

Miten sitten välipäivät? Jos bulkata yrittää ja lähelle kulutusta saada niin ilman hiilareita joutuu syömään jo lähemmäs 4xpainokilon verran roheiinia ja rasvaakin saa jo lisäillä että liekkö sitten haittaa noin liiallisesta proteiinista vai kannattaisiko hiilaria lisäillä välipäivillekkin jostain potuista?:D Vai lisätä sittenkin ihan kunnolla rasvaa että kalorimäärä täyttyy?

Jos paleolla tuon toteutat, niin hedelmistähän tulee helposti 100-200g hiilaria. Mutta jos syöt suunnilleen kulutuksen verran, niin rasvaa rohkeasti mukaan vaan. Periaatteenahan on se, että mikäli ei mennä yli kulutuksen, syöty rasva ei varastoidu. Asian todellista laitaa en sitten tiedä. VHH:ssa on kyllä se hyvä puoli, että monet herkulliset proteiininlähteet sisältävät myös paljon rasvaa, joten ateriasuunnittelu on helppoa.

Missä mitoissa muuten olet? Kulutus arvioidaan usein yläkanttiin, mikä leangains-tyyppisessä bulkkauksessa on epäedullista kun halutaan pysyä tiukkana. Parempi syödä vähän alle kulutuksen kuin yli. Treenipäivinä sitten ylijäämää niiden helpposyöntisten hiilarien myötä. Tosin en ymmärrä muutenkaan, kuinka rasvapitoisella ruokavaliolla voisi syödä välipäivinä liian vähän

Missä mitoissa muuten olet? Kulutus arvioidaan usein yläkanttiin, mikä leangains-tyyppisessä bulkkauksessa on epäedullista kun halutaan pysyä tiukkana. Parempi syödä vähän alle kulutuksen kuin yli. Treenipäivinä sitten ylijäämää niiden helpposyöntisten hiilarien myötä. Tosin en ymmärrä muutenkaan, kuinka rasvapitoisella ruokavaliolla voisi syödä välipäivinä liian vähän

Kiitti vastauksesta, noh minä olen nyt lähinnä laihan läskin mitoissa. Keväästä asti laihduteltu lähinnä ketoosi meiningillä ja nyt vhh:lla mutta painon laskeminen on nyt jäänyt tuohon 70kg (aloituspaino oli 92kg:( ) ja pituutta on 177cm. Nyt sitten on vielä läskejä jäänyt tuonne keskivartalon seudulle olemaan, mutta dieettaaminen ei ainakaan enää hirveästi kiinnostaisi kun pitäisi saada voima tasoja ylemmäksi ja tietysti olisi mukava saada nuo löysät pois ennen kuin tammikuussa pitää lähteä inttiin. Olisiko sitten mahdollista kiristyä sekä saada voimaa/lihasta kerättyä tuolla systeemillä että treenipäivinä hiukkasen yli kulutuksen ja välipäivinä sitten miinuksilla? Arvioin että välipäivinä kulutukseni olisi noin 1900-2000kcal väliin ja treenipäivinä n. 2300kcal. Yksijakoisen treeniohjelman meinasin myös aloittaa, ehkä modailen arnoldin g6:sta itselle sopivan. Tosiaan lihasmassan osalta ollaan aika pohjilla eli kehitystä voisi odottaa kunhan tekee edes sinne päin vaikkakin 3-jakoisella olenkin keväästä asti hinkannut salilla mutta menin ehkä liian pienillä kaloreilla joten kehitystä ei ainakaan voimissa tullut ja nyt viime aikoina tuntuu että viimesetkin voimat lähti ja lihasta varmasti paloi myös ihan liikaa. Siitäpä sitten muistuttaa nyt nuo mahaan jääneet löysät kun taas muuhun osaan kroppaa olen suht koht tyytyväinen. Vaikkakin lihasta niissäkin on ihan liian vähän. Eli periatteessa ihan aloittelija olen vielä näissä bodyhommissa koska aloitin tämän salihomman läskin kropasta ja nyt normaalipainoon siirtyessä ajattelin että nyt sitten lihasta päälle vähistä rasvoista mutta eipä ne rasvat sitten taho siitä millään lähteä. Että lähtiskö tuo keskivartalokin tuosta kiristymään jos nyt aloittaisi tuon massan kasvattelun maltillisesti?

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Perinteisin recomp-jako (lihasta lisää, rasvaa pois) on +20% - -20% ja treenipäiviä siten vähemmän kuin lepopäiviä. Plussilla ollessa tuskin palaa rasvaa millään systeemillä. Mikäli vielä täytyy rasvaa polttaa, en suosittele treenaamaan hirveän tiheään tahtiin, itse teen kropan kerran viikossa 3-jakoisena. Treenimetodina http://www.leangains.com/2008/12/reverse-pyramid-revisited.html

Joo tämä voisi toimia! Kiitos! Mutta miksi et suosittele 1-jakoista ohjelmaa? Tuota pyramidi juttua voisi siihenkin soveltaa aika helposti vai eikö Berkhan suosittele sitä?(huono enkun taito niin ei jaksanut kokonaan lukea tuota tekstiä. ) . Ajattelin vaan näin periaatteessa voimatasoissa kun lähden melkeinpä pohjilta niin tykkäisin treenailla tuolla 1-jakoisella kun tuota 3-jakoista tullut hinkkailtua jo keväästä asti niin alkaa jo maistua vähän puulta.

Joo tämä voisi toimia! Kiitos! Mutta miksi et suosittele 1-jakoista ohjelmaa? Tuota pyramidi juttua voisi siihenkin soveltaa aika helposti vai eikö Berkhan suosittele sitä?(huono enkun taito niin ei jaksanut kokonaan lukea tuota tekstiä. ) . Ajattelin vaan näin periaatteessa voimatasoissa kun lähden melkeinpä pohjilta niin tykkäisin treenailla tuolla 1-jakoisella kun tuota 3-jakoista tullut hinkkailtua jo keväästä asti niin alkaa jo maistua vähän puulta.

Palautuminenhan siinä aina vaarantuu, mitä tiheämpään treenaa. Tai vastaavasti intensiteettiä täytyy laskea. Tosin toisilla saattaa toimia kova 1-jakoinenkin vaikka 3 kertaa viikossa. Tämäkin homma on paljon kiinni kokonaisenergiansaannista. Jos rasvaa tosissaan poltetaan, niin tekee sitten mieluummin kovaa ja harvemmin, keskittyen yhteen-kahteen lihasryhmään kerrallaan ja paukkuja varsinkin siihen ensimmäiseen, raskaimpaan sarjaan liikkeessä.

Sinun tapauksessasi tosin 1-jakoinenkin varmaan toimii ihan hyvin, mikäli et syö hirveästi alle kulutuksen viikkotasolla.

Rohkenin viimein koittamaan leangainssilla tätä hommaa. Itte kuulunu aina tähän "jos en syö hyvää aamupalaa, enkä 3-5 tunnin välein, tulee hirveä katabolia ja verensokeri laskee niin alas, että vaipuu koomaa"- ryhmään. Toista viikkoa mennään ja päivisin ei vaivaa nälkä yhtään, vaan on tosi kevyt ja skarppi olo. Paaston rikkovan kevyen aterian jälkeen kuitenkin alkaa pikku hiljaa iskemään pientä väsymystä mikä kuitenkin treeniin mennessä on jo tasaantunut aika hyvin ja salilla jaksaa vähintään yhtä hyvin kun ennenkin. Eli käytän tuota yhtä ateriaa ennen treeniä ja kahta sen jälkeen. Paino ei ensimmäisen viikon aikana ollut tullut juuri alaspäin, mutta peilistä näkyi selvä kiristyminen varsinkin kun takareidet alkoi lohkeilla.

Suurin ylläripylläri tuli kuitenkin tänään yläkroppa jumpassa lähes joka liikkeessä, mutta eniten löi ällikällä penkkipunnerrus kässäreillä. Punnerrukset on ollu meikäläiselle aina haastavia ja jauhanu viime vuodet samoilla painoilla. Aloitin samaan aikaan tuon RPT systeemin ja ekassa kässäri penkissä sain 41kgx6, 37kgx7 ja 33kgx8 ja sitten tänään. Ei meinannut uskoa kun tuli 45kgx7, 41kgx8 ja 37kgx10 :lol2:

Ja sitten PWO meal:

350g kananrintaa
1500g lohkoperunoita
500g kasviksia (paistettua parsaa,porkkanaa,kiinankaalia)

Tiputin hiukan ensimmäisen viikon jälkeen kaloreita, joita tulee treenipäivänä abaut 3500. Ekalla aterialla noin 300-500kcal, treenin jälkeen niin paljon kuin menee ja loput tästä parin tunnin päästä. Eli syömisikkuna sijoittuu siihen 14-22 väliin. Toistaiseksi ei ole tullut yhtään syytä miksi vaihtaisin takaisin vanhaan, mutta katsotaan nyt vielä jonkin aikaa miten homma etenee!

95kg -> 83kg aamupainon muutos ollut, kun tätä Leangainssia olen toteuttanut. Kohta kymmenen vuotta olen punttien nostelua harrastanut ja yhtä effektiiviseen systeemiin en ole ennen törmännyt. Todella helppoa painonpudotusta ja tulokset vain nousee "dietin" aikana. Lihaskasvuakin olen saanut aikaiseksi, eli kädenympärykseen tullut yli sentti lisää ja muutenkin massaa tasaisesti joka puolelle. Yleisesti hyväksytty fakta, että dietillä massan kasvattaminen on mahdotonta = paskapuhetta.

Kaveriani olen nytten reenauttanut kaksi kuukautta. Miehen paino lähti 95kg (pituus 168cm) aamupainosta 1.9 ja on nyt 1.11 81kg. Kädet ovat kasvaneet hurjasti ja voimatasot tuplaantuneet. Toki hän on kolme vuotta sitten käynyt aktiivisesti salilla, joten lihasmuistilla on merkitystä kehitykseen, mutta ovat tulokset kyllä silti olleet melkoisia :D

Jotain ihmeellistä tämä paastoaminen tekee proteiinisynteesille ja kaikelle muullekin sille, mikä tukee kehitystä tässä lajissa :)

Niin ja vielä tuohon dietin kehitykseen sen verran, että olen siis naturaali. Roinaajat näyttävät turpoavan vaikka kekseillä ja limpparilla.

Vielä niille, jotka eivät ole törmänneet Leangainsin Facebook-sivuihin. Käytännössä päivittäisiä ruokaohjeita (yleensä joku juustokakku tai vastaava herkku) makroineen ja muutenkin juttua aiheesta

http://www.facebook.com/pages/Leangains/116211138487297?sk=wall

E: Tässä muuten oma iltapala. Proteiinilettuja, marjoja, banaania ja pakastevihanneksia

Näyttää hyviltä nuo letut/pannarit :P onko nuo tehty sillä reseptillä mihin tuli vain kananmunan valkuaista ja protskua?

Ei nyt varsinaisesti liity IF:ään vaan enemmänkin Martin Berkhamiin. Kaverilla on hinnat kohdallaan kyllä ravintovalmennuksessa. 1500$ neljän viikon online konsultaatio. 795$ viikon online konsultaatio.

Näyttää hyviltä nuo letut/pannarit :P onko nuo tehty sillä reseptillä mihin tuli vain kananmunan valkuaista ja protskua?

Jeh, niitähän ne. Pelkältään suht mauttomia, mutta pirun hyviä lisäkkeen kanssa. Pitäis vaan saada jostain valmista valkuaismassaa, mutta tuntuu olevan syvällä kiven alla yksityishenkilöille tuon saatavuus

Ei nyt varsinaisesti liity IF:ään vaan enemmänkin Martin Berkhamiin. Kaverilla on hinnat kohdallaan kyllä ravintovalmennuksessa. 1500$ neljän viikon online konsultaatio. 795$ viikon online konsultaatio.

Ihmeen paljon antaa kyllä ilmaiseksikin tietoa, joskin aika hiljaista tuo blogin päivittely alkaa olla

No huhuh, aika hurjat palkkiot kaverilla. Vieläkun ollut esillä kuinka lisäravinneteollisuus on aivopessyt ihmiset (bodarit yms.) vuosikymmenien aikana ns. normibodaus ruokavalioon, jossa tarvit välipalaksi proteenivalmisteen yms. parin tunnin välein. Tuntuu vähän, että Martin kääntää saman kolikon vain ympäri ja nappaa potin loppujen lopuksi aika yksinkertaisella siirrolla. Hyvä bisness kerta kaikkiaan.

Ei sillä, hyvin on itsellä toiminut tähän mennessä irtautuminen tuosta "normaalista" arjesta. Arki helpottunut huomattavasti, mutta $1500/kk?

Jeh, niitähän ne. Pelkältään suht mauttomia, mutta pirun hyviä lisäkkeen kanssa. Pitäis vaan saada jostain valmista valkuaismassaa, mutta tuntuu olevan syvällä kiven alla yksityishenkilöille tuon saatavuus

Rukouksiisi on vastattu:

edit. en tiiä saako suoraa linkkiä laittaa, myproteinilla on myynnissä pelkkää valkuaista.
642_large.jpg

Ihmeen paljon antaa kyllä ilmaiseksikin tietoa, joskin aika hiljaista tuo blogin päivittely alkaa olla

Tuosta kyllä helvetin iso plussa kaverille.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom