InBody mittausmenetelmä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja alppix
  • Aloitettu Aloitettu
Itte oon käyny koulusta yhden kurssin kautta AMK:lla, ja sillon ainakin ymmärsin, että siellä vois käydä muutenkin mittailemassa... Ruiskadun AMK:ta siis tarkoitan. En tosin nyt kesäisin tiedä, ja en kurssin jälkeen asiasta ole kysellyt. Mutta kannattaa tiedustella asiaa sieltä!

Kiitos vinkistä! Soittelen sinnepäin jossain vaiheessa ja otan selvää tarjoavatko kesäisinkin mittauksia!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kävin tänään inBody-mittauksessa 1,5 v tauon jälkeen ja vähän kyllä ihmetytti tulokset. Lihasmassaa oli kadonnut monta kiloa ja rasvaprosentti noussut 3 prosenttiyksikköä, jopa luumassaa oli hävinnyt melkein kilon verran.

Kuitenkin samassa ajassa vyötärön ympärys on pienentynyt yli 15 senttiä ja peilistäkin toki näkee että ihan erinäköinen ukko on kyseessä kuin tuolloin. Käsien, jalkojen ja rinnan ympärysmitat ovat melko lailla samat kuin aikaisemman inBodyn aikoihin.

Jos tuota tämänpäiväistä mittausta uskoisi, niin viimeiset 1,5 vuotta treenaamista ovat vieneet kuntoa vain paljon huonompaan suuntaan... Pitäisi varmaan vähentää treenaamista ja lisätä sipsien, karkkien ja oluen kulutusta niin pääsisi edes noihin vanhoihin tuloksiin. :D
 
Keljumus: -Onko molemmat mittaukset tehty vastaavissa olosuhteissa, eli vaikkapa aamulla ennen ruokailua? Jos on ja silti tuo kertomasi pitää paikkaansa, niin epäilen vahvasti jonnin sortin mittausvirhettä. Otappa vanhat tulokset mukaan ja käväse porisuttamaan mittaajaa, josko löytyisi jokin selittävä tekijä.
 
Yritin itsekin miettiä eroja, mieleen tulivat seuraavat kun väkisin yritin keksiä:

- uusinta mittausta edelsi 6 peräkkäistä salitreenipäivää, edellinen pari lepopäivän jälkeen
- uusin mittaus vaatteet päällä, edellinen ilman
- uusimmassa mittauksessa testaaja laittoi jalkapohjien ja anturien väliin kosteat paperinpalat, edellisessä jalat vain kostutettiin
- uusimmassa mittauksessa vaaka näytti reilut 4kg enemmän kuin kotivaaka puolta tuntia aikaisemmin, mahdollisesti joku kalibrointivirhe?

Täytyy silti sanoa, että en odottanutkaan mitään huipputuloksia, mutta kaikkien lukujen tasainen heikkeneminen tuntuu täysin käsittämättömältä.
 
keljumus: -Eipä nuista listaamistasi nyt mieleen tulisi sellaista, joka selittäisi rasvarosentin ison nousemisen samaan aikaan kun vararengas vyötäröltä katoaa ja ympärysmitat kuiten pysyy raajoissa samana (joka jo kertoo lihasmassan pysyneen suht samana tai jopa lisääntyneen jos kerta rasvaa on kropasta lähtenyt peilin mukaan).

Tieten tuo vaatteet päällä on kyllä käsittämätöntä, ainakin mitä itse olen ollut mitattavana tai seurannut muiden mittauksia, aina on vähintään alusvaatteille riisuttu. Tiedä sitten miten tuo vaikuttaa loppupeleissä.

Kyllä mä ottaisin ne tulokset, siis uudet ja vanhat mukaan, ja lähtisin kyselemään siltä mittaajalta mikäs tässä nyt mättää. Jonnin sortin mittausvirhuspaholainen kuulostelisi mun korvaan ainoalta vaihtoehdolta tuossa.
 
Kuulostaa siltä, että mittausolosuhteet olivat totaalisen toisenlaiset noilla mittauskerroilla. Oman kokemukseni mukaan InBody-mittaukset ovat kohtalaisen luotettavia, jos mittausolosuhteet ovat mahdollisimman samanlaiset. Itse olen aina tehnyt seuraavalla tavalla ennen mittauksia:

- ei salitreeniä, lenkkeilyä tms. rasittavaa urheilua edellisenä eikä samana päivänä
- mittaus aina aamuisin tyhjään vatsaan, ei edes vettä tilkkaa enempää suuhun
- mittaus bokserit päällä
- jalkapohjat ja kämmenet kostutettu ennen mittausta desinfiointiaineella

Mittaustulokset ovat olleet melko hyvin yhteneväisiä samaan aikaan otettujen pihtimittausten tulosten kanssa.
 
Testaaja ehdottikin että rasvat otettaisiin seuraavalla kertaa pihdeillä, eli sillä tavalla tuon ainakin voisi tarkistaa. Kai se on uteliaisuuden vuoksi varattava aika siihenkin.

Niin, tällainenkin omituisuus oli tuloksissa: waist/hip-ratio oli laskenut edellisestä mittauksesta "normaalille" alueelle, mutta samaan aikaan keskivartalosta tosiaan lähti 3kg lihasta ja keskivartalolihavuus on lisääntynyt...
 
Itsellä ainakin edelliset testi ovat olleet ihan loogisia toisiinsa nähden.
Viime viikolla Inbody näytti rasvat 6.8% ja pihdit 7.8%
 
Fatso: -Juu, tottahan tuo on, ettei nuo sähkömittaukset kaikkein luotettavin menetelmä olekaan, mutta eipä tuota InBody-mittausta voi kuitenkaan niihin vaakoihin/käsipuristimiin verrata huonolla huumorillakaan. Aikalailla nuissa nuo tulokset on uskottavia (esim. rasvat verrattuna pihtimittaukseen) ja seurantaan sopivia, kunhan tuo mittaustilanne pidetään aina vastaavanlaisena.
 
Minkäslaisia pistemääriä porukka on saanu ko testistä? Laittakaa vaikka pistemäärä/omapaino/rasvaprosentti/lihasmassan määrä, ni siitä voi vähän hahmotella minkälaista kroppaa se menetelmä pitää terveenä.
 
Ei niillä pistemäärillä tee yhtään mitään.

Olin paikanpäällä kun eräs 400m, juoksija teki tuon testin. Rasvaprosentti koneen mukaan oli jotain 4 pinnassa (pihdeillä reilu 6)

Pisteitä tuli hälle 71, ite sain pisteitä vissiin 91.
 
Ei niillä pistemäärillä tee yhtään mitään.

Olin paikanpäällä kun eräs 400m, juoksija teki tuon testin. Rasvaprosentti koneen mukaan oli jotain 4 pinnassa (pihdeillä reilu 6)

Pisteitä tuli hälle 71, ite sain pisteitä vissiin 91.


Siinä tuloksessa on myös kohta, jossa määritellään tarvitsetko lihasta,läskiä vai tulisiko läskiä saada pois.

Ilmeisesti lihaksen ja rasvan suhde on melko tärkeässä roolissa, kun kone arvioi terveen kokonaisuuden.

Ja voin vain kuvitella ko 400m juoksijan ruumiinrakenteen. Laiha, jänteikkäät pienet lihakset, ei lainkaan rasvaa.
 
Nojoo, mutta testissä yli 90 pistettä on urheilija. Itse kyllä määrittelisin hänet urheilijaksi vaikka hento onkin. No konehan se vain on, että eipä se aina voi tietää.
 
79

Ei niillä pistemäärillä tee yhtään mitään.

Olin paikanpäällä kun eräs 400m, juoksija teki tuon testin. Rasvaprosentti koneen mukaan oli jotain 4 pinnassa (pihdeillä reilu 6)

Pisteitä tuli hälle 71, ite sain pisteitä vissiin 91.

Ei mikään ihme, jos 4:n prossan rasvoilla tulee alhaiset pisteet. Sehän on alle normaalialueen, joten laskee pisteitä. Mutta eipä tosiaan pisteitä kannata tuijottaa. Kyllä ne mittaustulokset enemmän kertovat.
 
Ei mikään ihme, jos 4:n prossan rasvoilla tulee alhaiset pisteet. Sehän on alle normaalialueen, joten laskee pisteitä. Mutta eipä tosiaan pisteitä kannata tuijottaa. Kyllä ne mittaustulokset enemmän kertovat.

Se on totta, mutta kun se yli 90 pistettä on nimenomaan urheilija. Ja urheilijoilla on yleensä alhaisemmat rasvat, No riippuu tietenkin lajista, mutta valtaosalla urheilijoista.
 
Back
Ylös Bottom