Ilmavoimiin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zii
  • Aloitettu Aloitettu
diameter sanoi:
tilkasta tuskin tuollaista kunnon sentrifugia löytyy? Käsittääkseni tämä pyöritystesti ei siellä niin paha...

No ei, Tilkan pyöritystestiä ei mihinkään kunnon sentrifuugiin tosiaan voi verrata. Käytännössähän tuo testaus ainakin silloin v.97 tapahtui niin että istuttiin moottorin voimalla melko hitaasti pyörivään tuoliin ja sitten vähän kallistettiin päätä sivulle, pyörittiin muutama kierros jonka jälkeen piti tuijottaa sellaista tikkua jossa oli punainen piste. Hoitaja samalla tsiigaili että kuinka pahasti ne silmät moisen "höykytyksen" jälkeen päässä pyörii.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lupasivat 3vkon sisällä (3.vaiheessa) ilmoittaa joka tapauksessa jatkoon pääsystä, mutta nyt on kutakuinkin jo 4vkoa kulunut :rolleyes:

Pitänee varmaan maanantaina soitella ja kysellä onko sitä lappua edes lähetetty :curs:

dink sanoi:
No ei, Tilkan pyöritystestiä ei mihinkään kunnon sentrifuugiin tosiaan voi verrata. Käytännössähän tuo testaus ainakin silloin v.97 tapahtui niin että istuttiin moottorin voimalla melko hitaasti pyörivään tuoliin ja sitten vähän kallistettiin päätä sivulle, pyörittiin muutama kierros jonka jälkeen piti tuijottaa sellaista tikkua jossa oli punainen piste. Hoitaja samalla tsiigaili että kuinka pahasti ne silmät moisen "höykytyksen" jälkeen päässä pyörii.

Taitaa edelleen olla samanlainen edelleen, noin joku viime vuonna käynyt kertoili. Ei sitten ihme, jos tulee koulutuksessa paha olo kun syöksykierteitä harjoittelee :)
sen takia vaan tuota kysyin kun oli kuullut legendaa että pitäisi kaataa vesilasi piripintaan läikyttämättä tuon jälkeen, siinä olisi jo vähän haastetta.

kannattaa arsi ihmeessä soitella, eihän sitä tiedä vaikka posti olisi pettänyt. ei ole kiva jos missaa 4. vaiheen sen takia

Eiliset testit jo ohi onnellisesti. Olivat ehkä lievä pettymys - odotin enemmän fyysisiä testejä, mutta olikin vaan kaiken maailman lääkärintarkastuksia pääasiassa vaan silmille. Vieläkin on silmät suhteellisen väsyneet... Kaikki terveystestit meni varmaankin melko hyvin. Psykologienkin haastettelut ihan jees, mutta tiedä nyt noista sitten että pitävätkö minusta - tuli nimittäin esille pari heikkoakin puolta meikäläisestä. Kutsua seuraavaan ja samalla viimeseen vaiheeseen siis saa jännittää...

diameter sanoi:
kuinkas nopeee lupasivat kertoa, menikö läpi?
ja miten pyöriminen, oliko huhujen veroinen :)

Yritin kyllä udella, että koska tulisi tietoa mutta kaverit totes vaan, että valintakokous on kesäkuussa - viimeistään sitä ennen tieto tulee. :rolleyes: Sanoivat kyllä, että seuraavaan vaiheeseen kutsutaan noin 50-60 kokelasta, joten niiden pitää varata melkeinpä kaksi viikkoa vaiheen suorittamiseen. Jos olettaa vielä, että sinne pääsemisestä ilmoitetaan viimeistään viikkoa ennen testipäivää niin tieto läpimenemisestä tullee viimeistään 3-4 vko:n kuluttua. Jos sitä ennen ei postilaatikossa kilahda, täytyy henkisesti aloittaa valmistautuminen karsintakirjeeseen. Tämä kuitenkin vain omaa päättelyä.

Juu ja pyöriminen oli samanlainen suurinpiirtein kuin edellä on jo kerrottu. Ensin pyörittiin tuolissa minuutti pää kallistettuna eteenpäin - pyörityksen jälkeen piti tuijottaa (siis ainakin yrittää) pystyssä olevaa tikkua. Vastaavalla tavalla pyöritettiin pää kallellaan oikealle ja tuijotus vaakasuoraan tikkuun. Silmien palautumista tuossa vain testattiin, piti olla alle 20 s. Ei siis varsinaisesti mikään pahoinvointitesti, mutta mulle ainakin tuli hieman paha olo toisen session jälkeen - aikaa testien välillä oli ehkä noin 30 s. Pyöritys muuten tapahtui myötäpäivään ja silmiä ei saanut laittaa kiinni missään vaiheessa. :urjo:

Minä vaan sanoi:
Yritin kyllä udella, että koska tulisi tietoa mutta kaverit totes vaan, että valintakokous on kesäkuussa - viimeistään sitä ennen tieto tulee. :rolleyes: Sanoivat kyllä, että seuraavaan vaiheeseen kutsutaan noin 50-60 kokelasta, joten niiden pitää varata melkeinpä kaksi viikkoa vaiheen suorittamiseen. Jos olettaa vielä, että sinne pääsemisestä ilmoitetaan viimeistään viikkoa ennen testipäivää niin tieto läpimenemisestä tullee viimeistään 3-4 vko:n kuluttua. Jos sitä ennen ei postilaatikossa kilahda, täytyy henkisesti aloittaa valmistautuminen karsintakirjeeseen. Tämä kuitenkin vain omaa päättelyä.

viikossa on kuulemma kavereille tullut tieto... en tiedä vaikuttaisiko sitten se, onko päässyt vai ei. he pääsivät 5. vaiheeseen.

itse meneen 4. vaiheeseen vasta 10.5., joten aika suurella aikahaarukalla ne näitä tekevät. ei kyllä mikään ihmekään jos esim. 10henk/kerta ja yli 200 psykologisissa vielä kävi.

Karsintakirje kolahti eilen postiluukkuun. :( Kyllä ahistaa kun oli kuitenkin jo näin pitkälle päässy. No ei auta itku, kun maito on jo maassa. Syynä oli mainittu vain valintapisteiden alhaisuus - ota tuosta nyt sitten selvää. Luulen kyllä, ettei voi olla kiinni mistään muusta kun haastatteluista. Kirjeessä on kyllä ajat jolloin voi soittaa psykologille ja tiedustella, mutta ensimmäinen aika oli vasta 17.5.! Täytyy yrittää soittaa sille valintaupseerille, jos sattuis kaveri tietämään jotain... :rolleyes: Mutta tsemiä sulle - toivottavasti pääset kurssille :thumbs:

Minä vaan sanoi:
Karsintakirje kolahti eilen postiluukkuun. :( Kyllä ahistaa kun oli kuitenkin jo näin pitkälle päässy. No ei auta itku, kun maito on jo maassa. Syynä oli mainittu vain valintapisteiden alhaisuus - ota tuosta nyt sitten selvää. Luulen kyllä, ettei voi olla kiinni mistään muusta kun haastatteluista. Kirjeessä on kyllä ajat jolloin voi soittaa psykologille ja tiedustella, mutta ensimmäinen aika oli vasta 17.5.! Täytyy yrittää soittaa sille valintaupseerille, jos sattuis kaveri tietämään jotain... :rolleyes: Mutta tsemiä sulle - toivottavasti pääset kurssille :thumbs:
Karsintakirje tupsahti tännekin, mutta ei minulla ainakaan puhuttu valintapisteistä yhtään mitään. Lapussa luki vain, että soita psykologille tiettynä aikana ja että kukaan muu henkilö ei vastaa tiedusteluihin.

Arsi sanoi:
Karsintakirje tupsahti tännekin, mutta ei minulla ainakaan puhuttu valintapisteistä yhtään mitään. Lapussa luki vain, että soita psykologille tiettynä aikana ja että kukaan muu henkilö ei vastaa tiedusteluihin.

Mutta oliko sulla kyse pelkistä psykologisista testeistä vai jo neljännestä eli psykofysiologisesta vaiheesta? Todennäköisesti mulla on siis monta eri osiota alarajoilla ja siksi en kelvannu...

Ei hätä ole tämän näköinen, ilmavoimista kyllä löytyy monta muutakin mielenkiintoista tapaa kuluttaa inttiaika vaikkei lentämään päässytkään. Ainakin viestikoulu(nykyään taitaa olla virallinen titteli ilmasotakoulu) Tikkakoskella ja erityisesti Teknillinen koulu Hallissa antavat mahdollisuuksia päästä ilmailun ja lentsikoiden kanssa tekemisiin. Kai näistä on tuossa jo aiemmin juttuakin ollut..

dink sanoi:
erityisesti Teknillinen koulu Hallissa antavat mahdollisuuksia päästä ilmailun ja lentsikoiden kanssa tekemisiin.

Voiko tuonne päästä lukio pohjalta ? Ja vaaditaan varmaan matematiikka/fysiikkaa ? Millaista meno on ja onko hakemisen arvoinen paikka ?

dink sanoi:
Ei hätä ole tämän näköinen, ilmavoimista kyllä löytyy monta muutakin mielenkiintoista tapaa kuluttaa inttiaika vaikkei lentämään päässytkään. Ainakin viestikoulu(nykyään taitaa olla virallinen titteli ilmasotakoulu) Tikkakoskella ja erityisesti Teknillinen koulu Hallissa antavat mahdollisuuksia päästä ilmailun ja lentsikoiden kanssa tekemisiin. Kai näistä on tuossa jo aiemmin juttuakin ollut..

noissa on kuitenkin aina se ikävä juttu niin ku kaveri hyvin totesi: "Ei Finnairille voi mennä insinööriksi ku sitten vaan koko ajan ottaa päähän ku ei itse päässyt lentämään". ;) ei ole ilmavoimissakaan teknikkona ollessa kiva katsella kun lentäjät pukevat kypäriään päähän, ja itse oli NIIN lähellä samoja hommia.

Minä vaan, ilmeisesti noi sitten katsoi tuossa vaiheessa muidenkin osioiden pisteet, eli uudestaan kunnon, psykologiset ym. kun tuo 5. vaihehan on periaatteessa vain varmistava, niin kuin heidän sivuilla lukee. sinne kutsutaan "valintakokeet läpäisseet" hakijat...
tai sitten laittoivat syyksi "valintapisteiden alhaisuus", kun eivät tarkemmin jaksaneet selvittää. tuohan kattaa käytännössä kaiken mahdollisen.

Juzz sanoi:
Voiko tuonne päästä lukio pohjalta ? Ja vaaditaan varmaan matematiikka/fysiikkaa ? Millaista meno on ja onko hakemisen arvoinen paikka ?

Lukiopohjaltahan tuo taidetaan mennä, jonkinnäköisten pääsykokeiden kautta. Itse kävin viestikoulun mutta niiden rukkikaverien mukaan jotka olivat teknisestä koulusta tulleet se meininki oli kyllä varsin rentoa. Paljon lukemista ja lentokonetekniikan opiskelua yms ja se varsinainen inttimeininki oli jäänyt vähemmälle. Niille olikin aika shokki tulla rukkiin Tikkakoskelle jossa sentään saatiin sitä tetsausta yms metsätoimintaakin jonkin verran harrastaa.

Ja mitä tulee siihen että pääsee "niin lähelle mutta niin kauas" tuosta itse lentotoiminnasta, fakta on kuitenkin että teknisessä koulussa ja miksei viestikoulussakin saa pirun hyvät pohjat lähteä intin jälkeen hakemaan lentäjäksi tai lennonjohtajaksi tai johonkin muuhun ilmailuhommaan. Ja leipä irtoaa kyllä helpommin jollain maan pinnalla tapahtuvalla duunilla kuin lentämisellä, siiville halajavan pitää olla valmis panostamaan rahaa ja aikaa ja vaivaa ihan eri mittakaavassa kuin meillä maakravuilla. ;)

dink sanoi:

Juu, kyllähän mä hain kaikkiin kolmeen Ilmavoimien erikoisjoukkoihin. Varmaan tuonne Teknilliseen kouluun sitten menen - jos pääsen. Testit kyllä ainakin menivät ihan putkeen enkä näe syytä, miksi mua ei valittais. Ilmasotakoulun johtamisjärjestelmäalalla ei taida olla valintakokeita, vai onko? Vaihtoivat kaverit muuten vuoden alussa hölmöt nimet noille joukko-osastoille Ilmasotakoulu ja Lentosotakoulu - menee aivan varmana kaikilla sekasin, ketkä ei niitä päivittäin käytä...

Maanantaina tuli kirje Hallista - Tervetuloa varusmiespalvelukseen Ilmavoimien Teknilliseen kouluun. :thumbs: Aikaisemmin tuli Tikkakoskelta kirje, jossa luki, että sinua ei ole valittu johtamisjärjestelmäalan saapumiserään II/05. Soitin kuitenkin tuonne, ja kuinkas ollakaan täytän kaikki kriteerit, joten kaverit olivat karsineet minut ilman syytä! Toukokuun aikana pitäisi kuitenkin tulla kuulemma ilmoitus hyväksymisestä varasijalta. Saa nähdä, tuleeko sitä kirjettä... Ihmetyttää kyllä tuo Ilmasotakoulun touhu! :curs:

Mutta, mutta. Jos nyt joutuu sitten valitsemaan, niin kumpaa suosittelette. Valinta riippuu tietysti persoonasta jne. mutta mielipiteitä, kokemuksia yms. kehiin.

Mitä muuten kuuluu LentoRUK:n valinnoille?

Minä vaan sanoi:
Mutta, mutta. Jos nyt joutuu sitten valitsemaan, niin kumpaa suosittelette. Valinta riippuu tietysti persoonasta jne. mutta mielipiteitä, kokemuksia yms. kehiin.

Minulla oli samoin haku ja valinta Hallin ja Tikkakosken välillä.
Valitsin Tikkakosken ja kertaakaan en ole vielä katunut.

Tikkakoskella peruskoulutus on kovempi - yllättäen jopa kovempi kuin monessa maavoimien varuskunnassa. Tämän jälkeen suuri osa jatkoi viime vuosituhannella auk:iin. Parhaat pääsivät sitten Ilmavoimien RUK:hon, johon tulee osa porukkaa myös Hallista.

Porukka on keskivertoa motivoituneempaa varsinkin p-kauden jälkeen ja RUK:ssa on järestään fiksua porukkaa. Näin res. luutnanttina voi sanoa että ei nuo sa-tehtävätkään huonommasta päästä ole.

Vaikea suositella mitään satavarmasti, mutta vaikka lukioikäisenä teininä olin hakemassa helppoa mestaa, Tikkakoski on näin jälkikäteen paljon antoisampi vaihtoehto.

lähinnä kai jatkuvaa lääkitystä vaativat, esim. antihistaminieen käyttö on muistaakseni kielletty lentäessä. jos ei mitään vakavempaa, niin kannattaa yrittää, ei todellakaan kaikki allergiat karsivia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom