Hyvinkään ampumatapaus

Menneinä vuosikymmeninä aseita sai viel paljo helpommin ku nykyään. :D Ero on siinä, et ku tietokoneet alko hallitsemaan ihmisten arkea, on nämä mentaaliongelmat lisääntyneet. Siitä on turha aseita syyttää.

Toistan mielipiteeni että pohjimmainen syy on netissä ja tarkemmin vielä vitun sosiaalisessa mediassa. Tämmöset tapahtumat ruokkivat itse itseään ja varmaan nytkin on muutamia sekopäärunkkareita jotka jotenkin kierosti salaa ihailee tapahtunutta. Tähän kun lisätään että netin ja sosiaalisen median kautta ihmisten inhimillisyys poistuu, ne on vain jotain henkilöitä jotka päivittää paskalla käyntejään facebookiin (koko kaveri -sana pitäisi kieltää sosiaalisessa mediassa) niin soppa onkin valmis sekopäiden osalta.

Sellainen tilitys :) Hauskaa että teen sen pakkiksella joka on sosiaalinen media itsekkin :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei ollut lainkaan aseita saatavilla? Haluaisitko perustella tätä jotenkin?

Mietis nyt nainen, ennenhän aseita roikkui joka tuvan seinällä hirvensarvissa ja pyöri mökeillä sänkyjen alla. Ei niitä silloin kukaan ulkopuolinen voinut saada millään käsiinsä ja tällaisia tekoja tehdä. Oli hyvää aikaa se, ei aseita pipipäiden saatavilla -> ei joukkosurmia.

Toista se on nyt, 350 kg lattiaan ja seinään pultattua teräskaappia, h-i-r-v-i-t-t-ä-v-ä laiminlyönti. Sama kuin itse antaisi vajakille aseen käteen.

Vai olisiko vika sittenkin jossain muualla?

Sosiaalinen media kyllä mun mielestä ennemmin vähentää kuin lisää nuorten syrjäytymistä. Ompahan sillä nörtilläkin ainakin pari "kaveria" facebookissa, jos niitä muuten ei olisi missään muodossa.

Huomioitavaa on myös se, ettei joukkosurmia tainnut olla -70, -80 eikä -90 -luvuilla. Ai niin, silloinhan Suomessa ei ollut aseita lainkaan saatavilla, joten kukaan ei pystynyt toiselta ihmiseltä henkeä väkivaltaisesti viemään.

Riippuu ihan siitä miten asiaa katsoo. Kaikkia asioita voi käännellä niinkuin ne itselleen edukseen näkee mutta pääasiassa ton viimesen lauseen tarkoitus oli se että näitä joukkosurmia ei ole tapahtunut menneisyydessä joten mitä todennäköisin syy on jossain mitä on tapahtunut 2000-luvulla.

Ja toistan vielä vähän isommilla kirjaimilla että jokainen ymmärtää, aseiden rajoitus ei ole ainakaan minun kirjoituksissani koskaan esiintynyt ns. ratkaisuna vaan se on ollut yksi tapa millä lasketaan todennäköisyyttä jotta vastaavia tapahtumia ei tapahtuisi ampuma-aseilla.

eiköhän joku ymmärrä tämän silti väärin.

Jos katsot tätä keskustelua alusta lähtien niin ekat 20 viestiä oli sitä miten puhuttiin tilanteesta ja sen jälkeen koko homma hajosi käsiin kun jokainen ampujaharrastelija tuli tänne ilmoittamaan ensimmäisenä ajatuksenaan "vittu nyt ne kansaedustajat sai lisää syitä alkaa kusemaan meidän muroihin".
.

Noup, viestissä nro 17 tuli kaveri joka sanoi
Aseet vaan pannaan. Vittu niillä tee mitään. Turhin vehjas maailmassa on pyssy. Ruvetkaa harrastaa puutarhahommia
Ja sen jälkeen perusteli viellä
Kyllä noita metsästäjiä sun muita on tuttavapiirissäkin jonkin verran, mutta en vaan silti ymmärrä eikä se touhu voisi vähempää kiinnostaa

Aina löytyy se joku passimies ylistämään aseiden ja metsästyksen hienoutta. Kaikkia ei vaan kiinnosta.

Vasta sitten harrastajat heräsivät...

Mietis nyt nainen, ennenhän aseita roikkui joka tuvan seinällä hirvensarvissa ja pyöri mökeillä sänkyjen alla. Ei niitä silloin kukaan ulkopuolinen voinut saada millään käsiinsä ja tällaisia tekoja tehdä. Oli hyvää aikaa se, ei aseita pipipäiden saatavilla -> ei joukkosurmia.

Toista se on nyt, 350 kg lattiaan ja seinään pultattua teräskaappia, h-i-r-v-i-t-t-ä-v-ä laiminlyönti. Sama kuin itse antaisi vajakille aseen käteen.

Vai olisiko vika sittenkin jossain muualla?

Mun piti kirjoittaa vasta myöhemmin, mutta kirjoitankin heti.

Mulla on oma lehmä tämän ase-asian kanssa niin syvällä ojassa ettei sitä saa sieltä ylös nostokurjellakaan. Mun perhe on ampunut "aina". Isä on ollut 80-luvulla tuomassa uutta kilpalajia Suomeen, isällä ja äidillä pelkästään löytyy satoja palkintoja niin SM-, PM-, EM- kuin MM-tasoltakin. Veljillä omansa ja minulla omani. Olen itsekäs paska ja joka kerta kun jotain tällaista Hyvinkään tapauksen tyylistä tapahtuu mietin, että miksi oli pakko just aseella ja kun kerran oli pakko niin please, ole laiton ja luvaton. Henkilökohtaisesti minua sapettaa jo tällaisten tapausten otsikoiden lukeminen, sillä tiedän saavani siitä myös itse paskaa niskaan ja tiedän mihin keskustelu tulee lehdissä ja keskustelupalstoilla menemään. Ihmiset haluavat kieltää kaikki aseet sieltä ja täältä.

Voin kyllä rehellisesti sanoa, että mielestäni esimerkiksi käsiaseiden lupia voidaan vähän tarkistella. Veljelläni on .357-revolveri, jota se ei välttämättä tarvitsisi. Ei se kilpaile sillä, harrastaa vapaa-aikanaan silloin tällöin sillä. Tällainen käsiaseen omistaminen ei mielestäni ole välttämätöntä. Jonkun mielestä aseen omistaminen myöskään kilpailutarkoitukseen ei ole välttämätöntä. Itse en omista yhtään asetta, kaikki on isäni tai äitini nimissä. En säilytä kerrostaloyksiössäni asetta siivouskomerossa, kaikki roippeet löytyy sieltä lukitusta, ihmisen kokoisesta teräskaapista kotoa. Harrastaminen on minulle välttämätöntä. Väittäisin jättäneeni teini-ikäisenä usean viikonlopun ryyppäämiset ryyppäämättä, kun aamulla piti herätä kuudelta ja lähteä ajamaan kisapaikalle. Ampumisesta, enemmän kuin mistään muusta, olen oppinut varovaisuutta, pitkäjänteisyyttä, keskittymiskykyä ja sellaista hosumattomuutta. Ampuminen on mulle ollut hyvä harrastus n.10-vuotiaasta lähtien, 14-vuotiaana aloin kisaamaan. Vaihdoin välissä lajia pienempään kaliiberiin ja aloin treenata johdonmukaisemmin ja intensiivisemmin. Seuraava tähtäin on 2013 EM-kisoissa.

Olen monen ihmisen kanssa samaa mieltä siitä, että ihminen voi halutessaan hankkia vaikka netistä pomminteko-ohjeet ja rakentaa sellaisen ihan laillisista aineksista kotonaan. Asetta ei välttämättä tarvita. Nämä muutamat tapaukset kuitenkin tehtiin aseilla, sitä ei voi kieltää ja tapaukset ovat valitettavia. Ratkaisu ei ole kieltää kaikkia aseita. Aiemmin jo sanoin, että tätä on yritetty Briteissä. Viime kesänä MM-kisoissa juttelin Englannin joukkueen kanssa ja he sanoivat, etteivät asiat ole koskaan olleet niin päin helvettiä Briteissä kuin tuon kieltolain jälkeen. Laiton asekauppa on räjähtänyt käsiin ja tilanne on kaoottinen kun aseita löytyy vain rikollisilta. Ns. "tavallisten" ihmisten joukossa esimerkiksi raa'at pahoinpitelyt ja puukotukset ovat yleistyneet rankasti. Tähänkö sitten olisi tarkoitus pyrkiä?

Kyse on lasten ja nuorten hyvinvoinnista. Mielestäni näillä hetkillä olisi täysin oikein vastuullistaa ja puhuttaa jokaista tiedettyä kiusaajaa, puhua kouluissa siitä, mitä pienikin kiusaaminen voi saada aikaan. Valitettavasti aina on niitä tunteettomia kusipäitä, jotka nauraen kohauttavat olkiaan, että kiusatun olisi pitänyt olla vahvempi ja vetäistä takaisin turpaan. Kumpi tässä tapauksessa kuulostaa häiriintyneemmältä? Lasten ja nuorten pahoinvointi yleistyy koko ajan. Syitä on varmasti monia. Urakehityksen tärkeyden nouseminen yli perhearvojen, jolloin vanhemmat hiihtävät työstä toiseen ja lapset jäävät kasvamaan omillaan? Syrjäytyneiden ja köyhien perheiden "valtio on hylännyt meidät" -mentaliteetti, joka synnyttää vastarintaa ja kapinointia? Kersat istuu illat ja yöt pleikkarilla tai netissä, kaukana todellisesta vuorovaikuttamisesta. Nettikiusaamista esiintyy näinä päivinä entistä enemmän, onhan se helvetin helppo kiusata toista kun ei tarvitse edes katsoa silmästä silmään sitä ihmistä, jota juuri satutit - ehkä jopa pysyvästi. Lasten ja nuorten todellisuus hämärtyy ja todellisten tunteiden käsittelytaito ruostuu, ei osata ottaa vastaan normaaleja pettymyksiä.

Hyvinkään Eero oli lopettanut koulun ja armeijan kesken. On totta, että yhteiskunta ei ole lähiomainen, sen vastuulla ei periaatteessa ole holhota ketään (tuntuu vain, että holhoaa nykyään ihan väärissä asioissa), vaan tarjota työkaluja niitä tarvitsevalle. Missä on olleet Eeron oikeat lähiomaiset noina hetkinä? Olisiko hänet pitänyt pakottaa jollekin psykologille puhumaan? Jossitella voi vaikka ikuisuuksiin, mutta se ei tee tehtyä tekemättömäksi. Tosiasia on se, että kaikilla tällaisia tekoja (kouluampumiset, perhesurmat jne) tehneillä ihmisillä on jotain yhteistä - paha olla. Lisäksi he ovat kaikki miehiä. Alpo Suhonen kirjoitti erinomaisesti siitä, kuinka suomalainen nuorimies on nyt kriisissä ja "jotain tarttis tehrä". Nyt jos koskaan jotain tarttis tehrä. Tämä kriisi ei poistu kosmeettisella tekohengityksellä, eli aseiden kieltämisellä. Jos aseet kielletään, seuraavaksi tulee kotikutoiset pommit ja siinähän sitä sitten ollaan.

Tämä oli tällainen hyvin nopea ajatuksenvirta asioista, joita on päässä viime päivinä pyörinyt.

Riippuu ihan siitä miten asiaa katsoo. Kaikkia asioita voi käännellä niinkuin ne itselleen edukseen näkee mutta pääasiassa ton viimesen lauseen tarkoitus oli se että näitä joukkosurmia ei ole tapahtunut menneisyydessä joten mitä todennäköisin syy on jossain mitä on tapahtunut 2000-luvulla.

Ja toistan vielä vähän isommilla kirjaimilla että jokainen ymmärtää, aseiden rajoitus ei ole ainakaan minun kirjoituksissani koskaan esiintynyt ns. ratkaisuna vaan se on ollut yksi tapa millä lasketaan todennäköisyyttä jotta vastaavia tapahtumia ei tapahtuisi ampuma-aseilla.

eiköhän joku ymmärrä tämän silti väärin.

Tuossahan se ero meissä on. Sinua kiinnostaa miten tällaisten tapahtuminen todennäköisyyttä ampuma-aseilla suoritettuna voitaisiin laskea. Minua se, miten tällaisten todennäköisyyttä ylipäätänsä voitaisiin laskea.

Eikö siitä saa mitään korvauksia, kun ase otetaan pois?

Jos aseet viedään jostain syystä, niin siinä on aika jonka sisällä on mahdollisuus myydä ne mutta esim. käsiasetta on todella vaikea saada myytyä nykyään. Sillä uusia ostajia ei löydy. Jos ei mene kaupaksi niin sitten on viellä se huutokauppa jäljellä mutta jos ei sitäkään niin sitten on omistajan tappio. Valtio ei korvaa mitään.
Mutta ajatellaan vaikka jotain kilpa-asetta jonka itsekin joutuisin ostamaan jos yritän comebackkia lajiin. Ase maksaa 2000-3000€ sen modaaminen omiin "mittoihin" jne vie sepällä 500€ tai sitten itse modaan. Jos sitten haluan myydä sen vaikka 10vuoden päästä niin en nykyisellä lakisysteemillä saa siitä mitään sillä uusia harrastajia ei tule kovinkaan helposti lajiin ja muutenkaan markkinoilla ei ole käytetyille ostajaa. Vaikka ampuisin tuolla kilpa-aseella 20 000lks per vuosi niin osia vaihtamalla se olisi 10vuoden päästäkin kuin uusi, mutta markkinoita ei vaan ole.
Sama jos tultaisiin siihen että aseet kiellettäisiin kokonaan. Miten valtio maksaisi omistajille vaikka 100€ per ase?

Monikohan näistä "metsästäjistä" on edes vimosen vuoden aikana käynyt metsällä? Monellakohan on ase kotona kun on pari kertaa käynyt ampumassa tauluja joskus vuonna Dingo. Näillä aseharrastajilla on muutenkin aika ylimielinen asenne, sen sijaan että osallistuisi asialliseen keskusteluun esittämällä parannusehdotuksia niin pommitetaan samantien kaikki aselakiin liittyvä alas. Varmasti on asioita mitä voisi tehdä, joka edes hiukan parantaisi tilannetta mutta suu alkaa harrastajilla samantien vaahtoamaan kun asiasta yrittää keskustella.

Mun piti kirjoittaa vasta myöhemmin, mutta kirjoitankin heti.

... paljon osuvaa tajunnanvirtaa...

Mulla tilanne on hyvin pitkälle sama, jopa aseiden säilyttämistä myöden, kunhan vain vain vaihtaa kilpailemisen tilalle metsästämisen (lisäksi omistan toki omat aseeni). Ainoa asia, mistä olen eri mieltä, ovat nuo käsiaseen luvat. Minusta veljelläsi on riittävä käyttötarkoitus revolverillensa. Ampuminen on myös rentouttava harrastus :)

Tuossahan se ero meissä on. Sinua kiinnostaa miten tällaisten tapahtuminen todennäköisyyttä ampuma-aseilla suoritettuna voitaisiin laskea. Minua se, miten tällaisten todennäköisyyttä ylipäätänsä voitaisiin laskea.

Johtuukohan se siitä että sellaisen järjestelmän kehittäminen jolla havaitataan näitä mielenterveysongelmia on aivan helvetin vaikeaa. Juurihan tuossa Timba totesi että jos omalla lapsella jotain vastaavaa olisi niin kynnys olisi suuri. Eiköhän jokainen suomalainen mies tai nainen ole sen verran ylpeä loppu peleissä että ajattelee että oma lapsi ei tollasta tekisi.

Kaikki tietää mikä se perimmäinen syy näihin asioihin on ja kaikki tietää että jotain pitää asialle tehdä. Mutta kuka tietää miten asia ratkaistaan. Tämä asia on vähän sama kuin kansallisjärjestöt yrittävät kitkeä ydinaseita pois maailmalta, kaikki tietää että se ei estä ketään sotimasta mutta ainakin sillä minimoidaan mahdollisia vahinkoja.

En ole edelleenkään sanonut missään vaiheessa että aseiden rajoitus olisi ratkaisu vaan enemmänkin varokeino ennen kuin lopullinen ja toimiva ratkaisu saadaan.

En ole enää kolmatta kertaa tuota kirjoittamassa.

Hyvinkään Eero oli lopettanut koulun ja armeijan kesken.

Pieni oikaisu, että armeijaa ei ollut ilmeisesti keskeyttänyt, kun ei ollut palvelusta aloittanut vielä PV:n mukaan. Ei mitenkään tavaton juttu, koska valtaosa on jo täyttänyt 19 aloittaessaan, koska kutsunnat ovat 18. ikävuotena.

Monikohan näistä "metsästäjistä" on edes vimosen vuoden aikana käynyt metsällä? Monellakohan on ase kotona kun on pari kertaa käynyt ampumassa tauluja joskus vuonna Dingo. Näillä aseharrastajilla on muutenkin aika ylimielinen asenne, sen sijaan että osallistuisi asialliseen keskusteluun esittämällä parannusehdotuksia niin pommitetaan samantien kaikki aselakiin liittyvä alas. Varmasti on asioita mitä voisi tehdä, joka edes hiukan parantaisi tilannetta mutta suu alkaa harrastajilla samantien vaahtoamaan kun asiasta yrittää keskustella.

Täällä ilmoittautuu yksi metsästäjä. 20.8 kun sorsastus alkaa niin olen käytännössä melkein joka viikonloppu metsässä, ellei avokki anna kotikomennusta:) Sorsastusta seuraa kanalinnustuskausi ja vähän siitä eteenpäin aletaan pyytämään hirviä. Pyyntihommat jatkuu aina kevääseen saakka, vuodenvaihteesta helmikuuhun pyydellään jänistä ja kunhan aurinko alkaa paistella maaliskuussa pyrin tekemään riekonpyyntireissuja mahdollisuksien mukaan ylä-lappiin. Se aika kun ei metsästetä treenataan koiraa, harrastellaan riistanhoitohommia ja ammuskellaan kiekkoja jne. Näin se on melkein kaikilla mun kavereillakin. Vähän niinkuin elämäntapa tuo eräharrastus mulle, sen takia kaikenlaiset tätä hienoa harrastusta koskevat turhat vaikeutukset muutaman hullun takia saa minut näkemään punaista. Uskokaa tai älkää Suomessa on tuhansia nuoria jotka metsästysharrastus on vienyt huonoilta teiltä paremmille, se oikeasti on kuin terapiaa kun tuolla metsässä kulkee ja koittaa miettiä että mistähän sen ukkometson tai hirven löytäisi!! Itse ainakin koen todellisena rikkautena sen että minua on viety pikkupojasta asti metsään oppimaan luonnosta asioita jotka liian monella nykykakaralla jäävät oppimatta kun eletään kaupungeissa koko nuoruuselämä käymättä ikinä metsän puolella. Jumalauta on uskomatonta että on ihmisiä jotka eivät erota kuusta ja mäntyä tai harakkaa ja varista toisistaan!?

Toki olen sitä mieltä että aseet tulee säilyttää kunnon asekaapissa ja tätä asiaa saisi mun puolesta valvoa vaikka miten paljon jos se vähänkin vähentää sitä mahdollisuutta että joku hullu pääsee aseisiin käsiksi. Uskon kuitenkin että suurin vaikutus saataisiin panostamalla mielenterveyspalveluiden parantamiseen sekä koulukiusaamisen ja nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseen. Olisi ollut tämänkin Hyvinkään tapahtuman jälkeen mukava nähdä "Aselakia kiristettävä"-otsikoiden sijaan vaikka jonkun päättäjän vaahtoavan lehdessä että "Nuoret voivat pahoin, jotain on tehtävä viipymättä!"

Eniten tässä vituttaa että satojen tuhansien kunnollisten ihmisten harrastus kärsii muutaman kusiaisen toiminnasta kohtuuttomasti!!

Teon syy: mielenterveysongelmat
tekotapa: ampuminen

Kumpaankohan pitäis kiinnittää huomiota? Karsitaanko yks erittäin harvinainen tekotapa pois? Vai pitäisikö sittenkin panostaa yleisen ongelman eli mielenterveysongelmien poistamiseen?

Näillä aseharrastajilla on muutenkin aika ylimielinen asenne, sen sijaan että osallistuisi asialliseen keskusteluun esittämällä parannusehdotuksia niin pommitetaan samantien kaikki aselakiin liittyvä alas. Varmasti on asioita mitä voisi tehdä, joka edes hiukan parantaisi tilannetta mutta suu alkaa harrastajilla samantien vaahtoamaan kun asiasta yrittää keskustella.

Näillä harrastajilla ei ole muuta mahdollisuutta kuin olla puolustuskannalla sillä heti kun pamahtaa niin asiasta tietämättömät ovat heti ehdottelemassa vaikka mitä. Jos se vasta puoli ei olisi noin kova vaahtoamaan ja tekemään ehdotuksia liukuhihnalta niin tälläkin puolella kerkeäisi hetken miettiä kunnon parannuksia. Ja kuten sanottu niin yksittäiset harrastajat ovat eniten äänessä ja ampuma liitot ja yhdistykset/seurat on hiljaa. Kun taas vastapuolella on vaikka mitä asiantuntijoita joka kulmassa vaahtoamassa.

Monikohan näistä "metsästäjistä" on edes vimosen vuoden aikana käynyt metsällä? Monellakohan on ase kotona kun on pari kertaa käynyt ampumassa tauluja joskus vuonna Dingo

Sitten tuohon että kuinka monesti on käynnyt metsällä tai harrastamassa niin nykyään pitää olla todistus esim. aseseuralta että harrastaa aktiivisesti ja sen voi seuralta kirjoittaa asekouluttaja joka taas on virkavallan kouluttama ja hyväksymä henkilö. Sekä jos hakee eka asetta metsästykseenkin niin saa yleensä määräaikaisen luvan jonka jälkeen pitää taas todistaa aktiivisuus että saa jatkaa lupaa. Joten oliko taas heitto asiasta josta ei ollut mitään tietoa?

Aika hanakasti hyppään minäkin puolustuskannalle, kun jopa yliopiston lehtori avautuu mulle siitä, että mä harjoittelen tappamista. Voi morjens. EN HARJOITTELE! En ole eläissäni tappanut kärpästä kummempaa. En pysty ampumaan edes roskalintuja, eli vaikkapa räkättirastaita.

Kaikkia tällaisia marginaaliasioita kohtaan esiintyy ennakkoluuloja. Täällä on treenisali, jossa treenataan lukkopainia, vapaaottelua ja niin edelleen, niin viereisen teatterin ihmiset olivat kuvailleet tätä porukkaa jotenkin niin, että siellä ne tatuoidut, kriminaalin näköiset ihmiset lyö toisiaan ja kiroilee :D Saatan muistaa pikkasen väärin, mutta huvitti kovasti aikanaan.

Ei trendi voi olla jatkuvasti sitä, että kaikki kielletään. Ei sellainen kehitys voi yksinkertaisesti jatkua loputtomiin. Ainakaan itse en halua elää sellaisessa maassa, jossa yksilönvapaus on vedetty minimiin sillä verukkeella, että kaikenlaista saattaa sattua, jos jotain on sallittu.

Sekä jos hakee eka asetta metsästykseenkin niin saa yleensä määräaikaisen luvan jonka jälkeen pitää taas todistaa aktiivisuus että saa jatkaa lupaa. Joten oliko taas heitto asiasta josta ei ollut mitään tietoa?

Eipä mene metsästyspuolella ihan noinkaan. Sain ainakin itse ensimmäisellä lupahaulla suoraan 2 asetta (kivääri & haulikko) toistaiseksi voimassaolevalla luvalla.
Kuka sitä aktiivisuutta puolestani todistelee kun metsästän ilman seuraa omalla maalla? Vienkö raadot näytille? Nythän on niin, että maanomistajalla on lain mukaan täysi oikeus metsästää omalla maallaan. Ei siihen seuroja tai todistuksia tarvita yhtään mistään. Uuden aselain nojalla tosin pistoolin/pienoispistoolin hankkiminen lopetusaseeksi on tehty käytännössä mahdottomaksi, siihen kun tarvitsee riistanhoitoyhdistykseltä todistuksen toiminnan aktiivisuudesta. Esim. Helsingin riistanhoitoyhdistyksellä taitaa olla ~8000 jäsentä jollen väärin muista. Miten ihmeessä yhdisyksestä käsin kukaan todellisuudessa voi tietää yksittäisen jäsenen harrastuksen aktiivisuudesta mitään (ellei ole hyväkin tuttu)? Eli pääsääntöisesti todistuksia ei kirjoitella laisinkaan.

Onko jo selvinnyt miksi (ja miten) tämä poju pääsi isänsä aseisiin käsiinsä? Ilmeisesti aseet oli asekaapissa niin kuin pitääkin, mutta mitäs se hieno asekaappi auttaa jos siellä on avoimien ovien päivät? Eikös vastuu ole aseen omistajalla säilyttää aseita lukitussa tilassa johon oma perhe (eikä kukaan muukaan) ulkopuolinen pääse käsiksi?

Joten oliko taas heitto asiasta josta ei ollut mitään tietoa?

Myönnän, en tiedä luvista yhtään mitään. Mutta ei tainnut sinunkaan faktat olla ihan kohdillaan?

Esim. Helsingin riistanhoitoyhdistyksellä taitaa olla ~8000 jäsentä jollen väärin muista. Miten ihmeessä yhdisyksestä käsin kukaan todellisuudessa voi tietää yksittäisen jäsenen harrastuksen aktiivisuudesta mitään (ellei ole hyväkin tuttu)? Eli pääsääntöisesti todistuksia ei kirjoitella laisinkaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom