InBody mittausmenetelmä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja alppix
  • Aloitettu Aloitettu
Ite kävin tän kesän alussa vissii toukokuun lopussa. Paino oli joku 75kg, pituus 186cm ja rasvat 4,7% ;). Olin kyl tyytyväinen tuloksee ja sain hyvän selostuksen ja jotain pieniä ohjeita ravintoon ja liikkumiseen.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ite kävin tän kesän alussa vissii toukokuun lopussa. Paino oli joku 75kg, pituus 186cm ja rasvat 4,7% ;). Olin kyl tyytyväinen tuloksee ja sain hyvän selostuksen ja jotain pieniä ohjeita ravintoon ja liikkumiseen.


Joopa joo, ihan päin P:eetä näytti...

- - - Updated - - -

Itsekkin tullut mittailtua aika monesti (jalkapallon kautta), käyttäen sekä Inbody 720:sta ja nyt viimeisimmät tulokset tuosta Inbody 230 laitteesta. Tänään oli viimeisin ja tulokset näyttivät seuraavaa.

Pituus/Paino: 191 cm/88.6 kg
Lihasmassa: 47.6 kg
Rasvamassa: 5.8 kg
Rasvaprosentti: 6.6%
Rasvaton massa: 82.8 kg

Lihastasapaino:
Oikea käsi 4.7 kg
Vasen käsi 4.7 kg
Keskivartalo 34.4 kg
Oikea jalka 13.3 kg
Vasen jalka 13.0 kg

Näillä mennään. Painoa oli tullut viime kerrasta lisää n. 3 kiloa, lihasmassaa siitä puolet ja rasvaa puolet. Rasvaprosentti oli viimeksi 4,4, mutta nyt vähän inhimillisempi 6,6.


Tämäkin ihan pielessä.

Noilla rasvaprosenteilla kaverusten pitäisi olla ympärivuotisesti jokainen lihassäie näkyvissä.
Todellisuudessa arvot voi sitten kertoa 2-2.5 X
 
Mä olen itse kahden mittauksen kokemuksella sitä mieltä, että InBody-mittaus on vähintäänkin johdonmukainen, jos ei totuudenmukainen. Todistusaineisto A on mun kahden mittaustuloksen vertailu:

inbody.jpg

Huomioikaa, että kun suoritetaan inbody-mittaus, laite ei tiedä edellisen mittauksen tuloksia, eikä voi käyttää niitä apuna laskelmia tehdessään. Mittaus n:o 2 antoi minun painokseni 79,2 kg eli 1,2 kg vähemmän kuin mittaus n:o 1. Se ei vielä ole merkittävää. MUTTA sitten meneekin mielenkiintoiseksi:

Mittaus n:o 2 antoi lihasmassani määräksi 34,9 kg (joka on 0,4 kg vähemmän kuin mittaus n:o 1:ssä) ja rasvamassani määräksi 16,8 kg (joka on 0,8 kg vähemmän kuin mittaus n:o 1:ssä). -0,8 kg + -0,4 kg on ...... -1,2 kg. Eli tietämättä että edellisen mittauksen paino oli 1,2 kg korkeampi kuin nyt, mittaus n:o 2 sanoi että mulla olisi lihas+rasvamassaa 1,2 kg vähemmän.

Snaijaatteko.....?
 
Voiskohan tähän luottaa:

Pituus 188 cm
Paino 99 kg

Lihasmassa 77,4 kg:
oikea käsi 3,52 kg
vasen käsi 3,39 kg
keskivartalo 25,3 kg
oikea jalka 8,65 kg
vasen jalka 8,64 kg

Rasvaprosentti 17,6 % ja rasvamassa 17,4.

Kun peiliin tuijottaa niin jaloissa alkaa lihakset ihan hyvin erottumaan. Samoin olkapäissä ja käsivarsissa. Naamassa ei turhaa rasvaa ole myöskään. Kaikki fläsä on kertynyt, ah niin ihanasti, tuohon vatsan seudulle.

Ei kait siinä muuta kun tiputtamaan painoa alaspäin. Mikäköhän olisi hyvä tavoitepaino, jotta alkaisi oikeasti sixpäkki näkymään. Tällä hetkellä vatsalihaksisto kyllä erottuu, mutta hyljemäinen kerros pitää palat aika tiukasti piilossa :)
 
Tänään tuli käytyä inbody 720 mittauksessa.

Pituus 195cm paino 100,2kg
Kehon nesteet 65,8
Pehmytkudosmassa 84,8
Rasvaton massa 89,9
Kokonaispaino 100,2

Lihasmassa 52,1
Rasvamassa 10,3
Painoindeksi 26,3

Per käsi 5,4
Keskivartalo 38
Per jalka 14,2

Rasvaprosentti kyl ei oo todellisuudessa nuin pieni ku vatsalihakset ei erotu kyl niin hyvin kuin pitäisi nuilla prosenteilla.
 
Ois mahtava tietää onko nykyään kukaan yhtään viisaampi tosta viskeraalisen rasvan ja heraproden yhteydestä Inbodymittauksessa. Eli siis lisäproden käyttö lisää viskeraalisen rasvan määrää jostain syystä mittauksessa, mutta mistä? Mikä on se mekanismi? Ja jos rasvaprosentti vaan laskee kokoajan, mutta viskeraalinen rasva nousee, niin eihän siinä ole mitään vitun järkeä?
 
Ois mahtava tietää onko nykyään kukaan yhtään viisaampi tosta viskeraalisen rasvan ja heraproden yhteydestä Inbodymittauksessa. Eli siis lisäproden käyttö lisää viskeraalisen rasvan määrää jostain syystä mittauksessa, mutta mistä? Mikä on se mekanismi? Ja jos rasvaprosentti vaan laskee kokoajan, mutta viskeraalinen rasva nousee, niin eihän siinä ole mitään vitun järkeä?

Inbody laitteet arvioi suoliston pinta-alan, vertaa sitä 'normi' pinta-alaan ja väntää siitä viskeraali rasvan mitan. Lisäprotskun käyttö (tai miksei muunkin ravinnon) jos aiheuttaa turvotusta niin sisäinen rasva näyttää laitteelle korkeemmalta. Sama jos on virtsarakko täynnä tai suolistossa vähän tönkömpää kamaa.
 
Oon käynyt usein Tanita-laitteessa ja nyt pääsin sitten myös Inbodyyn. Aika hitonmoiset erot antaa ko. laitteet. Puolen kilon heitot lihasmassan määrässä per jalka ja per käsi ja sitten lähes 6 kg ero keskivartalossa. Rasvaprosentti heitti 4 prosenttiyksikköä.. Inbody antoi siis isommat lihasmassaluvut ja pienemmän rasvaprosentin.
 
Oon käynyt usein Tanita-laitteessa ja nyt pääsin sitten myös Inbodyyn. Aika hitonmoiset erot antaa ko. laitteet. Puolen kilon heitot lihasmassan määrässä per jalka ja per käsi ja sitten lähes 6 kg ero keskivartalossa. Rasvaprosentti heitti 4 prosenttiyksikköä.. Inbody antoi siis isommat lihasmassaluvut ja pienemmän rasvaprosentin.

Ihmiset innostuvat kun kone nuoleskelee ja latelee valkoisia valheita :)
 
Ihmiset innostuvat kun kone nuoleskelee ja latelee valkoisia valheita :)
Näinpä juuri! Mullakin sanottiin tai näytettiin, että mun lihasmassa on viitearvojen ulkopuolella ja yli ja rasvaprosentti ali ja näkisitte mut livenä. Huh. No toisia saattaa tuollainen motivoida, mua lähinnä huvittaa.
 
Ellet ole fitness-kilpailija, niin olennaista ei ole se, eroaako luku 4 kg eri laitteilla, vaan että antavatkö säännölliset mittaukset saman valmistajan laitteilla totuudenmukaisen trendin suunnasta, mihin olet menossa. Eihän painoa seuratessakaan voida käydä joka viikko eri vaa'alla.

Edit: Olen menossa syyskuussa 3. inbody-mittaukseeni. Vertaan sen tuloksia kahteen edelliseen. Jos 3. mittaus antaa epäjohdonmukaisia tuloksia, muutan kantaani mittausten luotettavuuteen.
 
Tänään lauantaina, ja huomenna sunnuntaina, Lahdessa kauppakeskus Karismassa (lähellä cm:n sisäänkäyntiä sisällä käytävällä alkon edessä) näytti Easyway pitävän mittauspistettä, ja mittaus on ILMAINEN inbody 720!

Tuli käytyä:

Mittaus samalla laitteella 23/4/2011 Mittaus 25/8/2012

Paino 87,3kg 83,5kg
rasvamassa 12,2kg 8,5kg
lihasmassa 43,1kg 42,9kg
rasvaprosentti 14% 10,2%
oikea käsi 4,53kg 4,75kg
vasen käsi 4,57kg 4,63kg
keskivartalo 33,1kg 33,7kg
oikea jalka 10,96kg 10,91kg
vasen jalka 10,71kg 10,61kg
rasvaton massa 75,1kg 75,0kg
proteiinimassa 14.9kg 14,9kg
Viskeraalinen rasva VFA (cm2) +81,1 +63,5

Ainakin aika linjassa ovat??

Toi 2011 dieetti päättyi juhannuksena 2011, josta alkoi jonkinmoinen + kausi tammikuuhun 2012 asti, ja tammikuun vika päivä alkoi dieetti pituudeltaan 22vkoa, ja nyt oltu plussalla 7 viikkoa. Eli plussaa noin 8-9kk noiden tulosten välillä, ja pitkähkö dieetti. Rasvato massa säilyi hyvin, ja siltä tuokin näyttää kyllä. En tiedä, mutta ainakin suunta näyttää mielestäni ihan hyvältä, vai?

E: eka tulos siis eka mittaus, toinen tämän päivänen, ei anna laittaa väliä tuohon (en osaa)..:(
 
Viimeksi muokattu:
Tänään lauantaina, ja huomenna sunnuntaina, Lahdessa kauppakeskus Karismassa (lähellä cm:n sisäänkäyntiä sisällä käytävällä alkon edessä) näytti Easyway pitävän mittauspistettä, ja mittaus on ILMAINEN inbody 720!

Tuli käytyä:

Mittaus samalla laitteella 23/4/2011 Mittaus 25/8/2012

Paino 87,3kg 83,5kg
rasvamassa 12,2kg 8,5kg
lihasmassa 43,1kg 42,9kg
rasvaprosentti 14% 10,2%
oikea käsi 4,53kg 4,75kg
vasen käsi 4,57kg 4,63kg
keskivartalo 33,1kg 33,7kg
oikea jalka 10,96kg 10,91kg
vasen jalka 10,71kg 10,61kg
rasvaton massa 75,1kg 75,0kg
proteiinimassa 14.9kg 14,9kg
Viskeraalinen rasva VFA (cm2) +81,1 +63,5

Ainakin aika linjassa ovat??

No eivät ole, eikä näytä todellisia arvoja.
87,3kg - 83,5kg= 3,8kg

rasvaprosentti 14%-10,2%= 3,8%

Kun paino putoaa ~nelisen kiloa, rasvaprosentti ei putoa todellisuudessa samalla ~nelisen prosenttia.
 
No eivät ole, eikä näytä todellisia arvoja.
87,3kg - 83,5kg= 3,8kg

rasvaprosentti 14%-10,2%= 3,8%

Kun paino putoaa ~nelisen kiloa, rasvaprosentti ei putoa todellisuudessa samalla ~nelisen prosenttia.

Ei niin, vaan paljon enemmän, mikäli lihasmassa säilyy. Ja tuossa tapauksessahan lihasmassa oli säilynyt tosi hyvin
 
Ei niin, vaan paljon enemmän, mikäli lihasmassa säilyy. Ja tuossa tapauksessahan lihasmassa oli säilynyt tosi hyvin

Kun kaikki arvot tuossa laitteessa ovat vain suuntaa antavia ja arpomalla hatusta vedetty, ei edes ensimäisen mittauksen 14% pidä paikkaansa.

Joo olen laskenyu, vaihtelee kyllä hieman epämääräisesti mutta jos suoraan aamupainosta lasketaan rasvan määrä kiloissa pihtimittauksen antamalla prosenttiluvulla, niin noin puolet on yleensä ollut rasvaa, loput nesteitä ja lihaksia. Eli jos paino pudonnut mittausten välillä 4kg, niin noin 2kg siitä on ollut rasvaa. Mutta on sitten kyllä vaihdellutkin, esim. viime vuonna se 8.6% -> 6.3% väli lähti muka 90% rasvoista. Ja välillä ollu semmosia hetkiä että paino pudonnu 4kg, rasvamäärä kehossa vain reilu 1kg.


Eli vaihtelua on, mutta keskimäärin puolet putoavasta painosta on itse rasvaa.

Samanlaista viestiä on tullut lähes jokaiselta CBB tai BB kisailijalta jotka ovat läpikäyneet useita diettejä vuosien aikana.
Olisipa se noin helppoa, vain aloittelijoilla tai kovilla roinareilla lähes kaikki pudonnut paino voi olla rasvaa, todellisuudessa suhde on aina lähellä 2:1

En edes usko että kaveri on nyt kympin rasvoissa, sillä silloin ei enää näkyvää rasvaa juuri ole ja säikeet näkyvät useassakin paikassa.
 
Joo olen laskenyu, vaihtelee kyllä hieman epämääräisesti mutta jos suoraan aamupainosta lasketaan rasvan määrä kiloissa pihtimittauksen antamalla prosenttiluvulla, niin noin puolet on yleensä ollut rasvaa, loput nesteitä ja lihaksia. Eli jos paino pudonnut mittausten välillä 4kg, niin noin 2kg siitä on ollut rasvaa. Mutta on sitten kyllä vaihdellutkin, esim. viime vuonna se 8.6% -> 6.3% väli lähti muka 90% rasvoista. Ja välillä ollu semmosia hetkiä että paino pudonnu 4kg, rasvamäärä kehossa vain reilu 1kg.


Eli vaihtelua on, mutta keskimäärin puolet putoavasta painosta on itse rasvaa.

Tainnut ainakin pari sälliä nukkua koulussa, kun on prosenttilaskuja harjoiteltu :)

Rasvaprosentin pudotusta ei voi laskea vain prosenteilla koska aina myös lihasta häviää.
Kyseisessä tapauksessa kaikki lähtöarvoja myöten on epäluotettavaa dataa, koska mittausta ei ole tehty luotettavalla laitteistolla.
 
Itsellä mennyt usko tuohon InBodyyn. Kaksi kertaa käynyt kun ilmaiseksi pystynyt kulkemaan ja lottoarvonnalta vaikuttaa. Kyllähän se ehkä suuntaa antaa, mutta ei noita vakavasti kannata ottaa. Ensimmäisen kerran kävin 1.2.2012 ja toisen kerran 9.5.2012. Lihasmassa oli noussut 30,9kg -> 33.0kg samalla kun rasvamassa oli tippunut 11.1kg -> 7.2kg. Rasvaprosentti tippui tietenkin samalla 16,7% -> 11.0%. Visceraalinen rasva oli tippunut 46.3 -> 38.8 ja painoindeksi pysynyt tismalleen samassa. Mitään muutoksia en treeniin / ruokavalioon tehnyt mittausten välissä.
 
Back
Ylös Bottom