Iän vaikutus treeniin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JFG
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%

JFG

Missä iässä bodaaja/voimailija on parhaassa iässään?

Eli missä iässä tulosten paraneminen alkaa vaikeutua jo kropan luonnollisen rappetumisen myötä.

Ite huomaa tämän vanhenemisen tuona lihomisena parhaiten. <20 vuotiaana ei kyennyt lihomaan vaikka ruokamäärät olivat _isot_ (tai sitten tavallinen ruoka ei lihota, 90-luvulla McD kulttuuri ei ollut vielä niin vahvaa). Nyt sekin on mahdollista.. vuosia ollessa 26+...

Vaikea sanoa missä iässä, riippuu ihmisestä. Et kai sinä vielä pelkää olevasi liian vanha?

No Ronniekin on jo NELIKYMPPINEN ja kovemmassa kunnossa kuin koskaan ennen eikä ole vielä mitenkään vanha. ja uralle ei näköjään näy loppua...

Eiköhän se varsinainen rappeutuminen ala vasta siinä viiden kympin paremmalla puolella. Mitä nyt oon salilla seurannut niin ikähaitari on siinä 20-50 ja siitä eteenpäin. Ne yli nelikymmenvuotiaat nostavat vähintään saman verran rautaa kuin ne nuoremmatkin. Toisella salilla yksi 70-v pappa penkkasi 100 kg.

EDIT: Suurin vaikutus taitaa olla palautumisajoissa.

mattibodari sanoi:
No Ronniekin on jo NELIKYMPPINEN ja kovemmassa kunnossa kuin koskaan ennen eikä ole vielä mitenkään vanha. ja uralle ei näköjään näy loppua...
Huippukehonrakentajat eivät tässä tapauksessa anna kovin yleishyödyllistä tietoa siitä, kuinka vanhana voi vielä kehittyä sillä heillä on elimistössään suurimman osan ajasta enemmän anabolisia hormoneja kuin normaalilla ihmisellä on missään iässä. Eksogeenistä testoa ja/tai kasvua käyttämättömän miehen testosteroni- ja kasvuhormonitasot alkavat käsittääkseni laskea 20-25 ikävuoden jälkeen, ja tästä johtuu kehityksen hidastuminen ja jossain vaiheessa välttämätön takapakki lihasmassassa ja -voimassa.

Täysin mututuntumalta uskon järkevällä treenillä, ruokavaliolla ja riittävällä levolla voitavan kehittyä aina jopa yli 50-vuotiaaksi asti. Natuna siis, roinaamalla saavutetaan helposti natumaksimi tai mennään siitä jopa yli sen verran nuorena, että iän myötä laskevat hormonitasot eivät enää jossain vaiheessa riitä yksinään turvaamaan saavutettua lihasmassan ja -voiman tasoa.

Kyllä sitä itsensä tuntee raihnaiseksi vaikkei ikää ole vielä edes neljääkymppiä. Olenkin tuttavapiirissä heittänyt puolileikillä ilmaan mahdollisen lisäteston nauttimisesta, kun oma ei enää riitä. No joo...enköhän mä natu tule aina olemaan koska ei ole tarkoitus kilpailla. Salilla käyn hyvän lihaskunnon säilyttämisen vuoksi ja jos ne tuossa sivussa sattuu kasvamaan niin sopii mulle. Kaamea tosiasia kuitenkin on että rappeutuminen on alkanut jo kauan sitten ja pahenaa vain. Biologinen tosiasia, perkele:)

Penneck sanoi:
Kyllä sitä itsensä tuntee raihnaiseksi vaikkei ikää ole vielä edes neljääkymppiä. Olenkin tuttavapiirissä heittänyt puolileikillä ilmaan mahdollisen lisäteston nauttimisesta, kun oma ei enää riitä. No joo...enköhän mä natu tule aina olemaan koska ei ole tarkoitus kilpailla. Salilla käyn hyvän lihaskunnon säilyttämisen vuoksi ja jos ne tuossa sivussa sattuu kasvamaan niin sopii mulle. Kaamea tosiasia kuitenkin on että rappeutuminen on alkanut jo kauan sitten ja pahenaa vain. Biologinen tosiasia, perkele:)

Niin ja puhumattakaan niistä krapuloista.... 15 kesäsenä vähän janotti aamulla, varasi vaan litran jaffapullon aamuksi sängyn viereen. Nykyään lauantain kierroksen jälkeen vielä maanantaina elimistö yskii..

JFG sanoi:
Niin ja puhumattakaan niistä krapuloista.... 15 kesäsenä vähän janotti aamulla, varasi vaan litran jaffapullon aamuksi sängyn viereen. Nykyään lauantain kierroksen jälkeen vielä maanantaina elimistö yskii..

Sama täällä... Ja kyllähän se ikä, nyt jo tuntuu... lepoon ja ruokavalioon on kiinnitettävä entistä enemmän huomiota... Tässähän ollan lähdössä elämän syöksykierteeseen, noiden omien tasojen kannalta ku kolmenkympin rajapyykki ylittyy...

JFG sanoi:

No mulla on tuo läträäminen jäänyt, kun aiheutti krapulassa pahoja rytmihäiriöitä pumppuun. Yhden sairaalareisuun jälkeen sitä sitten viisastu.

Mutta toisaalta. Itse en kehittynyt 20-vuotiaana paljon paskaakaan, kun söin ja treenasin väärin ja kävin bilettämässä yms. Nyt kun 30 vuotta lähestyy, niin kehityn nopeammin kuin koskaan. On tietoa ja kokemusta tullut paljon lisää. Ja natural-for-life tyylillä olen treenannut.

samaan kerhoon täältäkin... ikää 34v. ennen aikaan treenejä 3-4 viikossa pelkkää punttia, nyt 4-6 punttia ja 3-5 kiipeilytreeniä/vko. raudat senkun kasvaa vaan ja ukko komistuu päivä päivältä :D :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ainut asia mitä on tullut huomattua iän lisääntyessä että palautuminen on hidastunut,
Ylikunto tuntuu vaanivan jatkuvasti nurkan takana. Silloin alle 20 vuotiaana tuli vedettyä sellaisia treenejä että nykyään ei varmasti pääsisi sängystä ylös. Toisaalta omakin kehitys on lähtenyt huimaan nousuun vielä vanhoilla päivillä kiitos Pakkotoiston.

En ole ikinä ollut näin hyvässä kunnossa kuin nyt olen. Kolmekymppisenäkin on siis toivoa :) Iän karttumisen huomaa oikeastaan vain siitä, että rasva kertyy todella helposti vyötärölle.

Nykyisin treenaan enemmän, viisaammin ja kovempaa kuin nuorempana. Kehitystä tulee hitaasti mutta varmasti. Nykyisin on enemmän treeni-intoakin. Palautuminenkin on aika yksilöllistä. Olen lisännyt lisäravinteiden käyttöä entisestään ja olen palautunut ihan hyvin. Fläsää on tullut lisää keskivartaloon mutta joku voisi sanoa että tämä on elintasovatsa :D .

Mulla kanssa kunto paranee koko ajan, syynä tietysti se että sain myöhäisherätyksen urheilun pariin. Iän huomaa siinä että läskiä tulee melko helposti jos ei vahdi syömisiään, toisaalta enpä tiedä kuinka suuri ero on esim. 10 v takaiseen tilaan kun silloin en urheillut tai muutenkaan tarkkaillut painoani kovin aktiivisti (olin melko löysässä kunnossa muutenkin). Arkiliikunta valitettavasti vähenee iän ja duunin myötä eli sillä on suuri vaikutus siihen että ruoan kanssa pitää olla tarkkana. Raakan lihasmassan keruuta hidastaa se että sen mukana tulevaa läskiä on aika tuskaa pudottaa pois.

Toisaalta suurena motivaatiolähteenä on suomalaiskansallinen vahingonilo, eli kolmenkympin lähestyessä myös ne itsekseen hoikkana pysyneet ikätoverit alkavat keräämään kunnollista etureppua. Itsellä kun kehitys menee toiseen suuntaan, niin pieni narsisti sisällä sen kuin hihkuu.

Krapulat on pahempia ja viinan kesto huonompi. Univaje tuntuu myös melkein samantien fiiliksessä.

Ilmoittaudun samaan joukkoon kuin edelläolijat. Viime viikonloppuna pamahti mittariin 36 vuotta (seikka, joka ei meinaa millään yltää ymmärrykseen kun olen koko ajan kuvitellut olevani nuori), mutta kunto on parempi kuin koskaan. Vuosia on kyllä tullut jotenkin treenattua ja syötyäkin ihan kohtuullisen siivosti, mutta aika paikallaan olen polkenut pitkän aikaa kehityksen suhteen. Viimeisen reilun vuoden aikana (kutakuinkin saman ajan minkä olen Pakkista seuraillut, hassua...) on kuitenkin tullut lisää tehoa treenaamiseen ja syömisetkin on viritelty hyvin kuntoon. Tulokset ovat parantuneet ja alkuvuoden ihme on läskin huomattava väheneminen (n. 7 kg toistaiseksi). Diettaus ei olekaan vaikeaa ja sikspäkkikin alkaa hahmottua, samoin suonet ja säikeet. Jopa aerobinen kunto on hyvä.

Ja sitten vielä viimeinen valttikortti pöytään: krapulaa ei tule vieläkään (tätä ei varmaan olisi pitänyt sanoa...). :rolleyes:

Tulipas leuhotettua. No, summa summarum, kyllä minä ainakin annan tästä kaiken kunnian Pakkikselle, niin paljon hyvää tietoa ja vinkkejä olen täältä saanut ja ennenkaikkea jonkinlaisen kipinän treenaamiseen uudella innolla.

No voi juku,

nuo teidän 30+:sten viestit kuulostaa todella hyvältä. Tässähän on elämä vielä edessä, vaikka järkevän treenin aloitinkin suht myöhään. painoja nostellut jossain muodossa jo vuosia, mutta suurin terävöityminen on mullakin tullut treeniin vasta pakkiksen myötä. fläsän kanssa joutuu itsekin varmaan tulevaisuudessa eniten taistelemaan, tulokset näyttää muuten paranevan.

Hienoa lukea miten me yli kolmenkympinkerholaiset näytetään sipsinuorisolle mallia :D .

Tässä alkaa kolmekymppiä itselläkin kolkutella pian. Vanhat voimat alkaa palautua jalkoihin yllättävänkin nopeasti. Kymppi menee jo 200 kg:llä jalkaprässissä ja tulos nousee koko ajan. Pari vuotta tuli oltua varsin pienellä liikunnalla ja puntilla en ollut käynyt yli neljään vuoteen. Mun salilla on vahvimmat äijät melkein tuplaten vanhempia mitä minä.

Punttaaminne on kivaa kun saa syödä paljon! :thumbs:

big mama sanoi:
Olenko minä liian vanha aloittaakseen kehonrakennusta, kun olen 18?
LOL

Meidän salilla aloitti käymään about 55- vuotias ukko puolisenvuotta sitten. Treeni-intoa ja kiinnostusta kaverilla riittää. Hatunnoston arvonen suoritus.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom