Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Luin jostain (ahem, John Berardi), että tämäntyyppistä kannattaisi kokeilla vasta kun on kohtalaisen rasvattomassa kunnossa jo valmiiksi, kuulemma 8/16 ei sovi naisille, jotka ovat yli 22 % rasvoissa ja miehet yli 15 %. En tiedä mihin tuo rasvaprosenttiraja perustuu.
No sitten, pihtimittauksella rasvaprosenttini oli kuukausi sitten 21,9 %(olen nainen), mutta peilistä arvioisin että se on enemmän. Tämän jälkeen olen kyllä kiristynyt pari kiloa. Kiinnostaisi erittäin paljon kokeilla Leangains-tyylillä, kun se kuulostaa niin hyvältä ja tiheän frekvenssin pienet ruokailut rasittavat. Eniten ärsyttää se ainainen ruokien mukana roudaaminen, ruokailuaikojen kyttääminen ja ettei saa syödä itseään koskaan täyteen, sekä keskellä yötä huutavaan nälkään herääminen.

Onko täällä joku aloittanut Leangainsia tai sen tyyppissä vähän reilummissa rasvoissa? Miten meni?

Luin jostain (ahem, John Berardi), että tämäntyyppistä kannattaisi kokeilla vasta kun on kohtalaisen rasvattomassa kunnossa jo valmiiksi, kuulemma 8/16 ei sovi naisille, jotka ovat yli 22 % rasvoissa ja miehet yli 15 %. En tiedä mihin tuo rasvaprosenttiraja perustuu.
No sitten, pihtimittauksella rasvaprosenttini oli kuukausi sitten 21,9 %(olen nainen), mutta peilistä arvioisin että se on enemmän. Tämän jälkeen olen kyllä kiristynyt pari kiloa. Kiinnostaisi erittäin paljon kokeilla Leangains-tyylillä, kun se kuulostaa niin hyvältä ja tiheän frekvenssin pienet ruokailut rasittavat. Eniten ärsyttää se ainainen ruokien mukana roudaaminen, ruokailuaikojen kyttääminen ja ettei saa syödä itseään koskaan täyteen, sekä keskellä yötä huutavaan nälkään herääminen.

Onko täällä joku aloittanut Leangainsia tai sen tyyppissä vähän reilummissa rasvoissa? Miten meni?

vastailenpa nyt tänne kun tuolla toisessa ketjussa olikin puhetta:) eli, alotin tosiaan n. 4kk sitten IF:än rasvat oli varmasti yli 20% peilikuvasta päätellen. nyt viimeiset 3kk olen noudattanut enemmälti tuota Leangainsia eli paastotreenausta, ja raskaita mutta ei hapottavia treenejä. RPT tyyliä vasta muutamisen viikkoa kokeilussa. niinkuin tuolla toisessa ketjussa mainitsinkin niin omat tulokseni ovat nousseet huikeasti verrattuna aiempaan 5-6 ateriaa päivässä happotreeniin. tiedä sitten onko aloittelijan tuuria, mutta tämä harvempi ruokailu ja ei hapottava treeni on tuntunut erittäin onnistuneelta. läskiä on lähtenyt huomattavasti ja muutenkin tuo ruokailu on ollut vähemmän stressaavampaa, erityisesti kun reissaan suht useasti eli olen pois kotoa. ainoa miinus tässä on nyt se minkä sanoinkin, että näin kylmänä talvena tuo ruokailun rajoittaminen 8h ikkunaan tuntuu kovinkin tuskalliselta.

^ hyvältä kuulostaa, kiitos kokemuksesta :). Taidan ottaa testiluontoisen päivän tässä lähiaikoina, sitten kun tosiaan ensi viikolla pääsee muuttamaan ystävällisemmille leveyspiireile niin ei kylmyydestäkään tarvitse huolehtia ja voi ottaa kunnolla kokeiluun. Hienoltahan tuo kuulostaa!

Aloita nyt vaikka sillä, että lopetat tuon lihavoimani toiminnan ja syöt silloin kun hyvältä tuntuu. Ei söymisrutiinin tarvitse olla "parin tunnin välein tai 16h syömättä" -vastakkainasettelu. IF-protokolla on asenne eikä tarkoin määritelty rutiini. Eli kokeile nyt aluksi höllätä ruokailuaikojen suhteen (ja jätä ehkä aamupala pois?) ja katso sitten se mahdollinen paastoaika kuntoon.

No joo, ja rasvat lähti :)

Noin 90-kiloisena siis aloitin, rasvaprosentti jossain 15-20 paikkeilla varmaan (inasen alta 80-kiloisena pihdeillä 9,5%). Hyvinhän tuo toimi ja alussa sai jopa tehdä työtä tuon syömisen eteen. Kuitenkin suosittelen välttämään sitä, että syöt itsesi aivan ähkyyn, sillä ajan myötä voit tottua tuohon tunteeseen aterian jälkeen ja tulkitset vähemmän täysinäisyyden näläksi. Eli syö itsesi kylläiseksi, älä ähkyyn.

Noin 90-kiloisena siis aloitin, rasvaprosentti jossain 15-20 paikkeilla varmaan (inasen alta 80-kiloisena pihdeillä 9,5%). Hyvinhän tuo toimi ja alussa sai jopa tehdä työtä tuon syömisen eteen. Kuitenkin suosittelen välttämään sitä, että syöt itsesi aivan ähkyyn, sillä ajan myötä voit tottua tuohon tunteeseen aterian jälkeen ja tulkitset vähemmän täysinäisyyden näläksi. Eli syö itsesi kylläiseksi, älä ähkyyn.

Jos saa vielä enemmän udella, niin millaisessa ajassa sun paino putosi 90 -> 80 kg ja veditkö ihan normiruoalla vai vähensitkö samalla hiilareita? Miten syklitit kalorit treeni- ja lepopäivien välillä? Söitkö treenipäivinä yli ja lepopäivinä alle kulutuksen, vai toimiiko tää, jos syö jokapäivä laskennallisesti sen mitä kuluttaakin?

Itsellä menossa VHH dieetti ja rasvat on tällä hetkellä n.13 pintaan (lähdössä 19 luokkaa). Alle 10 rasvat olisivat tavoitteena, mutta näiden viimeisten rasvakilojen pudottaminen on kyllä tuskaa tällä tavalla. Olisikohan tästä IF:sta apu noiden viimeisten kilojen karistamiseen? Tarkoitus kun olisi sitä lihasmassaakin säilyttää ja elimistö huutaa muutenkin enemmän hiilareita koneeseen etenkin treenipäivinä.

Jos saa vielä enemmän udella, niin millaisessa ajassa sun paino putosi 90 -> 80 kg ja veditkö ihan normiruoalla vai vähensitkö samalla hiilareita? Miten syklitit kalorit treeni- ja lepopäivien välillä? Söitkö treenipäivinä yli ja lepopäivinä alle kulutuksen, vai toimiiko tää, jos syö jokapäivä laskennallisesti sen mitä kuluttaakin?

Noin 6kk siihen meni. Hiilareita treenin ympärillä (pääosin jälkeen), välipäivät vähemmillä hiilareilla. Treenipäivinä pyrin syömään kulutuksen mukaan (2700-2800 fyysistä työtä tehdessä) ja kalorivajeen jätin välipäiville (saanti 1500-1700kcal luokkaa). Missään nimessä ei syödä koko ajan kulutuksen mukaan, ei tämä systeemi termodynamiikan lakeja sentään kumoa.

Itsellä menossa VHH dieetti ja rasvat on tällä hetkellä n.13 pintaan (lähdössä 19 luokkaa). Alle 10 rasvat olisivat tavoitteena, mutta näiden viimeisten rasvakilojen pudottaminen on kyllä tuskaa tällä tavalla. Olisikohan tästä IF:sta apu noiden viimeisten kilojen karistamiseen? Tarkoitus kun olisi sitä lihasmassaakin säilyttää ja elimistö huutaa muutenkin enemmän hiilareita koneeseen etenkin treenipäivinä.

Kyllä IF tuohon varmaan auttaa. Kalorivajetta tulee varmasti helpostikin alussa, ja ravinnonsaannin painottaminen välittömään treenin läheisyyteen (siis jälkeen) voi jopa auttaa treenipainojen suhteen. Treenipäivinä rasvan saanti pidetään alhaalla (bulkillakin), sillä mentäessä yli kulutuksen rasva varastoituu helpoiten rasvana. Tätä nykyä syön treenipäivinä n.2-2,5g proteiinia rasvatonta painokiloa kohden (laskettu 70kg mukaan) ja hiilareita noin tuplaten proteiiniin verrattuna. Olen siis taas dieettikaloreilla joulun läskejä polttaessa.

Aloita nyt vaikka sillä, että lopetat tuon lihavoimani toiminnan ja syöt silloin kun hyvältä tuntuu. Ei söymisrutiinin tarvitse olla "parin tunnin välein tai 16h syömättä" -vastakkainasettelu. IF-protokolla on asenne eikä tarkoin määritelty rutiini. Eli kokeile nyt aluksi höllätä ruokailuaikojen suhteen (ja jätä ehkä aamupala pois?) ja katso sitten se mahdollinen paastoaika kuntoon.

Kiitos vinkeistä, käy järkeen. Kuten sanoit, voisi olla järkevintä aloittaa hölläämisellä ja totutella ensin kylläiseksi syömiseen ja harvempaan ateriarytmiin / lyhyempään syömisikkunaan. Berkhan ilmeisesti suosittelee naisille jakoa 14/10, sehän ei juurikaan aamupalan poisjättämistä kummempaa olisi, jos ja kun iltapäivällä pääsee jo treenaamaan.

Ihmiskokeiden ystävänä ehdin jo kokeilemaan syömättömyyden jatkamista herättyäni - ylös puoli kahdeksalta ja ensimmäinen ateria tuli tuossa ennen kahtatoista. Aamupäivä sujui pahemmitta ongelmitta vihreällä teellä ja kahvilla, nälkä oli huomattavan vaimeaa alun jälkeen ja vaikka odotin väkivaltaista syömishimoa, niin sitä ei missään vaiheessa tullut :).

Aamupäivä sujui pahemmitta ongelmitta vihreällä teellä ja kahvilla, nälkä oli huomattavan vaimeaa alun jälkeen ja vaikka odotin väkivaltaista syömishimoa, niin sitä ei missään vaiheessa tullut :).

itselläni kofeiini on ehdoton paaston kannalta :) vie nälän tunteen pois. tuleekin aika paljon syötyä noita kofeiinitabletteja tätä nykyä:rolleyes:

Minulla on vielä dieetti päällä. Lähtöpaino loppiaisena 107kg (188cm), rasvat varmasti yli 25 pinnaa ainakin jos vatsakumpua katsoi. Kuukausi menty, nyt 97 kiloa taulussa ja kumpu hävinnyt. Salilla olen käynyt kolme-neljä kertaa viikkoon, sarjapainot on pikemminkin nousussa kuin laskussa. Tosin oma salitausta on enemmän on/off tyyppistä, kestävyyslajeja tullut harrastettua kilpaa parikymmentä vuotta ja silloin rasvat pyöri kuuden ja kasin välillä. Ruokahalu ei hävinnyt mihinkään vaikka liikunnan määrä on laskenut. En noudata ihan orjallisesti tota leangainssia vaan heitän kyllä ihan normaalia lenkkiä esim hiihtäen.

Vähän toi painon tippumisvauhti on huolestuttanut, nyt onneksi viimeisimmällä viikolla lähti vaan kilo. Tämä on itselle sikahelppo tapa laihduttaa. Ajattelin lopettaa laihduttamisen siinä vaiheessa kun rasvat on vanhoissa lukemissa, muutaman prosentin rebound tulee kumminkin. Pitäisi myös katsoa silloin omia ruokailutottumuksia, mennyt aivan liikaa tolle rappiolinjalle.

Useiden pienten annosten syömistyyli ei mulle sovi, homma menee jatkuvaan näläntunteeseen. Mulla on nälkä vaikka olisin syönyt vartti sitten, jos vatsassa ei ole sitä fiilistä että sinne olis laitettu tarpeeksi tavaraa. :D Tuon syömisikkunan noudattaminen ei tuota itselle mitään ongelmaa jos aamu aloitetaan paastolla. Parin-kolmen kuukauden päästä varmaan näkee toimiiko tämä loppuun asti.

Testaasin pari kolme viikkoa 16/8 splittiä, 12-20 ikkunalla. Aamut meni kyllä hyvin mutta unenlaatu kärsi sen verran päätin palata vanhaan tuttuun. Nyt siis normaalisti arkena 12/12, viikonloput meneekin sitten vaihtelevemmin. Sen verran on kroppa kuitenkin rasvaliekillä ettei tuota ongelmia syödä parin tunnin välein tai sitten vasta 24h kuluttua. Tyytyväinen olen ja homma luistaa, ei tarvii ressata siitä että koska on seuraava ateria. Arki menee rutiineissa ja vklp sitten tilanteen mukaan. Ja mikä parasta uni on taas ennallaan.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Ei niinkään pätkäpaastokysymys vaan sitä ihan itteään eli lean gainingia. Miten se on tarkotus tarkalleen ottaen toteuttaa? Salilepopäivät nollilla tai jopa skidisti pakkasella ehkä cardiolla höysettynä ja salipäivät oman mielen mukaan plussalla eli itellä +500. Tällästä mä oon sen jossain nähny olevan? Luulen, että beginner iskee tähän ekana, mutta saa toki muutki. Tiiän, että täältä tai sitte leangains.comista löytyy tietoa, mutta sen löytämiseen voi mennä tovi kun ei tiedä kohtaa lähtee hakemaan.

Ei niinkään pätkäpaastokysymys vaan sitä ihan itteään eli lean gainingia. Miten se on tarkotus tarkalleen ottaen toteuttaa? Salilepopäivät nollilla tai jopa skidisti pakkasella ehkä cardiolla höysettynä ja salipäivät oman mielen mukaan plussalla eli itellä +500. Tällästä mä oon sen jossain nähny olevan? Luulen, että beginner iskee tähän ekana, mutta saa toki muutki. Tiiän, että täältä tai sitte leangains.comista löytyy tietoa, mutta sen löytämiseen voi mennä tovi kun ei tiedä kohtaa lähtee hakemaan.

Tuo riippuu paljon omista tavoitteista, mutta yleisesti kai suositellaan, että lepopäivinä ollaan -20% - +10% ja treenipäivinä 0 - +20% kaloreilla. Itse vetelin pari kuukautta 0/20% ja kokeilin lepopäivinä laskea kaloreita vielä alemmas, mutta se näkyi heti seuraavan päivän treenissä.

Itse en ole vielä juurikaan päässyt gains-vaihetta kokeilemaan, mutta niin minäkin olen asian käsittänyt, että välipäivinä ollaan siinä kulutuksen kieppeillä. Näin voi välipäivinä syödä vapaammin rasvaa ja ylikalorit ottaa hiilarista treenin ympärillä.

Ymmärsinkö nyt oikein että on ok katkaista paasto whey protskulla? Ideana olisi siis heti paastoajan loputtua ottaa protskut, treenata ja syödä tunnin sisään suurin ateria.

edit. Vai siis onko BCAA kanssa "tyhjään vatsaan" treenaaminen oleellinen osa koko hommaa? Proteiinijuomassa on kaloreita, ja näin ollen paasto kuitenkin katkeaa ennen lihastreeniä?

Ymmärsinkö nyt oikein että on ok katkaista paasto whey protskulla? Ideana olisi siis heti paastoajan loputtua ottaa protskut, treenata ja syödä tunnin sisään suurin ateria.

edit. Vai siis onko BCAA kanssa "tyhjään vatsaan" treenaaminen oleellinen osa koko hommaa? Proteiinijuomassa on kaloreita, ja näin ollen paasto kuitenkin katkeaa ennen lihastreeniä?
Mä olen käsittänyt näin ettei tuo paasto treenaaminen ole mikään pakollinen. Joillekin se sopii, joillekin ei, jotkut joutuu sen tekemään kun ei ole mahdollista syödä aikaisemmin. Itse en pysty täysin tyhjällä vatsalla treenaamaan, koska on todella voimaton olo ja päähän alkaa koskemaan. Vedän yleensä jonkun smoothien tuntia ennen treeniä ja sitten päivän isoimman ateria treenin jälkeen. Kannattaa koittaa mikä itselle sopii.

Mä olen käsittänyt näin ettei tuo paasto treenaaminen ole mikään pakollinen. Joillekin se sopii, joillekin ei, jotkut joutuu sen tekemään kun ei ole mahdollista syödä aikaisemmin. Itse en pysty täysin tyhjällä vatsalla treenaamaan, koska on todella voimaton olo ja päähän alkaa koskemaan. Vedän yleensä jonkun smoothien tuntia ennen treeniä ja sitten päivän isoimman ateria treenin jälkeen. Kannattaa koittaa mikä itselle sopii.

Juurikin näin. Leangainssin sivuilla on joitain esimerkkejä miten päivän treeniä ja ruokailua voi rytmittää:

http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html

1) Fasted training
2) Early morning fasted training
3) One pre-workout meal
4) Two pre-workout meals

Eli käytännössä homman voi hoitaa monella tavalla. Joko treenaa paastotilassa tai sitten vetää 1-2 ateriaa ennen treeniä. Homma riippuu aika paljon siitä, mitenkä paaston ajoittaa suhteessa työskentelyyn/kouluun ja treeniin. Itselläni on 8-16 työ, joten käytössä on tällä hetkellä paasto 20 - 12, treeni klo 16, jonka jälkeen kaksi ateriaa ennen uutta paastojaksoa (eli mennään melko lailla ton esimerkkikohdan 3 mukaan). Homma on mun osalta ihan alussa, eli en osaa vielä sanoa miten homma pelittää pidemmän päälle.

On lipsunut aika tuhmaan syömiseen tämä meikäläisen treenipäivän ruokailu. Muuten OK, mutta PWO-aterialla olen tykännyt viime aikoina syödä rasvatonta jugurttia ja jotain muroja (Honey Monsterit... :kuola:) sekä rahkaa. Pitänee huomisen viimeisen ehtoollisen jälkeen palata taas askel taaksepäin kohti paleota ja jättää kaikki viljat ja maitotuotteet pois. Samalla jää sokerit kun murot ja jugurtti menee pannaan. Muuten en tätä tekisi, mutta haluan kokeilla johtuvatko viime viikkojen tuntemuksen vatsan/suoliston alueella viljojen ja rahkan suuremmasta määrästä. Takaisin bataatti-/peruna-/hedelmä-/riisilinjalle siis. Riisinä valkoinen basmati, mikäli sitä edes tulen syöneeksi

Muuten en tätä tekisi, mutta haluan kokeilla johtuvatko viime viikkojen tuntemuksen vatsan/suoliston alueella viljojen ja rahkan suuremmasta määrästä. Takaisin bataatti-/peruna-/hedelmä-/riisilinjalle siis. Riisinä valkoinen basmati, mikäli sitä edes tulen syöneeksi

99,9% johtuu juurikin noista aineista.

Jaahas, lueskelin tuolta sivuilta early morning fasted training juttua. Itse treenaan kuin kello juurikin 6-7 AM. Voisihan tuota huvikseen kokeilla, hieman hurjalta tosin tuntuu jättää palkkaria myöten kaikki pois ja lappoa pelkästään aminohappoja puolille päivin. Tosin aamu on juurikin se aika jolloin ei kauheasti nälkä ole edes treenien jälkeen. Kokeilemallahan tuo selviäisi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom