InBody mittausmenetelmä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja alppix
  • Aloitettu Aloitettu
Ja miten Punisher on vakioidut olot vaikea saavuttaa. Itse ainakin teen sen kaikissa vuosittaisissa testeissä.

Nesteet on merkittävässä roolissa tuossa Inbody mittauksessa. Ja kyllä se dieetillä on vaikea saavuttaa samanlainen nesteisyys joka kerta. Viimeksi yritin mennä mahdollisimman "kuivana" siihen ja sen näki tuloksistakin että kuiva oli kroppa nesteiden osalta.. Virhehän se oli sinne mennä kuivana, mutta nyt että saa edes jotaki vertailupohjaa niin menen seuraavaanki mittaukseen mahdollisimman vähä nesteisenä.

Silti se ei muuta sitä tosiasiaa että itsellä kiinnostaa vain rasvaprosentti, lihastasapainon minä näen peilistäki, en tartte siihen Inbodya. Ja kun kiinnostaa vain rasvaprosentti ja Inbody voi näemmä näyttää sen joko ylös tai alaspäin +/-5% niin aika perhanan epätarkka on kyseiseen mittaukseen, eli kun olen 6% rasvoilla jossain vaiheessa niin Inbody voi mun nesteisyydestä riippuen näyttää vaikka 1% tai 11% rasvaprosentiksi noin karkeasti ajatellen. Mielenkiinnosta kattelen dieetin loppuun mitä Inbody kertoo arvoista mutta enpä niille sen kummempaa painoarvoa kyllä ajattele.

Joo on se vakioiduissa oloissa kuten jo aikaisemmin sanoin niin varmaan suht luotettava suunnannäyttäjä, mutta ei yhtään mitään muuta, mun mielestä ainakaan. Omalta kohdalta loppuu Inbody mittaukset jokatapauksessa tähän dieettiin jollen joskus niitä lukuja huumorilla halua käydä katsomassa. Vaikka sitten dieetin jälkeen parin kolmen viikon päästä nesteisenä kun paino noussut, niin antaahan se kivan kuvan ku rasvaprosentti tippunu radikaalisti ja lihasmassa kasvanu kilotolkulla, tuntuu että kannatti maksaa hyvistä lapuista ku saanu niin julman kehityksen aikaan parissa viikossa ;)

Tää on ihan hyvä että herättää keskustelua. Inbodylle on varmasti paikkansa joillekin jotka tarvii sen antamia tietoja. Mutta sen näyttämiin rasvaprosentti lukuihin ei ole mitään syytä uskoa, liian iso virhemarginaali.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nesteet on merkittävässä roolissa tuossa Inbody mittauksessa. Ja kyllä se dieetillä on vaikea saavuttaa samanlainen nesteisyys joka kerta. Viimeksi yritin mennä mahdollisimman "kuivana" siihen ja sen näki tuloksistakin että kuiva oli kroppa nesteiden osalta.. Virhehän se oli sinne mennä kuivana, mutta nyt että saa edes jotaki vertailupohjaa niin menen seuraavaanki mittaukseen mahdollisimman vähä nesteisenä.

Silti se ei muuta sitä tosiasiaa että itsellä kiinnostaa vain rasvaprosentti, lihastasapainon minä näen peilistäki, en tartte siihen Inbodya. Ja kun kiinnostaa vain rasvaprosentti ja Inbody voi näemmä näyttää sen joko ylös tai alaspäin +/-5% niin aika perhanan epätarkka on kyseiseen mittaukseen, eli kun olen 6% rasvoilla jossain vaiheessa niin Inbody voi mun nesteisyydestä riippuen näyttää vaikka 1% tai 11% rasvaprosentiksi noin karkeasti ajatellen. Mielenkiinnosta kattelen dieetin loppuun mitä Inbody kertoo arvoista mutta enpä niille sen kummempaa painoarvoa kyllä ajattele.

Joo on se vakioiduissa oloissa kuten jo aikaisemmin sanoin niin varmaan suht luotettava suunnannäyttäjä, mutta ei yhtään mitään muuta, mun mielestä ainakaan. Omalta kohdalta loppuu Inbody mittaukset jokatapauksessa tähän dieettiin jollen joskus niitä lukuja huumorilla halua käydä katsomassa. Vaikka sitten dieetin jälkeen parin kolmen viikon päästä nesteisenä kun paino noussut, niin antaahan se kivan kuvan ku rasvaprosentti tippunu radikaalisti ja lihasmassa kasvanu kilotolkulla, tuntuu että kannatti maksaa hyvistä lapuista ku saanu niin julman kehityksen aikaan parissa viikossa ;)

Tää on ihan hyvä että herättää keskustelua. Inbodylle on varmasti paikkansa joillekin jotka tarvii sen antamia tietoja. Mutta sen näyttämiin rasvaprosentti lukuihin ei ole mitään syytä uskoa, liian iso virhemarginaali.

Et sitten saa noita mittauksia ajoitettua niin ettei osu dieetin kohdalle?
Mutta tosiaan jos vain rasvaprosentin tahdot ja mahdollisimman tarkasti, niin selvähän se on että jos on kaksi laitetta joista toinen mittaa vain sitä rasvaprosenttia ja toinen koko kehon koostumusta, niin tottakai se joka mittaa vain sitä yhtä asiaa on tarkempi. ;)

Ja tuskin monet pakkislaiset tällä paljoakaan tekee, mutta monissa lajeissa tuosta on kyllä hyötyä... Itse siitä lähinnä katson että mitkä asiat kehittyneet ja mitkä epätasapainossa jne. Rasvaprosentista riittää itselle se että tietää että se on suurinpiirtein siellä 5-15 välillä. Inbody ilmoitti 8 joten siellä kun pysyy niin hyvä.
 
Ihan lyhykäisesti: Kävin tänään aamulla InBody mittauksessa Helsingissä Vuosaaren UH:lla, siellä maksoi 25€ ja laite InBody 220. Ihan vain ajattelin jakaa tiedon niin muut voivat hyödyntää sitä omissa hintavertailuissaan. Tolla vehkeellä saa tietää lähinnä rasvan ja lihaksen määrän, ei saa mitään siistejä lukuja siitä että kumpi hauis on isompi.

Nyt sitten jatkuu dieetti, sen verran tuota rasvaa näkyi kehossa olevan xP
 
Joops tänään kävin aamusella Kuopiossa yliopistolla inbody mittauksessa (ei ole tuo 720 malli) ja sitä aiemmin 16.1. On tullu käytyä useamminkin, mutta tässäpä pari uusinta (pitää penkoa vanhojakin).

Omapituus: 181cm
Omapaino: 79,8kg ---> 82,3kg
Rasvaprosentti: 10,7% ---> 9,9%
Rasvaton massa: 74,0kg ---> 74,2kg
Kehon nesteet: 52,9kg ---> 54,5kg
Rasvamassa: 7,9kg ---> 9,9kg
Lihasmassa: 66,0kg ---> 69,7kg
 
Mielenkiintoisia pointteja tässä ketjussa.
Itse en aivan täysin luota ko. mittausmenetelmään, varsinkin kun itse mittaajat ovat maininneet mm. rasvaprosentille kahden prosentin(2%) virhemarginaalin, verrattuna samalla kerralla pihdeillä mitattuihin rasvoihin. Kaksi prosenttiyksikköä alkaa olemaan melko suuri virhe silloin kun mennään alle 10% kehonrasvoihin...
Kuitenkin, jos mittauksiin valmistautuu ohjeiden mukaisesti sekä käyttää tuloksia vertailuun omien mittauksien kanssa, uskoisin kehitystuloksen olevan hyvinkin paikkansa pitävää.
Ainakin näin toivon ;) koska alla omat tulokset n. puolen vuoden ajalta;

.........................................15.10.2010............16.12.2010............02.04.2011

Paino.....................................81,0kg...................77,4kg.................76,7kg

Lihasmassa.............................35,9kg...................37,6kg..................38,9kg

Rasvaprosentti/-massa.........22,0% / 17,8kg.......15,4% / 11,9kg......11,6% / 8,9kg
 
Mielenkiintoisia pointteja tässä ketjussa.
Itse en aivan täysin luota ko. mittausmenetelmään, varsinkin kun itse mittaajat ovat maininneet mm. rasvaprosentille kahden prosentin(2%) virhemarginaalin, verrattuna samalla kerralla pihdeillä mitattuihin rasvoihin. Kaksi prosenttiyksikköä alkaa olemaan melko suuri virhe silloin kun mennään alle 10% kehonrasvoihin...
Kuitenkin, jos mittauksiin valmistautuu ohjeiden mukaisesti sekä käyttää tuloksia vertailuun omien mittauksien kanssa, uskoisin kehitystuloksen olevan hyvinkin paikkansa pitävää.
Ainakin näin toivon ;) koska alla omat tulokset n. puolen vuoden ajalta;

.........................................15.10.2010............16.12.2010............02.04.2011

Paino.....................................81,0kg...................77,4kg.................76,7kg

Lihasmassa.............................35,9kg...................37,6kg..................38,9kg

Rasvaprosentti/-massa.........22,0% / 17,8kg.......15,4% / 11,9kg......11,6% / 8,9kg


Oletkos vetänyt jotain horkkuja, kun 4,5 kk rasvat tippunu 4% vaikka paino on tippunut samaan aikaan vain 700g?
Kuulostaa ihmelliseltä, mutta kunnon kuuri selittäisi asian.
 
Tarkoitatko että kunnon horkkakuuri? Ei, en ole horkannut eikä tuo muutenkaan minusta vaikuta sentään ihmeeltä.

Jos avaan hieman muitakin tuloksia niin jokin niistä selittänee tuon?
...........................15.10.2010............16.12.2010............02.04.2011
Kehon nesteet...........46,3kg..................47,9kg..................49,6kg
Rasvaton massa.........63,2kg..................65,5kg..................67,8kg

Eli kaippa tuota nestettä tarttuu muuallekin kuin pelkkään lihakseen.
Pystyinkö vastaamaan kysymykseesi, vai mitä tarkoitat?
 
Oletkos vetänyt jotain horkkuja, kun 4,5 kk rasvat tippunu 4% vaikka paino on tippunut samaan aikaan vain 700g?
Kuulostaa ihmelliseltä, mutta kunnon kuuri selittäisi asian.

Mikäs tuossa on ihmeellistä? Voihan se rasvaprosentti laskea vaikka paino olis noussu jos painon nousu johtuu kasvaneesta lihasmassasta, jolloin kehossa on suhteellisesti vähemmän rasvaa. CuoreSportin tapauksessakin on rasvaa lähteny 3kg, mutta rasvaton massa kasvanu melkein saman verran, joten paino pudonnu vain sen 700g. Vai menikö mulla jotain ohi?
 
Mielenkiintoisia pointteja tässä ketjussa.
Itse en aivan täysin luota ko. mittausmenetelmään, varsinkin kun itse mittaajat ovat maininneet mm. rasvaprosentille kahden prosentin(2%) virhemarginaalin, verrattuna samalla kerralla pihdeillä mitattuihin rasvoihin. Kaksi prosenttiyksikköä alkaa olemaan melko suuri virhe silloin kun mennään alle 10% kehonrasvoihin...


Heh, jos se virheprosentti oliski vaan 2% niin ei ois paha, mutta ku todettu käytännössä heittävän 5% ylös tai alaspäin :hyper: Jos oot kympin rasvoissa niin voitki olla joko 5 tai 15 rasvoissa oikeesti :D

Mutta kyllä se optimoiduissa mittaustilanteissa suunnannäyttäjänä voi toimia mikä suurimmalle osalle ihmisistä riittääkin, mutta ite numeroarvoista ei paljoa iloa ainakaan itselleni ole ollut.
 
Oletkos vetänyt jotain horkkuja, kun 4,5 kk rasvat tippunu 4% vaikka paino on tippunut samaan aikaan vain 700g?
Kuulostaa ihmelliseltä, mutta kunnon kuuri selittäisi asian.

Jos kattoo lihasmassan määrää niin eipä tuossa mitään ihmeellistä ole kyse on aloittelijasta.
 
Jos kattoo lihasmassan määrää niin eipä tuossa mitään ihmeellistä ole kyse on aloittelijasta.

Itseasiassa yritin kiertäen kertoa, että prosentit eivät ihan täsmää, vaan jälkimäisessä kunnossa ollaan hieman nesteisempiä ja Inbody antaa liian ruusuiset arvot.
Jerry Ossi muuten kertoo omassa blokissaan miten käyttää vain pihti ja DEX-menetelmään(rontgen-kehonkoostumusmittaus) perustuvaa rasvaprosentin mittausta koska ei luota InBodyn antamiin lukemiin.
 
Kävin juuri äsken pihtimittauksessa ja rasvaprosentiksi saatiin 16%. Heti perään tollasella inbody systeemillä tulos oli 23,5% kun koneelle syötettiin tieto että kyseessä on "perus" ihminen. Yllättäen rasvaprosentti olikin sitten "vain" 17,5% kun koneelle kertoi kyseessä olevan urheilija. :D Tällästä tänään, eiköhän nyt tullut sitten selväksi että aikomoisia arpalaatikoita ovat.

Jokatapauksessa nyt tiedän oikean rasvaprosenttini ja se on edelleen aivan liian korkea. Mittaukset otettiin neljästä kohdasta, jokaisesta kolme kertaa ja niistä laskettiin aina keskiarvo. Mittaustulokset olivat: hauis 5mm, ojentaja 12mm, lapaluu 15mm, suoliluu 8mm. Yhteensä 40mm. Tästä on nyt sit helppo seurata miten rasva palaa :)
 
TeePee: -Enpäs ole tuollaisesta 4-pistemittauksesta kuullutkaan. Vai meinasitko tuolla solisluulla suoliluuta, eli tuosta sivualavatsan tuntumasta?

"hauis 5mm, ojentaja 12mm, lapaluu 15mm, solisluu 8mm"
 
Itse jaksan repeillä tuolle pihtimittaukselle vaikka vedettäisiinkin neljästä eri pisteestä. Sillä saa sellaisia tuloksia mitä haluaa koska aina ei voida mitata TARKALLEEN samasta kohdasta. Kongreettisena esimerkkinä: Suoritetaan pihtimittaus, mittaajina neljä eri mittaajaa. Mitäpäs luulette, pystyykö jokainen mittaaja ottamaan mitat tismalleen oikeasta paikasta? Jos siirrytään vaikka 0.5cm-1m suuntaan tai toiseen, tulos muuttuu radikaalisti. Siinä voidaan sit ruveta miettimään tuota luotettavuutta, lähtökohtaisesti mitä suurempi rasvaprosentti, sitä suurempi virhemarginaali.

Labroissa suoritettavat, kuten vedenalaispunnitus tai duterium-laimennus ovat sitten asia erikseen, tosin ei taida jokainen noihin mittauksiin päästä.
 
Recycle: -Höpö höpö. Silloin on mittaajassa vika, jossei saa otettua sitä mittää siitä mistä pitää. Jos ottaa mitat puolesta välistä hauista ja ojentajaa sekä sentin lapaluun kärjen alta ja sentin suoliluun harjun päältä, niin ei tuossa nyt kyllä hirveää virhemarginaalia pääse tulemaan. Ja tuohan tehdään kuiten aina sen 2 tai kolme kertaa, joiden keskiarvo on se joka ratkaisee. Jos nuden mittausten väleillä on juuri merkittävää heittoa nuilla eri kerroilla, kyllä silloin pitää syyttää mittajaa eikä mittausmenetelmää. Kuten monessa monessa muussakin asiassa...

Mä muuten haluan nähdä sen henkilön, kenellä rasva on jakaantunut ja kertynyt niin pahkuraisesti, että puolen sentin siirtymällä mittauspaikassa saadaan aikaiseksi radikaaleja eroja. Toki nuita eroja tulee silloin, kun sinne pihtien väliin otetaan ja puristellaan joka kerta aivan eri määrä tavaraa, pidetään pihtejä eri kulmissa jne. mutta edelleen se on mittausvirhe eikä huono mittaustapa, joka nuita mahdollisia aroja selittää.
 
Itse jaksan repeillä tuolle pihtimittaukselle vaikka vedettäisiinkin neljästä eri pisteestä. Sillä saa sellaisia tuloksia mitä haluaa koska aina ei voida mitata TARKALLEEN samasta kohdasta. Kongreettisena esimerkkinä: Suoritetaan pihtimittaus, mittaajina neljä eri mittaajaa. Mitäpäs luulette, pystyykö jokainen mittaaja ottamaan mitat tismalleen oikeasta paikasta? Jos siirrytään vaikka 0.5cm-1m suuntaan tai toiseen, tulos muuttuu radikaalisti. Siinä voidaan sit ruveta miettimään tuota luotettavuutta, lähtökohtaisesti mitä suurempi rasvaprosentti, sitä suurempi virhemarginaali.

Labroissa suoritettavat, kuten vedenalaispunnitus tai duterium-laimennus ovat sitten asia erikseen, tosin ei taida jokainen noihin mittauksiin päästä.

Siksipä siinä pihtimittauksessa pitääkin käyttää aina samaa mittaajaa että virhemarginaali olisi mahdollisimman pieni. Ainakin Oulussa tuolla liikuntaklinikallakin ne katsoo aina kuka mitannu viimeksi ja varaa ajanki aina samalle mittaajalle.

Ei mikään mittaus ole virheetön, mutta kyllä pihtimittaus on suhteellisen tarkka henkilöille joilla rasvaprosentti alle 15% ja käytetään aina samaa mittaajaa ja pihtejä. Jos rasvaprosentti on yli 15% niin silloin mittaajan mukaan voi tulla isompia heittoja kun ihopoimu on niin paksua. Muuten kuulemma melkoisen tarkka mittausmenetelmä niille joilla rasvaprosentti alle 15% oletuksella että on sama mittaaja ja samat pihdit käytössä.

Noilla pihdeillä kuitenkin saa oikeasti sinnepäin olevan rasvaprosenttilukeman toisinkuin sähkösillä mittareilla ei nähdä edes sitä luotettavasti ollaanko suurinpiirtein 10% vai 20% rasvoissa vai peräti 30% rasvoissa.
 
TeePee: -Enpäs ole tuollaisesta 4-pistemittauksesta kuullutkaan. Vai meinasitko tuolla solisluulla suoliluuta, eli tuosta sivualavatsan tuntumasta?

"hauis 5mm, ojentaja 12mm, lapaluu 15mm, solisluu 8mm"

Kyllä tarkoitin suoliluuta, niin lukee tuossa paperissakin, korjasin sen tohon mun postaukseen. Lukihäiriö + ajatuskatkos näköjään iski taas samaan aikaan :D

Pihtimittauksen suorittaa aina sama henkilö. Siksi jokaisesta mittauspisteestä otetaan useampi mitta ja lasketaan niiden keskiarvo, että virhe olisi mahdollisimman pieni. En usko, että pienillä heitoilla mittauskohdissa voi olla isoa merkitystä lopputulokseen. Tietysti mitä rasvaisemmassa kunnossa, sitä epätarkempaa hommaa. Mukavampi tapa tämä on mitata rasvoja, kun tietää tuloksen olevan suht luotettava verraten InBodyyn, joka nähtävästi antaa ihan mitä sattuu arvoja riippuen tiedoista mitä sille syöttää ennen mittausta.
 
Kävin maanantaina mittauksessa (edellinen 28.01.2011) ja rasvamassa -10.1kg lihasmassa -0.1kg. Mukavasti on lähtenyt tavara oikeasta paikasta :) Mut vielä on tavoitteisiin matkaa..
 
Ei ole luotettava mitattiin illalla ja antoi tulokseksi 16,6, seuraavana aamuna olin 1,1kg kevyempi( yön aikana paino oli tippunut kilon verran)
Aamulla tyhjällä vatsalla 4% suuremmat arvot.
Mitä nesteisempi olet sen korkeammat arvot ja jos laihdutat VHH-dietillä jolloin lihassolujen nesteet ja glykogeein on alhaalla antaa arvot ihan päin helvettiä.
Ei myöskään anna oikeita arvoja paljon keskiarvoa lihaksikkaammalle tai anorektikolle, tuo paska ei erota nestepöhöä lihaksesta tai päinvastoin.

Ei kai kukaan noihin absoluuttisena totuutena suhtaudukkaan? Tärkeintä noissa kehonkoostumusmittauksissa on pitää mittausolosuhteet vakiona.. Jos päivän aikana ihmiseen pituus voi vaihdella jopa muutaman sentin ni on varmaan sanomattakin selvää, että kehonkoostumusmittauksen tulos voi myös muuttua aika radikaalisti riippuen siitä mihin aikaan päivästä mittaukset tehdään.

Jos käyn noissa mittauksissa, niin suosittelisin että pyrkii käymään aina samaan aikaan päivästä, mielellään vielä saman viikonpäivänä, siten että mittauspäivän ja sitä edeltäneen päivän treenit ja safkat on suunnilleen samaa luokkaa kuin aikaisemmalla mittauskerralla. Näin voi varmistua siitä että tuloksesta saa irti edes sen suunnan mihin ollaan matkalla.

Sanomattakin aika selvää on että jos mä menisin ekan kerran mittaukseen illalla ilman että oon tehny mitään viimeseen viikkoon ja syöny kaikkea paskaa ja seuraavalla kerralla todella tiukan ruokavalion ja edellisen illan puolimaratoonin jälkeen tyhjällä vatsalla mittaukseen. On tulokset satavarmaan kuin eri henkilöiltä otetut.

Ei mulla muuta. Järki käteen noissa mittauksissa ja niiden tulosten arvioinneissa. Tai.. Omat on rahanne. Mittaatte kuinka haluatte.
 
Back
Ylös Bottom