Ihana juustokakku

Tämä on ehkä tyhmä kysymys, en tiedä kokkailuista yhtään mitään enkä ruoka-aineiden funktioista ruoanvalmistuksessa... mutta antaa mennä;
miksi useimmiten näissä resepteissä käytetään 1 kokonainen muna ja loput munat vain valkuaisina. Miksei jätetä kokonaan keltuaiset pois, onko sillä yhdellä keltuaisella jokin tarkoitus?
Tein juuri rahkapaistoksen kolmella valkuaisella ja ihan ok tästäkin tuli, en haluaisi niitä keltuaisia syödä kauheasti vaan ottaisin ne rasvat sitten muualta.

Mä kokeilin tota tuon alkuperäisen reseptin mukaan ja sekoitin ainekset tehosekoittimessa. Tää on ihanaa:kuola:

Mä rupesin jo mielessäni tuunaan tätä reseptiä. Vois lisätä joukkoon turkkilaista jugurttia ja kokeilla vaahdottaa valkuaiset ennen niitten sekoittamista muuhun massaan. Mul on myös kaapissa pullollinen ruusuvettä, jolle en oo viel keksinyt käyttöä ja joka vois sopia tähän mausteeks. Tai sit struunankuorta ja vähän sitruunan mehua. :kuola:

..öh - eksyin tänne tuon haku-toiminnon kautta.

Herkuttelen toisinaan ihan kunnon juustokakulla, mutta olen nyt syönyt pari kertaa Amarillon juustokakkua, jonka päälle tulee jotain vähän kirpeää (mansikkahilloa tms.) niin osaisko joku sanoa, että mistä tuota saa ostettua muualta siis kuin ravintolasta?

Tai saako marketeista yleensä hyvää valmisjuustokakkua?... vai pitääkö mun hakea ravintolasta taas palanen a 7e+ hintaan, kun tekis niin mieli..

Nonni, testasin nyt sitruunaversiota tästä. Korvasin kanelin sitruunamehulla ja raastetulla sitruunankuorella. Heitin sekaan lisäks desin verran eli 100 grammaa turkkilaista jugurttia. Valkuaiset vaahdotin makeutusjauheen kanssa. Makeutusjauhetta heitin 3 ruokalusikallista.

Makutesti: koostumus ei oo juustokakkuun päinkään. Lämpimänä muistutti munakasta, kylmänä on vähän pyyhekumimainen. Tää muistuttaa ehkä enemmän koti- tai leipäjuustoa. Maku ei oo paha, sitruuna maistuu kivasti ja makeutus on sopiva. Kylmänä tää maistuu paremmalta kuin lämpimänä. Ajattelin huomenna testata tätä vadelmasoseen kanssa.

Hmm tein sillen et ilman makeutusta munat kokonaisina ja rahkaa ja hedelmiä sekaan.. Nesteitä sai jatkuvasti valutella, johtuen noista hedelmistä, sitte mun piti kipata se lautaselle niin eiköhän koko komeus hajonuu soosiksi, mut ihan syötäväähän tuo oli, nyt uunissa toinen satsi pellillä tällä kertaa eikä missään korkeassa vuoassa:D
Ja pistin taas hedelmää ja kardemummaa, anista, kanelia, ja sokeroimatonta(sitä kitkerää) kaakaojauhetta, saas nähdä onnistuuko, on uunissa ollut lähemmäs kaks tuntia jo, mitenköhän tuohon saisi vielä rapean pinnan?;)

Mua oksettaa vieläkin joka kerta kun vaan näen tämän threadin otsikon. Miten toi alkuperäisen reseptin "kakku" voi kenenkään mielestä olla hyvää? :urjo: Tästä jäi kyllä traumat...

Mua oksettaa vieläkin joka kerta kun vaan näen tämän threadin otsikon. Miten toi alkuperäisen reseptin "kakku" voi kenenkään mielestä olla hyvää? :urjo: Tästä jäi kyllä traumat...

Itsekkään en kyllä saanut kyhättyä tällä reseptillä mitään maailman suurinta herkkua aikaiseksi :D..
Tällä ohjeella olen itse väsännyt..

Pohja:
150g voita (hiilarit 1g)
0,5 dl makeutusjauhetta (hiilarit 2,38g)
1 kananmunaa (hiilarit 0,3g)
2 dl mantelijauhoa (hiilarit 6,6g)
1 dl soijajauhoa (hiilarit 5,6g)

Täyte:
500g maitorahkaa (hiilarit 15g)
200g ranskankermaa (hiilarit 6g)
3 kananmunaa (hiilarit 0,9g)
2 dl makeutusjauhetta (hiilarit 9,5g)
2 rkl sitruunamehua (hiilarit 0,5g)
3 rkl soijajauhoa (n25g)(hiilarit 4g)
250g mustikoita (hiilarit 16g)

5 rkl seesaminsiemeniä pohjan jauhottamiseen (hiilarit 10,5g)

Voitele kakkuvuoka ja jauhota seesaminsiemenillä. Irtopohjavuoka sopii tarkoitukseen parhaiten.

Vaahdota voi ja makeutusjauhe. Lisää muna vatkaten. Lisää kuiva-aineet ja sekoita. Kaada jauhotettuun kakkuvuokaan.

Sekoita täyte. Kaada vuokaan pohjataikinan päälle. Ei haittaa jos pohjataikina kiipeää hiukan reunoille täytteen painosta.

Paista 175-asteisessa uunissa 60-80 minuuttia.

Kun pinta alkaa saada väriä kakku on valmis, mutta jähmettyy vasta levättyään viileässä noin 4 tuntia. Monen mielestä parhaimmillaan vasta seuraavana päivänä.

Ohjeen kirjoittajan mukaan koko kakussa on n.78hh.

http://www.karppaus.info/resepti/resepti.php?id=1236

Mun on pakko testata alottajan reseptiä, koska a.) vihaan raejuustoa b.) vihaan kananmunia c.) vihaan leipäjuuston koostumusta ja narinaa. Ajattelin yllättää itseni, josko loihtisinkin jonkun ihan hyvän juustokakun pahoista aineksista. :P

Suositut

Back
Ylös Bottom