No minä kommentoin niihin mihin itse osaan sanoa mitään, en ole vastuussa tutkijoiden sanomisista, joten jos jätän jotain pois, niin jätän vastaamatta, koska en välttämättä ole nähnyt koko keskustelua jostain asiasta tai tiedä ylipäätään mistä noissa sähköpostiviesteissä on keskusteltu ja missä asiayhteydessä.
Lukija/Jones: ”McIntyre on yrittänyt saada CRU:n aineistoja jo vuosia. Jos hän saa tietää, että Britanniassakin on nyt julkisuuslaki, niin luulen, että hävitän mieluummin koko tiedoston kuin lähetän sitä kenellekään”.
Lukija/Jones: ”Pari tyyppiä häiritsee minua pyynnöillään julkistaa CRU:n lämpötila-aineistoja. Älkää kukaan kertoko kenellekään, että Britanniassa on julkisuuslaki”.
1. Millaiset julkisuuslait briteissä on? Vaatiko brittien julkisuuslaki näyttämään kenelle tahansa kaikkien mahdollisten tutkimuslaitosten keskeneräisiä tuloksia? Suomessa ei ainakaan näin ole, koska pelkästään asiakirjat ovat julkisia - ei taustamateriaali. Osa tutkimuksista on myös yllättävistä syistä salaisina pidettäviä, jopa maanpuolustuksellisiin syihin vedoten. Niitä on tullut eteen mullekin, mä en kuitenkaan ole sotilastiedustelun tai maanpuolustuksen asiantuntija, joten en voi arvuutella onko tämmöisiä mahdollisuuksia ilmastontutkimuksessa ja jos olisi, niin sitä tuskin kerrottaisiin.
2. Oletan, että tässä on kyseessä "raakadata". Missä määrin raakadataa ylipäätään julkaistaan missään tiedelehdessä, kun raakadata ilmastomittauksesta on mun ymmärtääkseni erittäin suurta, sitähän lasketaan ihan supertietokoneilla. Samalla lailla kuin CERN:ssäkin, siellä kun tehdään yksi törmäytyskoe, niin muutaman sekunnin ajaksi CERNin tietokoneet tallentavat ja välittävät enemmän tietoa, kuin koko Euroopan puhelinliikenne on sillä hetkellä. Tässä vähän mittasuhdetta, kuinka laajaa se raakadata voi luonnontieteissä olla, sitä voi olla täysin mahdotonta edes jakaa ulospäin - vai oletatko, että CERN:stä annetaan ilmaisia kovalevyjä täynnä dataa ulos ihan ilmaiseksi, kun joku tahtoo vähän tutustua.
3. Missä tutkimuslaitoksessa raakadataa ylipäätään annetaan kyselijöiden käsiin ennen tai jälkeen tutkimuksen? Enpä ole itse ainakaan omalla alalla törmännyt moiseen käytäntöön. Tulokset esitetään tiedejulkaisuissa, eivätkä nekään kysele välttämättä tutkimuksen raakadataa, koska tieteessä se julkaisu + metodit ovat kritiikin kohteena.
4. Mitä pelkällä raakadatalla muka tehtäisiin, kun tieteeseen kuuluu olennaisena osana tulkinta ja kompetenssi siihen?
5. Voidaanko raakadatan luovutuksella asiaanperehtymättömien kansalaisten käsissä olettaa olevan ylipäätään mitään konkreettista hyötyä? Kun raakadata on yleensä excel-taulukko, jossa on valtava määrä arvoja. Ja mitä tämä raakadata sitten oleellisesti paljastaisi, kun aina on mahdollista, että jos raakadata täsmää julkaisun kanssa, niin älypäät keksivät että sekin on väärennetty. Missä vaiheessa luottamus taattaisiin 100%:sti? Pitäisikö jokaisen tutkimuslaitteen luona olla ilmastonmuutosskeptikko jatkuvasti valvomassa, että laite varmaankin mittaa oikein? Tai jos on oikeasti rakennettukin mittaamaan väärin, joten jo rakennus- ja suunnitteluvaihekin pitää valvoa. Tämä on aika erikoinen skenaario jos tälle tielle lähdettäisiin, kun toista ihmistä on niin helvetin helppo alkaa syyttämään valehtelusta sen sijaan, että tekisi itse sitä tiedettä.
Lukija/Jones: ”Mike, voisitko tuhota kaikki sähköpostit, joissa keskustelet Keithin kanssa IPCC:n nelosraportista. Keith tekee samoin. – Voisitko myös lähettää sähköpostin Genelle ja pyytää häntä tekemään samoin. – Pidän huolen siitä, että myös Caspar tekee niin. Terveisin Phil”.
Olisi mielenkiintoista ensin nähdä ensin tämä ns. keskustelu, joka pitää tuhota. Vaikea tästä on sanoa mitään. Nelosraportista on keskusteltu, emme tiedä mitä ja joku tahtoo tuhota sähköposteja.
Lukija/Jones: ”Julkisuuslain osalta me kaikki vedämme tätä linjaa: Minkään maan julkisuuslait eivät koske IPCC:tä. Olemme kertoneet tämän skeptikoille”.
Tämä pitää varmaan paikkansakin, koska IPCC on kansainvälinen hallitustenvälinen elin, joka ei muuten edes tee mitään tutkimusta vaan laatii julkaistuista ilmastotutkimuksista yhteenvetoja.
Lukija/Jones: ”Me emme ole poistaneet mitään sähköposteja tai aineistoja täällä CRU:ssa”".
Tutkijoilla ei tietääkseni missään maassa ole velvollisuutta esittää henkilökohtaisia sähköpostikeskustelujaan tai tallentaa niitä tulevaisuuden varalle määräämättömiksi ajoiksi.
Lukija/Mann: ”Tämä vaara on olemassa, kun aina arvostelemme skeptikkoja siitä, etteivät he julkaise ’vertaisarvioiduissa tiedelehdissä’. Ilmeisesti he ovat löytäneet ratkaisun: kaapataan joku lehti! Mielestäni meidän on lakattava pitämästä Climate Researchia oikeana vertaisarvioituna tiedelehtenä. Ehkä meidän pitäisi rohkaista muita kollegojamme olemaan kirjoittamatta siihen ja lopettamaan sen juttujen lainaamisen.”
Pelkästään tämä lainaus kertoo mulle aika paljon siitä mitä sinä ymmärrät tieteen tekemisestä. Tieteessä on vertaisarviointikäytäntö eli ihmiset lähettävät tutkimustuloksistaan ja tekemiään johtopäätöksiä lehtiin, jotka arvioivat tutkimuksen metodologian, taustan ja onko tutkimus merkittävä julkaistavaksi. Enemmistö ei ole, joten niitä ei julkaista. Ongelmana ovat katkerat tiedemiehet, joiden mielestä heille on tehty vääryys, joten he polkaisevat pystyyn oman tiedelehden, jossa julkaisevat omia tuloksiaan. Tätä tapahtuu tälläkin hetkellä usealla eri tieteenalalla, mulle läheisin esimerkki on evoluutio vs. kreationismi -sota, joka on edennyt jo aikapäiviä sitten siihen pisteeseen, että kreationismin kannattajat eivät enää yritä lähettää omia "tutkimuksiaan" Cell, Nature, AAAS tai PNAS tyylisiin lehtiin. Kreationistit ovat ratkaisseet tämän julkisuusongelmansa siten, että perustetaan oma "kristillinen tiedelehti", jossa sitten julkaistaan omaa "hyvää" tiedettä ja ohitetaan täysin normaalitieteen julkaisusäännöt. Lisäksi on perustettu kristillisiä peruskouluja, lukiota ja yliopisto, jossa voi sitten opiskella tiedettä raamattua tukevalla tavalla. Ylläolevassa jutussa on sama asia taustalla.
Lukija/Wigley: ”Jos löydämme todisteita siitä, että Saiers on skeptikkoleirissä, voisimme käyttää Amerikan geofysiikan unionin virallisia kanavia ja järjestää hänelle potkut.”
Kyse on samasta jos keuhkosyöpälääkäri alkaisi mainostaa tupakkaa hyvänä terveystuotteena mutta jatkaisi silti työtään sairaalassa keuhkosyöpäosastolla. Tutkijat ovat sitoutuneet työssään tieteen metodologiaan, jos Saiers ei sitä tahdo noudattaa, niin kenkää vaan munkin puolesta.
Onko tämä muka "ei mitään nähtävää" kamaa? Vai ehkä kenties "asianyhteydestä irroitettua tarkoituksenhakuista mustamaalausta"?
Ei mitään ihmeellistä taivaan alla.
Voisitko nyt puolestasi vastata jo mun aikaisemmin esittämään kysymykseen, että eikö niiden hakkeroitujen tietojen vuotaminen viikkoa ennen ilmastokokousta näytä sun mielestä epäilyttävältä ja tarkoituksenhakuiselta?