Ilmavoimiin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zii
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
jarhu sanoi:
Ymmärrät kai ettet ole ainoa hakija? Ei haluttuihin paikkoihin voi ottaa kaikkia halukkaita. Eihän siinä ole mitään järkeä.
Totta kai ymmärrän. Mutta luitko viestiäni - minut jätettiin rannalle PERUSTEETTOMASTI. Eihän siinäkään ole järkeä, että valintakriteerit täyttävät jätetään valitsematta - etenkin, jos valintaupseeri myöntää minulle henkilökohtaisesti, että "heikompiakin" yksilöitä valittiin. Asia kyllä korjattiin Ilmasotakoulun puolesta, mutta eipä tuolla väliä ole enää, koska suoritan varusmiespalvelustani tällä hetkellä IlmavTK:ssa tai oikeastaan Lapin lennostossa. Kysymys oli tai on kuitenkin periaatteesta... Mutta väittely aiheesta ei liene tämän threadin asia.
 
Täältäkin löytyy yksi "sankari", joka on päättänyt pyrkiä lentäjäkoulutukseen.
Mukava lukea kannustavia viestejä testit käyneiltä ihmisiltä ja samalla poimia mukaan vinkkejä yms.
Paperit täytyisi nyt tammikuun puoleenväliin mennessä pistää menemään ja sitten vaan toivotaan parasta. Ihmettelen jos en ensimmäiseen vaiheeseen pääse, mutta henkisesti olen jo varautunut siihen, että näkö olisi todennäköisin karsivista tekijöistä omalla kohdallani mikäli nyt sinne ensimmäiseenkään vaiheeseen pääsen.

Kinkku ulos uunista ja nukkumaan-->
 
Karsiutuuko heti pois jos saa leukoja vain joku 3-5?

Cooperi menee 2900m ja muut fyysisistä saisin aika varmasti täydet.

Harmittaa toi leukojen vedon osaamattomuus.
 
noista lihaskunnoista pitää yhteensä 9-10 pistettä saada, pisteytys perus inttitaulukon mukaan, löytyy mil.fi esim. ljk:n pääsykoeinfosta
 
torni2002 sanoi:
Tikkakoskella peruskoulutus on kovempi - yllättäen jopa kovempi kuin monessa maavoimien varuskunnassa. Tämän jälkeen suuri osa jatkoi viime vuosituhannella auk:iin. Parhaat pääsivät sitten Ilmavoimien RUK:hon, johon tulee osa porukkaa myös Hallista.

Porukka on keskivertoa motivoituneempaa varsinkin p-kauden jälkeen ja RUK:ssa on järestään fiksua porukkaa. Näin res. luutnanttina voi sanoa että ei nuo sa-tehtävätkään huonommasta päästä ole.

Vaikea suositella mitään satavarmasti, mutta vaikka lukioikäisenä teininä olin hakemassa helppoa mestaa, Tikkakoski on näin jälkikäteen paljon antoisampi vaihtoehto.

Tuosta on kyllä pakko sanoa, että ainakin minun saapumiseräni aikoihin viime vuosituhannen lopulla, Tikkiksellä oli kyllä melkoisen löysää Halliin verrattuna.

Hain itse vapaaehtoisena, joten päädyin ilman kutsuntoja ilmavoimiin ja Halliin, vaikka olin kaipaillut ns. kovempiin hommiin. Hallissa sitten möngittiinkin mm. polivillaan rivissä varuskuntaa ympäröivissä metsissä etsimässä roskia, ym. akuankan parhaita. Nelipäiväisen morttileirin aikana minulla oli vapaa-aikaa yhteensä 6 tuntia (tämä oli ainoa aika kun nukkuminen oli sallittua), ja tänäkin aikana oli jatkuva hyökkäysuhka.

Siirryin Tikkakoskelle aukkiin, ja homma vaikutti Halliin nähden todella löysältä, melkein joka päivä oli aikaa mm. nukkua päiväsaikaan. Toki peruskausi on eri asia kun auk, mutta Tikkakoskella oli kyllä erittäin rento meininki Halliin nähden lähes kaikessa toiminnassa.
 
Crusader sanoi:
Tuosta on kyllä pakko sanoa, että ainakin minun saapumiseräni aikoihin viime vuosituhannen lopulla, Tikkiksellä oli kyllä melkoisen löysää Halliin verrattuna.

Pahat kielet kertoo että Tikkiksellä olisi vannetta kiristetty tuossa muutama vuosi sitten. Aika sluibaa se oli tossa 90-luvun loppupuolella munkin mielestä, vietin siellä aikaa pitemmän kaavan mukaan. Toki riippuu hommista mihin joutuu, mutta ei juurikaan männynrunkoja intin aikana tullut halattua.
 
Aihe alkanee olla ajankohtaista taas :D

Onko Pakkiksella muita jotka olisivat hakeneet 2006 erään? Tänään sain esivalinnan paprut että testeihin pitäisi sopia aika.
 
KrisuK sanoi:
Aihe alkanee olla ajankohtaista taas :D

Onko Pakkiksella muita jotka olisivat hakeneet 2006 erään? Tänään sain esivalinnan paprut että testeihin pitäisi sopia aika.

Pari kaveria ollu jo. Yks kusas näkötesteihi, mutta toine pääs jo kolmansiin. Yhellä kaverilla on vie eka käymättä.

Itekki lähetin paperit mutta taitaa jäädä koulumenestyksestä kii :)
 
Juu, hävittäjälentäjäksi halajaisin... Tänään soittelivat Rissalasta että tuleppa lihaskuntotesteihin... Leuanveto on minulle pullonkaula, sillä saan just ja just sen 6 tehtyä... Muuten lihaskunto on kohtuullisen hyvä... Toivottavasti haaveet lentämisestä ei kariudu tohon...
 
Ei kai ne Micke2005 siihen kariudu, kyllä lentäjillä on tärkeämpiäkin ominaisuuksia kuin leuanveto.

Lentäjävitsi:

Mistä tietää että seurassa on lentäjä...?
















-Se kyllä kertoo sen.
 
Isä pääsi joskus 1970-luvulla testeissä sadan parhaan joukkoon tjs mutta psykofyysisissä testeissä se sitten karsiutui... Saapa nähdä minne asti minä pääsen... Toivottavasti kilometrien korkeuteen... :)

Näinhän se on, kuten lepex sanoit... Lentäjän tärkeimmät ominaisuudet on korvien välissä. Kunnon mittaus on kuitenkin osa soveltuvuustestiä.
 
Micke2005 sanoi:
Näinhän se on, kuten lepex sanoit... Lentäjän tärkeimmät ominaisuudet on korvien välissä. Kunnon mittaus on kuitenkin osa soveltuvuustestiä.

Hävittäjälentäjä tarvitsee kyllä kovan lihaskunnonkin. G-voimat rasittavat kehoa aika lailla.

Yleisimmät ongelmat ovat selkävaivat ja peräpukamat (g-housut puskevat verta ylä kroppaan ja verisuonet pullistuvat peräaukon ympärillä). Myös rintarangan oikeaminen on yleistä. Lihaskunnon lisäksi tarvitaan kovaa aerobista kuntoa, jota myös jatkuvasti tarkkaillaan.

Siviilipuolella riittää hyvä terveys (=hyvä peruskunto), kun g-voimat ovat pieniä.
 
joo elikkäs mulla taisi olla ihan riittävän karsivaa, kun papereissa luki lapsuudenajan allergista astmaa -- vaikka se olisikin varmuudella jo yli 90% parantunu ja 11kk vuodesta en huomaa sitä ollenkaan
 
Ramses sanoi:
Hävittäjälentäjä tarvitsee kyllä kovan lihaskunnonkin. G-voimat rasittavat kehoa aika lailla.

Yleisimmät ongelmat ovat selkävaivat ja peräpukamat (g-housut puskevat verta ylä kroppaan ja verisuonet pullistuvat peräaukon ympärillä). Myös rintarangan oikeaminen on yleistä. Lihaskunnon lisäksi tarvitaan kovaa aerobista kuntoa, jota myös jatkuvasti tarkkaillaan.

Siviilipuolella riittää hyvä terveys (=hyvä peruskunto), kun g-voimat ovat pieniä.

Nämä totta. Vaikkakin lihaskunto olisi kuinka hyvä, ei selkärankaan tulevaa rasitusta voi estää. Selkä ja vatsalihaksia vahvistamalla haittoja voidaan ehkäistä ja minimoida mutta kokonaan niiden poistaminen treenaamalla en usko olevan mahdollista. Kun alkaa olemaan yli 1000h takana suihkuhävittäjällä niin varmasti paikat alkaa reistata, enemmän tai vähemmän.

Hävittäjälentäjät polkevat ergoa jatkuvasti, joten jos meinaa punttia harrastaa kasvua silmällä pitäen, tässä voi tulla ristiriita.
100kg painavan on TODELLA paljon vaikeampi polkea ergoa kuin 75kg painavan.

Samoin esim. suuhygienia on tärkeää lentäjillä, tulehdukset suussa ja viisaudenhampaat on melko syynissä kuskeilla.
 
salilla oon joskus seurannut sivusta erään hävittäjälentäjän treeniä, ja kyllä se on lähinnä sellaista lihaskunnon ylläpitoa kevyillä painoilla enimmäkseen, ja kestävyyttä juuri noihin vatsa- ja selkälihaksiin. mitään lihasmassaa tai maksimivoimaa ei ainakaan tuo lentäjä treenillään hakenut.
 
tuosta ergosta en kyllä tiedä, miksi siinä paino niin haittaisi, kun ei massaa tarvi nostella siinä?
ennemmin cooperin testissä ( jota kuskit myös juoksevat) tuo paino tulee vastaan. ei rajat kuitenkaan niin kovia ole, varusmieskurssilla juostava 2800m ja henkilökunnalla 2600m.
 
diameter sanoi:
tuosta ergosta en kyllä tiedä, miksi siinä paino niin haittaisi, kun ei massaa tarvi nostella siinä?
ennemmin cooperin testissä ( jota kuskit myös juoksevat) tuo paino tulee vastaan.

Et taida sitten ergosta tietääkään?

Ergon rajat tulevat painokiloa kohden, täytyy polkea tietty aika taulukon mukaan, muistaakseni 3,5W/painokilo suihkuhävittäjämatkustuskelpuutuksiin, sama pätee lentäjille elleivät joudu jopa polkemaan 4W/kg. En sano varmaksi. Tämä 3,5W/kg on kuitenkin hyvän raja, 4W/kg taitaa olla kiitettävä.

Itse painan n.97kg, minun siis pitäisi saada poljettua pyörää 332,5W:iin astin.
Ergometritestissä vastus nousee 20W/min.
332,5/20=16,625min. Eli polkea täytyisi melkein 17min. Ei mene.

Jos painaisin 75kg, tulos täytyisi olla vain 262W. Tämä tarkoittaisi vain hieman yli 13minuutin poljentaa, joka on aivan naurettavan helppoa. Menee koska vain.

Että näin.
 
Niin no tiedän ergosta kyllä hiukan, kun olen itsekin kyseisen testin tehnyt. Unohtui tuo että tulos ilmoitetaan W/kg. Tarkoitin kommentillani vain, että kyllä sitä pyörää pystyy painava polkemaan fyysisesti vähintään yhtä hyvin kuin kevytkin. Väittäisin kuitenkin että jos kuntoa mitataan juoksemalla niin painosta tulee vielä tärkeämpää.

Oletko varma, että jos painaisit vain tuon 75kg, niin tuo hieman yli 13minuutin poljenta olisi niin naurettavan helppo? Ehkäpä paino huomioidaan juuri sen takia, että se tosiaan helpottaa urakkaa?
taidat itse olla vähintään matkustajana ollut, kun muistat ergorajat vielä ulkoa :)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom