Inssi!!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tanu
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Zonked sanoi:
Ekalla meni molemmat läpi. Inssi itseasiassa pari tuntia sitten :kippis1:


:kippis1: ja ajelemaan vain.
 
Tanu sanoi:
Eli mites muut, miten inssi meni, monennellako yrittämällä, tuliko pahojakin kämmiä?

Kuorma-autokortti, teoriat meni läpi heittämällä, ensimmäisen inssin lopussa tein virheen vapaavalintaista ajoreittiä valitessa, meni läpi virheettömästi sitten toisella kerralla tuo inssi. Eli kantsii miettiä sitä inssin loppua etukäteen ettei häkelly kun lopussa ajetaan omaa reittivalintaa pitkin.........


:david:
 
Saapas sanoi:
Perkule, mulla oli toi sama kuva (vastasin itsekin väärin siihen).
Osa noista kuvista on kyllä aika surkeita. Mutta ei kuitenkaan ole kuvissa ollut muutamaa virhettä enempää, teoriassa ei yhtäkään.

Nuo kuvat on oikeasti tosi paskoja..itse en huomannut yhtä mummoa väistää kun kuvassa näkyi jonkun auton yli puoli milliä permanentattua harmaahapsea. Ja yleensä nuo tilanteet menee todellisuudessa ihan erilailla kun sitä maisemaa on voinut katsella jo vaikka ja kuinka kauan. Tuntuu se 10s aika lyhyeltä ajalta.
Mulle autokoulun opettaja varoitti "siitä huvipuistojunan näköisestä härpäkkeestä" että sitä EI tarvitse väistää. Eipä sitä minulle tullutkaan. Ja niin..eilen oli teoriakoe,läpi.Tänään inssi,läpi sekin! :D Inssimies oli todella mukava mies, jutteli ja oli sellainen rauhallinen otus jonka kanssa oli mukava jutella (ei ollut se paikallinen mulkku mikä täällä yleensä on) ja noin puolen tunnin päästä istuin autossa väliaikaiskortti käpälässä hymyillen kuin hangon keksi. Kyllä oli hyvä fiilis. Ja on edelleen. Velipoika ei ihan vielä antanut ajaa autollaan kotiin :)
 
Hmm.. olipa mullakin tänään sitten kirjalliset aluksi aamulla. Läpihän ne meni 3 virheellä, vaikka siinä kokeen aikana mulla tuli mieleen että nyt meni kyllä metsään ja pahasti, ei mennytkään.

No sitten parin tunnin päästä inssiä perään, ja meni oikein nappiin, ajo oli inssin mukaan pehmeää ja turvallista, ja vielä konttorin pihaan ajaessani oli hymyä naamassa ja ajattelin että menipä erinomaisesti läpi paria pikku juttua lukuun ottamatta, ja ajattelinkin että huomauttaa korkeintaan jostain ajolinjoista tms. mutta ei - hylättiin ilman muita mukinoita, iski kun salama kirkkaalta taivaalta.

Julminta tästä tekee se, että ihan oikeasti luulin homman menneen oikein mukiin!

Kaksi konfliktiahan sieltä löytyi:

1. Ajovuoron käyttämättä jättäminen, eli päästin kolmion takaa vasemmalta lähestyneen hepun menemään ennen minua.

2. Kaistanvaihto risteyksessä jossa käännyttiin vasemmalle, ja sitten heti oikealle parinkymmenen metrin päästä. Kaksi vierekkäistä kaistaa. Minä käännyin ensin vasemmalle ja ryhmittäydyin siitä sitten oikealle ja käännyin oikealle - inssin mielestä tässä tapauksessa oli kyseessä poikkeuskäännös, ja olisi pitänyt risteyksessä ajaa "kaistojen yli" suoraan oikealle, jäämättä ensin vasempaan tien reunaan. Minä kun taas luulin että juuri tuolla tavalla inssin olisi ajanut hylätyksi. Tämän tein kolme kertaa samassa risteyksessä puhtaalla omalla tunnolla, ja selvähän se oli että se sitten hylättiin kun oli kerran väärin...

Lisähylkäysperusteena vielä se, että sitten maantielle liittymästä tultaessa en käyttänyt koko kiihdytyskaistan pituutta vaan siirryin jo aikaisemmin ajokaistalle.

Jaah.. Tiistaina olisi sitten uusi yritys, täytyy toivoa parasta.

Piru vie että osaakin vetää maihin noinkin pikku juttu kun menee mönkään. :(
 
Kuinka moni ajaa oikeasti samalla tavalla, kuin inssissä? Pysähdytään STOP-merkille (en ikinä, ellei tule joku), käytetään koko kiihdytyskaista (ehkä jos alla on 1.0 Lada), pysähdytään keltaisiin (tuore punanen), liikenneympyrässä vilkkua ym...

Nuo nyt olivat kärjistettyjä esimerkkejä. Mutta jos inssi tulisi aamulla pelkääjän paikalle, kun lähden töihin, en varmana pääsisi "läpi". Sen verran tulee niitä sääntöjä sovellettua ;)
 
turre101 sanoi:
2. Kaistanvaihto risteyksessä jossa käännyttiin vasemmalle, ja sitten heti oikealle parinkymmenen metrin päästä. Kaksi vierekkäistä kaistaa. Minä käännyin ensin vasemmalle ja ryhmittäydyin siitä sitten oikealle ja käännyin oikealle - inssin mielestä tässä tapauksessa oli kyseessä poikkeuskäännös, ja olisi pitänyt risteyksessä ajaa "kaistojen yli" suoraan oikealle, jäämättä ensin vasempaan tien reunaan. Minä kun taas luulin että juuri tuolla tavalla inssin olisi ajanut hylätyksi. Tämän tein kolme kertaa samassa risteyksessä puhtaalla omalla tunnolla, ja selvähän se oli että se sitten hylättiin kun oli kerran väärin...

Ihmehommaa...mulle tuli noita paljon vastaan ajotunneilla. Monet tekevätkin noin, että mennään suoraan sille kaistalle mistä käännytään eikä tehdä erikseen sitä ryhmittymistä ensin toiselle ja sitte siitä toiselle kaistalle. Kerran seurasin juuri edessä ajavia ja tein itse saman jutun ja kyllähän siitä tuli huutoa :). Autokoulun teoriakirjoissakin kyllä selvästi näytetään kuvin ja tekstein, ettei noin saisi tehdä. Ainakaan tuollaisessa tilanteessa

Toisaalta mulla on ollut kortti noin puol vuotta, joten saatan hyvinkin olla väärässä :jahas:
 
Taisteluahven sanoi:
Kuinka moni ajaa oikeasti samalla tavalla, kuin inssissä? Pysähdytään STOP-merkille (en ikinä, ellei tule joku), käytetään koko kiihdytyskaista (ehkä jos alla on 1.0 Lada), pysähdytään keltaisiin (tuore punanen), liikenneympyrässä vilkkua ym...
Joo. Niinhän se on, että sitte ku kortti on taskus niin liikennesäännöistä ei tartte enää välittää :D Tuskimpa monikaan useita vuosia autoa ajanut pääsisi inssiä läpi sillä ajotyylillä mitä tuola liikenteessä näkee. Eikä siitä mitään tulisikaan, jos kaikki ajais niinku autokoulus. Kyllä niitä liikennesääntöjä pitää vähä soveltaa. En tietenkään tarkoita, että pitäis ajaa niinku ne pahimmat törtöt tuola liikentees.

ps. Kyllä mä ainaki liikenneympyrässä vilkkua käytän :)
 
Taisteluahven sanoi:
Kuinka moni ajaa oikeasti samalla tavalla, kuin inssissä? Pysähdytään STOP-merkille (en ikinä, ellei tule joku), käytetään koko kiihdytyskaista (ehkä jos alla on 1.0 Lada), pysähdytään keltaisiin (tuore punanen), liikenneympyrässä vilkkua ym...

Nuo nyt olivat kärjistettyjä esimerkkejä. Mutta jos inssi tulisi aamulla pelkääjän paikalle, kun lähden töihin, en varmana pääsisi "läpi". Sen verran tulee niitä sääntöjä sovellettua ;)


Stop merkin noudattamatta jättäminen on aika :david:
Yleensä sen tarkoitus on pysäyttämällä varmistaa, ettei todellakaan ketään tule.Puhuit tosin kärjistetyistä esimerkeistä.

Suojatien eteen pysähtyneen auton ohittaminen pysähtymättä, tai ainakin kunnolla hiljentämättä on vielä pahempi (ainakin jos ko. auto on iso, toisaalta voi siellä h-auton takanakin olla lapsi). Reilusti keltaisella viivalla ohittaminen.
Vaikka en muuten varmasti mikään esimerkki olekaan liikenteessä, noita olen aina pyrkinyt noudattamaan.
 
Kyllä minäkin liikenneympyrässä vilkkua käytän, ja pysähdyn STOP -merkin taakse, sillä varsin tuo pakollinen pysähtyminen on tärkeää varsinkin paikoissa, joissa ei välttämättä voi havannoida kunnolla liikennettä vauhdista... Muuten kyllä tulee vähän lipsuttua säännöistä :D

Ps. ja A,B,C inssit kerralla läpi lähes virheittä :)
 
Taby sanoi:
Ihmehommaa...mulle tuli noita paljon vastaan ajotunneilla. Monet tekevätkin noin, että mennään suoraan sille kaistalle mistä käännytään eikä tehdä erikseen sitä ryhmittymistä ensin toiselle ja sitte siitä toiselle kaistalle. Kerran seurasin juuri edessä ajavia ja tein itse saman jutun ja kyllähän siitä tuli huutoa :). Autokoulun teoriakirjoissakin kyllä selvästi näytetään kuvin ja tekstein, ettei noin saisi tehdä. Ainakaan tuollaisessa tilanteessa

No kyllähän tuo nyt jälkeenpäin on ihan ymmärrettävää, sillä olen aina ajellessa miettinyt että jotain mätää on tuon kaltaisissa risteyksissä - eli tilanne jossa käännyt vasemmalle, ja heti pian sen jälkeen oikealle. Siinä kun menet ensin vasemmalle kaistalle, et ehdi ryhmittäytyä vasemmalle ellet vedä ajolinjaa vähintäänkin kummallisesti, tai jos oikealla kaistalla sattuu olemaan auto niin kääntymismahdollisuus meni siinä.

Nytpä selvisi sekin, eli siinä PITÄÄ kurvata risteyksessä ronskisti kaistojen yli, suoraan sinne oikealle.

Kuulostaa mun korvaan virheeltä, mutta näemmä asia olikin ihan toisinpäin. Olen tosiaan miettinyt että ihmiset jotka noin tekee liikenteessä, tekevät väärin, muttta mutta...

Se on kyllä yks pirulainen tuo inssiajo, varsinkin kolmioiden kanssa mä olen aina pulassa, kun ajelet ja unohdatkin kiinnittä sen kummemmin huomiota kolmioihin, niin sitä on ihmeissään sitten kun joka suunnasta puskeekin autoa - normaalisti sen vielä hallitsee siinä ja näkee jo järjellä kuka menee ensin, mutta inssiajossa paineen alla sitä jää toljottamaan tai kaahaa eteen kolmion takaa. ;)
 
Taisteluahven sanoi:
Kuinka moni ajaa oikeasti samalla tavalla, kuin inssissä? Pysähdytään STOP-merkille (en ikinä, ellei tule joku), liikenneympyrässä vilkkua ym...
Kyllä Stop-merkille on parempi pysähtyä ja katsoa ympärille jo senkin takia että poliiseilla on tapana joskus olla kytiksellä stop-merkin lähettyvillä ja mikään tuskin vituttaa enempää kuin saada sakot niinkin typerästä asiasta (ei omakohtaista kokemusta).
Liikenneympyrässä tulisi myös käyttää sitä vilkkua jos sellainen autossa toimii. Ei liene hirveä vaiva ja samalla auttaa muita autoilijoita näkemään milloin sieltä oikein kiilataan.
Muuten kyllä voi soveltaa sääntöjä jollei sillä aiheuta muille vittuuntumista/vaaraa.

Itsellä meni inssi A läpi täydellisesti kehujen kera ja myöhemmin B&C myöskin moitteetta. Tosin kirjallinen meni kuorma-autosta (muistaakseni) kerran uudestaan niiden kristuksen hämärien kuvien takia. :curs:

Niinjoo ja kuormiksen inssi ajossa oli lievä paniikin tynkä kun meinasi jäädä auto jyrkkään ylämäkeen paikalleen risteykseen kun maa oli _lievästi_ jäässä. Onneksi ei tullut hieman tuskaisesta lähdöstä mitään moitteita vaan meni keliolosuhteiden piikkiin.
 
turre101 sanoi:
Se on kyllä yks pirulainen tuo inssiajo, varsinkin kolmioiden kanssa mä olen aina pulassa, kun ajelet ja unohdatkin kiinnittä sen kummemmin huomiota kolmioihin, niin sitä on ihmeissään sitten kun joka suunnasta puskeekin autoa - normaalisti sen vielä hallitsee siinä ja näkee jo järjellä kuka menee ensin, mutta inssiajossa paineen alla sitä jää toljottamaan tai kaahaa eteen kolmion takaa. ;)
Asutko isossakin kaupungissa? Mä ainakin ehdin ajotuntien aikana ajaa kaikki mahdolliset risteykset läpi niin monta kertaa, että muistaa vähintään, että mikä tie on etuajo-oikeutettu ja missä on kolmioita. Saattaa olla toki eri tilanne jos ei oo muuten kovin paljo kaupungilla ajellu(esim kyydis) tai on joku isompi kaupunki.

Noita poikkeuskäännöksiäkin jauhettiin ajotuntien aikana sen verran, että niitä ei voinu olla osaamatta..

Kyllä se menee seuraavalla kerralla läpi ku et vaan jännitä turhaa (helppohan se on sanoo :D ) :thumbs:
 
Itse asiassa en asu kaupungissa missä inssiä ajan, menin tarkoituksella lähistöllä olevaan käpykylään inssin ajamaan, että muistaa helposti kaikki kadut. No kyllähän ne melkein kaikki muistaakin ulkoa, mutta tottakai inssikuski sitten ajatti ulos kaupungista jonnekin asutusalueelle missä kolmiomoka sitten kävi. :rolleyes:

Kaiken lisäksi ajan opetuslupien kera, joten noita voi tahkota niin paljon kun tahtoo. Tuntuu että vaikka tässä lähes 600-700 EUR verran säästi rahaa autokoulun hintoihin verrattuna, niin syynäys on kyllä tarkempaa inssissä, mikä normaalisti olisi virhe, onkin nyt konflikti.

Eiköhän tuon pitäisi mennä läpi, ellei jotain muuta huomauttamista ilmene, noita poikkeuskäännöksiä treenailin tuossa.

On vaan niin kumma ajatus kun on päntännyt päähänsä että vasemmalle käännyttäessä käännytään vasempaan kaistaan ja oikealle oikeaan, niin sitä on ihmeissään kun pitääkin kaahata tylysti kaistojen yli suoraan risteyksessä..
Mutta jos säännöt näin sanoo niin näin sitten myös on ajettava, oma moka kun en ole opetellut noita poikkeuskäännöksiä. :)

****

On niitä kyllä ajattajiakin jotka ottavat hieman eri asenteella, puuttumatta nyt siihen että onko loppujen lopuksi järkevää päästää läpi sormien, näin hauskana vertauskuvana:

Ajon aluksi inssikuski tarjoaa yskänpastillia "ota siitä niin et hermoile" ja nauraa päälle, kysyy että mihinkäs tahdot ajaa. Autokoulu sijaitsi siinä Töölössä Mannerheimintien varrella, ja kaveri tokasi että jos rautatientorille. "Mikäpä siinä." Rautatientorilla inssikuski kysyy että mihinkäs sitten, ja kaveri sanoi että jos takaisin autokoululle? "No onhan tässä jo ajettukin." Paluumatkalla suojatiellä vastaantulevien kaistan kohdalla oikealle päin tietä ylittää mummeli, jota kaveri ei huomaa ja lipuu suojatien yli - tästä yksi virhe arviontilomakkeeseen. Juuri ennen ajokoulua kaveri ajaa lätäköstä ja roiskuttaa viattoman lenkkeilijän läpimäräksi, tästä toinen virhe. Mutta läpi meni kirkkaasti, eri asia miten vaarallisia kuskeja noin löysästä paikasta valmistuu. :)
 
turre101 sanoi:
Kaiken lisäksi ajan opetuslupien kera, joten noita voi tahkota niin paljon kun tahtoo. Tuntuu että vaikka tässä lähes 600-700 EUR verran säästi rahaa autokoulun hintoihin verrattuna, niin syynäys on kyllä tarkempaa inssissä, mikä normaalisti olisi virhe, onkin nyt konflikti.
Toi on muuten totta. Jostain Katsoin jotain tilastoja noista. Opetusluvilla ajavista 33% hylättiin inssissä, kun autokoululaisista vastaava luku oli 19% :eek: Kuitenkin saman tutkimuksen mukaan opetusluvilla ajavat hallitsee auton käsittelyn peremmin. Osasyy on varmaan juuri se, että autokoulun opettajat osaavat painottaa oikeita asioita (esim. poikkeuskäännös) ja tietävät mitkä on suurimmat syyt, jotka hylkäämiseen johtavat. Eli inssiin valmentaminen on parempaa, vaikka kuskien taidoissa ei oikeasti noin suurta eroa ole.

Itseasiassa kun rupeaa miettimään, niin lähes kaikki mun tutut, jotka on opetusluvilla ajanu, (on niitä muutama) on joutunu uusimaan inssin. Vastaavasti taas autokoulun käyneet on lähes poikkeuksetta menny ykkösillä läpi.
 
Ihan faktaa.

Mutta kyse ei tosin ole siitä että inssikuskit varsinaisesti suosisivat ajokoulusta tulevia, vaan yksinkertaisesti erot varmasti tulee siinä, että opetusluvilla usein kun on tuttu opettaja, sitä mennään vähän lepposammin eikä painoteta tällasia erikoistilanteita kuten poikkeuskäännöksiä - sen sijaan ajomäärät on usein moninkertasia siihen mitä autokoulun tunneilla ehtii ajamaan, eli auto on tullut tutuksi ja hallinta hanskassa paremmin.

Eli aivan kuten sanoit, ne autokoulun opettajat tietää mitkä on ne yleisimmät hylkäysperusteet ja painottaa opetusta niihin.
 
turre101 sanoi:
1. Ajovuoron käyttämättä jättäminen, eli päästin kolmion takaa vasemmalta lähestyneen hepun menemään ennen minua.

2. Kaistanvaihto risteyksessä jossa käännyttiin vasemmalle, ja sitten heti oikealle parinkymmenen metrin päästä. Kaksi vierekkäistä kaistaa. Minä käännyin ensin vasemmalle ja ryhmittäydyin siitä sitten oikealle ja käännyin oikealle - inssin mielestä tässä tapauksessa oli kyseessä poikkeuskäännös, ja olisi pitänyt risteyksessä ajaa "kaistojen yli" suoraan oikealle, jäämättä ensin vasempaan tien reunaan. Minä kun taas luulin että juuri tuolla tavalla inssin olisi ajanut hylätyksi. Tämän tein kolme kertaa samassa risteyksessä puhtaalla omalla tunnolla, ja selvähän se oli että se sitten hylättiin kun oli kerran väärin...

Lasketaanko muka oikeasti ajovuoron käyttämättä jättäminen konfliktiksi :eek:

Ja tuo kakkoskohtakin oli mielestäni varsin naurettava hylkäysperuste, liikennettä tuo ei vaaranna millään tavalla,enkä ymmärrä miten tuo merkittävästi sitä hidastaisikaan.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom