Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

. No significant differences were observed in metabolic syndrome biomarkers between the IER and CER groups. The energy-restricted intermittent fasting diet did not cause any deficiencies in macronutrient and fiber intake in the subjects. Healthy Eating Index (HEI) index scores were achieved similarly in both groups, and subjects’ dietary intakes were close to daily reference nutritional intake values. The technique used to achieve energy restriction, whether intermittent or continuous, appears to alleviate the metabolic syndrome biomarkers activated by weight loss.



Does the Energy Restriction Intermittent Fasting Diet Alleviate Metabolic Syndrome Biomarkers? A Randomized Controlled Trial

IF ryhmä poltti enemmän rasvaa näköjään:

Body Composition​

The IER group lost a significant amount of weight loss during the 12-week study period (about 8%, p < 0.001). Further, the CER group lost weight and the changes significantly occurred (about 6%, p < 0.001). In the 12-weeks measurements, there is a significant difference between the body weight means of the IER and CER groups. While a decrease of approximately 5.5 kg was observed in the amount of body fat in the IER group, a decrease of approximately 4 kg was observed in the CER group. Although the participants had different diets, improvements were observed in body fat percentage, lean body mass, total body water, body mass index, and waist/hip ratio during the diet (see Table 2).
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO

The present parallel randomized trial investigated the effects of a particular intermittent fasting approach, called time-restricted eating (TRE), during 4 weeks of high-level endurance training.
Our results suggest that the 16/8 TRE protocol could be beneficial in elite endurance athletes to improve body composition and inflammatory markers without affecting aerobic performance.
Moreover, TRE may help the function of the immune system, attenuating the decrease of leucocytes that typically occurs in high-trained individuals, although further investigation is warranted. This kind of dietary regimen could be adopted by endurance athletes to reduce body fat mass.
Our preliminary data may suggest that TRE could be a proper dietary regimen in particular during the pre-season training that normally occurs during the winter season, in which the training-induced depression of immune system increases the respiratory infection susceptibility.
Thanx Tal.
 

Klassinen bait-and-switch. "HGH on hyödyllinen lapsille" ja "HGH:n puutoksesta seuraa ongelmia" ----> "kantsii nostaa HGH-tasoja!"

Ja "16 tunnin kohdalla tulee todellisia metabolisia hyötyjä", jep jep.🙄


Tämä sen sijaan oli hyvä keskustelu. Näitä äijiä kiinnostaa oikeasti faktat, eikä jonkun tietyn systeemin ylihypetys.
 

Food Timing, Circadian Rhythm and Chrononutrition: A Systematic Review of Time-Restricted Eating’s Effects on Human Health​


 
Mites olette vapaapäivinä treenit hoitaneet. Olen jo useamman vuoden pätkäpaastoillut ja itsellä syömisikkuna on aika lailla 23.5/0.5 tai max 20/4, eli syön kerran tai kaksi kertaa päivässä.

Vapaapäivät ovat se suurin ongelma. Nytkin klo on 11:15 ja on välillä niin pölön tuntuista venailla vaan sitä treeniä (nytkään ei sen kummempia taskeja olisi) sinne illemmalla tämän systeemin takia.

Mutta vaikea sitä on kääntää tai muuksi vääntää, tai huomenna on ongelmissa, jos iltapala on sellainen perus iltapala, eikä kunnon setti mitä yleensä.

Tulee vaan nyt eritoten miinuskaloreilla niin idiootti/ideologiaan hurahtanut höyrypää-fiilis tällaisesta. Onko kukaan keksinyt mitään viisastenkiveä asian suhteen?
 
Mites olette vapaapäivinä treenit hoitaneet. Olen jo useamman vuoden pätkäpaastoillut ja itsellä syömisikkuna on aika lailla 23.5/0.5 tai max 20/4, eli syön kerran tai kaksi kertaa päivässä.

Vapaapäivät ovat se suurin ongelma. Nytkin klo on 11:15 ja on välillä niin pölön tuntuista venailla vaan sitä treeniä (nytkään ei sen kummempia taskeja olisi) sinne illemmalla tämän systeemin takia.

Mutta vaikea sitä on kääntää tai muuksi vääntää, tai huomenna on ongelmissa, jos iltapala on sellainen perus iltapala, eikä kunnon setti mitä yleensä.

Tulee vaan nyt eritoten miinuskaloreilla niin idiootti/ideologiaan hurahtanut höyrypää-fiilis tällaisesta. Onko kukaan keksinyt mitään viisastenkiveä asian suhteen?

Ite olen reenannut silloin kun huvittaa / kerkeää / jaksaa.

Miula itellä saatto tulla paaston aikana montakin reeniä, 2-4 pääsääntöisesti. En tiedä onko optimaalista, eikä kyllä kiinnostakkaan :D

Parhaiten aina toiminu ravinto ja reenijutut kun en mieti liikaa.

Toki jos näitä pitää jotenkin optimoida, sitten tää miun vastaus ei auttanut mitään :D

E: Ja itellä oli pitkään myös tuo 1-2 ateriaa päivässä.
 
Mites olette vapaapäivinä treenit hoitaneet. Olen jo useamman vuoden pätkäpaastoillut ja itsellä syömisikkuna on aika lailla 23.5/0.5 tai max 20/4, eli syön kerran tai kaksi kertaa päivässä.

Vapaapäivät ovat se suurin ongelma. Nytkin klo on 11:15 ja on välillä niin pölön tuntuista venailla vaan sitä treeniä (nytkään ei sen kummempia taskeja olisi) sinne illemmalla tämän systeemin takia.

Mutta vaikea sitä on kääntää tai muuksi vääntää, tai huomenna on ongelmissa, jos iltapala on sellainen perus iltapala, eikä kunnon setti mitä yleensä.

Tulee vaan nyt eritoten miinuskaloreilla niin idiootti/ideologiaan hurahtanut höyrypää-fiilis tällaisesta. Onko kukaan keksinyt mitään viisastenkiveä asian suhteen?

Meetkö paastossa treeniin?
Ite en oo esim viikonloppusin välittäny tuleeko treenin jälkeen paastoa reilustikkin. Onhan siinä katabolisessa tilassa treenin jälkeen, mutta niin on läskikin katabolisessa tilassa. Maksimaaliseen optimaaliseen lihasmassan kasvatukseen ei ole muutenkaan optimaalinen systeemi niin en oo jaksanu välittää.
 
Kiitos vastauksista, kaikkia olen funtsinut ja kokeillutkin. Tuon ikkunan venyttäminen on ookoo tapa, mutta jos venytän esim.klo 16-21 mittaiseksi, niin se illalla syöty ateria ei näin dieetillä enää ole kovin iso. Jos esim.eilen olisin toiminut näin, niin kun tänään on duuni klo 10-22, niin jos olen ruokapatojen äärellä vasta klo 23, on tuo 26h aika tiukka paasto, jos se edeltävän päivän viimeinen ateria ei ole ollut oikein hemmetin iso setti.

Jos nämä olisi jotain poikkeustilanteita ja poikkeuksellisia työaikoja, niin no problem, mutta kun noi on ihan peruskauraa ja sama homma vapaapäivien treeniajoitusten ja pitkien vuorojen välisen dilemman suhteen toistuu ihan jatkuvasti.

Paastossa menen oikeastaan poikkeuksetta aina treeniin. Eilen treeni oli klo 17-19 ja söin sen päivän ainoan aterian klo 22. Välillä toimii, mutta kyllä 3h treenin jälkeen on aika maksimi ja kyllä mulla saattaa hypoglykemia valitettavasti iskeä. Se on vittumaista, kun siinä tulee ainakin itsellä syötyä usein turhan paljon (näin dieetillä kun ollaan).

Eilen oli kyllä 300g karkkipussi ja pari protskupatukkaa taskuissa, kun koiran kanssa lenkkeiltiin siinä treenin jälkeen noin klo 20-21 😁

Toi hypoglykemia on selkeästi se vittumaisin ongelma, kun se on niin salakavala ja sitten tulee helposti imaistua se 3000-4000kcal kerralla, vaikka toki joku järkevä ihminen lipittelisi jotain appelsiinimehua 😂

No joo, ei tuossa oikein vaihtoehtoja taida olla kuin juuri syömisikkunan venyttäminen tai treenin jälkeen tuntikausien katabolinen tila.

Ehkä mä testaan, mitä kroppa sanoo, jos treenaisi esim.klo 13-15, söisi pian sen jälkeen jonkun 500kcal protsku/hiilarisetin ja sitten vasta illalla sen oikean aterian. Voi olla, että vaan pahentaa asiaa, mutta kaipa tuotakin voisi testata...

Kiitos vastauksista tosiaan ja kaikki ajatukset lisää toki kiinnostavat. Pitkään olen tätä harrastanut, mutta nyt on ihan eri duuniajat ja vapaapäivien/työpäivien suhteen epätasaisuus.
 
Kiitos vastauksista, kaikkia olen funtsinut ja kokeillutkin. Tuon ikkunan venyttäminen on ookoo tapa, mutta jos venytän esim.klo 16-21 mittaiseksi, niin se illalla syöty ateria ei näin dieetillä enää ole kovin iso. Jos esim.eilen olisin toiminut näin, niin kun tänään on duuni klo 10-22, niin jos olen ruokapatojen äärellä vasta klo 23, on tuo 26h aika tiukka paasto, jos se edeltävän päivän viimeinen ateria ei ole ollut oikein hemmetin iso setti.

Jos nämä olisi jotain poikkeustilanteita ja poikkeuksellisia työaikoja, niin no problem, mutta kun noi on ihan peruskauraa ja sama homma vapaapäivien treeniajoitusten ja pitkien vuorojen välisen dilemman suhteen toistuu ihan jatkuvasti.

Paastossa menen oikeastaan poikkeuksetta aina treeniin. Eilen treeni oli klo 17-19 ja söin sen päivän ainoan aterian klo 22. Välillä toimii, mutta kyllä 3h treenin jälkeen on aika maksimi ja kyllä mulla saattaa hypoglykemia valitettavasti iskeä. Se on vittumaista, kun siinä tulee ainakin itsellä syötyä usein turhan paljon (näin dieetillä kun ollaan).

Eilen oli kyllä 300g karkkipussi ja pari protskupatukkaa taskuissa, kun koiran kanssa lenkkeiltiin siinä treenin jälkeen noin klo 20-21 😁

Toi hypoglykemia on selkeästi se vittumaisin ongelma, kun se on niin salakavala ja sitten tulee helposti imaistua se 3000-4000kcal kerralla, vaikka toki joku järkevä ihminen lipittelisi jotain appelsiinimehua 😂

No joo, ei tuossa oikein vaihtoehtoja taida olla kuin juuri syömisikkunan venyttäminen tai treenin jälkeen tuntikausien katabolinen tila.

Ehkä mä testaan, mitä kroppa sanoo, jos treenaisi esim.klo 13-15, söisi pian sen jälkeen jonkun 500kcal protsku/hiilarisetin ja sitten vasta illalla sen oikean aterian. Voi olla, että vaan pahentaa asiaa, mutta kaipa tuotakin voisi testata...

Kiitos vastauksista tosiaan ja kaikki ajatukset lisää toki kiinnostavat. Pitkään olen tätä harrastanut, mutta nyt on ihan eri duuniajat ja vapaapäivien/työpäivien suhteen epätasaisuus.
Onko ne päivän ruuat pakko syödän noin myöhään? Siitäkin taitaa olla näyttöä, että tehokkaampi ja parempi tapa monelle on laittaa syömisikkuna aiemmin päivälle kuin ihan iltaan juuri ennen nukkumaan menoa.
 
Onko ne päivän ruuat pakko syödän noin myöhään? Siitäkin taitaa olla näyttöä, että tehokkaampi ja parempi tapa monelle on laittaa syömisikkuna aiemmin päivälle kuin ihan iltaan juuri ennen nukkumaan menoa.

Itellä on taas oikeestaan "pakko" syödä illalla ateriat. Ei tuu nukkumisesta muuten yhtään mitään.
 
Hmm, no mulla on just toi, kun nytkin on duuni klo 10-22 ja vuorot päättyy aika lailla noihin aikoihin, niin venyy vaan tosi pitkäksi, jos syö vapaapäivänä klo 19-20 ja sitten seuraavana päivänä klo 23.

Ja vähän sama kuin Fuxilla, että nälkä voi yöllä kusella käydessä olla, vaikka olisi käytännössä kaikki päivän safkat vedetty siinä hyvinkin nukkumaanmenoa edeltävästi.

Mutta toki parin tunnin aikaistamista voisi myös koittaa 🤔
 
Ei paastoilu aina oo sen arvoista. Jos tottuu syömään ihan helvetisti kerralla, niin kestää hetki tottua siitä pois ja tuntuu, ettei ole kylläinen jos maha ei ole aivan täynnä. Mitään heti toimivaa mallia tuohon ei välttämättä ole vaan vaatii aikaa.
 
Eilen oli kyllä 300g karkkipussi ja pari protskupatukkaa taskuissa, kun koiran kanssa lenkkeiltiin siinä treenin jälkeen noin klo 20-21 😁

Toi hypoglykemia on selkeästi se vittumaisin ongelma, kun se on niin salakavala ja sitten tulee helposti imaistua se 3000-4000kcal kerralla, vaikka toki joku järkevä ihminen lipittelisi jotain appelsiinimehua 😂

No joo, ei tuossa oikein vaihtoehtoja taida olla kuin juuri syömisikkunan venyttäminen tai treenin jälkeen tuntikausien katabolinen tila.
Mitäs, jos vaihtaisit vähän alemmas ne hiilarit pysyvästi. Kokeilisit vaikka ihan oikeasti tuota ketoa yhtenä vaihtoehtona. Se kummasti helpottaa noiden paastojen pitämistä ja paastonneena treenaamista - ei lopu energia kesken, kun keho oppii käyttämään rasvaa hyväkseen kunnolla. Jos sitten rasva-adaptoituneena laittaa hiilareita sisään, niin sitten keho käyttää niitä, kunnes ne loppuvat ja loput mennään rasvoilla.

N=1 esimerkkinä nyt tänään aamulla katkaisin 36 tunnin paaston sunnuntai-illasta. Treenasin eilen maanantaina 45 minuuttia käsilläseisontaa ja calisthenics-tyyppistä voimaharjoittelua. Tänään ennen aamupalaa 35 tunnin syömättömyydellä vedin 25 min HIIT-circuit -kierron. Olo oli ihan mainio. Nälkäkään ei oikeastaan sitten eilisen illan klo 7 ollut lainkaan myöhemmin eikä yöllä. Aamulla mietin, jos olisin jatkanut paastoa täydet 48 tuntia.
 
Ja vähän sama kuin Fuxilla, että nälkä voi yöllä kusella käydessä olla, vaikka olisi käytännössä kaikki päivän safkat vedetty siinä hyvinkin nukkumaanmenoa edeltävästi.

Tää on se syy miksi en nykyään enää paastoile. "Kyllästyin" tuohon että kun yöllä käy kusella, on nälkä, ja on pakko syödä että saa taas unta. Ei auttanut vaikka tuli kokeiltua vaikka mitä systeemiä.

Tai noh, välillä tulee edelleen paastoiltua, mutta se tulee aina vain "vahingossa" kun ei kerkeä / jaksa alkaa tekemään välipalaa esim töissä.
 
Mites olette vapaapäivinä treenit hoitaneet. Olen jo useamman vuoden pätkäpaastoillut ja itsellä syömisikkuna on aika lailla 23.5/0.5 tai max 20/4, eli syön kerran tai kaksi kertaa päivässä.

Vapaapäivät ovat se suurin ongelma. Nytkin klo on 11:15 ja on välillä niin pölön tuntuista venailla vaan sitä treeniä (nytkään ei sen kummempia taskeja olisi) sinne illemmalla tämän systeemin takia.

Mutta vaikea sitä on kääntää tai muuksi vääntää, tai huomenna on ongelmissa, jos iltapala on sellainen perus iltapala, eikä kunnon setti mitä yleensä.

Tulee vaan nyt eritoten miinuskaloreilla niin idiootti/ideologiaan hurahtanut höyrypää-fiilis tällaisesta. Onko kukaan keksinyt mitään viisastenkiveä asian suhteen?
Itse olen pätkäpaastoilua tehnyt nyt pari vuotta, kaikenlaista on tullut kokeiltua.
Luulen, että kuten ruokavalio yleensäkin, myös tämä on hyvin yksilöllinen juttu. Itselle sopii muutama IF-päivä viikossa, ja yleensä treenipäivinä en paastoa treenin aikana.

Joskus jos on kunnolla tullut läskeiltyä saatan parina päivänä tehdä tyhjällä mahalla aamuisin treeniä, ja venyttää paastoa.

Itse kärsin refluksitaudista ja saan hyvin helposti närästyksen aikaan mikäli syön ennen klo 10 enemmän, etenkin hiilarit laukaisevat närästyksen.

Jos keho on kunnolla ketoadaptoitunut, voi ruokavaliota heitellä yllättävänkin paljon, kun keho on tottunut paastoiluun. Miinuskalorit kannattaa toki ottaa vakavasti, mutta oman kokemuksen mukaan treenimaailmassa tää paastoilu on vieläkin melkoinen mörkö, vaikka esim. Cuttaaminen on oikeastaan järkevintä tehdä IF:avulla mikäli haluaa säilyttää maksimaalisen lihasmassansa.

Paasto kun aktivoi mm. Kasvuhormonia.
Kannattaa katsoa sellaista youtube-kanavaa kun "Thomas Delauer", aivan hillittömän hyviä videoita, aina lähteet tutkimuksiin mitä referoi ja todella informatiivisiä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom