Insinööristä DI:ksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Season
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Käsittääkseni tuon max. 60 opintopisteen (ja kandintyön) jälkeen saat vasta alemman korkeakoulututkinnon.

Tuota, insinöörin tutkintohan on alempi korkeakoulututkinto ja vastaa kandin papereita. (tai sitten minua on kusetettu)

Itse olen hakenut opiskelemaan ylempää AmK-tutkintoa jo kahtena keväänä, mutta en ole onnistunut pääsemään sisään. Eli tuntuisi olevan suosittu varsinkin täällä Pohjois-Karjalassa. Puolitoista vuotta sitten puuttui vaadittavasta 3 vuoden työkokemuksesta 2 viikkoa!!! ja tuli kirje kotiin etten ole hakukelpoinen :eek::( Viime keväänä hain uudelleen ja karsiuduin 27 sijalla kun 20 otettiin sisään, hakijoita yhteensä 60. Kaikki kunnan vanhat insinöörit meni etusijalle kun niiden on päivitettävä tutkintoaan ihan vain byrokratian vuoksi..:jahas:
Koulutuksen nimi siis teknologiaosaamisen johtaminen, joka kuulostaisi minusta varsin hyödylliseltä. En odottaisikaan saavani noilla papereilla mitään parempaa työpaikkaa, vaan lähinnä odotuksena olisi kehittyä nykyisessä työssä ja sitä kautta lisää liksaa tms. Ja tietenkin houkuttimen on pätevyys julkisiin virkoihin, joka tarkoittaisi esim. mahdollisuutta toimia AmK-opettajana. Varsinaiseen dippakoulutukseen en pyri senkää takia, etten millään jaksaisi opiskella töiden ohella enää mitään teknisiä juttuja, mutta tuollainen johtamiseen yms keskittyvä koulutus voisi vielä onnistuakin.

Onko kellään tietoa, että miten vaikeeta on päästä Tampereella rakennusinsinööristä DI:ksi -koulutukseen?

Nettisivuilla on että 20 opiskelijaa valitaan todistuksen ja työkokemuksen perusteella...
Näkisköhän niitä rajoja sit jostain, että millä pääsis sisään...

Tuota, insinöörin tutkintohan on alempi korkeakoulututkinto ja vastaa kandin papereita. (tai sitten minua on kusetettu)
Vastaa ja vastaa... Kurssit eivät kuitenkaan ole samoja ja koulutuksilla on eri tavoite. AMK-Insinöörin täytyy alkuun täydentää opintojaan vastaamaan kandidaatin tasoa. Täydentävien opintojen määrä ja laatu harkitaan tapauskohtaisesti. Siitä voi sitten jatkaa kandidaattien tapaan DI:ksi suorittamalla 120 op.

Eikä myöskään toiseen suuntaan tekniikan kandidaatti kelpaa AMK-insinööristä.

Vastaa ja vastaa... Kurssit eivät kuitenkaan ole samoja ja koulutuksilla on eri tavoite. AMK-Insinöörin täytyy alkuun täydentää opintojaan vastaamaan kandidaatin tasoa. Täydentävien opintojen määrä ja laatu harkitaan tapauskohtaisesti. Siitä voi sitten jatkaa kandidaattien tapaan DI:ksi suorittamalla 120 op.

Eikä myöskään toiseen suuntaan tekniikan kandidaatti kelpaa AMK-insinööristä.
AMK-inssin täytyy suorittaa kanditutkinnosta 20 op:n moduuli ja tämän lisäksi n. 30 op täydentäviä opintoja (matikan peruskursseja, dynamiikkaa, tod.näk.laskentaa, ohjelmointia). Tämän 30 op:n lisäksi tulee suoritettavaksi 120 op (josta 30 op on dippatyön osuus). Varsinaista kandityötä AMK-inssin ei tarvitse tehdä.

AMK-inssin täytyy suorittaa kanditutkinnosta 20 op:n moduuli ja tämän lisäksi n. 30 op täydentäviä opintoja (matikan peruskursseja, dynamiikkaa, tod.näk.laskentaa, ohjelmointia). Tämän 30 op:n lisäksi tulee suoritettavaksi 120 op (josta 30 op on dippatyön osuus). Varsinaista kandityötä AMK-inssin ei tarvitse tehdä.

eli semmoinen 170 op joka vastaa noin 3 vuoden koulunkäyntiä

Itse jatkoin insinööritutkinnon jälkeen Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa DI:ksi. Täydentäviä opintoja tuli suoritettavaksi 21 op ja sitten tämä DI-vaihe eli 120op. Nämä kurssit pystyy suorittamaan 1,5 vuoteen ja siihen päälle vielä sitten diplomityö, jonka voi jo laskea työssäolemiseksi. Lappeenrantaa pääsee todella helposti opiskelemaan, ei tartte olla kovin kummosia keskiarvoja AMK:sta(itsellä oli joku 2,7).

Onko kellään kokemusta maisteri->DI muunnoksesta? Eli sanotaan vaikka nyt yleisellä tasolla, että jos on fyysikko ja haluaisi jonkun muun kuin teknillisen fysiikan paperit. Onko ylipäätään mahdollista hakea FM-papereilla DI-koulutukseen ja miten paljon SUUNNILLEEN joutuu opintoja suorittamaan?

eli semmoinen 170 op joka vastaa noin 3 vuoden koulunkäyntiä
Siis noin 150 op. Se 20 op:ta kanditutkinnon puolelta kuuluu tuohon 120 op:een.

kaveri on ollut tampereella nyt koneinssi -> di -koulussa hetken aikaa. Viimeksi kun näin, etsi työpaikkaa ja meinasi siis jättää kesken koko koulun.... Eli ei taida soveltua kaikille insinööreille toi :)

tunnen useita DIPLOMI-insinöörejä. ne on kaikki työttömiä ja alkoholisteja joten pidä varasi! :) ettei käy samalla lailla.

jos sitten ryhdyt Diplomi-insinööriksi niin muista aina painottaa sanaa DIPLOMI. On olemassa vanha vitsi kun bussi ajaa varikolle ja esimies kysyy kuskilta että kukas se tonne tuoliin on jäänyt istumaan, kuski vastaa: se on joku insinööri. Samaan aikaan bussista tulee kynsiä jyrsien ja hampaat ja ikenet verissä mies joka huutaa että se ON DI-DI-DIPPPPPPLOMI-insinöööri!...

kaveri on ollut tampereella nyt koneinssi -> di -koulussa hetken aikaa. Viimeksi kun näin, etsi työpaikkaa ja meinasi siis jättää kesken koko koulun.... Eli ei taida soveltua kaikille insinööreille toi :)

Ei varmasti sovellukkaan, ymmärtääkseni kuitenkin yhä useimmat suorittavat korkeakoulututkinnon AMK:n jälkeen.

Jos nyt olisin uudestaan lukion ja intin jälkeisessä valintatilanteessa, niin lähtisin kyllä suoraan lukemaan dipaksi, enkä mihinkään AmKiin. Näin muutamia vuosia jälkeenpäin ajatellen ei tuo AmK insinöörin tutkinto loppujen lopuksi ollut kovinkaan vaativa, esim. kaikki matemaattiset aineet olivat lukion jälkeen vain vanhan kertausta ja siis ihan peruskauraa. Hieman enemmän panostusta ja suoraan dipaksi vain niin ei tarvitsisi pohtia sitten työelämässä (kuten minä nyt), että mistä saisi motivaatiota ja aikaa työn ohella opiskeluun...

Jos nyt olisin uudestaan lukion ja intin jälkeisessä valintatilanteessa, niin lähtisin kyllä suoraan lukemaan dipaksi, enkä mihinkään AmKiin. Näin muutamia vuosia jälkeenpäin ajatellen ei tuo AmK insinöörin tutkinto loppujen lopuksi ollut kovinkaan vaativa, esim. kaikki matemaattiset aineet olivat lukion jälkeen vain vanhan kertausta ja siis ihan peruskauraa. Hieman enemmän panostusta ja suoraan dipaksi vain niin ei tarvitsisi pohtia sitten työelämässä (kuten minä nyt), että mistä saisi motivaatiota ja aikaa työn ohella opiskeluun...
Älä ajattele vaan just do it. En mäkään mitään ajatellu, laitoin paperit sisään ja ne idiootit siellä meni vanhanaikaiseen ja otti mut sisään. Vuosi takana ja kursseista yli kolmannes käytynä. Jouluun mennessä pikkasen vaille puolet takana.

Kyllähän se panostamista vaatii, mutta kun ei ajattele sitä uhrattua vapaa-aikaa, minkä muuten viettäis kännissä niin kyllä se aika kivuttomasti etenee. Ja kyllä siihen kännäilyyn (tai muuhun valinnaiseen vapaa-ajan viettoon) aikaa jää. Mäkin oon duunissa ton koulun ohella sellaset 45h/vko ja silti homma etenee...ei se mahdottomuus ole.

Älä ajattele vaan just do it. En mäkään mitään ajatellu, laitoin paperit sisään ja ne idiootit siellä meni vanhanaikaiseen ja otti mut sisään. Vuosi takana ja kursseista yli kolmannes käytynä. Jouluun mennessä pikkasen vaille puolet takana.

Kyllähän se panostamista vaatii, mutta kun ei ajattele sitä uhrattua vapaa-aikaa, minkä muuten viettäis kännissä niin kyllä se aika kivuttomasti etenee. Ja kyllä siihen kännäilyyn (tai muuhun valinnaiseen vapaa-ajan viettoon) aikaa jää. Mäkin oon duunissa ton koulun ohella sellaset 45h/vko ja silti homma etenee...ei se mahdottomuus ole.

Mites helpolla oot saanu soviteltua tuon työn noihin opintoihin? Et varmaan ole ihan 8-16 töissä?

Itse harkinnu jo jonkun aikaa AMK-inssi -> DI opiskelua, mutta työ on sellainen, että mietityttää tuon opiskelun sovittaminen siihen.. Reissaamista toiselle paikkakunnalle tulis joka tapauksessa noiden opintojen takia.

Mites helpolla oot saanu soviteltua tuon työn noihin opintoihin? Et varmaan ole ihan 8-16 töissä?

Itse harkinnu jo jonkun aikaa AMK-inssi -> DI opiskelua, mutta työ on sellainen, että mietityttää tuon opiskelun sovittaminen siihen.. Reissaamista toiselle paikkakunnalle tulis joka tapauksessa noiden opintojen takia.
No, mulla on työnantaja sen verran asiallinen, että mä voin käytännössä lähteä duunista milloin vain kesken päivän käymään tuolla Otaniemessa jos tarve vaatii. Kaikilla ei tietysti ole tähän mahdollisuutta...

Periaatteessa teen 8-16 hommia, mutta toki jonkun verran päivät pitenee kun tekee koulussa vietetyt tunnit takaisin. Liukuvalla työajalla ja työnantajan rennolla suhtautumisella homma toimii. Yleensä oon toimistolla jo ennen klo. 7.00 ja jos tulee koulussa käytyä niin päivä on sit vähän pidempi. Tosin kun pakollisia paikallaoloja ei kovin paljon ole niin ei siellä TKK:lla kovin usein tule vierailtuakaan.

Mä oon duunissa Vantaalla ja siitä pajauttaa Otaniemeen pienellä ylinopeudella alle 20 min. Sopivalla iskuetäisyydellä siis olen päivittäin. Sieltä sit luentojen jälkeen takaisin duuniin. Oikeastaan noi luennot ja harkat katkaisee päivää ihan mukavasti ja saa vähän muuta ajateltavaa ku työt.

Venymistä se toki vaatii joka suunnalla, himassa, duunissa, vapaa-ajalla...

Hyvin oot kyllä saanu junailtua tuon kuvion. Lyhyt välimatka niin pystyyhän siinä sukkuloimaan. Ja noin se meni itelläkin kun vielä oli edellistä opiskelua työn ohessa eli ne luennot vaan tuo sopivaa vaihtelua työpäivään.
Nuo pakolliset paikallaolot on se mihin itellä homma kaatuu, jos kaatuu. Ainakin nykyisessä työpaikassa kun täältä on matkaa lähimpäänkin kouluun.
Onkohan niitten määrässä kuinka paljon eroja koulujen/linjojen välillä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom