Ilmastoahdistus. Ohimenevä muoti-ilmiö vai jatkuva muutosten tulva?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SMugU
  • Aloitettu Aloitettu
Tontin vieressä kasvoi 25vuotta sitten vain mäntyjä,viimeiset 10vuotta myös koivua tullut paljolti,myös vaahtera ja kirsikka puut hieman levinnyt.Luontokato ei täälpäin kovin vahvasti näy.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mielenkiintoinen. En mä suurimpaan osaan pysty tuon Simon väittämistä (esim. Suomi on nettohiilinielu, Antarktiksen jääpeite, jne) ottamaan mitään kantaa, mutta paljon tuntuu miehellä olevan tietoa aiheesta ja ihan uskottava ulosanti.

Otetaan sellainen teoreettinen tilanne, että joku järjestäisi Suomessa laatuaan ensimmäisen ilmastoväittelyn ja toinen osallistuja olisi Simo Ruoho. Kuka olisi hyvä vastaväittäjä, koska täytyyhän sellaisia löytyä. Markku Ollikainen? Kenellä on vaihtoehtoisen faktat hallussa?
Tässä huomaa vain miten helppo on vakuuttaa henkilö, joka ei tiedä asiasta yhtään mitään. Simon omilta nettisivuilta: "Opettaja ja Ilmastofoorumi ry:n puheenjohtaja. Taustalla pedagoginen koulutus (erikoistuminen matematiikka ja musiikki), astronomian ja IT-alan opintoja, ja alustava tilastotieteen osaaminen. 15 vuotisen perusopetus-uran jälkeen, toimin nyt aikuiskouluttajana. Olen kutsuttavissa konsultoimaan ilmastoon liittyvässä päätöksenteossa." Suomesta löytyy tuhansia vastaväittäjiä, jotka jauhottaisi Simot mennen tullen, allekirjoittanut mukaan luettuna.
 
Tässä huomaa vain miten helppo on vakuuttaa henkilö, joka ei tiedä asiasta yhtään mitään. Simon omilta nettisivuilta: "Opettaja ja Ilmastofoorumi ry:n puheenjohtaja. Taustalla pedagoginen koulutus (erikoistuminen matematiikka ja musiikki), astronomian ja IT-alan opintoja, ja alustava tilastotieteen osaaminen. 15 vuotisen perusopetus-uran jälkeen, toimin nyt aikuiskouluttajana. Olen kutsuttavissa konsultoimaan ilmastoon liittyvässä päätöksenteossa." Suomesta löytyy tuhansia vastaväittäjiä, jotka jauhottaisi Simot mennen tullen, allekirjoittanut mukaan luettuna.
Jauhota muutama tuossa haastiksessa Simon esittämä argumentti?
 
Jauhota muutama tuossa haastiksessa Simon esittämä argumentti?
Jaksoin 8 minuuttia kuunnella ja ainakaan sinä aikana ei tullut "asiantuntijan" suusta yhtään järkevää tai edes keskusteluaiheeseen liittyvää lausetta. Totta kai ilmastomuutoksesta keskustelussa keskitytään ihmisen aiheuttamiin vaikutuksiin, koska se on ainoa asia mille me voimme tehdä jotain. Käsittämättömän typerää paskaa, että kyseessä olisi joku tahallinen "virheellinen ja tieteenvastainen" määritelmä. Tuollaisilla heitoilla yritetään vain spinnata keskustelua ohi aiheesta ja vakuuttaa yksinkertaisimmat kuulijat siitä, että kaikki mitä heille on ilmastonmuutoksesta kerrottu on valhetta. Ei helvetti oikeasti, kun tiedetään absoluuttisesti että teollistumisen seurauksena kasvihuonekaasupäästöt ovat lisääntyneet ja tunnetaan se kemia ihan molekyylitasolla, mitä ne kasvaneet päästöt aiheuttaa tuolla ilmakehässä. Kuka tahansa edes alkeellisen kemian / fysiikan tietämyksen omaava voi missä tahansa suomalaisen yliopiston labrassa käydä todistamassa asian.
 
Koronastoppi hyvin osoitti ettei juuri mitään ole tehtävissä. Ei minkäänlaista värähdystä alas ilman CO2 pitoisuudessa vaikka lentoliikenne stoppasi, teollisuus stoppasi, autoliikennekin väheni jyrkästi. Ja ilmasto vaan lämpeni normaalia enemmän. Ja tämä mitattua faktaa.
Totaalikieltäminen vs uskovaisuus on rasittava lähtökohta ja uskovaisuus voittaa joka kerta mediassa. Mun mielestä kyse ei ole siitä muuttuuko ilmasto, milloin se ei olisi muuttunut?
Kysymys enempi siitä onko järkeä tässä projektissa, ilmastopolitiikassa? Mikä sen prioriteetti pitäisi olla, mikä on oikeasti efektiivistä ja kustannustehokasta, täytyykö vain valkoisten vähentää CO2 päästöjä, onko meillä tässä jo uskonto käsillä? Ja ennenkaikkea onko tämä oikeasti niin haitallista? CO2 ja lämpö on hyvä meille, talviromantiikka ei ole tuonut tänne osaajia tai ratkonut ongelmiamme, päinvastoin. Turismissa olemme nettonegatiivisia. Why panic?
 
Jaksoin 8 minuuttia kuunnella ja ainakaan sinä aikana ei tullut "asiantuntijan" suusta yhtään järkevää tai edes keskusteluaiheeseen liittyvää lausetta. Totta kai ilmastomuutoksesta keskustelussa keskitytään ihmisen aiheuttamiin vaikutuksiin, koska se on ainoa asia mille me voimme tehdä jotain. Käsittämättömän typerää paskaa, että kyseessä olisi joku tahallinen "virheellinen ja tieteenvastainen" määritelmä. Tuollaisilla heitoilla yritetään vain spinnata keskustelua ohi aiheesta ja vakuuttaa yksinkertaisimmat kuulijat siitä, että kaikki mitä heille on ilmastonmuutoksesta kerrottu on valhetta. Ei helvetti oikeasti, kun tiedetään absoluuttisesti että teollistumisen seurauksena kasvihuonekaasupäästöt ovat lisääntyneet ja tunnetaan se kemia ihan molekyylitasolla, mitä ne kasvaneet päästöt aiheuttaa tuolla ilmakehässä. Kuka tahansa edes alkeellisen kemian / fysiikan tietämyksen omaava voi missä tahansa suomalaisen yliopiston labrassa käydä todistamassa asian.
No, sovitaan vaikka että mä olen kuuntelija yksinkertaisimmasta päästä ja sinä niin fiksu että pystyt 8 minuutin perusteella toteamaan, että koko puolitoistatuntinen haastis on roskaa. Näin säästyt jauhottamisen vaivalta, uskon että olisit siihen pystynyt jos olisit halunnut. Tämä oli ihan antoisaa.
 

View: https://youtu.be/qJv1IPNZQao


Ihan mielenkiintoinen, neutraalimpaa näkemystä edustava ilmastotieteilijän näkökulma kriisiin, dataan ja ilmastonmuutos-ilmiöön. Lieneekö sitten herralla muutakin oppitaustaa kuin akateemista, esim. musiikin teoriaa tai kotitalousoppia, jonka perusteella on epäpätevä (kuten epäonninen Simo Ruoho), mutta jännästi vaikuttaa jotain asiasta ymmärtävän.
 

View: https://youtu.be/qJv1IPNZQao


Ihan mielenkiintoinen, neutraalimpaa näkemystä edustava ilmastotieteilijän näkökulma kriisiin, dataan ja ilmastonmuutos-ilmiöön. Lieneekö sitten herralla muutakin oppitaustaa kuin akateemista, esim. musiikin teoriaa tai kotitalousoppia, jonka perusteella on epäpätevä (kuten epäonninen Simo Ruoho), mutta jännästi vaikuttaa jotain asiasta ymmärtävän.

Et viitsisi edes vähän referoida mitä videossa käydään läpi, jos kerran koet sen jakamisen arvoiseksi? Ainakin itselleni aika on sellainen ylellisyys, jota ei viitsisi haaskata kaikenlaisten munapäiden tekemiin videoihin.
 

View: https://youtu.be/qJv1IPNZQao


Ihan mielenkiintoinen, neutraalimpaa näkemystä edustava ilmastotieteilijän näkökulma kriisiin, dataan ja ilmastonmuutos-ilmiöön. Lieneekö sitten herralla muutakin oppitaustaa kuin akateemista, esim. musiikin teoriaa tai kotitalousoppia, jonka perusteella on epäpätevä (kuten epäonninen Simo Ruoho), mutta jännästi vaikuttaa jotain asiasta ymmärtävän.

💪
 
Et viitsisi edes vähän referoida mitä videossa käydään läpi, jos kerran koet sen jakamisen arvoiseksi? Ainakin itselleni aika on sellainen ylellisyys, jota ei viitsisi haaskata kaikenlaisten munapäiden tekemiin videoihin.

Sinä paljastit juuri sen mikä sinun kaltaisten ihmisten mielipiteenmuodostuksessa on pahasti ongelmallista, tajuamatta sitä itse. Veikkaisin, että esim. viikkotasolla käytät aikaa ainakin kymmenen tai jopa kymmeniä tunteja jonkin täysin hyödyttömän tv-viihteen katsomiseen. Sitten sinä leimaat automaattisesti jonkin sinulle tarjotun informaation "kaikenlaisten munapäiden tekemiksi videoiksi", koska ei ole aikaa. Sen sijaan, sinun mielipiteenmuodostus perustuu jonkin itse valitsemasi "luotettavan" lähteen nopeaan päivittäiseen vilkaisuun, jossa sinulle pakkosyötetään, milloin mitäkin sen ajanhetkellä vallitsevaa "totuutta" ennalta määrätyin iskulausein. Tämän jälkeen tunnet, että olet itse muodostanut tästä asiasta oikean ja faktoihin pohjautuvan mielipiteen, vaikka todellisuudessa voit olla ihan täysin hakoteillä.
 
Sinä paljastit juuri sen mikä sinun kaltaisten ihmisten mielipiteenmuodostuksessa on pahasti ongelmallista, tajuamatta sitä itse. Veikkaisin, että esim. viikkotasolla käytät aikaa ainakin kymmenen tai jopa kymmeniä tunteja jonkin täysin hyödyttömän tv-viihteen katsomiseen. Sitten sinä leimaat automaattisesti jonkin sinulle tarjotun informaation "kaikenlaisten munapäiden tekemiksi videoiksi", koska ei ole aikaa. Sen sijaan, sinun mielipiteenmuodostus perustuu jonkin itse valitsemasi "luotettavan" lähteen nopeaan päivittäiseen vilkaisuun, jossa sinulle pakkosyötetään, milloin mitäkin sen ajanhetkellä vallitsevaa "totuutta" ennalta määrätyin iskulausein. Tämän jälkeen tunnet, että olet itse muodostanut tästä asiasta oikean ja faktoihin pohjautuvan mielipiteen, vaikka todellisuudessa voit olla ihan täysin hakoteillä.
Kyse on vain siitä, että keskusteluita tulee seurattua sen verran monessa paikassa, ettei oikein ole tapana klikkailla videoita, joiden sisältöä ei ole erityisemmin avattu. Ai miksi? Aika ei vain millään riitä ja kokemus on osoittanut, että 90% näistä "käänteentekevistä" videoista väännetään tikusta asiaa ja/tai sitten esitellään epäironisella tavalla omaa tietämättömyyttään. Ja sitten se käytännöllisin syy - videolla käytetään usein 30 minuuttia saman asian esittämiseen, jonka tekstimuodossa olisi luettavissa alle viidessä.
 
Et viitsisi edes vähän referoida mitä videossa käydään läpi, jos kerran koet sen jakamisen arvoiseksi? Ainakin itselleni aika on sellainen ylellisyys, jota ei viitsisi haaskata kaikenlaisten munapäiden tekemiin videoihin.
Samaa mieltä siitä, mitä Simpsa tuossa yllä kirjoittaa, mutta toisaalta oon samaa mieltä sun kanssa, että enemmän noista postauksista saisi irti jos aina vähän avaisi niitä tärkeimpiä pointteja siihen alle. Sitä voisi kaikki tällä foorumilla tehdä enemmän.

Jatkossa sitte enempi panostusta!
 
Hypoteettinen tilanne.

Menet keskiviikkona kauppaan ruokaostoksille, maksaessasi ruuat huomaat että viikon 1.5kg lihakiintiö on täyttynyt ja yli menevästä lihasta menee 40% 'haittavero'

Mutta eihän se nyt tuollaiseksi mene...
Ei mene. Se kiintiö on 100g/kk. Tosin hyönteisiä saa syödä rajattomasti.
 
Ei mene. Se kiintiö on 100g/kk. Tosin hyönteisiä saa syödä rajattomasti.
On toi tietty dystooppinen tulevaisuudenkuva, enkä ole ihan varma miten todennäköisenä sitä pidän. Mutta onhan tässä jo jotain tiettyä suuntaa-antavaa:


"Kiintiöihin ei ole päästy - maksakaa." Tuosta ei enää niin tavattoman pitkä matka ole juurikin tuollaisiin yksilötason rajoituksiin ja sanktioihin. Kyllähän me jo nyt maksetaan ihan sairaan korkeaa hintaa lihasta, se ei mua niin nappaa koska syön paljon muutakin. Mutta kyllä vaan se että joku sanelisi mitään kiintiöitä ja seuraisi sen täyttymistä ylittää mulle tosi tärkeän kynnyksen. Ei kiitos.
 
On toi tietty dystooppinen tulevaisuudenkuva, enkä ole ihan varma miten todennäköisenä sitä pidän. Mutta onhan tässä jo jotain tiettyä suuntaa-antavaa:


"Kiintiöihin ei ole päästy - maksakaa." Tuosta ei enää niin tavattoman pitkä matka ole juurikin tuollaisiin yksilötason rajoituksiin ja sanktioihin. Kyllähän me jo nyt maksetaan ihan sairaan korkeaa hintaa lihasta, se ei mua niin nappaa koska syön paljon muutakin. Mutta kyllä vaan se että joku sanelisi mitään kiintiöitä ja seuraisi sen täyttymistä ylittää mulle tosi tärkeän kynnyksen. Ei kiitos.
Jos suomi metsineen on mukamas kusessa kiintiöiden suhteen, niin ei voi edes kuvitella kuinka kusessa suurin osa muista eu-maista on. Siis jos nämä kiintiöt ovat samat kaikille. En yhtään yllättyisi jos kiintiöt perustuisivatkin maiden omiin lupauksiin, niin silloin tietenkin meidän kommunistit olisivat luvanneet 10x kovemmat kuin muilla. Ja mistä helvetistä niitä kiintiöitä edes ostetaan? Joltain gepardihatulta paskastaniasta?

Lihaveikkaukseen vielä, niin eikös ihan tällä foorumilla ollut kuukausia sitten joku linkki missä 17g/pv oli se suositus. Onhan se tietysti jopa reilut 500g/kk, mutta kun monella saattaa tuo mennä ihan päivätasollakin, niin hulluksi on homma menossa.
 
Back
Ylös Bottom