InBody mittausmenetelmä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja alppix
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
hmm.. omasta tuloksestani olisi muutama kysymys. Harkinnassa ois jäsenyys blue fitnesillä, tutustumisen yhteydessä sain mittaukset ilmaiseksi.

Häiskä joka tulkitsi mulle tuloksia oli mielestäni jotenkin epäasiantunteva, lähinnä havahduin ajatukseen siinä vaiheessa kun totesi, että laitteen suosittama 4 kg:n lihasuupelon saisi kiinni 3-4-kuukaudessa... eikö se oo aika lyhyt ajanjakso suhteessa urakkaan?!

Sinällään ihan hyvä saada paperille tietoja, mut kuinka faktapohjaisia sitten? Ilmeisesti alla olevat päivät vaikuttavat aika paljon tuloksiin (koska se näkee nesteet ja proteiinit jne)?
fitnessindeksi oli 72, vissiin ihan jees, mut massaa tarvittaisiin paitsi lihaksen myös fläsän merkeissä lisää. (rasvaprosentti 18.6)

Tyyppi ehdotti, että kaikki aeropinen pois, pelkää salia ja ravintoon panostamista niin tosiaan muutaman kuukauden päästä kaikki balanssissa.. Näinkö mä siis teen? Itseä kyllä kiehtoo toistaiseksi enemmän ryhmäliikunta, pumpit ja spinningit ..lisäksi salille meno vissiin arastuttaa, ujostuttaa *pinkface*
 
Inbody tarkkuudesta

Juuri olin yhteydessä kaveriin joka teki pari vuotta sitten varusmiehille tutkimusta Inbody-laitteella.
Hän muisteli että laitteen keskivirheeksi oli julkaistuissa tutkimussa saatu +- 6 % rasvattomalle massalle (Ilmeisesti verrattuna luotettuun menetelmään X).
Eli jos tyypillisesti rasvaprosentti on siinä 25% kieppeillä niin rasvaprosentin keskivirheeksi tulee sitten 4-5%-yksikköä ( jos kehon massa on 100, rasvaton massa 75 josta virhe 6 % = 4.5. Rasvamäärä=kehon massa - rasvaton massa joten rasvaprosentin virhe on sama ja keskivirheeksi tulee se 4.5 %-yksikköä )

Karkealla todennäköisyysmatematiikalla, jos mittari näyttää rasvaprosentiksi 20% niin rasvaprosentti on oikeasti välillä 15.5-24.5% 68 prosentin todennäköisyydellä (yhden keskivirheen eli keskihajonnan päässä) ja välillä 11-29% 95 prosentin todennäköisyydellä.

Eli summa summarum, tuon yli kymppitonnin vehkeenkin tarkkuus absoluuttiselle rasvaprosentille on sen verran huono että omia lukemia ei voi vertailla mihinkään muuhun kuin omiin aikaisempiin mittauksiin. Toistetavuus vehkeellä kuulemma on suht hyvä joten kehon koostumuksen muutosta voi seurailla, kunhan mittausolosuhteet on vakioitu.


pienionkaunista:
Ei ole sen enempää minkään koneen kuin salin ohjaajankaan asia sanoa pitääkö sun kroppaan lisätä tai vähentää lihasta tai läskiä. Mutta jos oot sitä mieltä että haluat lisää lihasta (ja mukana yleensä pukkaa läskiäkin, halusi tai ei) niin tuo ko ohjaajan ohje on kyllä pätevä. 4 kg lihasta 4 kuukaudessa on kyllä aika kovaa kasvua, sinulla on edessä loistava tulevaisuus kehonrakentajana jos siihen pystyt. Puoli kiloa lihasta kuussa ois ehkä jo nippa nappa realistista (jos et ole aikaisemmin juuri punttia nostellut). Tuo lihasmassan kasvu vaihtelee tieten aika kovasti riippuen henkilöstä, jollakin tuo 1kg/per kuukausi toteutuu ja toinen ei saa edes 200 grammaa / kk.

Salille menoa ei kyllä kannata arastella yhtään, rohkeasti vaan sekaan. Kannattaa vaikka koittaa vähän jutustella kanssatreenaajien kanssa niin huomaat että treenaajat ovat lähes poikkeuksetta rentoa ja ystävällistä porukkaa, jotka varmasti neuvovat ja auttavat jos vain kysyy.

p.s. Olet kyllä varmasti ainut nainen joka on sitä mieltä että pitää saada lisää läskiä ;)
 
Siisti vehje tuo on, tuli tänään salilla puheeksi ja muistin käyneeni sellaisessa tämän vuoden huhtikuussa. Täytyy sanoa, että yllätyin tuloksista, mittaaja sanoin että toiseksi korkein fitnessindeksi mitä hän on nähnyt, korkeimman olleen reilusti yli sata.

Sen verran oli kiva saada raakaa dataa siitä miten helvetin epätasapainoiset lihakset minulla on sillä toinen puoli kroppaa on joissain lihaksissa hälyttävän paljon jäljessä toista, vaikka sitä ei näykään niin helposti ulkopäin. Obesity degree on melko huvittava ;D

anatominen.jpg


Muutenkin iloinen siitä, ettei ihan rimpula olekaan rasvattomassa tilassa:

jukan_kehonkoostumus_analyysi.jpg
 
184
70.3kg
-rasvaton 64.3
8.1%
Lihasmassa 36.7kg
rasvamassa 5.7kg
WHR 0.79

Oikea käsi 3.85kg, 121,9
Vasen käsi 3.79kg, 119.9
Keskivartalo 29,2kg, 110.7
Oikea jalka 10.5kg, 109
Vasen jalka 10.3kg, 106,7

Fitness-indeki 77p :rolleyes:

Pienellä varauksella suhtaudun noihin...
 
Mulla oli ilmeisesti jonkin sortin nestekertymää viime mittauksessa tuossa taannoin, kun näytti edelleen kympin rasvoja, vaikka alkukesästä on peilin mukaan lähtenyt selkeästi fläsää. Seuraava mittaus ehkä vuodenvaihteessa sitten...
 
Nuo inbodyt ei oikein suosi bodareita. :D

Ihmettelen vaan tuota 1945 kcal perusaineenvaihduntaa. Miten ihmeessä noin vähän mukamas?
 
Nuo inbodyt ei oikein suosi bodareita. :D

Ihmettelen vaan tuota 1945 kcal perusaineenvaihduntaa. Miten ihmeessä noin vähän mukamas?

Vuorokaudessa palaa tuon verran kaloreita, vaikka ei syö mitään ja on paikallaan koko ajan. Kaikki liikkuminen, lämpötilan nousu ja se syöminenkin yms. tietenkin lasketaan päivänmittaan tuon peruskulutuksen päälle.

Juuri olin yhteydessä kaveriin joka teki pari vuotta sitten varusmiehille tutkimusta Inbody-laitteella.
Hän muisteli että laitteen keskivirheeksi oli julkaistuissa tutkimussa saatu +- 6 % rasvattomalle massalle (Ilmeisesti verrattuna luotettuun menetelmään X).
Eli jos tyypillisesti rasvaprosentti on siinä 25% kieppeillä niin rasvaprosentin keskivirheeksi tulee sitten 4-5%-yksikköä ( jos kehon massa on 100, rasvaton massa 75 josta virhe 6 % = 4.5. Rasvamäärä=kehon massa - rasvaton massa joten rasvaprosentin virhe on sama ja keskivirheeksi tulee se 4.5 %-yksikköä )

Koulutuksessa meille kerrottiin, että InBody 720 saavuttaa tutkitusti (n=686) korrelaatiokertoimen 0.98 verrattaessa DEXA-mittaukseen rasvattoman massan osalta.


Olen tehnyt laitteilla satoja mittauksia ja aika harvoin tulee sellaiset lukemat, että silmämääräisesti näyttäisi vääriltä. Jos on tullu erikoinen tulos, niin yleensä syynä on ollut, että esim. kantapää on ollut puoliksi pois lätkän päältä.

Itelle teen kk välein mittauksen ja mielestäni tosi hyvin pystyy seuraamaan miten kunto etenee.
 
Vuorokaudessa palaa tuon verran kaloreita, vaikka ei syö mitään ja on paikallaan koko ajan. Kaikki liikkuminen, lämpötilan nousu ja se syöminenkin yms. tietenkin lasketaan päivänmittaan tuon peruskulutuksen päälle.
?

En mä kaivannut määritelmää PAV:ille, vaan kummastelin Termiksen BMR-tulosta suhteutettua sen omaani. Noh, nevermind...
 
?

En mä kaivannut määritelmää PAV:ille, vaan kummastelin Termiksen BMR-tulosta suhteutettua sen omaani. Noh, nevermind...


Lihasmassa vaikuttaa tuohon tulokseen eniten, joka ei ole Termiksellä hirveän suuri (42,1kg). En tarkoita pahalla, vaan pituuteen suhteutettuna on toki hyvä massa. :)

Esim. itselläni tuli 48kg lihasmassalla 2142kcal. Rasvaton massa 82,1kg.
 
Enpäs muistanutkaan, että oma lihasmassa oli parin viikon takaisessa mittauksessa 55.1 kg. Selittää pitkälti eron, vaikka Termis on mua puntinpi sonni noin yleisesti ottaen.
 
Ootteko mitannu mittanauhalla habojanne, että arvioiko tuo sen kuinka tarkasti? Tuo kaiketi ilmottaa sen levossa, ei jännitettynä.
 
:wtf: Eihän tuo nyt mitään mittoja anna, määrittää vaan kehon koostumuksen.
EDIT: eiku jaa tossa lopussa...mitenkä nuo muka mitataan...kyllä ne tosi tarkasti kohdallaan oli :o
 
Hohhoijakkaa, mielenkiintoisia arvoja laite antaa. Käynyt nyt 2krt mittauksessa, väliä n. 1,5 kk ja muutokset seuraavanlaiset:

Paino 93,8kg -> 91.7kg
Lihasmassa 45.1kg -> 47.6kg
Rasvamassa 15.2kg -> 9.2kg

Hyvin tuntu toimivan toi rasvan lisääminen ruokavalioon/hiilarien karisminen... jos laitteeseen voisi uskoa.
 
174cm
kehon nesteet 50.8
lihasmassa 69.3
rasvaton massa 73
kokonaispaino 89.2

rasvamassa 16.2
rasva% 18.1
rasvajakauma 0.89

fitness indeksi 96, :dance2:
 
Back
Ylös Bottom