Kuinka moni kyseisistä professoreista on ollut ilmakehätieteilijöitä? Tieteeseen kuuluu erittäin olennaisena osana skeptisyys, ja siksi professoritason ihmiset automaattisesti epäilevät lähes kaikkea.
Kyseisistä proffista ja tutkijoista taitaa olla suoranaisesti spesialiteettina ilmastoon liittyvät asiat vain viidellä. Tuon alan ihmisiä ei Suomessa niin hirveästi ole. (Kuten varmaan tiedätkin, IPCC:n kritisoinnissakin on ollut olennaisessa osassa se, että joukossa on liian vähän klimatologian asiantuntijoita. Niiden vähyyys lienee maailmanlaajuinen trendi.)
Tämän lisäksi joukossa on tutkijoita, jotka ovat tutkineet menneitä ilmasto-oloja puiden vuosilustoista, järvenpohjasedimenteistä ja turvenäytteistä. Sitten on paljon muuten vain asiasta kiinnostuneita. Kukaan heistä ei ole mielestäni skeptikko, mutta he eivät myöskään luota sokeasti jokaiseen IPCC:n väitteeseen.
Ja minä en näe todellakaan huonona asiana sitä, että tieteilijät ovat skeptisiä. Päin vastoin. Jos mitään skeptisyyttä ei olisi, uskottaisiin vieläkin maan olevan pannukakku, tai malmien kasvavan siemenista kasvien tavoin. Tiedät varmaan, että tieteessä on aina joku asia kovasti muodissa ja parin vuosikymmenen päästä aiemmille tieteellisille "faktoille" saatetaan naureskella. On hyvä, ettei kaikkia asioita oteta annettuina, vaan käytetään omiakin aivoja.
Lisäksi skeptikot huutavat kilpaa täysin eri asioita eivätkä ole mistään samaa mieltä (paitsi siitä, että ilmastonmuutos johtuu mistä tahansa paitsi ihmisestä).
Onko tutkija mielestäsi skeptikko, jos hän uskaltaa kyseenalaistaa IPCC:n raportin asioita? Eli toisin sanoen, ajatteletko kaikkien sellaisten ilmastotutkimusten, jotka eivät ole päässeet IPCC:n raporttiin olevan automaattisesti roskaa?
Entä jos onkin niin, että ilmastossa vaikuttavat tapahtumaketjut ovat niin monimutkaisia, että eriävät tutkimustulokset johtuvat siitä. Minä uskon tähän vaihtoehtoon. Ei IPCC:n raportti sentään mitään Jumalan sanaa ole, vaikka monet tuntuvat niin uskovankin. Ja eiväthän yksittäiset tutkijat tai pienet tutkijaryhmät voi muusta "huutaa" kuin omasta tutkimuksestaan. Ja tutkimusaloja on paljon. Siksi kai ne huutavat "täysin eri asioista".
Kyllä niissä IPCC:n raporttien ulkopuolisissa ilmastotutkimuksissa on paljon hyviäkin tutkimuksia. Eihän ne kaikki mitään mustia raamattuja ole. Osa on sitä mieltä, että ilmasto lämpenee, mutta syytä ei tiedetä. Toisten mielestä ilmasto ei ole nyt erityisen lämmin jne. Kannattaa tutustua myös näihin ei-IPCC lähteisiin. Se tuo sinulle myös lisäuskottavuutta, kun voit heittää argumenttiesi perustaksi muitakin lähteitä kuin IPCC:n. Kun jatkuvasti teksteissäsi vilahtaa IPCC, tulee sama fiilis, kuin huonoista opinnäytetöistä. Sama lähde toistuu kappaleesta toiseen. Se saa myös arkipäivän "skeptikot" raivoihinsa...
Hae tietoa vaikka EBSCO:n CSA:n tai ISI:n kautta. Ei lisätieto ole ikinä pahasta.
En usko missään vaiheessa että maailmanloppua tai nopeaa katastrofia tulee. Mutta siitä huolimatta pidän päästövähennyksiä kaikin puolin järkevinä, etenkin jos ne vähentävät eliölajien massasukupuuttoa, jota ihminen suorittaa tällä hetkellä Maan historiassa nopeimmin 50 miljoonaan vuoteen.
Jep. Ilman mitään isoa asteroidi-impaktia ei mitään kovin äkillistä tapahdu. Päästövähennyksien suhteen olen kanssasi täysin samaa mieltä. Ihmisten kulutustaso on mennyt aivan liiallisuuksiin. Sekä biodiversiteetti, että geodiversiteetti menevät aina vain nopeammin huonompaan suuntaan. Kyllähän ihminen tämän planeetan tällä menolla tulevaisuudessa tuhoaa. Siis sellaisena, millaisena me Maan tunnemme. Itse en ole niinkään huolestunut hiilidioksidipäästöistä, vaan esim. liiallisesta luonnonvarojen kulutuksesta ja päästöpuolella tietysti esim. Kiinan korkearikkisen kivihiilen alati kasvavasta polttamisesta. Onhan noita ongelmia.
PS. Merenpinta ei nouse metrejä nopeasti, maailmasta ei tule jääkönttiä, ei aavikkoa, ei venusta.
Tiedän. Minulla on yliopisto-opintoja mm. maantieteestä, geologiasta, geofysiikasta ja ympäristöhistoriasta. Ja jotkut ovat myös sanoneet; tervettä järkeä ja harkintakykyä.
P. S. Jos joku olisi kysynyt minulta pari vuotta sitten, onko ilmastonmuutos totta ja onko se ihmisen aiheuttamaa, olisin vastannut empimättä "Kyllä". Nyt kun olen lukenut paljon muutakin, kuin IPCC:n julkaisuja, en ole myönteisellä enkä kielteisellä kannalla. Hyviä tutkimuksia on molempien vaihtoehtojen taakse.