Ilmastonmuutos, päästökauppa, Al Gore ym.

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Yle Teemalat tänään klo 21.00 ilmastonmuutoskritiikistä ohjelmaa.

Tässä kanssa jotain linkkiä http://yle.fi/uutiset/ilmastonmuuto..._keskustelua_ilmastonmuutoksesta_1243165.html

"Ilmastonmuutokseen erikoistuneen kirjailija ja toimittaja Mark Lynasin mukaan syytökset ovat puppua.

- Sähköposteista ei ole paljastunut mitään, mikä kyseenalaistaisi tutkimustulokset ilmaston lämpenemisestä ja ihmisen toiminnan osuudesta, Lynas vakuuttaa.

Hän pitää ongelmana pikemminkin sitä, että CRU ei halunnut jakaa tutkimusaineistoaan ilmastoskeptikoiden kanssa.

- Tieteen pitäisi olla avointa ja tutkimusprosessin läpinäkyvä, Lynas sanoo."

Hyvä ja sopivan lyhyt video, mikä todistaa kuinka haluttu lopputulos riippuu täysin siitä, millaisista kohteista data on kerätty.

Mikäli data kerätään kaupunkien keskustuoista saadaan hyvin huolestuttava graafi.
Jos data sen sijaan otetaan maaseudulta, ei ole havaittavissa minkään laista lämpenemistä.

CRU:sta vuodetut tiedot paljastavat että 85 % lämpömittauspisteistä oli kaupungissa tai sellaisen välittömässä läheisyydessä.

http://www.youtube.com/watch?v=F_G_-SdAN04&feature=player_embedded#at=203

CRU:sta vuodetut tiedot paljastavat että 85 % lämpömittauspisteistä oli kaupungissa tai sellaisen välittömässä läheisyydessä.

No totta munassa! Lentokentillähän ne mittauspisteet ovat. Ja onko siellä asvalttia, joka varastoi lämpöä? On.

Tuossa heitän yhden linkin aika pätevän tutkijan tekstiin http://www.cfa.harvard.edu/~wsoon/1000yrclimatehistory-d/Jan30-ClimateResearchpaper.pdf

Abstraktia tiiseriksi (laiskat lukekaa edes viimeinen lause):

"The 1000 yr climatic and environmental history of the Earth contained in various proxy records is reviewed. As indicators, the proxies duly represent local climate. Because each is of a different nature, the results from the proxy indicators cannot be combined into a hemispheric or global quantitative composite. However, considered as an ensemble of individual expert opinions,the assemblage of local representations of climate establishes both the Little Ice Age and Medieval Warm Period as climatic anomalies with worldwide imprints, extending earlier results by Bryson et al. (1963), Lamb (1965), and numerous intervening research efforts. Furthermore, the individual proxies can be used to address the question of whether the 20th century is the warmest of the 2nd
millennium locally. Across the world, many records reveal that the 20th century is probably not the warmest nor a uniquely extreme climatic period of the last millennium."

Kun luet uudestaan, niin huomaat että ensimmäisenä THL:n datan (~potilastietoja) ja ilmastodatan rinnasti Dragon itse, ja piti ilmeisesti THL:n harjoittamaa salausta perusteena minkä tahansa salaamiselle, vaikka THL:n materiaali on selvästikin arkaluontoista.

Kyllähän tuon nyt huomaa tyhmempikin, ettei tuon datan salailulle mitään tosiasiallisia perusteita ole. Muuta kuin se, ettei haluta muiden näkevän kuinka paskaa tiedettä on tehty.

Koska perehtymiseni asiaan on verrattain vähäistä kysyinkin edellä linkkiä uutisointiin datan häviämisestä/salaamisesta/muokkaamisesta.

Mm. Steve McIntyre oli pyytänyt dataa Jonesilta eikä Jones ollut dataa suostunut lähettämään. Tämän McIntyre sanoi jo siinä aiemmassa MOT-dokkarissa. Tässä jälkimmäisessä dokkarissa sitten siteerattiin noita hakkeroituja maileja, joissa Jones taisi sanoa kollegoilleen (Mann et al), että mieluummin tuhoaisi datan kuin lähettäisi sitä McIntyrelle.

Lukija/Jones: ”McIntyre on yrittänyt saada CRU:n aineistoja jo vuosia. Jos hän saa tietää, että Britanniassakin on nyt julkisuuslaki, niin luulen, että hävitän mieluummin koko tiedoston kuin lähetän sitä kenellekään”.

Eli tässä ehkä vastaus myös Dragonin kysymykseen, että kuinka paljon sitä dataa oli.
No mitä sieltä CRU:lta on pyydetty? Yksi paperi? Kirja? Kymmeniä mappikansioita? Useiden vuosikymmenien mittaustuloksia, joista voisi painaa sata kirjaa? Kertokaas nyt jotain siitä koosta.

Vastaus: yksi tiedosto. :lol2:

Mike Mannin "Nature-temppu" oli tuon dokkarin mukaan siis se, että mm. puulustoista ynnä muualta saatua "proxy-dataa" oli "täydennetty" lämpömittareista saadulla datalla. Näin siksi, että puulustoista saatujen tietojen mukaan lämpötilat olivatkin kääntyneet laskuun. Mann korvasi laskevan puulustodatakäyrän loppuosan lämpömittaridatalla (aivan käsittämättömän sekopäinen temppu), jotta sai lätkämailan lavan aikaiseksi. Jones teki tämän saman "tempun" tähän kuvaan, jonka piti tulla v. 1999 käytettäväksi Maailman meteorologisen järjestön julkaisun kannessa.
meteorologien_julkaisun_kansikuva.jpg

Lukija/Jones: ”Olen juuri saanut valmiiksi Miken Nature-tempun lisäämällä jokaiseen sarjaan todelliset lämpötilat viimeisiltä 20 vuodelta pudotuksen piilottamiseksi.”

http://ohjelmat.yle.fi/mot/taman_viikon_mot/kasikirjoitus

image_large

Ketkä ovat olleet vertaisarvioijina? Onko kyseessä ollut ns. double-blind prosessi, jossa kirjoittaja ei tiedä arvioijia eivätkä arvioijat kirjoittajaa? Onko lätkäjoukkue arvioinut toistensa datoja? Onko tässä taas sotkettu noita puulustodatoja lämpömittaridatoihin?

Hyvä ja sopivan lyhyt video, mikä todistaa kuinka haluttu lopputulos riippuu täysin siitä, millaisista kohteista data on kerätty.

Mikäli data kerätään kaupunkien keskustuoista saadaan hyvin huolestuttava graafi.
Jos data sen sijaan otetaan maaseudulta, ei ole havaittavissa minkään laista lämpenemistä.

http://www.youtube.com/watch?v=F_G_-SdAN04&feature=player_embedded#at=203
Mistä sä revit tuon 85 % luvun?

Ja UHI:sta mm. täällä: http://tuukkasimonen.blogspot.com/2007/08/ilmastomyytti-urbaani-lmpsaarekeilmi.html

IPCC:n mukaan rural-asemat ovat lämmenneet viime vuosisadalla keskimäärin enemmän kuin kaupunkiasemat kuten tuossa lähdeviitteineen todetaan.

Jos dissaat blogiani niin tässä suora linkki IPCC:n kolmannen raportin kappaleeseen jossa käsitellään aihetta: http://www.grida.no/publications/other/ipcc_tar/?src=/climate/ipcc_tar/wg1/052.htm#2221

tucille kysymyksiä:

Onko sinulla mitään muuta taustaa tähän ilmastonmuutostietouteesi, kuin se mitä olet netistä lukenut? Onko esim. jotain geofysiikan, klimatologian, glasiologian tms. opintoja vyöllä?

Taannoisen CRU:n tietovuoto/hakkerointi -jupakan jäljiltä on käynnistetty rikostutkintoja useita CRU:n työntekijöitä kohtaan. Heitä epäillään mm. tietojen salaamisesta, tietojen manipuloimisesta ja tietojen tahallisesta hävittämisestä. Myös Michael Mann on oman yliopitonsa tutkinnan alaisena. Pidätkö tästä huolimatta IPCC:n raporteihin viittaamista tällä hetkellä täysin relevanttina toimintana?

Hallitsetko mielestäsi lähdekritiikin?

tucille kysymyksiä:

Onko sinulla mitään muuta taustaa tähän ilmastonmuutostietouteesi, kuin se mitä olet netistä lukenut? Onko esim. jotain geofysiikan, klimatologian, glasiologian tms. opintoja vyöllä?
Ei ole sen kummempaa kuin melko hyvä perusfysiikan tuntemus. Kirjoitin fysiikasta vahvan laudaturin ja pääsin sen jälkeen huippupisteillä pääsykokeesta sisään lukemaan fysiikkaa Turun yliopistoon (silloin oli vielä pakollinen pääsykoe, nyt pääsisin ilman koetta). Koska pääsin kuitenkin samaan aikaan kauppakorkeakouluun, valitsin jälkimmäisen ja siten yliopisto-opintoja minulla ei aiheesta ole.

Taannoisen CRU:n tietovuoto/hakkerointi -jupakan jäljiltä on käynnistetty rikostutkintoja useita CRU:n työntekijöitä kohtaan. Heitä epäillään mm. tietojen salaamisesta, tietojen manipuloimisesta ja tietojen tahallisesta hävittämisestä. Myös Michael Mann on oman yliopitonsa tutkinnan alaisena. Pidätkö tästä huolimatta IPCC:n raporteihin viittaamista tällä hetkellä täysin relevanttina toimintana?

Hallitsetko mielestäsi lähdekritiikin?
Mitkään kohdat sähköposteissa eivät mielestäni anna aihetta epäillä IPCC:n raporttien luotettavuutta. Mannin tutkimusten kritiikki ja CRU:n lämpötiladatamittaukset ovat olleet vuosikymmenen verran täysin avoimen kritiikkipommituksen alla eikä sähköposteissa paljastunut käytännössä mitään muuta uutta kuin se, että Dr. Jones on ollut todella turhautunut ja muutamalla muullakin on mennyt skeptikkoihin täysin hermo.

Se, että asia tutkitaan ei todellakaan tarkoita, että siinä vaiheessa olisi suuresti syytä epäillä henkilöiden syyllistyneen rikoksiin tms. vaikka kyllä Jones pari tosi typerää temppua on tehnyt. Esim. Mannin tutkimukset on syynätty ja toistettu ilmastotieteilijöiden toimesta kritiikin jälkeen useaan kertaan, esim. alkuperäinen lätkämaila Wahl & Ammanin toimesta pari vuotta sitten.

Opin lähdekritiikkiä hyvin toimiessani tutkimushommissa kauppakorkealla, jossa minulla oli oma osahanke projektissa. Ei liity ilmastonmuutokseen tipan vertaa, mutta lähdekritiikin hallinta ei tieteenalaa katso. Toisekseen olen tästä hommasta käynyt niin kauan debattia, että itse olen jo oppinut aika hyvin jättämään huomiotta kaiken maailman katastrofiuutisoinnin joka usein on puutteellista tai jopa virheellistä.

Ei ole sen kummempaa kuin melko hyvä perusfysiikan tuntemus. Kirjoitin fysiikasta vahvan laudaturin ja pääsin sen jälkeen huippupisteillä pääsykokeesta sisään lukemaan fysiikkaa Turun yliopistoon (silloin oli vielä pakollinen pääsykoe, nyt pääsisin ilman koetta). Koska pääsin kuitenkin samaan aikaan kauppakorkeakouluun, valitsin jälkimmäisen ja siten yliopisto-opintoja minulla ei aiheesta ole.

Kiitos vastauksistasi.

Tuli tuo sinun koulutustaustasi siitä mieleen, että olen keskustellut useiden kymmenien luonnontieteilijöiden (opiskelijoita, professoreja, tutkijoita) kanssa ilmastonmuutoksesta, eikä kukaan heistä ole yhtä varauksemattomasti uskonut IPCC:n raportteihin kuin sinä. Voi tietysti olla, että olen saanut kirjoituksiesi perusteella sinusta liiankin "ilmastonmuutosuskovaisen" kuvan. Jos näin on, pyydän sitä anteeksi.

Mitkään kohdat sähköposteissa eivät mielestäni anna aihetta epäillä IPCC:n raporttien luotettavuutta.

En ole paljoa kyseistä materiaalia itse lukenut, mutta olen seurannut esim. BBC:n uutisointia aiheesta. Onkin ollut mielenkiintoista seurata, kuinka tämä on tosi kova uutinen Briteissä, mutta Suomessa vaiettu lähes hiljaiseksi esim. Helsingin Sanomien toimesta. Liekö kyseessä itsesensuuri vai mikä...

Joka tapauksessa BBC on uutisoinut epäselvyyksistä mm. vertaisarviointien suhteen. Näyttäsi siltä, että töiden arviointeja on junailtu sopiville tahoille ja mahdollisesti tehty jopa ristiinarviointeja. Alkuperäistä dataa on ilmeisesti tuhottu tarkoituksella. Minun "lähdekritiikkikelloni" soi kovaa tuollaisien uutisointien jälkeen. Entä sinulla?

Opin lähdekritiikkiä hyvin toimiessani tutkimushommissa kauppakorkealla, jossa minulla oli oma osahanke projektissa. Ei liity ilmastonmuutokseen tipan vertaa, mutta lähdekritiikin hallinta ei tieteenalaa katso. Toisekseen olen tästä hommasta käynyt niin kauan debattia, että itse olen jo oppinut aika hyvin jättämään huomiotta kaiken maailman katastrofiuutisoinnin joka usein on puutteellista tai jopa virheellistä.

Etkö ole huomannut puutteita tai jopa virheellisiä tietoja IPCC:n raporteissa? Lukuisat tutkijat niin Suomessa kuin ulkomailla ovat huomanneet. Ja eivätkö IPCC:n julkaisut ole välillä melkoista katastrofiuutisointia?

Vielä kysymys. Jos tietovuoto/hakkerointi olisi paljastanut "skeptikkotutkijoiden" piiristä samanlaisia epäselvyyksiä, kuten tässä tapauksessa, suhtautuisitko asiaan yhtä neutraalisti kuin nyt?

Kiitos vastauksistasi.

Tuli tuo sinun koulutustaustasi siitä mieleen, että olen keskustellut useiden kymmenien luonnontieteilijöiden (opiskelijoita, professoreja, tutkijoita) kanssa ilmastonmuutoksesta, eikä kukaan heistä ole yhtä varauksemattomasti uskonut IPCC:n raportteihin kuin sinä. Voi tietysti olla, että olen saanut kirjoituksiesi perusteella sinusta liiankin "ilmastonmuutosuskovaisen" kuvan. Jos näin on, pyydän sitä anteeksi.
Kuinka moni kyseisistä professoreista on ollut ilmakehätieteilijöitä? Tieteeseen kuuluu erittäin olennaisena osana skeptisyys, ja siksi professoritason ihmiset automaattisesti epäilevät lähes kaikkea. Kannattaa myös muistaa, että netissä aiheesta kiinnostuneiden joukossa on todella suuresti yliedustettuna tuo änkyröiden määrä, johtuen siitä, että salaliittoteoriat ja niiden vastainen taistelu tuntuu olevan työttömien yleisin harrastus.

IPCC:n raporteissa on käytännössä kaikki vertaisarvioidut tutkimukset aiheesta (myös ne, jotka Jones olisi halunnut pitää poissa). En sano, etteikö niissäkin voisi olla virheitä ja varmasti sen kokoisissa teoksissa onkin, mutta PÄÄOSIN ne ovat ensiluokkaisen luotettavaa tekstiä etenkin ilmakehän fysikaalisen mallin osion osalta.

En ole paljoa kyseistä materiaalia itse lukenut, mutta olen seurannut esim. BBC:n uutisointia aiheesta. Onkin ollut mielenkiintoista seurata, kuinka tämä on tosi kova uutinen Briteissä, mutta Suomessa vaiettu lähes hiljaiseksi esim. Helsingin Sanomien toimesta. Liekö kyseessä itsesensuuri vai mikä...
No onhan siitä nyt kaikilla kanavilla ollut TV-uutisissa ja useaan kertaan Hesarissa, lisäksi useampi dokumenttiohjelma on käsitellyt aihetta. Iltapäivälehdet ovat retostelleet aiheella. Kannatta muistaa, että Briteissä on medioita kymmenkertainen määrä ja lisäksi siellä on paljon enemmän biasoitunutta mediaa kuten The Register sun muut joihin ilmastoänkyräjournalistit saavat skrivat ihan mitä saissea vain, ja mitä raflaavampi niin sen enemmän tulee lukijoita ja päätoimittajat tykkää.

Joka tapauksessa BBC on uutisoinut epäselvyyksistä mm. vertaisarviointien suhteen. Näyttäsi siltä, että töiden arviointeja on junailtu sopiville tahoille ja mahdollisesti tehty jopa ristiinarviointeja. Alkuperäistä dataa on ilmeisesti tuhottu tarkoituksella. Minun "lähdekritiikkikelloni" soi kovaa tuollaisien uutisointien jälkeen. Entä sinulla?
Dendroklimatologeja on maailmalla sen verran vähän, että väkisin noita ristiinarviointeja tulee. Ja on hyvin yleistä, että tiedejulkaisujen toimittajat PYYTÄVÄT artikkelien kirjoittajia ehdottamaan kuka voisi olla vertaisarvioijana. Ala on niin hemmetin monimutkainen ja hankala, että hyvin harva pystyy arvioimaan metodeja kunnolla. Lisäksi tiedemiehet samalta alalta tuntevat toisensa jo senkin takia, että he näkevät toisiaan seminaareissa ja konferensseissa useita kertoja vuodessa jos ovat ahkeria julkaisemaan.

Etkö ole huomannut puutteita tai jopa virheellisiä tietoja IPCC:n raporteissa? Lukuisat tutkijat niin Suomessa kuin ulkomailla ovat huomanneet. Ja eivätkö IPCC:n julkaisut ole välillä melkoista katastrofiuutisointia?
IPCC:n raporteissa en ole nähnyt oleellisia puutteita, koska ne ovat kaikkea muuta kuin katastrofiuutisointia. Edellinen raportti tuli 2007 ja siinä sanottiin käytönnössä kiteytetysti: "voe olla näennii mutta voepi olla noinniin" ilman mitään harmageddonin odotusta.

Vielä kysymys. Jos tietovuoto/hakkerointi olisi paljastanut "skeptikkotutkijoiden" piiristä samanlaisia epäselvyyksiä, kuten tässä tapauksessa, suhtautuisitko asiaan yhtä neutraalisti kuin nyt?[
No siellähän on koko ajan ollut vielä paljon rankempia epäselvyyksiä. Esim. Energy & Environmentin päätoimittaja myöntää että lehdellä on poliittinen agenda (eli julkaisevat valtatieteen vastaisia artikkeleita jotka vähättelevät ilmastonmuutosta vastustaakseen päästörajoituksia). Lisäksi suurella osalla änkyröistä viimeiset parikymmentä vuotta työnantaja on epäsuorasti ollut öljy-yhtiö tai lähinnä sen rahoittama järjestö tai jopa parikymmentä sellaista.

Lisäksi skeptikot huutavat kilpaa täysin eri asioita eivätkä ole mistään samaa mieltä (paitsi siitä, että ilmastonmuutos johtuu mistä tahansa paitsi ihmisestä). Esim. Lindzenin artikkeliia haukkuivat sekä Spencer että Motl. Muutenkin skeptikkoleirin tieteelliset julkaisut ovat usein niin heppoista tavaraa, että niistä räikeiden virheiden tai epäloogisuuksien löytämisestä on tullut jopa viihdettä.

En usko missään vaiheessa että maailmanloppua tai nopeaa katastrofia tulee. Mutta siitä huolimatta pidän päästövähennyksiä kaikin puolin järkevinä, etenkin jos ne vähentävät eliölajien massasukupuuttoa, jota ihminen suorittaa tällä hetkellä Maan historiassa nopeimmin 50 miljoonaan vuoteen.

PS. Merenpinta ei nouse metrejä nopeasti, maailmasta ei tule jääkönttiä, ei aavikkoa, ei venusta.

Kuinka moni kyseisistä professoreista on ollut ilmakehätieteilijöitä? Tieteeseen kuuluu erittäin olennaisena osana skeptisyys, ja siksi professoritason ihmiset automaattisesti epäilevät lähes kaikkea.

Kyseisistä proffista ja tutkijoista taitaa olla suoranaisesti spesialiteettina ilmastoon liittyvät asiat vain viidellä. Tuon alan ihmisiä ei Suomessa niin hirveästi ole. (Kuten varmaan tiedätkin, IPCC:n kritisoinnissakin on ollut olennaisessa osassa se, että joukossa on liian vähän klimatologian asiantuntijoita. Niiden vähyyys lienee maailmanlaajuinen trendi.)

Tämän lisäksi joukossa on tutkijoita, jotka ovat tutkineet menneitä ilmasto-oloja puiden vuosilustoista, järvenpohjasedimenteistä ja turvenäytteistä. Sitten on paljon muuten vain asiasta kiinnostuneita. Kukaan heistä ei ole mielestäni skeptikko, mutta he eivät myöskään luota sokeasti jokaiseen IPCC:n väitteeseen.

Ja minä en näe todellakaan huonona asiana sitä, että tieteilijät ovat skeptisiä. Päin vastoin. Jos mitään skeptisyyttä ei olisi, uskottaisiin vieläkin maan olevan pannukakku, tai malmien kasvavan siemenista kasvien tavoin. Tiedät varmaan, että tieteessä on aina joku asia kovasti muodissa ja parin vuosikymmenen päästä aiemmille tieteellisille "faktoille" saatetaan naureskella. On hyvä, ettei kaikkia asioita oteta annettuina, vaan käytetään omiakin aivoja.

Lisäksi skeptikot huutavat kilpaa täysin eri asioita eivätkä ole mistään samaa mieltä (paitsi siitä, että ilmastonmuutos johtuu mistä tahansa paitsi ihmisestä).

Onko tutkija mielestäsi skeptikko, jos hän uskaltaa kyseenalaistaa IPCC:n raportin asioita? Eli toisin sanoen, ajatteletko kaikkien sellaisten ilmastotutkimusten, jotka eivät ole päässeet IPCC:n raporttiin olevan automaattisesti roskaa?

Entä jos onkin niin, että ilmastossa vaikuttavat tapahtumaketjut ovat niin monimutkaisia, että eriävät tutkimustulokset johtuvat siitä. Minä uskon tähän vaihtoehtoon. Ei IPCC:n raportti sentään mitään Jumalan sanaa ole, vaikka monet tuntuvat niin uskovankin. Ja eiväthän yksittäiset tutkijat tai pienet tutkijaryhmät voi muusta "huutaa" kuin omasta tutkimuksestaan. Ja tutkimusaloja on paljon. Siksi kai ne huutavat "täysin eri asioista".

Kyllä niissä IPCC:n raporttien ulkopuolisissa ilmastotutkimuksissa on paljon hyviäkin tutkimuksia. Eihän ne kaikki mitään mustia raamattuja ole. Osa on sitä mieltä, että ilmasto lämpenee, mutta syytä ei tiedetä. Toisten mielestä ilmasto ei ole nyt erityisen lämmin jne. Kannattaa tutustua myös näihin ei-IPCC lähteisiin. Se tuo sinulle myös lisäuskottavuutta, kun voit heittää argumenttiesi perustaksi muitakin lähteitä kuin IPCC:n. Kun jatkuvasti teksteissäsi vilahtaa IPCC, tulee sama fiilis, kuin huonoista opinnäytetöistä. Sama lähde toistuu kappaleesta toiseen. Se saa myös arkipäivän "skeptikot" raivoihinsa...

Hae tietoa vaikka EBSCO:n CSA:n tai ISI:n kautta. Ei lisätieto ole ikinä pahasta.

En usko missään vaiheessa että maailmanloppua tai nopeaa katastrofia tulee. Mutta siitä huolimatta pidän päästövähennyksiä kaikin puolin järkevinä, etenkin jos ne vähentävät eliölajien massasukupuuttoa, jota ihminen suorittaa tällä hetkellä Maan historiassa nopeimmin 50 miljoonaan vuoteen.

Jep. Ilman mitään isoa asteroidi-impaktia ei mitään kovin äkillistä tapahdu. Päästövähennyksien suhteen olen kanssasi täysin samaa mieltä. Ihmisten kulutustaso on mennyt aivan liiallisuuksiin. Sekä biodiversiteetti, että geodiversiteetti menevät aina vain nopeammin huonompaan suuntaan. Kyllähän ihminen tämän planeetan tällä menolla tulevaisuudessa tuhoaa. Siis sellaisena, millaisena me Maan tunnemme. Itse en ole niinkään huolestunut hiilidioksidipäästöistä, vaan esim. liiallisesta luonnonvarojen kulutuksesta ja päästöpuolella tietysti esim. Kiinan korkearikkisen kivihiilen alati kasvavasta polttamisesta. Onhan noita ongelmia.

PS. Merenpinta ei nouse metrejä nopeasti, maailmasta ei tule jääkönttiä, ei aavikkoa, ei venusta.

Tiedän. Minulla on yliopisto-opintoja mm. maantieteestä, geologiasta, geofysiikasta ja ympäristöhistoriasta. Ja jotkut ovat myös sanoneet; tervettä järkeä ja harkintakykyä.

P. S. Jos joku olisi kysynyt minulta pari vuotta sitten, onko ilmastonmuutos totta ja onko se ihmisen aiheuttamaa, olisin vastannut empimättä "Kyllä". Nyt kun olen lukenut paljon muutakin, kuin IPCC:n julkaisuja, en ole myönteisellä enkä kielteisellä kannalla. Hyviä tutkimuksia on molempien vaihtoehtojen taakse.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
P. S. Jos joku olisi kysynyt minulta pari vuotta sitten, onko ilmastonmuutos totta ja onko se ihmisen aiheuttamaa, olisin vastannut empimättä "Kyllä". Nyt kun olen lukenut paljon muutakin, kuin IPCC:n julkaisuja, en ole myönteisellä enkä kielteisellä kannalla. Hyviä tutkimuksia on molempien vaihtoehtojen taakse.
Tässä varmaan kannattaisi kuitenkin muistaa se, että kasvihuoneilmiön olemassaolo tiedetään suunnilleen niin suurella varmuudella, kuin empiirisessä tieteessä voi asioita tietää. Se voidaan johtaa fysiikan laeista yhdessä ilmakehän fysikaalisten ominaisuuksien kanssa. Kasvihuoneilmiön olemassaolo tiedetään siis suunnilleen samalla varmuudella kuin vaikkapa teräksen sulamispiste.

Se on tietysti jossakin määrin avoin kysymys, millä tavalla kasvihuoneilmiön kiihtyminen vaikuttaa ilmastoon. Ja kuinka paljon ihmisen toiminta kiihdyttää kasvihuoneilmiötä. Ainakin jälkimmäiseen kysymykseen vastauksen pitäisi olla kohtalaisen selvä, koska hiilodioksidi- ym. päästöjen määrä tunnetaan. Vaikutuksen mittaluokan arvioimiseen tarvitaan toki mittaustuloksia, mutta itse ilmiön todellisuutta tuskin kukaan täysissä järjissään oleva kiistää.

Se on tietysti jossakin määrin avoin kysymys, millä tavalla kasvihuoneilmiön kiihtyminen vaikuttaa ilmastoon. Ja kuinka paljon ihmisen toiminta kiihdyttää kasvihuoneilmiötä. Ainakin jälkimmäiseen kysymykseen vastauksen pitäisi olla kohtalaisen selvä, koska hiilodioksidi- ym. päästöjen määrä tunnetaan. Vaikutuksen mittaluokan arvioimiseen tarvitaan toki mittaustuloksia, mutta itse ilmiön todellisuutta tuskin kukaan täysissä järjissään oleva kiistää.

Ei mene ihan noin. Ilmasto ei ole mikään lineaarinen järjestelmä jossa relaatiot on selviä. Epäjatkuvuutta tulee monenmuotoisista takaisinkytkennöistä joita maapallolla on. Lisääntyneet CO2 päästöt voivat esim. kiihdyttää puiden kasvua, valtamerien aktiivisuutta tai sitoutua rapautuvaan kallioperään tahdilla jota me ei tunneta. Tarvitaan periaatteessa hyvin pitkä mittaussarja ennen kuin me voidaan päätellä mallien ja teorioiden paikkansapitävyyttä, ikävä kyllä meillä ei ole kovin pitkää aikaa jos malleihin on uskomista. Ilmastonmuutoksen kanssa ollaan siis harmaalla alueella. Loppupeleissä kysymyksessä on riskien hallinta. Kuinka suuri riski me uskalletaan ottaa jättämällä/ottamalla ilmastonmuutos huomioon

Ei mene ihan noin. Ilmasto ei ole mikään lineaarinen järjestelmä jossa relaatiot on selviä. Epäjatkuvuutta tulee monenmuotoisista takaisinkytkennöistä joita maapallolla on. Lisääntyneet CO2 päästöt voivat esim. kiihdyttää puiden kasvua, valtamerien aktiivisuutta tai sitoutua rapautuvaan kallioperään tahdilla jota me ei tunneta. Tarvitaan periaatteessa hyvin pitkä mittaussarja ennen kuin me voidaan päätellä mallien ja teorioiden paikkansapitävyyttä, ikävä kyllä meillä ei ole kovin pitkää aikaa jos malleihin on uskomista. Ilmastonmuutoksen kanssa ollaan siis harmaalla alueella. Loppupeleissä kysymyksessä on riskien hallinta. Kuinka suuri riski me uskalletaan ottaa jättämällä/ottamalla ilmastonmuutos huomioon
Toki tuollaisia vaikutuksia voi olla ja onkin. Se on kuitenkin ihan yleistä tietoa, että ilmakehän CO2-pitoisuus on ihmisen toiminnan seurauksena kasvanut. Vai kiistääkö joku muka tämän? Ja tästä voidaan käytännössä varmuudella päätellä, että ihmisen toiminta kiihdyttää kasvihuoneilmiötä. Kukaan järkevä "ilmastoskeptikko" (onko sellaisia?) ei varmasti kiistä sitä tosiseikkaa, että ihmisen toiminta kiihdyttää kasvihuoneilmiötä. Mahdollinen väittely koskee vaikutuksen volyymiä.

Toki tuollaisia vaikutuksia voi olla ja onkin. Se on kuitenkin ihan yleistä tietoa, että ilmakehän CO2-pitoisuus on ihmisen toiminnan seurauksena kasvanut. Vai kiistääkö joku muka tämän? Ja tästä voidaan käytännössä varmuudella päätellä, että ihmisen toiminta kiihdyttää kasvihuoneilmiötä. Kukaan järkevä "ilmastoskeptikko" (onko sellaisia?) ei varmasti kiistä sitä tosiseikkaa, että ihmisen toiminta kiihdyttää kasvihuoneilmiötä. Mahdollinen väittely koskee vaikutuksen volyymiä.

En tiedä tarkkaan mikä on ns. konsensus tiedemiesten keskuudessa siitä, mitä tapahtuu kun CO2-pitoisuus kasvaa nopeasti ilmaston kannalta lyhyen ajanjakson aikana (~200 vuotta). Tai oikeastaan mikä on tiedon taso. Voidaan esittää vaikka mitä skenaarioita asiasta mutta jos tieto on luokkaa "tietyllä todennäköisyydellä pienhiukkasten määrä vaikuttaa säteilypakotteeseen niin ja näin paljon", on johtopäätösten tekeminen sen pohjalta hankalaa. CO2:sta tiedetään ilmeisesti sen verran että se on olennainen komponentti ilmaston toiminnassa, mutta ei osata sanoa mitä tapahtuu juuri nyt kun ihmiskunta on pumpannut ilmakehän täyteen paskaa.

Kuvaajasta hassu huomio.

1920-1980 välillä vaihtelu kylmemmän puolelle on samantasoista kuin 1980-2000 vaihtelu lämpimän puolelle. Tästähän voisi objektiivisesti vetää vaikka sellaisen johtopäätöksen että ilmasto tekee jotain omaa sykliä missä mean tempin välillä syklataan kylmän ja kuuman väliä. Kuitenkin sitä automaattisesti ajattelee että nyt se ilmastomuutos tulee kun lämpötila nousee. Kuitenkin kyseisen käyrän pohjalta turvallisempi johtopäätös olisi olettaa, että ilmasto pysyy +0.5 asteen tienoilla sata vuotta ja sitten taas painuu viivan alapuolelle.

Tässä varmaan kannattaisi kuitenkin muistaa se, että kasvihuoneilmiön olemassaolo tiedetään suunnilleen niin suurella varmuudella, kuin empiirisessä tieteessä voi asioita tietää.

No tässä olet toki täysin oikeassa. Ilman kasvihuoneilmiötä maapallo olisi elinkelvoton planeetta.

Se on tietysti jossakin määrin avoin kysymys, millä tavalla kasvihuoneilmiön kiihtyminen vaikuttaa ilmastoon. Ja kuinka paljon ihmisen toiminta kiihdyttää kasvihuoneilmiötä. Ainakin jälkimmäiseen kysymykseen vastauksen pitäisi olla kohtalaisen selvä, koska hiilodioksidi- ym. päästöjen määrä tunnetaan.

Siinähän se onkin, että ihmistoiminnan vaikutuksesta kasvihuoneilmiöön ei ole varmaa tietoa. (Ihmisen vaikutukset esim. otsonikatoon on kyllä pystytty aukottomasti todistamaan.) Hiilidioksidipäästöt ovat tietysti kasvaneet reilusti ihmistoiminnan myötä viimeisen 200v aikana, mutta niiden vaikutusta kasvihuoneilmiön (mahdolliseen) kiihtymiseen ei ole voitu täysin varmistaa.

Maapallon ilmastossa hiilidioksidin ja ilmaston lämpötilojen vaihtelu on pitkällä aikavälillä ollút jatkuvaa. Joskus ne ovat kulkeneet käsi kädessä, eli hiilidioksiditasojen nousu ja keskilämpötilojen nousu (ja laskut) ovat tapahtuneet suurinpiirtein samaa tahtia. Mutta joskus on taas käynyt niin, että keskilämpötilat ovat lähteneet laskuun, vaikka hiilidioksiditasot ovat nousseet vielä satoja tai tuhansia vuosia. Tuonkin perusteella on aika paha mennä sanomaan satavarmaksi, että hiilidioksiditasojen kasvu = keskilämpötilojen kasvu.

Back
Ylös Bottom