Inssi!!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tanu
  • Aloitettu Aloitettu
Ai niin, mä unohdin ihan tyystin ton rekkakortin käsittelykokeen. Sen suorittaminen jännitti kyllä pirusti, mutta hyvin se loppuviimein meni vaikka alku menikin vituiksi. Pari kertaa joutu ottaan alusta sen peruuttamisen, mutta sit kun se lähti taittumaan ni loppu menikin sitten hyvin. Se rekkakortin inssikin jänskätti aika hyvin kun oli se kapiainen vieressä ja lähes koko ajan ihan hiljaa, mutta olin semmoseen aikaan liikentees ettei ollut paljoa muuta liikennettä. Ja oli aika helppo lenkki, ei tarvinnut yhdistelmän kanssa mennä ollenkaan porin ydinkeskustaan. Ajotunteja toki oli siellä. Onneks ei inssiä, sen verran oli "vauhtia ja vaarallisia tilanteita" ajotunneilla.

Kyllähän se joo vähän jännitystä lisää ku tuima majuri-ukko istuu vieressä. :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itellä oli 2 teoriakoetta ja inssiä ja kaikki ekalla läpi. Onnkes sattu rento inssin pitäjä. Juteltiin koko aja inssien aja (sama ukko kummassakii insiisä). Ja Henkilöautol ajettii pikkuse vajaat 20min ja kuorma-autol vähä alle 15min.
 
Ekalla kerralla meni läpi. Ensimmäiset sekunnit ovat hirveimpiä ja itselläni sammui auto heti kun lähdettiin liikkeelle. Kun ajamisen makuun pääsee niin loppu on lasten leikkiä...
 
itse pääsin inssin tokalla läpi.jännitti ihan perkeleesti ekalla yrittämällä ja kun inssi joutu kerran painamaan jarrua niin se oli vähän niinku siinä.
tokalla yrittämällä en ollu lähellekkään niin hermona niin meni läpi helposti
 
mitä sä -AD- sit oikein teit ku se tarttu kaks kertaa rattiin? ei kait ne nyt ihan pienestä rattiin tartu....

itsehän olin päivää ennen inssiä kolarissa autokoulun autolla :D
ei tosin ollu oma vika, pysähdyin kolmion taakse ku väistin yhtä autoa niin vanha pappa ajaa perään :D
pappa tuli ulos autosta ja kysyy ekaksi että vittuako siihen pysähdyin. autokoulunopettaja totes vaan että vois olla papankin hyvä tulla autokouluun uudestaan :lol2:

Ekassa kohassa olin kuulemma liian lähellä parkeerattuja autoja ku oli kapee katu ja väistin vastaan tulevaa autoo vähäse.. ei ois kyl mun mielestä viä siinä napsahtanu peili, mut iha hyvä vaa et teki sillee.. tokassa oli vasemmalle kääntyvä valoristeys pallovalolla. vastaan tulevista suoraan ajavista kaks ekaa oli kääntymässä nii katoin et siitähä kerkee hyvin rauhassa ajaa samaan aikaa niitte kaa sinne vasemmalle, mut sit sieltä niite sivusta joku ampas moottoripyöräl hullun lujaa ja iskin itekki jarrunpohjaan ja inssi autto vähä ohjaamisessa.. omia virheitähä iha selvästi olivat kumpikin..

Tänää oli toinen yritys ja nappasin siitä kaks hoota, mutta eipä viäkää saanu korttia käteen tuli perustavan luokan virhe mistä sitte anto sen koon ja pahoitteli ettei muuten noin hyvällä ajolla pääse sen takia läpi. Oli t-risteys mistä mun piti ajaa oikeelle ja siin oli vasemmalle jonottamassa autoja kääntyäkseen. Rullailin rauhassa ykkösellä niitte ohi ja tarkastin rauhassa et ei autoja tuu ja jatkoin matkaa.. tosin siin oli suoja tie siin niitte autojen seassa keskellä sitä vasemmalle kääntyvien jonoo.. :S olis pitäny iha stopata siihe sen takii. sano et vaik siitä näki selvästi et ei tuukkaa ketään niin silti pakko pysähtyy. ite olin luullut että tämä sääntö pätee vain parkkeerattuihin autoihin, mutta iha loogisestihan sen myös tähänkin tilanteeseen kuuluu. Mainitti myös että jos siinä törmää johki kevyenliikenteen käyttäjään se on törkeä liikenteenvaarannus ja voi tulla jopa 2v vankeutta maksimissaan.

Ylihuomenna ois taas sit yritys ja alkaa jo pikkuhiljaa vituttaa tää koko ajaminen, ku ei liikennesäännöt jäää oikee päähän kunnolla vaikka käsittely onkin jo aivan hallussa :(

Olen lukenut kymmeniä posteja tämmösiin vastauksina, joissa tulee tyyliin jotain, että ei tommosille kannattas ees koko korttia antaa, mutta voin kuitenkin sanoa, että ajan todella turvallisesti ja tilannenopeudet ovat aina kuulemma olleet todella hyviä. mopolla on joskus pari vuotta sitten tullu ajettua noin 25 000 km ilman mitää vaaratilanteita ja pyörällä ajan reilut 6000 km vuodessa, joten liikenteestä on kyllä hieman kokemusta, mutta jotenkin tästä on nyt muodostunut tämmönen hullu ongelma..:(
 
Itsehän sain B-kortin viime kesänä. Teoria meni heittämällä läpi, mutta inssi vasta kolmannella kerralla...

Ensimmäisellä kerralla oli inssin mukaan liian suuri tilannenopeus ja toisella kerralla oli kuulemma puutteellinen ennakointi... Tuota jälkimmäistä en oikein ymmärrä kun ei inssi missään vaiheessa ajoon puuttunut jne.

Noo, kolmannella kerralla oli sama mies arvioimassa kuin toisella.:D Ja sillä kertaa läpi päästi, eikä ollut enää mitään isoa sanomista.

Edit. Ja alkoi kyllä jo vituttaa se rahanmeno autokouluun kun määräsivät lisää ajokertoja. Muutenkin tuossa koko hommassa sellainen karvas rahastuksen maku. Joka välissä ne rahat tuntuu ottavan...
 
Eilen aloin korttia ajamaan (opetusluvilla) äitin transporterilla. Sillä tulen ajamaan inssinkin, jännä nähdä miten käy. Peruuttaminen äkkiseltään noin pitkällä autolla helvetin vaikeaa. Voi olla, että eivät päästä ensimmäisellä kerralla inssiä läpi kun opetusluvilla olen ajellut, mutta ainahan sitä voi yrittää uusia.
 
Opetusluvilla alotin itekin tossa marraskuussa, viimeviikon maanantaina meni inssi läpi, tokalla yrittämällä. Ensimmäisellä kerralla inssi oli kyllä täys mulkku, ei voi muuta sanoa. Omasta mielestä ajo sujui ihan mukavasti, mitään fataalimokia ei tullut. Ei päästänyt sitten läpi koska en kuulema tarpeeksi korostetusti tsekannut kevyenliikenteen kulkijoita risteyksissä, joissa tulin kolmion takaa niihin nähden. Tiesin kyllä että ne on tarkkana noista tilanteista, mutta en vain sitten ymmärtänyt että sitä päätä täytyy käännellä niin että niskat katkee :jahas: Toisella yrityksellä inssi oli sitten paljon rennompi, juteltiin ajon aikana niitä näitä. Ainoa mistä huomautti, oli moottorijarrutus, eli sitä pitäisi hyödyntää enemmän.
 
Ja täytyy opetella ajamaan molemmat kädet ratissa kiinni. Tullut niin paljon ajettua jo "peltoautoilla" jne, että on tottunut siihen että toinen käsi on vaihdekepillä tai käsijarrulla. Oikeasti helvetin vaikeeta yhtäkkiä ajaa molemmat kädet kiinni ratissa :lol2:
 
Ja täytyy opetella ajamaan molemmat kädet ratissa kiinni. Tullut niin paljon ajettua jo "peltoautoilla" jne, että on tottunut siihen että toinen käsi on vaihdekepillä tai käsijarrulla. Oikeasti helvetin vaikeeta yhtäkkiä ajaa molemmat kädet kiinni ratissa :lol2:

Ei sun tarvi pitää kahella kädellä ratista kiinni, voit pitää ihan yhellä kädelläkin jos ajo vaan sujuu.
 
Ei sun tarvi pitää kahella kädellä ratista kiinni, voit pitää ihan yhellä kädelläkin jos ajo vaan sujuu.

kyllä mää yhen veen nappasin ekassa inssissä siitäki ku yhessä mutkassa oli vaa yks käsi ratissa.. ku vaihoin vaihetta samal.. en sitä tiiä oliko pahaki kusipää valvomassa
 
Ei sun tarvi pitää kahella kädellä ratista kiinni, voit pitää ihan yhellä kädelläkin jos ajo vaan sujuu.



Kyllä mä luulen, että inssissä ainakin pitäs pitää kahella kädellä ratista. Eli ei muuta kun "kymmentä vaille kaks" asentoon kädet ja menoks! :D

Se on sitte eri asia miten itekseen ajelee, ite en ainakaan ikinä aja kun yhellä kädellä. Tommonen kaksin käsin ratista kiinni pitäminen näyttää ja tuntuu helvetin tyhmältä, vaikka jonkun autokoulunopettajan mielestä se saattaa ollakkin turvallisempaa.
 
Onko näin? Kaikki on vaan sanonut, että inssissä pitäis ajaa molemmat kädet ratissa kiinni.

Kannattaa kysästä sitten inssiltä ku meet. Itse kysäsin sillo inssissä, et tartteeko pitää ratista kahella kädellä kiinni ku mulle on valitettu autokoulussa koko ajan siittä kun pidän vaan yhdellä kädellä, sit se vaan tokas, että "jos ajat paremmin yhdellä kädellä niin eihän siittä haittaakaan ole".
 
Ja täytyy opetella ajamaan molemmat kädet ratissa kiinni. Tullut niin paljon ajettua jo "peltoautoilla" jne, että on tottunut siihen että toinen käsi on vaihdekepillä tai käsijarrulla. Oikeasti helvetin vaikeeta yhtäkkiä ajaa molemmat kädet kiinni ratissa :lol2:
Ei mullekaan tosta yhdellä kädellä ajosta tullut edes ajotunneilla mitään kommenttia, mutta inssissä kyllä ajelin molemmat kädet ratissa. En mä kyllä suorilla teillä yhdellä kädellä ajanut, koska sillon lähtee auto helposti seilaamaan siinä kaistalla, koska yhden käden liikkeet ei oo niin tarkkoja. Ainakin siinä autokoulussa, jossa mä ajoin, niin ns. parempia kuskeja katsottiin vähän sormien välistä ja annettiin ajaa enemmän siten, millä tavalla ajo parhaiten sujuu. Toisaalta toi on huono homma, koska jää toiset hyödyllisetkin asiat ehkä oppimatta. Mä olin kuitenkin ajanut niin paljon traktorilla ennen BC-kortin ajoa, että olin tottunut etenkin palauttamaan ratin sellasella urakkanuppityylillä, joka on tosi kätevä esim. keskustassa. Autokoulun ohjeiden mukaanhan rattia pitäisi oikeasti kääntää kaksin käsin sillä tavalla, että toisella kädellä otetaan ote aina toisen käden toiselta puolelta, ja silleen rullaa ratti hyvin. Tossa autokoulussa meno oli muutenkin vähän sellasta, että mäkin ajelin muutamat viimeiset ajotunnit vain keskustaa ympäri sinne tänne, koska opettajan mukaan "voidaan ottaa rennosti", koska perusasiat on jo hallussa. Itse en oikein kyllä tykännyt tuosta tyylistä, koska ne kalliit tunnit olis voinut tehokkaamminkin käyttää.
 
itehän ajoin opetusluvilla kortin elikkä yhdellä kädellä tuli sompailtua oikeastaan aina eikä ainakaan itelle inssissä sanottu sillon mitään asiasta...
 
Se riippuu niin paljon siitäkin minkälainen kyrpä siinä kattelee lasit huurussa sun ajoa.
Viimeks ku olin ni ei tullu mitään ihmettelyjä yhellä kädellä ajamisesta yms. "rutinoituneen" ajon hommista. Tosin se ehkä vaikutti ku oli kortti oli likemmäks 7v ennestään jo :D
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom