Insinööristä DI:ksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Season
  • Aloitettu Aloitettu
Mistähän noiden tilastojen alkupalkat aina repäistään. En tiedä ketään, joka olisi päässyt edes tuohon keskimääräiseen alotuspalkkaan. Kyllä sitä joutuu DI:näkin tavallisesti sieltä 2500-2800e korvilta lähtemään. Ja ihan oikeutetusti, kun harvemmin sitä vastavalmistunut mitään ihmeempiä osaa. Poislukien tietty ne, jotka ovat useampana kesänä olleet jo työantajansa hommissa ja ehkä tehneet myös dippansa sinne.

PKS-seudulla kaikki omat DI kaverit mitä valmistunu tässä parin vuoden sisään niin alkupalkka kyllä ollu jotain 3200-3500 euroa, kaikki melkein jälkimmäistä esimerkkiä. Ei kai joku nyt oikeasti vaan opiskele ja sitten DI paperit kädessä ala jotain hommia hakemaan. Kyllä hyvän urakehityksen takana on jo opiskeluaikainen töiden paiskiminen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
PKS-seudulla kaikki omat DI kaverit mitä valmistunu tässä parin vuoden sisään niin alkupalkka kyllä ollu jotain 3200-3500 euroa, kaikki melkein jälkimmäistä esimerkkiä. Ei kai joku nyt oikeasti vaan opiskele ja sitten DI paperit kädessä ala jotain hommia hakemaan. Kyllä hyvän urakehityksen takana on jo opiskeluaikainen töiden paiskiminen.

Ei niitä kesätyöpaikkoja kaikille riitä ja vielä harvemmalle töiden ohella tehtäviä (syystä, että kaikki ei opiskele pääkaupunkiseudulla, jossa niitä töitä on eniten tarjolla). Kesätöitä voi siis saada, mutta aika perushomma on, että vähintään kahtena ekana kesänä joutuu tekemään jotain alaan liittymätöntä tai sitten oman alan duunarihommia. Kolmannen ja neljännen vuoden kesällä parhaat/eniten suhteita omaavat voi sitten päästä jo sellasiin hommiin, joista oikeesti on hyötyä. Mutta ei tosiaan kaikki. Itse pääsin vasta vikana kesänä, joskin mä olen FM.

Ja sitten vielä, kun ottaa huomioon, että tutkijoiden palkat, jotka on luokkaa 1800-2300e, tiputtaa vielä reilusti keskiansiota. Mutta kai siellä pk-seudulla sitten tienaa kaikki ei-tutkijat niin maan perkeleesti, että DI:en alotuskeskipalkka on tuo 3134e. Noh, mieluummin mä silti asustelen pk-seudun ulkopuolella. Kyllä sitä selviää varmaan 500e/kk pienemmillä menoilla täällä, niin se vähän tasottaa palkkaeroa.

Juu juu, aattelin et jotai yleistä oisit halunnu kysyy...

Mites se, 5 kurssii ja dippatyö jälljellä ja sit on seki paskasavotta takana :D kyllä tää opiskelumotivaatio on aika eksponentiaalisesti pienentyny koko ajan :D

Mites se, 5 kurssii ja dippatyö jälljellä ja sit on seki paskasavotta takana :D kyllä tää opiskelumotivaatio on aika eksponentiaalisesti pienentyny koko ajan :D

Haha hyvä homma. Kattoo nyt pääseekö ite, koneelle hain autoinsinööripohjalta. Oma k.a oli semmoinen karvan yli nelosen.

Haha hyvä homma. Kattoo nyt pääseekö ite, koneelle hain autoinsinööripohjalta. Oma k.a oli semmoinen karvan yli nelosen.

mulla oli k.a huonompi...tosin emmä kyl mitää siel amk:ssa tehnykää...konepuolelle on karsinta vissii tiukempaa ku mun aikana raksapuolelle....

mulla oli k.a huonompi...tosin emmä kyl mitää siel amk:ssa tehnykää...konepuolelle on karsinta vissii tiukempaa ku mun aikana raksapuolelle....

Aijaa, TKK:n sivuilta ei kyllä oikein löydä mitään keskiarvorajoja tai muita tarkempia perusteita. Tietty hakija ja paikkamäärät näkyy, muttei sitten muuta.

Aijaa, TKK:n sivuilta ei kyllä oikein löydä mitään keskiarvorajoja tai muita tarkempia perusteita. Tietty hakija ja paikkamäärät näkyy, muttei sitten muuta.

No, meillä ainaki piti olla työtodistukset ja cv:t ja lukion päästötodistus kans mukana, et siihen vaikutti moni muuki asia ku amk-todistus....

No, meillä ainaki piti olla työtodistukset ja cv:t ja lukion päästötodistus kans mukana, et siihen vaikutti moni muuki asia ku amk-todistus....

Joo sama homma nytkin. Ite hain vielä TKK:n lisäksi TTY:lle ja siellä suoraan luki vaan, että keskiarvon mukaan otetaan sisään, että kaipa se TKK:llakin aika merkittävä juttu on. Koneelle oli raja 3 ja esim johki TuTaan 4. Mutta sittenpähän tosiaan näkee, että mikä tulos sieltä tulee..

Joo sama homma nytkin. Ite hain vielä TKK:n lisäksi TTY:lle ja siellä suoraan luki vaan, että keskiarvon mukaan otetaan sisään, että kaipa se TKK:llakin aika merkittävä juttu on. Koneelle oli raja 3 ja esim johki TuTaan 4. Mutta sittenpähän tosiaan näkee, että mikä tulos sieltä tulee..

Tuttu lukee Oulussa inssistä DI:ksi. En tiedä noista keskiarvovaatimuksista tai muista, mutta joutui käymään pääsykokeissa tekemässä matikan. Muuntokoulutettavilta vaadittiin tietty pistemäärä tuosta kokeesta, että tuli valituksi. Fys/kem koetta ei tarvinnut tehdä.

Lievästä offtopista päätellen kukaan ei lienee hakenut?

No minä päätin aloittaa AMK-pohjalta DI-opinnot. Päätös kypsyi yhtäkkiä melko lyhyessä ajassa. Oon siis koneautomaatioinssi ja lähen lukemaan konetekniikan osastolle pääaineena tuotantotalous ja sivuaineena tuotantotekniikka. Aattelin hieman siis laajentaa osaamispohjaa enkä ala syventymään koneensuunitteluun. Opiskeluoikeus mulla on vuosien takaa valmiina olemassa joten sen kun aktivoin itteni yliopiston rekisteriin, ei tarvi enää mennä pääsykokeiden kautta.

Ainoa ongelma mikä pitää vielä selvittää on miten menetellä työttömyyden kohdalle sattuessa. Käyn siis opinnot töiden ohessa. Mikäli tulee irtisanominen, ei työmarkkinatukea ja ansiosidonnaista saa kun on opiskelijan status samanaikaisesti. Pitää siis olla backup plan, miten irrottautua opiskelijan statuksesta mahdollisimman heti, mikäli irtisanominen sattuu kohdalle. Uskoisin että onnistuu mutta varmistelen vielä kelalta, liitosta ja yliopistolta. Pitääpä raportoida sitten tännekin.

No minä päätin aloittaa AMK-pohjalta DI-opinnot. Päätös kypsyi yhtäkkiä melko lyhyessä ajassa. Oon siis koneautomaatioinssi ja lähen lukemaan konetekniikan osastolle pääaineena tuotantotalous ja sivuaineena tuotantotekniikka. Aattelin hieman siis laajentaa osaamispohjaa enkä ala syventymään koneensuunitteluun. Opiskeluoikeus mulla on vuosien takaa valmiina olemassa joten sen kun aktivoin itteni yliopiston rekisteriin, ei tarvi enää mennä pääsykokeiden kautta.

Ainoa ongelma mikä pitää vielä selvittää on miten menetellä työttömyyden kohdalle sattuessa. Käyn siis opinnot töiden ohessa. Mikäli tulee irtisanominen, ei työmarkkinatukea ja ansiosidonnaista saa kun on opiskelijan status samanaikaisesti. Pitää siis olla backup plan, miten irrottautua opiskelijan statuksesta mahdollisimman heti, mikäli irtisanominen sattuu kohdalle. Uskoisin että onnistuu mutta varmistelen vielä kelalta, liitosta ja yliopistolta. Pitääpä raportoida sitten tännekin.

Hyvällä tuurilla saisit jatkaa opintoja ansiosidonnaisella. Vähän aikaa sitten oli joku sellainen uutinen, että homma onnistuu, jos opiskelut edistää työllistymistä. Tuossa sulla voi kyllä olla sellainen tilanne, jota ei katsota varsinaisesti työllistymisen edistämiseksi...

Hyvällä tuurilla saisit jatkaa opintoja ansiosidonnaisella. Vähän aikaa sitten oli joku sellainen uutinen, että homma onnistuu, jos opiskelut edistää työllistymistä. Tuossa sulla voi kyllä olla sellainen tilanne, jota ei katsota varsinaisesti työllistymisen edistämiseksi...

Niin, oon lukenu juttuja tuosta ansiosidonnaisella opiskelumahdollisuudesta ja arvelisin että ei menisi läpi kun mulla on ins-tutkinto alla. Eri juttu jos olisin siirtynyt työelämään teekkarina ja ilman minkäänlaista ammattitutkintoa.

Nonni pääsinpäs sisälle. Eli sähän oot nytte 3 vuotta lukemassa? Itse ajattelin kanssa tähdätä 3 vuoteen saada paperit ulos.

No niin. Alotin ketjun reilu pari vuotta sitten ja nyt keväällä valmistuin, hain ja pääsin insinöörin papereilla Turun yliopistoon lukee DI-tutkintoa. Pääaineena on tuotteistaminen (toivottavasti). Kyselin jo opintosihteeriltä hänen mielipidettään tutkinnon suorittamisesta päivätyön ohella, mutta eipä sieltä mitään selkeää irronnut, suunniteltu täysipäiväisille opiskelijoille jne. Sen verran sain tädiltä irti, että tutkinto on suunniteltu kaksivuotiseksi, johon saa toiset kaksi lisäaikaa. Tämän jälkeen aletaan selvittämään missä mättää, jos ei ala valmistua.

Itse koitan pyristellä siellä päivätyön ohella, kun tuuri kävi ja sain mukavaa duunia heti valmistumisen jälkeen. Ei tee mieli syksyllä taas palata pelkäksi opiskelijapojuksi. Eikä ole varaakaan, perhettäkin on jo muodostunut.
Miten teillä jotka opiskelette työn ohella? Hankalaa ja perseestä?

No niin. Alotin ketjun reilu pari vuotta sitten ja nyt keväällä valmistuin, hain ja pääsin insinöörin papereilla Turun yliopistoon lukee DI-tutkintoa. Pääaineena on tuotteistaminen (toivottavasti). Kyselin jo opintosihteeriltä hänen mielipidettään tutkinnon suorittamisesta päivätyön ohella, mutta eipä sieltä mitään selkeää irronnut, suunniteltu täysipäiväisille opiskelijoille jne. Sen verran sain tädiltä irti, että tutkinto on suunniteltu kaksivuotiseksi, johon saa toiset kaksi lisäaikaa. Tämän jälkeen aletaan selvittämään missä mättää, jos ei ala valmistua.

Itse koitan pyristellä siellä päivätyön ohella, kun tuuri kävi ja sain mukavaa duunia heti valmistumisen jälkeen. Ei tee mieli syksyllä taas palata pelkäksi opiskelijapojuksi. Eikä ole varaakaan, perhettäkin on jo muodostunut.

Ainakin aluksi pitää olla koulussa täyspäiväisesti, jossaki vaiheessa houkuttaisi alkaa tehä osa-aikaista päivää kyllä.

YAmk:in puolella ainakin sujuu aika helposti nuo opiskeluhommat, kun suurin osa opiskelusta koostuu harjoitustöiden vääntämisestä kotikoneella. Koululla tarvii pyörähtää vain 2-3 päivää kuussa ja nekin päivät on yleensä erittäin mielenkiintoisia. Ei mitään kuivia professoriluentoja, vaan pääpaino on ollut siinä, että saadaan laajalla kokemuspohjalla oleva porukka keskustelemaan esillä olevasta aiheesta.
Harjoitustyöt taas menevät kaavalla: muodosta aiheesta luennoilla jonkinlainen pohja, kerää muiden kokemuksia keskustelemalla, lue muutama kirja aiheesta, peilaa omaan työmaailmaasi ja kirjoita lopuksi sellanen pohtiva 10-30 sivun kirjoitelma lähdeviittauksineen. Ja taas saatiin kasaan muutama pinna.
En haukkuisi YAmK:ta. En tiedä, miten korkealle työnantajat arvostavat sitä, mutta ainakin oma fiilis on aika hyvä! :)

Miten ovat opinnot sujuneet ensinmäisen vuoden jälkeen? Ootko miten paljon ollut töissä koulun ohessa ja tarviiko sen täydet neljä vuotta?

Itse aloitan DI-opinnot TTY:llä porin yksikössä syksyllä. Tein duunin kanssa sopparin että saan jonkun verran palkallista kouluvapaata. Ja kirjat duuni maksaa.
Olin myös yhteydessä koulutussuunnittelijaan ja tämä vastaili innokkaasti. Onnistuu kuulemma työn ohessa opiskelu, mikäli vaan riittää motivaatiota ja työn puolesta saa joitain vapaapäiviä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom