InBody mittausmenetelmä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja alppix
  • Aloitettu Aloitettu
Sanomattakin aika selvää on että jos mä menisin ekan kerran mittaukseen illalla ilman että oon tehny mitään viimeseen viikkoon ja syöny kaikkea paskaa ja seuraavalla kerralla todella tiukan ruokavalion ja edellisen illan puolimaratoonin jälkeen tyhjällä vatsalla mittaukseen. On tulokset satavarmaan kuin eri henkilöiltä otetut.

Ei mulla muuta. Järki käteen noissa mittauksissa ja niiden tulosten arvioinneissa. Tai.. Omat on rahanne. Mittaatte kuinka haluatte.

Jep ja ironista kyllä, tyhjällä vatsalla puolimarathonin jälkeen 5% korkeammat rasvaprosentit, kuin tuon viikon sohvalla löhöilyn ja mässäilun jälkeen.
Mitä nesteisemässä rapakunnossa olet sen parempia arvoja näyttää, kun taas VHH-dietillä, kun ole treenannut ja dietannut rankasti tuo vehje väittää sinun lihonneen helvetisti sillä vesipöhö tulkitaan lihakseksi ja päinvastoin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Heips! Osaisiko joku analysoida tätä tulosta? Kysessä on henkilö, joka ei harrasta punttailua. Onko esim. jaloissa / käsissä epätasapainoa tms? Haluaisi ehkä alkaa punttailemaan. Onkos tässä jotain mikä kiinnittää huomiota / hyvää / huonoa?

Paperi täällä.

Tiuskis: -Ihan vain tuon lapun perusteellahan kyseessä on varsin hyväkuntoinen nuorimies, noin niinkuin kehonkoostumuksellisesti. Ehkäpä voisi jonnin sortin urheilijaksi jopa arvioida, ainakin kokeneemmaksi kuntoilijaksi. Puolieroja ei näytä juuri olevan, muutoin kuin rasvanmäärässä jalkojen väliilä, josta voisi hätäisempi heittää arvauksen kumpi jalkainen on harrastuksessaan taikka sitten se kertoo jotain ergonomiasta esim. työssä. Jos pitäisi arvata tuon perusteella harrastus, niin oikea jalkaiseksi futariksi epäilisin.

Mutta pelkällä tuolla tuloksella ei silti kannata lähteä tekemään kovinkaan pitkälle vietyjä johtopäätöksiä suuntaan taikka toiseen vaikka rohkeana näin teinkin huumorillani, koska virhemarginaalit on kuiten aikasta suuret, mikäli tuo mittaustilanne ei ole vimosen päälle hoidettu oikein niin mittauksen kuin siihen valmistautumisenkaan osalta.

Kiitos risumies! Tosiaankin kysessä on kaveri, joka ei liikuntaa tai urheilua juuri harrasta, ainoastaan satunnaisesti lenkkeilee, pelaa sulista, muutaman kerran vuodessa käy salilla eli kuntoilija. Testiolosuhteet ja valmistautuminen oli järkätty sellaiseksi kuin pitikin. Siksi ajateltiin kysyä, kun ei osata itse oikein juuta eikä jaata tuosta sanoa. Mielenkiintoinen tuo jalan rasvaero, todennäköisesti liittyy ergonomiaan, kun mitään "toispuoleista" lajia ei harrasta. Ko. henkilöllä on ilmeisesti hyvät lähtökohdat esim. punttiharrastukseen, kun jos olen oikein ymmärtänyt lihasta on kuitenkin suht paljon siihen nähden, ettei niitä ole aktiivisesti treenattu. Siltä hän kyllä ulkoisestikin näyttää. Osaatko/osaako joku sanoa vielä, että onko kädet tai jalat edellä?

Tiuskis: -Hmmm... Mitä tuosta nyt pitäisi sitten osata sanoa? Muuta siis kuin nuo yleiset arviot tuossa ylempänä. Ei esim. jalkojen ja käsien lihoissa mun silmään pistänyt mitään sellaista, mikä olisi jotenkin epänormaalia, eli toinen olisi toista sen kummemmin edellä taikka jälessä. Ainoa siis silmään pistävä oli tuo rasvaero kintuissa ja mikäli se ei ole hankitty toispuoleisella urheilulla/liikunnalla, niin sitten kiinittäisin huomiota ergonomiaan mistä moinen johtuu. Tuskin on ainoa puoliero kropassa... Ja kuten ketjussa on aiemminkin jo sanottu, tuo tulos voi olla ja todennäköisesti onkin hieman alakanttiin rasvaprosentin osalta.

"Siksi ajateltiin kysyä, kun ei osata itse oikein juuta eikä jaata tuosta sanoa."

Juu ei siitä sen enempää varmasti tarvitsekaan sanoa, pääasia et tietää ettei oo mitään erityishuomioitavaa kun puntilla käymisen aloittaa. Eli vaikka että kannattais erityisesti keskittyä jalkoihin tms. Joku aloittelijoiden perusohjelma varmaan vaan käyttöön.

Ei nyt liity aivan otsikon mukaiseen menetelmään. Entinen digi vaakani näytti outoja lukemia, huomasin sillä olevan taipumus näyttää samaa lukemaa uudelleen vaikka olisi vaatteet päällä, joista tulee helposti kilo tai kaksi.

Löysin citymarketista vaa'an jossa on rasvaprosentin mittaus, hintakaan ei päätä huimannut 50€. Laitteesta löytyy 9-10 proffiilia joihin laitetaan ikä, sukupuoli ja pituus. Kertoo bmi, rasva, lihas ja nesteen osuuden kehon koostumuksesta. Perustuu sähkövastukseen jota tuo jalkapohjista mittaa. Ohjeen mukaan jalkapohjat pitää kostuttaa ennen mittausta jotta kuivat/hikiset jalat ei aiheuta virhettä.

Eipä sillä niin väliä itselle ole ovatko nuo todellisia, oman kokemukseni perusteella näyttää kyllä aika tarkkaan samoja lukemia aamusta toiseen.
Lievää lihas% osuuden kasvua ja rasvan alentumista parin kuukauden aikana kuten myös silmämääräiset havainnot vahvistavat.
Niin ja takuukin oli 15 vuotta :wtf:

Löysin citymarketista vaa'an jossa on rasvaprosentin mittaus, hintakaan ei päätä huimannut 50€. Laitteesta löytyy 9-10 proffiilia joihin laitetaan ikä, sukupuoli ja pituus. Kertoo bmi, rasva, lihas ja nesteen osuuden kehon koostumuksesta. Perustuu sähkövastukseen jota tuo jalkapohjista mittaa. Ohjeen mukaan jalkapohjat pitää kostuttaa ennen mittausta jotta kuivat/hikiset jalat ei aiheuta virhettä.

Eipä sillä niin väliä itselle ole ovatko nuo todellisia, oman kokemukseni perusteella näyttää kyllä aika tarkkaan samoja lukemia aamusta toiseen.
Lievää lihas% osuuden kasvua ja rasvan alentumista parin kuukauden aikana kuten myös silmämääräiset havainnot vahvistavat.
Niin ja takuukin oli 15 vuotta :wtf:

Itse joskus kauan sitten kokeilin kaverin vastaavaa laitetta ja sain suht samat lukemat rasvan suhteen kuin pihdeilläkin, n. 3% heitto tais suuntaan tai toiseen olla. Tosin silloin painoa oli yli 100 ja rasvatkin oli korkealla joten tuollainen 3% virhemarginaali ei isolta tuntunut. Kai tuommoinen johonkin yleiskehityksen seuraamiseen sopii, mutta en alkaisi hirveän tarkkoja päätelmiä tekemään sen avulla.

Itse suhtaudun tuohon InBodyyn hieman skeptisesti, laite väitti testissä, että rasvat on miltei 30% 83 kiloisena, kun noin vuosi sitten pihdeillä mitattuna 76 kilon panoisena rasvat oli 12,4%... Oon ton InBodyn tulosten mukaan siis harvinaisen paska valitsemassani harrastuksessa jos vuodessa, säännöllisesti treenaten, rasvaton massa pienentynyt 8,5 kiloa elopainon kuitenkin noustessa 7 kiloa. Toisaalta avovaimokin haukku tossa yks päivä läskiks...

Myös mun "personal trainer" sano et noihin mittauksiin ei paljoa kannata luottaa, ja arvioi mun rasvat silmämääräsesti siihen about pariinkymppiin mikä nopeesti lyhyen matematiikan oppimäärän lukeneena kuulostaisi ihan järkeenkäyvältä. Ja antohan se myös esimerkin virhemarginaalista, kisadietillä siltä oli mitattu pihdeillä 6% rasvat, inbody näytti samalla hetkellä yli 20% rasvoja :D

Tosin sillä on rasvaton massa lähempänä sataa kiloa ku mulla, et virhemarginaali voi tuonkin takia vaihdella.

Itse luotan pihteihin samalla mittaajalla ja mittaukset tehtynä aina samaan vuorokauden ajankohtaan.

Heips! Osaisiko joku analysoida tätä tulosta? Kysessä on henkilö, joka ei harrasta punttailua. Onko esim. jaloissa / käsissä epätasapainoa tms? Haluaisi ehkä alkaa punttailemaan. Onkos tässä jotain mikä kiinnittää huomiota / hyvää / huonoa?

Paperi täällä.
Satsissa taisit käydä mittailemassa?
Sen verran voisin analyysia heittää että oon selvästi valinnut väärän lajin jos lenkkeilemällä, sulista pelaamalla ja pari kertaa vuodessa salilla käymällä pääsee noihin lukemiin :D
Omissa lippusissa näyttäis oikean jalan rasvaprosentti olevan 1 %-yksikön verran vasenta alhaisempi. Kai se oikeakätisyys/-jalkaisuus näissä tuloksissa sitten näkyy.

^ Ei oo SATS:issa tehty, mut sielläkin taitaa tuo sama masiina olla käytössä. Joo ja tulos ei oo "valitettavasti" oma (oon nainen :D), mutta sitä itsekin ihmettelen, että toimistotyöläinen voi luonnostaan tuollainen olla. Ne geenit varmaan tai sit salaa yöllä reenaa jossain kellarissa. Mut ilmeisesti tuo rasvaisuus menee ihan normaaleihin rajoihin vielä, mutta ehkä ihan järkevää tsekata esim. ergonomia ja omat rutiinit mitä jalkojen käyttöön tulee.

Nyt on saatu ennen ja jälkeen dieetin tiedot:

3.4.2011

15.5.2011

Kuusi viikkoa siis dieetillä, jossa oli mukana 4 päivän loma, jolloin ei seurattu syömisiä ja juotiin mm. viiniä. Jonkin verran saatu jopa lisää lihasta, hyvin marginaalinen tosin. Rasvaprossa pieneni ihan kivasti.

Nyt on saatu ennen ja jälkeen dieetin tiedot:

3.4.2011

15.5.2011

Kuusi viikkoa siis dieetillä, jossa oli mukana 4 päivän loma, jolloin ei seurattu syömisiä ja juotiin mm. viiniä. Jonkin verran saatu jopa lisää lihasta, hyvin marginaalinen tosin. Rasvaprossa pieneni ihan kivasti.

Loistavaa! millanen dieetti oli? kalorivaje,makrot,liikunta?

^ Dieetti oli ihan kait perinteinen. Mun peruskulutus on vähän päälle 1400 kcal ja aktiivisuuden ja liikuntojen jälkeen on arvioitu, että tommoset n. 2300 kcal kuluttaisin. Söin 1850 kcal eli vaje oli kutakuinkin 450 kcal.

Makrot meni suurinpiirtein: 140-160 g/proteiinia (tähtäsin 2,5 g / painokilo), n. 50 g rasvaa (tähtäsin 0,8 g/ painokilo) ja loput hiilareista. Eli jonkinverran alle 200g.

Käytin kiloklubia laskurina ja kuulin, että se näyttäisi vähän alakanttiin. Joten voi olla, että olen syönyt vähän enemmän kuin 1850 kcal.

Liikunnat oli suunniteltu siten, että 2 kovaa viikkoa, 1 kevyempi viikko. Kovalla viikolla 3 punttia (ohjelma jaettu kahteen: vetävät - työntävät), 3-4 aerobista, 1 lepo. Noista 1 kova aerobinen ja 2-3 oman fiiliksen mukaan (spinningiä, lenkkeilyä, kuntopiirijuttuja ulkona jne). Sit kevyellä viikolla 3 punttia, 3 aerobista niin, että tulee kuitenkin 1, mieluummin 2 lepopäivää. Ja aerobiset on vähän kevyempiä.

Missä olisi paras paikka Helsingissä käydä testaamassa omia arvojaan, jotta voisi sitten vertailla myöhemmin tuloksia? Ruoholahden SATSissa olisi tuo kehonkoostumusanalyysi, ja hintaa olisi 30€. Onko jossain parempaa hinta/laatusuhteeltaan? Laitteena tuolla on Tanita MC 180. Kellään kokemuksia tuolta tai tuosta laitteesta?

Mä oon käynyt just tolla laitteella tekemässä. Ei mitään ihmeellistä valitettavaa, hyvin on toiminut seurantavälineenä. Mut tossa yllä on vaan eka sivu siitä paperista. Toisella sivulla on vielä graafeja, kuten viskeraalinen rasva, lihasmassa %, rasvajakauma, lihasmassa jakauma. Ilmeisesti tuo Inbody antaa vielä tarkempia speksejä ainakin joiltakin osin.

Huomenna pitäisi käydä eka kertaa elämässä kehonkoosumusanalyysissä :) laitteena toimii tämmönen laite http://www.healthchecksystems.com/tanita_bc418.htm
Hinta 15€. Innolla odotan jo huomista :)

Mittauksissa käyty, ja hiukan ehkä epäilen tuota tulosta (keskikroppa), mutta tuskin se aivan liikaa kuitenkaan heittää...

Pituus: 178
Paino: 81,8 (vaatteet päällä)
Jaloissa rasvaa oli noin 9%
Käsissä rasvaa oli noin 9%
Keskikropassa rasvaa oli 3%, tämä tulos on mielestäni täysin mahdoton. Mittaaja sanoi että laite on kyllä tarkka, mutta että tuo nyt ei välttämättä kyllä pidä paikkaansa, sen verran pieni tulos oli. Mitattiin jälkeenpäin uudestaan, mutta tuols oli kuitenkin sama.
Keskiarvo näytti siis olevan noin 4,5%...
Pihdeillä tulos oli noin 8-11%

Joten siitä voi keskiarvoksi ehkä sanoa että tuo 9% on aika lailla tarkka tulos. Eli ihan tyytyväinen olen tähän, tavoitteena oli että rasvat olisi alle 10%, joten siihen pääsin :)
Lihasmassaa kropassa 40kg

Sekava postaus, kun en osaa tuota tulosta suoraan linkittää tänne. mutta kaitpa tuosta jotain selvää saa...

Kävin juuri äsken pihtimittauksessa ja rasvaprosentiksi saatiin 16%. Heti perään tollasella inbody systeemillä tulos oli 23,5% kun koneelle syötettiin tieto että kyseessä on "perus" ihminen. Yllättäen rasvaprosentti olikin sitten "vain" 17,5% kun koneelle kertoi kyseessä olevan urheilija. :D Tällästä tänään, eiköhän nyt tullut sitten selväksi että aikomoisia arpalaatikoita ovat.

Jokatapauksessa nyt tiedän oikean rasvaprosenttini ja se on edelleen aivan liian korkea. Mittaukset otettiin neljästä kohdasta, jokaisesta kolme kertaa ja niistä laskettiin aina keskiarvo. Mittaustulokset olivat: hauis 5mm, ojentaja 12mm, lapaluu 15mm, suoliluu 8mm. Yhteensä 40mm. Tästä on nyt sit helppo seurata miten rasva palaa :)

2kk kulunu viime mittauksesta. Tänään mitattiin uusiks pihdeillä ja olihan sitä tulostaki syntyny. Hauis 4mm, ojentaja 9mm, lapaluu 13mm, suoliluu 6mm. Yhteensä 32mm eli -8mm. Taulukon mukaan rasvaprosentti 13,5%. Koitettiin taas heti perään inbody mittausta ja se antoi tulokseksi 14,9%. Vielä ku pari kuukautta vetelis dieettiä niin eiköhän päästä alle 10% :)

Nonni, mittauksessa käyty n. 19 tuntia paastonneena ja tässä tuloksia:

Pituus 173cm
Paino 78,9kg
Lihasmassa 39,9kg
Rasvamassa 9,3kg
Rasva% 11,8

Lihastasapaino (nesteineen)
Kädet 3,96kg - 3,92kg
Jalat 11,5kg - 11,5kg
Keskivartalo 30,7kg

Perusaineenvaihdunta 1873kCal

Kuinkahan paljon vaikka sentin pituusvaihtelu vaikuttaa mittaukseen? En ole pitkään aikaan ollut mitattavana, mutta aina pituuteni on tuossa 173-174cm ollut. Mittaus tehtiin siis eilen, ja tänään ilmeisesti jonkin verran kuivempana aamupainolla 77,8kg keskikropan kunto nähtävissä tuossa alla. Itse olisin arvioinut rasvat vähän alemmas kuin 11,8%, mutta voihan tuossa mittauksessakin olla kai ainakin prosentin heittoja.

Liitteet

• P1070376.JPG
    P1070376.JPG
    128,3 KB · Katsottu: 3 094
beginner: -Juu, kyllä ainakin etupuolelta katsottuna (kuvan perusteella siis) rasvat ois ennemmin piskusen alta kympin kuin vajaa 12, mutta toisaalta huimia on erot miten eri ihmisillä rasva jakautuu kroppaan. Toisilla ei ole pihdeillä mitatessakaan kyljissä juuri mitään, mutta selässä reilustikkin taikka toisinpäin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom