Ihana juustokakku

Pitää lähteä muffinsivuokaostoksille varmaankin. Iski leipomisinto kun ostin uuden keittokirjan ja lainasin kirjastosta pari... syksyisin mulle iskee kauhea kokkailukokeiluinto.

Ja kukaan ei varmaan ylläty, kun kerron, että iltapalaksi mulla on uunissa tuo juustokakku, aaaah... Muusasin ja makeutin vähän punaherukoita, niitä päälle, oijoi. :)

Heikki722:n terkkuja mimmeille, pari muunnosta tuosta alkuperäisestä juustokakusta:

1. Sitruunainen juustokakku: tehdään reseptisi mukaan, mutta kanelin tilalle laitetaan sitruunankuorta. Eli raastetaan se kirkkaankeltainen kerros sitruunasta irti ja sekoitetaan taikinaan

2. Tuhdimpi versio juustokakusta. Tehdään reseptisi mukaan, mutta loppuvaiheessa sekoitetaan kevyesti riisipuurohiutaleita esim 25 grammaa taikinan sekaan. (Jos tehdään 200g:n raejuustosta). Riisi sitoo nesteet, jotka normaalisti jäävät vuoan pohjalle, sekä turvotessaan tekee kakusta todella kauniin paksun. Riisi ei kuitenkaan muuta kakun makua.

Kiitos Heikki722, pitää testata nämäkin! Slurps!

Estel sanoi:
Muuten, vuuista tuli mieleen vähän off-topic, että onko kellään silikoneja? :D Siis silikonivuokia. Mietin vaan, että pitäisiköhän innokkaana leipojana ostaa sellainen. Vaikka muffinseja varten, niitä olis kiva tehdä mutta ne paperihässäkät aina unohtuu ostaa ja niitä metallisia muffinsivuokia saa rasvata ja jauhottaa ja aina juuttuu kiinni. :rolleyes:

Mullon silarit :D Just sellainen muffinssivuoka. Se on maailman helpoin, todella suosittelen. Jäähtyy nopeasti ja muffinssit suorastaan hyppää siitä ulos, ei tarvii kaapia ja raapia kuten tavallisesta vuoasta.

mul on silikoninen kakkuvuoka. Tai oikeesti se on äidin mut mä sitä käytän.

Taidan muuten kokeilla tota juustokakkujuttuohjetta.... (NÄLKÄ!)

Faidra sanoi:
Mullon silarit :D Just sellainen muffinssivuoka. Se on maailman helpoin, todella suosittelen. Jäähtyy nopeasti ja muffinssit suorastaan hyppää siitä ulos, ei tarvii kaapia ja raapia kuten tavallisesta vuoasta.
Kuulostaa lupaavalta, hyppivät muffinsit. Ei kuulkaas, pakkohan se on etsiä sellainen jostain.

Mulla on tullut jo paha juustokakkuaddiktio. Liki joka päivä olen tuota tehnyt kun on niin hyvää. Mutta onneksi ei tarvitse huolestua, tuohan on oikein ihanteellista sapuskaa. Mä vaan olen niin raejuustofriikki, että haluan sitä joka paikkaan kaikkialle ja monta kertaa päivässä... :D

Pitää kokeilla tuota riisipuurohiutaleversiota, kiitos vinkistä!

Testasin muuten sitä alkuperäista juustokakkuohjetta.... Ei ollu kyllä mun makuun.... Enkä jaksanu syödä siitä ku jotai 1/4... :D Kyllä mä syön mielummin sen raejuuston raejuustona.... :rolleyes:

Mä testasin myös.. Heh, ei oikein onnistunut :D Kaikki valkuaiset valui pohjalle ja kakku maistui lähinnä epäonnistuneelle pannukakulle?? Ehkä mä en vaan osaa ;)

Ei mullakaan ihan putkeen mennyt. Kakku maistui lähinnä paistetulle pyyhekumille... No, ensi kerralla enemmän kanelia ja makeutusainetta niin eiköhän se siitä :thumbs: .

Koittakaa sekoittaa ne kaikki aineet keskenään vaikka sähkövatkaimella tai sauvasekoittimella. Taikina muistuttaa ainakin mulla hiukan sokerikakkutaikinaa. Lämpimänä "kakku" on ihanaa pehmeää mössöä :) Jos sen raaskii antaa jäähtyä vuoassa, niin silloin sen saa palasinakin kivuttomasti sieltä ulos. Mutta veikkaisin että se rakenne pysyy parhaiten kasassa kun raejuuston rakenne rikkoituu ja se sekoitetaan muniin kunnolla?

Mun makuun toi alkuperäinen ohje on hieman liian "juustoinen", joten lisäsin massaan toisella kertaa purkillisen rahkaa.

Mä kokeilen tänään tuota juustokakkua.. Teen vieraille muffinsseja ja siihen seuraksi (itseäni ajatellen) juustokakun, voi sitten itsekin kahvipöydässä herkutella hyvällä omatunnolla. :)

Minäkin kokeilin tätä. Olen aivan onneton keittiössä ja yleensä mikään ei onnistu ainakaan ensimmäisellä kerralla, olin siis vähän skeptinen koko homman suhteen. Lisäksi en ole makean ystävä, enkä halua koskaan sekoittaa raejuustoa minkään ruoka-aineen kanssa. Pelotti myös se, että en tiennyt yhtään, mikä voisi olla sopiva kanelin tai makeutusnesteen määrä.

Lopputulos: oli aivan mielettömän hyvää :) Kanelin määrää en osaa määritellä, mutta makeutusnestettä meni hiukan vajaa ruokalusikallinen. Sekoitin aineet tehosekoittimella, näytti nimittäin muuten aika epäilyttävältä mössöltä papanoineen... Jäähdyttyään kakku irtosi hyvin vuoasta ja nautiskelimme tuotoksen kylmänä vadelmien kanssa.

Suuret kiitokset tästä mainiosta reseptistä :haart:

Vihdoin kokeilin tätä, hyvää tuli, joskaan ei ihan niin orgastista, millaisen käsityksen etukäteen näistä kommenteista sai... ;) Munat olikin melkein loppu, käytin sit kaks kokonaista munaa. Makeutusjauhetta meni sellaiset kaksi ruokalusikallista. Vaatisi vaan jonkun vähän pienemmän astian, jottei tulisi ihan vaan sellasta reilun senkin lättyä.

Wendy sanoi:
Mun makuun toi alkuperäinen ohje on hieman liian "juustoinen", joten lisäsin massaan toisella kertaa purkillisen rahkaa.
Mäkin kutsuisin tota ennemmin uunijuustoksi kuin juustokakuksi. Tulikos tuosta rahkaversiosta minkä makuista?

Mäkin tein ton kahteen kokonaiseen munaan, ja koska raejuuston nesteitä valu vähän joukkoon, niin siitä 'taikinasta' tuli tosi löysää. Lisäsin ehkä 100g rahkaa, et siit tulis vähän kiinteempää. Lopputulos olikin sit mun mielestä lähinnä uunimunakasta muistuttava, maku ihan ok, mut koostumus ei ollut yhtään mun mieleen. 1/3 söin pakolla omenaraasteen kanssa, mut loppu ei sit menny alas millään :(

Minullekin tuli kyllä mieleen enemmänkin makeutettu munakas, ei siis niinkään kakku. Hyvää oli silti! (Tosin ei ehkä ihan orgastista, siinä Emmah on oikeassa :) )

Korjaus makeutusnesteen määrään: laitoin sitä siis vajaan TEElusikallisen (muut määrät ensimmäisen viestin ohjeen mukaisesti) ja ei-niin-makeanystävälle tuo sopi hyvin.

Emmah sanoi:
Mäkin kutsuisin tota ennemmin uunijuustoksi kuin juustokakuksi. Tulikos tuosta rahkaversiosta minkä makuista?

Joo, enemmän toi muistutti uunijuustoa, jota äiti tekee joskus ternimaidosta.

Rahka "laimensi" vähän juuston makua, joten maistui mun mielestä paremmalta. Koostumus ei juurikaan muuttunut, samanlaista mössöä tuli kun sauvasekoittimella soseutin.

Nyyh... :(

Olin aivan varma että tämä jos mikä ohje on upea ja mahtava ja päätimme Megamassin kanssa tehdä oikein TUPLA-satsit tätä jotta kummallekin riittää mässättävää. Ohjeen mukaan tehtiin kaksi vuokallista tuplana, ainoana erona että raejuusto oli Hyla (samalla rasvattomampaa)... Ja tulos oli ihan paska :itku: :urjo:

Sähkövatkaimella vedettiin ihan samettiseksi tahnaksi ja makeutusainettakin jouduimme laittamaan noin 1½-2 rkl per satsi mutta valkuainen ja jokin paha kumimainen maku tunki läpi jo esimaisteluvaiheessa ennen paistamista.

Lopputulos oli että tuoksui hyvälle [lähinnä kaneli] mutta maistui todella pahalle, kuin pyyhekumia olisi syönyt. Narskui suussa kuin leipäjuusto ja todella mauton. Mielestäni emme tehneet mitään väärin ja olen todella yllättynyt ettei tämä ollutkaan suurinta herkkua kun kaikki sitä niin ylistivät ja kehuivat... :rolleyes: :(

Itse söin 2 suullista mansikkahillon kanssa, pyörivät ympyrää suussa ja millään ei meinannut saada niellyksi, väkisin kaoin alas, Megamass puolestaan urhoollisesti tunki kitusiinsa puolikkaan vuokallisen, mutta naureskeli kyllä että pitäis tyttöjen vähän parannella reseptejä ettei tulisi kengänpohjan makuisia lätysköjä :D

Oikeasti yllätyin, en tiedä että johtuiko 'paska maku' rasvattomasta hylan raejuustosta mutta normaalirasvassa sitä ei ollut hylana... Odotin että kakku olisi ollut suussasulavaa ihanan rasvaista ja kermaista herkkua mutta oli kyllä pettymys...

Onneksi kokeilu maksoi vain raejuustopurkin verran ylimääräistä tähän talouteen eli ei sentään viikon budjetti romuttunut. :lol2:

Minä tein myös hylasta ja rasvattomasta raejuustosta ja oli tosiaan ihan hyvää. Toisaalta eipä kyllä olisi tullut mieleenkään odottaa, että noilla aineksilla aikaansaatu lopputulos maistuisi rasvaiselta ja kermaiselta. Kyllähän tuosta herkusta varmasti osaksi tekee herkkua tieto siitä, että tämä on toooosi terveellistä ja silti ihan syötävää :D

Tiukkis sanoi:
Toisaalta eipä kyllä olisi tullut mieleenkään odottaa, että noilla aineksilla aikaansaatu lopputulos maistuisi rasvaiselta ja kermaiselta.

Kyllähän tuosta herkusta varmasti osaksi tekee herkkua tieto siitä, että tämä on toooosi terveellistä ja silti ihan syötävää :D

No joo se rasvaisen ja kermaisen odottaminen oli hieman väärin sanottu, mutta ajatellessani normaalia juustokakkua lopputulos on sellainen. Odotin kuitenkin huomattavasti enemmän 'suussasulavaa pehmeää ja ihanaa kakkua' kuin pyyhekumilta maistuvaa narskuvaa kengänpohjaa :D 'Rasvainen ja kermainen'-oletus tuli siitä että ajattelin pehmeän ja tasaisen raeJUUSTOmassan muuttuvan uunissa jotenkin sellaiseksi ihanaksi... En osaa selittää mitä toivoin mutta siis täysin muuta kuin lopputulos oli :lol2:

Valitettavasti emme saaneet itseämme aivopestyä tämän 'herkun' kohdalla, että tämä terveellinen safka olisi myös herkullista :)

Kokkailin kans eilen tuota, tavallista vähärasvaista raejuustoa (semmonen vihertävä purkki). Laitoin makeutusaineen sijasta parisen teelusikallista juoksevaa hunajaa ja pari reilua ropsausta kanelia.
Mun mielestä oli ihan hyvää, reunat vähän hassun makuista/tuntuista suussa, mutta keskeltä hyvää. Vähän vetiseksi jäi. Avokki nauroi mun kärpäslätkälle jääkaapissa; olin jakanut tuon satsin kahteen pieneen vuokaa, toisen söin kuumana mustikkahillon kanssa ja toisen laitoin jääkaappiin jäähtymään. Hienosti kohosi uunissa, mutta lässähti kun otin uunista.
Seuraavalla kerralla laitan yhteen suurempaan astiaan ettei oo suhteessa noin paljon reunaa, ja valutan raejuuston paremmin. :4:

Back
Ylös Bottom