Ilmavoimiin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zii
  • Aloitettu Aloitettu
Melkeinpä harmittaa etten edes yrittänyt ilmavoimiin. Sisäinen pasifisti vastustaa jo koko instituutiota tietyllä tasolla, mutta vitut, olisi ollut ainakin mielenkiintoista käydä noissa testeissä. Kaveri pyrkii sinne. On melko äkkipikainen luonne, en sitten tiedä miten hillitsee itsensä noissa psykologisissa testeissä... ;)

No, mä lähden Vekaralle. :lol2:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tupsahti tuossa postin mukana kirje Ilmavoimilta, että Helsinkiin pitäisi vaivautua tossa ensi viikolla :D

ónko tullut jo vastausta, miten kävi psykologisissa? viitsitkö hiukan kertoa missä siellä pitää olla hyvä, itse menossa huhtikuun alussa...

diameter sanoi:
ónko tullut jo vastausta, miten kävi psykologisissa? viitsitkö hiukan kertoa missä siellä pitää olla hyvä, itse menossa huhtikuun alussa...
Ei ole tullut vielä vastausta, tulee tämän tai ensi viikon aikana. Tuskin voit noihin testeihin mitenkään etukäteen treenata, nukkuminen on ainut asia, jolla voit vaikuttaa (ja nukkua todella kannattaa!). Itselläni meni ensimmäinen päivä parin tunnin yöunilla, kiitos "mukavan" seinänaapurin, ja voin sanoa että tuskaa oli.

Testeistä sen verran, että niitä on paljon ja ne ovat todella raskaita (ainakin väsyneenä). Vaikka lapussa luki, että toisena päivänä olisi paperitestejä ja toisena tietokoneavusteisia, niin todellisuudessa molempina päivinä oli pääasiassa tietokonetestejä. Niitä "kukkakauppias" -kysymyksiä ei (onneksi) hirveästi ollut. :D

Loppujenlopuksi nuo soveltuvuustestit olivat jo sinäänsä varsin mielenkiintoinen ja luultavasti melko ainutlaatuinen kokemus.

Kutsu tuli postissa jo maanantaina... Siis neljänteen vaiheeseen psykofysiologisiin testeihin (19.4.). Tietääkö kukaan mitä noi testit sisältää? Varmaan kaikki pyöritykset, alipainekammion yms.?

Minä vaan sanoi:
Kutsu tuli postissa jo maanantaina... Siis neljänteen vaiheeseen psykofysiologisiin testeihin (19.4.). Tietääkö kukaan mitä noi testit sisältää? Varmaan kaikki pyöritykset, alipainekammion yms.?
Tuota kirjettä tässä odotellaan... :D

Eikös tuo ala olla jo viimeisiä testisessioita? Ja kyllä, painekammiot+sentrifugit sisältyvät noihin testeihin.

Arsi sanoi:
Tuota kirjettä tässä odotellaan... :D

Eikös tuo ala olla jo viimeisiä testisessioita? Ja kyllä, painekammiot+sentrifugit sisältyvät noihin testeihin.

Jep toiseksi viimesethän nuo taitaa olla! Ja hemmojakin pitäis olla jäljellä enää reilu 100... Onko noita fyysisiä testejä joitakin sellasia, joihin vois vielä itte vaikuttaa? Esim. lihaskunto, kestävyys...

Minä vaan sanoi:
Onko noita fyysisiä testejä joitakin sellasia, joihin vois vielä itte vaikuttaa? Esim. lihaskunto, kestävyys...
No etkös kuntotestit tehnyt jo ensimmäisessä testivaiheessa? Minä ainakin tein. Tuskin noissa enää mitään kuntotestejä tulee, mutta eihän siitä kunnosta haittaakaan ole..

Arsi sanoi:
No etkös kuntotestit tehnyt jo ensimmäisessä testivaiheessa? Minä ainakin tein. Tuskin noissa enää mitään kuntotestejä tulee, mutta eihän siitä kunnosta haittaakaan ole..

Muistelenpa että kun itse olin aikoinaan noissa Tilkan testeissä niin niissä kyllä kuntoakin vielä tarkisteltiin. Ainakin piti kuntopalloa heitellä johonkin seinään ja sitten oli semmoinen niskavahvuustesti eli päähän laitettiin semmoiset "valjaat" ja sitten testattiin kuinka paljon jaksoi niskan kanssa vääntää. Kynäniskat älkööt vaivautukoot siis. :D

Aika hauskalta kuulostaa... Olit siis dink vai viimesessäkin vaiheessa, semmosen käsityksen ainakin sain ku luin tätä threadia. Mikäs oli sitten lopulta karsiutumisen syy?

Minä vaan sanoi:
Aika hauskalta kuulostaa... Olit siis dink vai viimesessäkin vaiheessa, semmosen käsityksen ainakin sain ku luin tätä threadia. Mikäs oli sitten lopulta karsiutumisen syy?

Liika kynäniskaisuus.. ;) Mutta virallinen syy taisi olla allergia timoteille ja koiranheinälle. Kaikki vaiheet tosiaan käytiin läpi, ja mielenkiintoinen kokemushan se oli.

Ihan vikat testit oli laboratoriokokeita lähinnä (huhti-toukokuu?), esim. jo ennestään tehtyjen silmäkokeiden lisäksi lisää silmäkokeita joidenkin tippojen kera yms.. Aikoinaan niihin taidettiin ottaa 50 tyyppiä ja kurssille valittiin 45. Kurssikoko lienee tänä päivänä edelleen sama.

Edit: Tämä vika vaihe tais olla järjestykseltään viides testisarjassa.

Edit2: Kun itse olin testeissä kevättalvella 98 niin kyllä mä ainakin jouduin tekemään perinteisen lihaskuntotestinkin jossain vaiheessa. Tää testivaihe lienee mennyt jo, mutta lisäsin tän kuitenkin ihmetellessäni miksi jotkut eivät ole sitä joutuneet tekemään kirjoittamansa perusteella.

Viisivaiheinen testi lienee nykyäänkin ainakin ilmavoimien nettisaitin perusteella. Lihaskuntotesti oli jo ensimmäisessä vaiheessa - itse sain täydet pojot siitä... Joten tuskin ainakaan on kunnosta homma kiinni. Rupesi vaan ihmetyttään, että voiko siinä tosiaan olla jo kaikki lihaskuntotestit? Itse kun en todellakaan o mikään voimamies. Pääsitkö muuden Kedu kurssille vai heittivätkö sut pellolle? Juu ja kurssikoko edelleen 35-50 hlö.

Tuskin niitä ne hakijoiden voimatasot niin kiinnostaa. Sitä kun voi aina parantaa, jos muut ominaisuudet on kunnossa.

Kedu sanoi:
Kyllä minä sinne pääsin. (Yritin ensin laittaa privana, muttei onnistunu..) Sinä siis olet nyt hakemassa?

Joo hakemassa ollaan. Ja tuli kutsu kuten edellä jo mainitsin neljänteen vaiheeseen psykofysiologisiin, vaikka joillakin on vielä jäljellä psykologisiakin. Hyvältä siis näyttää toistaseks. :thumbs: Vähän vaan mietityttää hampaiden kunto, eikös ne katota vielä viimesessä vaiheessa? Tuli meinaan skidinä pestyä niitä vähän huonosti - tai vähän enemmänkin - joten reikiä löytyy... :rolleyes:

Kyllähän ne legojakin tuli kattoneeksi, mutta en osaa sanoa mitä ne tarkalleen katto.. Hampaiden yleiskunnon? Ainakin jos hampuja on paikattu, niin paikan alle/väliin ei saa olla jäänyt pieniäkään ilmataskuja koska silloin hammas räjähtää matalamman paineen ja suurten pystynopeuksien vallitessa. Kai ne sen tarkastaa röntgenillä jos aihetta on. En muista.

Ja kyllä niitä sen verran hakijoiden voimataso kiinnostaa, että peruskunto on kohdillaan (lihaskunto/polkupyörätestit) ja ennen kaikkea juuri kaulan, niskan ja selän voimakkuus, koska ne joutuvat todella lujille jatkossa (hawk, hornet). Ja kuten testeissä olet jo huomannut, keuhkojenkin kunto on oltava kohdallaan jotta pystyy hengittämään edes joten kuten g-voimien alaisena :evil:

Sen voin sanoa, että tuskin tiedät mihin jalkaasi olet laittamassa niin hyvässä kuin pahassakin ;)

Pistä vaikka sähköpostia jos haluat kysyä jotain tjms niin koitan vastata.

ennen kaikkea juuri kaulan, niskan ja selän voimakkuus, koska ne joutuvat todella lujille jatkossa (hawk, hornet)

eli noita siis ilmeisesti tutkitaan vielä lisää 4. vaiheessa, koska 2. vaiheessa ei mitenkään erityisemmin mihinkään lihaksiin keskitytty?

Kedu, jäikö sinulla urasi ilmavoimissa varusmiesohjaajakurssiin vai oletko jatkanut kadettikouluun asti?

Tsau

diameter sanoi:
eli noita siis ilmeisesti tutkitaan vielä lisää 4. vaiheessa, koska 2. vaiheessa ei mitenkään erityisemmin mihinkään lihaksiin keskitytty?

Kedu, jäikö sinulla urasi ilmavoimissa varusmiesohjaajakurssiin vai oletko jatkanut kadettikouluun asti?

Testeistä: Siis näin muistelen sen menneen vuonna suola (98).

Urastani ilmavoimissa: se ei jäänyt silloiseen RUK:kiin (totaalisen eri asia kuin nykyiset varusmiesplaaplaa... Viimeistään tässä vaiheessa asiasta tietävät tai minut tuntevat kyllä ymmärtävät.. Örr, jotkut yllättäen saattavat tunnistaa minut nick:istäkin) Mutta jos haluat tietää mistään sen enempää, ole hyvä ja meilaa minulle ja varaudu muutamiin perusteluihin ja vastauksiin..

JoAT sanoi:
Hävittäjälentäjät on usein just tätä mainittua 170-180 sarjaa, koska heillä on luonnostaan parempi G voimien kestokyky. Tämä johtuu lyhyemmästä etäisyydestä silmien ja sydämen välillä (Discovery dokumentissa veivattiin heppuja sentrifugissa). Sentrifugikokeissa vintti pimenee nopeammin pitkältä kaverilta, sekä kokematon 170 cm vs kokematon 190 cm että kokenut 170 cm vs kokenut 190 cm. Sitten on tietysti ne friikit jotka kestävät G:tä tosi hyvin ihan kylmiltään. Myös naiset ovat hyvin G:tä kestävää sorttia näissä sentrifugitesteissä...

Sentrifugissahan kaverin pitää painaa nappia joka kerta kun näkee valon välähtävän aivan näkökentän äärirajalla. Kun vilkettä ei enää näe, taju karkaa heti perään. :zzzz:

tilkasta tuskin tuollaista kunnon sentrifugia löytyy? Käsittääkseni tämä pyöritystesti ei siellä niin paha...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom