Ihana juustokakku

halo, itse teen tuota rahkapaistosta useinkin, joko omenanlohkoilla tai ilman. olen käyttänyt pirkan ja valion rahkoja ja hyvin ovat toimineet :) . itse en laita siihen lainkaan kokonaista munaa, ainoastaan pari valkuaista ja 2 purkkia rahkaa plus tietysti mausteet.

niin joo, faidran vinkistä poiketen minusta tuo ei maistu parhaalta jääkaappikylmänä. odotan vain hetken paistoksen jäähtymistä ja syön lämpimänä pepsi maxin kanssa :D .

Jahas, pitääpä sitten testata sekä lämpimänä että kylmänä :D

Nyt oon minäkin sitten kokeillut tota ilman rahkaa ja rahkan kanssa. Koostumus tuli molemmilla kertaa aivan erilainen ja rahkan kanssa paljon parempi. Se on rahkan kanssa enmmän sellasta mössömaistä ja pehmeämpää, joka sopii mulle oikein hyvin. Täytyy aleta tekee tota iltapalaksi ainaskin kerran viikkoon:)
Ja mansikat on aivan ihania kyytipoikana...

Tämä on ensimmäinen kerta kun olen itse jotain säveltänyt keittiössä... Halusin tyhjentää juustonpalasen jääkaapista johonkin, niin tein suolaisen juustokakun (onko se sitten enää juustokakku?);

200g raejuustoa
1 muna
1 valkuainen
50g koskenlaskija sulatejuustoa
80g tonnikalaa (öljyssä)

sekaan vähän mustapippuria, ja kaikki sössöksi tehosekoittimessa ja uuniin.
Tuli oikein hyvää!!! Yllätyin kovasti :)
Ei ole niin kevyt versio kuin tämän threadin muut sovellukset, mutta ajattelin että kai tuo olisi ihan yhtä maittavaa ilman juustoa, ja tonnikalaa voisi olla enemmän, vaikka tilliversiota. Pitääkin koittaa sitten ensi kerraksi

tuolla reseptillä saadaan tällainen määrä ravintoa (jos nyt osaan laskea oikein);

421g
577.9 kcal
74.2g proteiini
6.8g hiilihydraatti
28.9g rasva

ainakin atkins-meiningille sopivaa.
Hauska laskuri sanoo että kokonaisessa kananmunassa on 0g hiilareita, mutta että kananmunan valkuaisessa on 1,8g hiilareita. Hämärää :D

Hauska laskuri sanoo että kokonaisessa kananmunassa on 0g hiilareita, mutta että kananmunan valkuaisessa on 1,8g hiilareita. Hämärää :D
100 grammassa pelkkää valkuaista on hiukan hiilaria, 100 grammassa kokomunaa :D valkuaisen osuus on suhteellisesti paljon pienempi ja sen vuoksi hiilarimäärä käytännössä nolla.

100 grammassa pelkkää valkuaista on hiukan hiilaria, 100 grammassa kokomunaa :D valkuaisen osuus on suhteellisesti paljon pienempi ja sen vuoksi hiilarimäärä käytännössä nolla.

Heh! Ajattelin että no jos koko munassa on 0g hiilaria niin ei kai nyt valkuaisessakaan ole yhtään sen enempää. Kai se on uskottava. Ei sitä kokomunaakaan ottaessa hiilareista säästy :lol2:

Heh, mielenkiintoista muuten. Kalorilaskuri antaa yhdelle valkuaiselle (35g) hiilarimääräksi 0.5g ja yhdelle kokonaiselle kananmunalle (55g) hh 0.2g. Jopas! No, eihän tuossa nyt ole ku parin kalorin heitto mutta kuitenkin. Olit Naene oikeassa...

Heh, mielenkiintoista muuten. Kalorilaskuri antaa yhdelle valkuaiselle (35g) hiilarimääräksi 0.5g ja yhdelle kokonaiselle kananmunalle (55g) hh 0.2g. Jopas! No, eihän tuossa nyt ole ku parin kalorin heitto mutta kuitenkin. Olit Naene oikeassa...

Juuri samasta paikasta minäkin nuo arvot otin, onneksi muut sitten saavat samat tulokset enkä jotenkin möhlinyt vaan noiden vaihtoehtojen kanssa. Näytti niin häröltä kun katsoi mistä ne hiilarit tulevat tuohon reseptiin - valkuaisista, mutta ei kuitenkaan kokomunista. :-D

Faidralla on ainakin tällainen ohje, musta toi kuulostaa varsin herkulliselta :kuola: Pitääpä muuten tehdä tota jossain vaiheessa...

Osaako kukaan sanoa, paljonko makeutusainetta tuohon satsiin pitäisi laittaa noin suurinpiirtein? Ostin tänään ekan kerran makeutusainetta (merkkiä Canderel) eikä minulla ole mitään hajua määrästä. Kiitos jo valmiiksi!:worship:

Osaako kukaan sanoa, paljonko makeutusainetta tuohon satsiin pitäisi laittaa noin suurinpiirtein? Ostin tänään ekan kerran makeutusainetta (merkkiä Canderel) eikä minulla ole mitään hajua määrästä. Kiitos jo valmiiksi!:worship:

Jauhemaista vai nestettä? Jos laittasin nestettä, niin mulle ehkä 25 tippaa riittäis, mut näähän on näitä makuasioita.. Jauhemaisen makeus oli vissiin suunnilleen sama kuin sokerin? Eli sama määrä kun laittasit sokeria. Ai niin, ja voihan sitä maistaa!;) (en usko, että siitä munasta niin helpolla joku salmonella tulee)

Jauhemaista vai nestettä? Jos laittasin nestettä, niin mulle ehkä 25 tippaa riittäis, mut näähän on näitä makuasioita.. Jauhemaisen makeus oli vissiin suunnilleen sama kuin sokerin? Eli sama määrä kun laittasit sokeria. Ai niin, ja voihan sitä maistaa!;) (en usko, että siitä munasta niin helpolla joku salmonella tulee)

Kiitos vastauksesta, makeutusaine on siis jauhemaista. Laitan siis saman verran kuin sokeria, vaikkei mulla ole aavistustakaan siitä paljonko sokeria moiseen laitettaisiin. :david: Viimeksi olen leiponut jotain noin 4 vuotta sitten ja tietenkin aina tiukasti ohjeen mukaan.:D

Toi Faidran mansikkarahkapaistos testattu nyt, ja oon taas pettynyt :( Tuli mun makuun ihan liian munaisaa ja ehkä isosta munamäärästä johtuen ei myöskään niin hyvän makuista kuin olisin kuvitellut... Mutta kyllä tää kylmänä menee alas kun koostumukseen tottuu.

Mjoo, tai sit en tykkää kun mä oon vaan nirso. Saatan uskaltautua jossain vaiheessa testaamaan tuota puustisen reseptiä, jos se pettää mut niin en koske tähän threadiin enää kirveelläkään :D

Toi Faidran mansikkarahkapaistos testattu nyt, ja oon taas pettynyt :( Tuli mun makuun ihan liian munaisaa ja ehkä isosta munamäärästä johtuen ei myöskään niin hyvän makuista kuin olisin kuvitellut... Mutta kyllä tää kylmänä menee alas kun koostumukseen tottuu.

Mjoo, tai sit en tykkää kun mä oon vaan nirso. Saatan uskaltautua jossain vaiheessa testaamaan tuota puustisen reseptiä, jos se pettää mut niin en koske tähän threadiin enää kirveelläkään :D

Joo, mäkin petyin. Jotenkin äklön makusta, en oikein osaa tarkemmin sanoa miksi. Se taikinakin maistuu paremmalle ko valmis teos.:D Nöh, kyllä minä silti söin sen melkein kokonaan. Seuraavaksi meinasin kokeilla noista Faidran resepteistä tota omenapiirakkaa tai sit niitä ihme kaurahiutale- hera-kasoja.

Mä lisäsin tohon pieneen versioon (1 muna, 2 valkuaista, 200g raej., n. 1 rkl makeutusainetta) 2 tosi kukkuraista ruokalusikallista vaniljaprotskujauhoa (melkein puoli desiä) ja taputtelin seoksen sauvasekoittimella sekoitettuani keskelle meidän isoa piirakkavuokaa. Se jopa nousi ja siitä tuli sellainen melko paksu, kuohkea ja kostea pannukakku/lettu. Pitää vaan vähentää makeutusainetta, tuli hiukka makeaa. ;) Söin persikan palojen kanssa. Aaa...

Ravintokoostumus tälle hässäkälle ilman päällisiä on:
Proteiineja
59.75 g
Hiilihydraatteja
6.38 g
Rasvoja
12.81 g

Energiaa
378.27 kcal

Mielestäni lähes täydellinen ruoan koostumus. Ja ihan sikahyvää!

Hehee :lol2: Likat, teidän pitää nyt muistaa yks asia... kun on ollut sillä tuna-seiti-parsakaali-kiinankaalidieetillä yli puoli vuotta, mikä tahansa muu maistuu aivan taivaalliselta! Jos ei ole kisadieettiä kokenut tai jostain syystä joskus muuten vaan elänyt äärimmäisessä nälässä superpelkistetyillä ruuilla, niin tommoset ruuat ts. mun kokkailut on varmaan ihan hirveetä mössöä.

Mä paistelen noita harva se viikko ja ne on mulle ihan luxusherkkua. :D

Niin muuten, reilut pari vuotta sitten irvistelin vielä raejuustopannarille ja heraprotskuletuille, saati heralle puurossa.. yökkis. Nyt menee kaikki hymyssä suin. :ahmatti:

Tosin minä herkuttelen vähän joka päivä jollain pienellä ja olen muutenkin ihan offilla (luksusherkkujakin menee silloin tällöin), ja silti juustokakku on mielestäni namia. :D

Hehee :lol2: Likat, teidän pitää nyt muistaa yks asia... kun on ollut sillä tuna-seiti-parsakaali-kiinankaalidieetillä yli puoli vuotta, mikä tahansa muu maistuu aivan taivaalliselta!

Haha, en ollut miettinyt sitä tolta kantilta! :D Eikä toi nyt pahaa ole, helppo kantaa eväänäkin lounasrasiassa. Ehkä se houkuttelee enemmän sit ku tätäkin dieettiä on kulunu useampi viikko :rolleyes:

Nyt on kakku uunissa ja vähän muokkasin reseptiä :

n. 150 g rasvaton raejuusto
1 muna
1 valkuainen
n. 1 dl nalle kuntokaura hiutale (kaurahiut.+vehnälesettä)
n. 1 tl oivariinia sulatettuna
makeutusainetta ja paljon kanelia

Saas nähä onko nannaa, tuoksuu ainakin ihanalle!

Juustokakku oli tosi hyvää kylmänä mansikkahillon kera:kuola: Nyt kokeilen Faidran rahkapaistosta...tosin ananaksella. Tuolla se on jääkaapissa jäähtymässä. Cant wait:)

Suositut

Back
Ylös Bottom