Hyvinkään ampumatapaus

Mä tässä nimeomaan puhuinkin joukkosurmista enkä yksittäisistä henkirikoksista joihin voi vaikuttaa vaikka maailmantaloudellinen tilanne. Kyllä mun mielestä siinä ainakin on ero tappaako joku puukolla yhden vai aseella 5-10.
Eikö asiaa kannattaisi tarkastella esimerkiksi koko vuoden osalta eikä vain yksittäistapauksina?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikö asiaa kannattaisi tarkastella esimerkiksi koko vuoden osalta eikä vain yksittäistapauksina?

Enkös mä tossa just antanu tietoja viimesen viiden vuoden aikana tapahtuneista isommista joukkosurmista. Ilmeisesti aika monelle se on ihan sama kuoleeko 1 vai 10? Jos mietitään kansalaisten turvallisuutta ja turvallisuuden tunnetta niin kyllä mä näkisin juuri näiden isompien tapahtumien vaikutuksen paljon isompana kuin yksittäistapausten. Varsinkin nyt kun olen elänyt tämän tilanteen keskellä ja kuunnellut kavereiden fiiliksiä tästä. Kyllä sen on aivan selvästi huomannut että kukaan ei uskonut että mitään tämänkaltaista tapahtuisi täällä.

Mä tässä nimeomaan puhuinkin joukkosurmista enkä yksittäisistä henkirikoksista joihin voi vaikuttaa vaikka maailmantaloudellinen tilanne. Kyllä mun mielestä siinä ainakin on ero tappaako joku puukolla yhden vai aseella 5-10.

Eikö joukkosurmiin sitten voi vaikuttaa maailmantalouden tilanne?

Sinulla meni luvut väärinpäin.
Puukoillahan tapetaan kymmeniä, mutta aseella tehdyt lukumäärältään vähäisemmät tapot ovat lööpeissä ja siksi pahempia sekä merkityksellisempiä. Jos meillä on Suomessa henkirikosongelma, niin ei se kyllä aseista johdu, kuten media ja eräät poliitikot tykkäävät antaa ymmärtää.

Kielletään aseet ja sitten tuudittaudutaan siihen mielikuvaan, että henkirikokset vähenevät. Joka on vastoin kokemuksia muista maista, joissa näin on toimittu.

On kyllä typerää porukkaa täällä. Eiköhän autoilla kuitenkin paljon enemmän tapeta ihmisiä kuin aseilla. Niitä vaan tapahtuu jatkuvasti niin ketään ei kiinnosta. Jos aseet aletaan kieltään niin on sama kieltää viina ja kaikki muutkin mikä laittaa jotku tappamaan. Eihän autojakaan tarvi kun voi kulkea yleisillä kulkuneuvoilla. (yhtä tyhmiä perusteluja kuin teillä aseiden kieltäjillä.)

Sitten tuosta aseiden ja panosten muualla säilytyksestä, Aivan naurettavia ideoita :hyvä: Tuosta oli jokin aika sitten enemmän juttua jossain lehdissä ja vähän sen jälkeen jotku idiootit murtautu jollekkin ampumaradalle kun luulivat että siellä säilytetään aseita. Mistään ei saa niin paljon vartioita että aseita olisi turvallista säilyttää yhdessä paikassa.

Jotku eivät selvästikkään tajua kuinka helvetin tärkeitä aseet ovat todella monelle vähänkään syrjemmässä asuvalle. Monelle syksy on parasta aikaa vuodessa. Pienemmillä paikkakunnilla suurin osa pojista harrastaa metsästystä ja jos se kielletään (mikä ei tule onnistumaan) niin ei jää monelle muuta kuin vitutus ja silloin on sama alkaa vaikka juopotteleen.

Itse olen nyt joitan vuosia kaupungissa asunut ja oon huomannut että oman ikäisillä ei oikeastaan muuta harrastusta ole kuin baarissa käynti ja joka viikonloppuinen juopottelu. Alkaisitte tekin vikisijät jotain järkevää harrastamaan..

Mulla ei ainakaan huoleta yhtään tuollaiset ampuma tapaukset koska ne kuitenkin ovat niin harvinaisia. Autoilu on miljoona kertaa vaarallisempaa.

Enkös mä tossa just antanu tietoja viimesen viiden vuoden aikana tapahtuneista isommista joukkosurmista. Ilmeisesti aika monelle se on ihan sama kuoleeko 1 vai 10? Jos mietitään kansalaisten turvallisuutta ja turvallisuuden tunnetta niin kyllä mä näkisin juuri näiden isompien tapahtumien vaikutuksen paljon isompana kuin yksittäistapausten. Varsinkin nyt kun olen elänyt tämän tilanteen keskellä ja kuunnellut kavereiden fiiliksiä tästä. Kyllä sen on aivan selvästi huomannut että kukaan ei uskonut että mitään tämänkaltaista tapahtuisi täällä.
Nimenomaan, mun mielestä se ei ole kovin ratkaisevaa kuoleeko kerralla 1 vai kymmenen jos tarkastellaan asiaa laajemmassa mittaakaavassa eikä vain yksittäistapauksina. http://i49.tinypic.com/1xcwk.jpg tuossahan tuo nyt on vielä kerran josta voidaan todeta, että eipä noilla joukkosurmilla kovin suurta vaikutusta tilastollisesti ole.

Tottakai kyse oli jostain muusta mutta kerrotko mulle kuinka monta joukkosurmaa on tapahtunut viime aikoina autolla, puukolla, nyrkeillä? Joukkosurman raja taitaa olla juuri viidessä ihmisessä niin sen takia en laskenut jokaista ampuma-ase tapausta.

Ei suomesta mutta kerran Breivik mainittu ja muut niin: 2008 http://yle.fi/uutiset/tokion_puukottaja_tuomittiin_kuolemaan/2459697 25-vuotias mies ajoi kuorma-autolla väkijoukkoon ja puukotti kaikkia ketkä sai kiinni. 7 kuoli. Eli on mahdollista.

4 kuoli puukosta Belgiassa 2009. http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/47789-paivakotipuukotus-viisi-kuollut-brysselissa

2010 2011 Kiina

Kiinassa on tapahtunut useita koulu- ja päiväkotihyökkäyksiä vuosina 2010-2011.
2010

Kiinassa on tapahtunut vuonna 2010 useita hyökkäyksiä lastentarhaan tai alakouluun:

23. maaliskuuta 41-vuotias entinen lääkäri hyökkäsi puukon kanssa. Hyökkäyksessä kuoli kahdeksan lasta ja haavoittui viisi muuta.

27. huhtikuuta Etelä-Kiinassa Leizhoun kaupungissa, Guangdongin maakunnassa pitkällä sairauslomalla mielenterveysongelmien vuoksi ollut opettaja puukotti opettajaa ja 18 koululaista.[1][2]

28. huhtikuuta Taixingin kaupungissa, Jiangsun maakunnassa, noin 40-vuotias mies hyökkäsi ala-asteelle ja puukotti koululaisia ja yhtä opettajaa. Hyökkäyksessä haavoittui 29 lasta, ovenvartija ja kaksi opettajaa. Suurin osa lapsista oli 4-vuotiaita.

30. huhtikuuta Shandongin maakunnassa vasaralla aseistautunut paikallinen maanviljelijä hyökkäsi lastentarhaan. Hän vahingoitti viittä lasta, jonka jälkeen poltti itsensä kuoliaaksi. Lisäksi hän yritti polttaa mukanaan kaksi lasta.[4]

3. elokuuta Shandongin maakunnassa Zibon kaupungissa hyökkääjä tunkeutui paikalliseen päiväkotiin ja puukotti lapsia ja opettajia. Iskussa kuoli neljä ja haavoittui 12.

2011

29. elokuuta päiväkodin henkilökuntaan kuulunut nainen hyökkäsi mattoveitsi aseenaan lasten kimppuun päiväkodissa Shanghaissa. Hyökkäyksessä haavoittui kahdeksan 3–4-vuotiasta lasta, joista yksi loukkaantui vakavasti.[6]

14. syyskuuta mies surmasi kirveellä kaksi lasta ja neljä aikuista, jotka olivat matkalla päiväkotiin Gongyin kaupungissa Henanin maakunnassa Keski-Kiinassa.

Edit: En jaksa enempää etsiä, mutta eiköhän täällä Suomessakin puukolla onnistuisi vaikka aseet kielettäisiin. Aseiden kieltäminen vain siirtäisi ongelmaa muualle.

Mietin vaan että miks yksityisillä ihmisillä pitää olla aseita? Metsästystä varten. Miks yksityisten ihmisten pitää saada metsästää? Miks ei kielletä aseiden yksityisomistamista ja perusteta yrityksiä riistakantojen vähentämistä varten? Metsästyslupiahan jaetaan mm. asukasturvallisuuden ja liikenneturvallisuuden takia. Muita syitä? Eli yrityksiä joissa on päivätöissä metsästäviä työntekijöitä jotka siis ympäri vuoden metsästävät ja vähentävät petoeläin ja -riistakantaa?

Mitä ihmeen merkitystä sillä on, että onko se aseenkantaja perustanut yrityksen vai ei? Ei se turvallisuutta lisää, muuten kuin että tekee hommasta vaikeamman. Tämä maa ei kaipaa yhtään lisää turhia lakeja toiveajattelun vuoksi. Enkä myöskään halua yhtään syvemmälle holhousyhteiskuntaan, jossa ei saa edes omaa ruokaa metsästää.

Nimenomaan, mun mielestä se ei ole kovin ratkaisevaa kuoleeko kerralla 1 vai kymmenen jos tarkastellaan asiaa laajemmassa mittaakaavassa eikä vain yksittäistapauksina. http://i49.tinypic.com/1xcwk.jpg tuossahan tuo nyt on vielä kerran josta voidaan todeta, että eipä noilla joukkosurmilla kovin suurta vaikutusta tilastollisesti ole.

Ei todellakaan ole yhdentekevää yleisen turvallisuuden tunteen ja yhteiskuntarauhan jne kannalta. Kyllähän nyt jokainen tajuaa että vaikutukset yhteiskuntaan on todella erilaiset riippuen onko kyse joukkomurhasta, yksittäisistä murhista tai vaikkapa auto-onnettomuuksista.

Sinänsä olisi kyllä sairaan hienoa olla ammattimainen metsästäjä. Tämä hieno vanha ammatti on lähestulkoon kuollut nykysuomesta :)

Ei todellakaan ole yhdentekevää yleisen turvallisuuden tunteen ja yhteiskuntarauhan jne kannalta. Kyllähän nyt jokainen tajuaa että vaikutukset yhteiskuntaan on todella erilaiset riippuen onko kyse joukkomurhasta, yksittäisistä murhista tai vaikkapa auto-onnettomuuksista.
Plus noi yksittäiset puukkomurhat on useimmiten kuitenkin sellaisia, että siinä murhataan joku tuttu. Joka nyt ei tietenkään ole mitenkään hieno asia mutta ainakin uhriksi joutumisen riskiä voi vähentää katsomalla vähän minkälaisessa porukassa liikkuu. Että jos ei ihan jokaiseen crackluolaan päädy kaksiviikkoisen ryyppyputken jatkoille niin todennäköisyys kuolla puukon osumaan laskee jo aika lailla. Sen sijaan sille ei oikein voi mitään jos sattuu jonkun sekopään tulilinjalle.

Toisaalta liikenne on toinen sellainen jossa saattaa kuolla jonkun kusipään rattijuopon yliajamana ilman että pystyy riskin minimoimiseksi juurikaan mitään tekemään. Ja rattijuoppo ei tuosta edes saa minkäänlaista tuomiota, vaan on vuoden-parin päästä taas vapaalla jalalla. Mutta tämä onkin sitten jo oma aiheensa.

Mutta en mäkään kyllä missään nimessä lähtisi noita metsästysaseita ihmisiltä kieltämään, niillä on kuitenkin sen verran paljon ihan oikeaa käyttöä. Käsiaseiden hankkimiseen nyt voisi jotain rajoituksia asettaakin, niillähän nämä kouluammunnan yleensä kuitenkin tehdään ja niitä ei metsästykseen tai muuhun sellaiseen varsinaisesti hyödylliseen harrastukseen tarvita.

Plus noi yksittäiset puukkomurhat on useimmiten kuitenkin sellaisia, että siinä murhataan joku tuttu. Joka nyt ei tietenkään ole mitenkään hieno asia mutta ainakin uhriksi joutumisen riskiä voi vähentää katsomalla vähän minkälaisessa porukassa liikkuu. Että jos ei ihan jokaiseen crackluolaan päädy kaksiviikkoisen ryyppyputken jatkoille niin todennäköisyys kuolla puukon osumaan laskee jo aika lailla. Sen sijaan sille ei oikein voi mitään jos sattuu jonkun sekopään tulilinjalle.

Toisaalta liikenne on toinen sellainen jossa saattaa kuolla jonkun kusipään rattijuopon yliajamana ilman että pystyy riskin minimoimiseksi juurikaan mitään tekemään. Ja rattijuoppo ei tuosta edes saa minkäänlaista tuomiota, vaan on vuoden-parin päästä taas vapaalla jalalla. Mutta tämä onkin sitten jo oma aiheensa.

Mutta en mäkään kyllä missään nimessä lähtisi noita metsästysaseita ihmisiltä kieltämään, niillä on kuitenkin sen verran paljon ihan oikeaa käyttöä. Käsiaseiden hankkimiseen nyt voisi jotain rajoituksia asettaakin, niillähän nämä kouluammunnan yleensä kuitenkin tehdään ja niitä ei metsästykseen tai muuhun sellaiseen varsinaisesti hyödylliseen harrastukseen tarvita.

Käsiaseille tuli jo uudet rajoitukset. Ajattelin jokin aika sitten ostaa puoliautomaatti pienoispistoolin, mutta nyt se on melkein mahdotonta niin ei jaksa. Revolverille sentään voisi luvan saada.. Veljellä oli muutaman vuoden 22lr puoliautomaatti pienoispistooli vaan, eivät enää näiden kouluammuskeluiden takia jatkaneet lupaa niin joutui ilmaisena viemään sen poliisilaitokselle. Oli se ihan kätevä loukkuhommissa ym. mitä varten se oli ostettukkin..

On kyllä typerää porukkaa täällä. Eiköhän autoilla kuitenkin paljon enemmän tapeta ihmisiä kuin aseilla. Niitä vaan tapahtuu jatkuvasti niin ketään ei kiinnosta. Jos aseet aletaan kieltään niin on sama kieltää viina ja kaikki muutkin mikä laittaa jotku tappamaan. Eihän autojakaan tarvi kun voi kulkea yleisillä kulkuneuvoilla. (yhtä tyhmiä perusteluja kuin teillä aseiden kieltäjillä.)

Sitten tuosta aseiden ja panosten muualla säilytyksestä, Aivan naurettavia ideoita :hyvä: Tuosta oli jokin aika sitten enemmän juttua jossain lehdissä ja vähän sen jälkeen jotku idiootit murtautu jollekkin ampumaradalle kun luulivat että siellä säilytetään aseita. Mistään ei saa niin paljon vartioita että aseita olisi turvallista säilyttää yhdessä paikassa.

Jotku eivät selvästikkään tajua kuinka helvetin tärkeitä aseet ovat todella monelle vähänkään syrjemmässä asuvalle. Monelle syksy on parasta aikaa vuodessa. Pienemmillä paikkakunnilla suurin osa pojista harrastaa metsästystä ja jos se kielletään (mikä ei tule onnistumaan) niin ei jää monelle muuta kuin vitutus ja silloin on sama alkaa vaikka juopotteleen.

Itse olen nyt joitan vuosia kaupungissa asunut ja oon huomannut että oman ikäisillä ei oikeastaan muuta harrastusta ole kuin baarissa käynti ja joka viikonloppuinen juopottelu. Alkaisitte tekin vikisijät jotain järkevää harrastamaan..

Mulla ei ainakaan huoleta yhtään tuollaiset ampuma tapaukset koska ne kuitenkin ovat niin harvinaisia. Autoilu on miljoona kertaa vaarallisempaa.

Tässä on lihavoidulla erittäin hyvä pointti. Sitä harva ajatteleekaan kuinka monta nuorta tai vanhempaa miestä on syksyn tullen baarin tai kyläkuppilan sijasta mieluummin metsässä jahtaamassa ruokapöytään luomuevästä. Harva kaupunkilainen sitä osaa ajatella tosiaan miten tärkeä harrastus metsästys monelle syrjäkylän, ja vähän isommankin kylän nuorelle on.

Tuossa joku selvästi betonikylissä ikänsä kasvanut ehdotti että perustetaan yrityksiä hoitamaan riistakantojen verotukset. :D Perustetaan vain, sinne saa palkata suoraan töihin suurinpiirtein joka ikisen miehen, naisen ja koiran joka tälläkin hetkellä kyseistä lajia vapaa-ajallaan harrastaa. Vai meinasiko idean esittäjä että pari ammattimetsästäjää/kunta hoitaisi homman?

Mutta koska tämä kaveri oli ilmeisesti kavereiden mielestä ainakin suhteellisen normaali niin ainoa joka olisi jotain merkkejä mahdollisesti voinut nähdä olisi hänen vanhempansa. Tästä varmaan voikin esittää sinulle kysymyksen että jos huomaisit omien muksujen käytöksessä jotain kummallista niin millainen olisi kynnys ilmoittaa siitä jollekkin? vai yrittäisitkö itse vain vaikuttaa asiaan ilman minkäänlaista ammattitaitoa.

Aivan varmasti kynnys olisi erittäin suuri. Ainakin omat vanhemmat on sellaisia, etteivät takuulla ilmottaisi vaan kettiöpsykologisoisivat loppuun asti. Me ollaan vaimon kanssa yritetty olla avoimempia, eli käytetty kyllä kaikki mahdollinen erityisosaaminen mitä esim. päiväkodeilla on tarjota. Ihan normaali uhmaikää siis lapsilla ollut, mutta ei tuossakaan kieltäminen mitään auta.

Ja mitä tulee lasten kasvattamiseen maalla, niin en nyt oikein näe järkeä miksi tuo yksin olisi syy mihinkään. (tätä maalla kasvattamista tuossa joku syyksi esitti) Tietty sitten jos se lapsi pidetään siellä totaalisen eristyksessä kaikesta muusta. Mutta jos sieltä pääsee harrastamaan ja kavereita tapaamaan, niin miksi maaseutu olisi sen huonompi paikka kasvaa kuin kaupunki? Yhtälailla voi vetää sitten toisen ääripään, eli kaupungissa on koko ajan huumeita tarjolla ja lapsista tulee narkkareita. No ei se nyt ihan noinkaan tietenkään ole. Ja mikä on maaseutua muuten?

Tuossa joku selvästi betonikylissä ikänsä kasvanut ehdotti että perustetaan yrityksiä hoitamaan riistakantojen verotukset. :D Perustetaan vain, sinne saa palkata suoraan töihin suurinpiirtein joka ikisen miehen, naisen ja koiran joka tälläkin hetkellä kyseistä lajia vapaa-ajallaan harrastaa. Vai meinasiko idean esittäjä että pari ammattimetsästäjää/kunta hoitaisi homman?

Ja kukas ne kulut kattaa? Mistä se firma saa tulonsa? Älkää vaan sanoko että lihojen myynnistä tai sitten tais just hirven lihan hinta pikkusen pompata ylöspäin. Eli nämä betoniviidakon asukit sitten veroina kustantavat nämä ammattimetsästäjät? Betoniviidakon työliikenteeseen ja mökillemenoon sillä eniten no merkitystä että mikä se hirvi ja peurakanta maassa onkaa. Mitä jos kokeiltaisiin aseiden täyskieltoa, myös metsästysaseiden. Sitten voitaisiin ihmetellä kuolleiden määrää hirvikolareissa. Voitaisiin perustaa oikea työryhmä pohtimaan syitä tähän.

Ymmärrän kyllä miten jokainen ammuntaharrastaja tykkää vedota jatkuvasti tilastoihin mutta odotellaas vielä viis vuotta niin sitten tulee varmasti vähän karumpaa dataa koska viimesen viiden vuoden aikana on tapahtunut kolme isompaa joukkomurhaa jotka on suoritettu ampuma-aseella.
2007 Jokelan koulusurmat 7 ihmistä ja itsensä
2008 Kauhajoen koulusurmat 10 ihmistä ja itsensä
2009 Sellon ampumavälikohtaus 4 ihmistä ja itsensä, puukotti ex-vaimoaan.

Huomioitavaa on ehkä se että vastaavia joukkosurmia ennen tätä tapahtui viimeksi 1969.

Huomioitavaa on myös se, ettei joukkosurmia tainnut olla -70, -80 eikä -90 -luvuilla. Ai niin, silloinhan Suomessa ei ollut aseita lainkaan saatavilla, joten kukaan ei pystynyt toiselta ihmiseltä henkeä väkivaltaisesti viemään.

Menneinä vuosikymmeninä aseita sai viel paljo helpommin ku nykyään. :D Ero on siinä, et ku tietokoneet alko hallitsemaan ihmisten arkea, on nämä mentaaliongelmat lisääntyneet. Siitä on turha aseita syyttää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom