Hyvinkään ampumatapaus

No kyllä se laukaus aiheuttaa ihan yhtä suuren vastaenergian (rekyylin), kuin mikä sillä lähtevällä luodillakin on, itseasiassa isomman, koska osa luodin liike-energiasta menee kitkaan ja hukkaan (aseen rakenteesta riippuen) , sekä ilmanvastukseen. Vastaenergia toki siirtyy aseen massaan ja loput sen ampujan massaan, joka luontevasti ja hillitysti joustaa taaksepäin, lisäksi sen aseen tukki on pinta-alaltaan aika helvetin paljon suurempi, kuin luodin. Se luodin nopeus ja pinta-ala ovat keskiössä tässä. Voit kyllä heittää keilapallon kaveria päin, eikä siinä mitään, mutta heitäppä kuulalaakeri 2 kertaisella äänennopeudella, niin voi käydä toisin.

Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuo japan väite on kyllä fysiikan kirjojen mukaan päin persettä (tietääkseni), mutta tuskin ihan sitä haettiin takaa, eiköhän mies tarkoittanut enemmän käytännön tilannetta. Jos luoti murskaantuu liiviin niin, että voima jakaantuu tasaisesti kroppaan 25x20cm alalle niin siinähän on monta luuta ja lihasta edessä, ja tuskin tulee mitään.

Niin no itse lisäsinkin tuohon lähtöoletukseen, että nimenomaan siihen levyyn pysähtyy se luoti, ne kun eivät taida sanottavasti taipua. Luoti joko menee läpi tai sitten pysähtyy ja jos pysähtyy, niin se levy jatkaa kokonaisuudessaan samalla liikemäärällä mitä luodilla oli ja siellä on vielä takana keflar joka pehmentää. Itse keflariin pysähtyessä se on vähän monimutkaisempi kun keflar joustaa melko paljon ja se saattaa ilmeisesti useamman sentin liikkua pieneltä alalta luodin menosuuntaan ja aiheuttaa siten kovan iskun pienelle alalle kehoon. Mutta levyyn pysähtyessä tilanne on aivan toinen ja oikein normaaliaseella siinä tilanteessa murtumia tai edes mitään vammoja ei voi saada, lähinnä jos levyn takaa jotain vammaa saa, niin sitten kyllä täytyy olla joku todella raskas ja suhteellisen hitaasti lentävä, jolla on suuri liikemäärä mutta huono läpäisy, eli käytännössä pommin/kranaatin sirpale.

En mä lähtisi aseitten periaatteita selvittämään pelkällä teoria fysiikalla, siihen liittyy kuitenkin todella paljon muutakin kuin nuo newtonin lait missä kaksi kuutiota törmää pienellä vauhdilla toisiinsa kitkattomassa laboratorio-olosuhteessa

Itseäkin tää sillä vielä jaksaa kiinnostaa, kun teininä tuli paukuteltua impparilla, pienoiskiväärillä, 308:lla ja haulikolla täyteisiä, buckshotteja ja normihauleja ja vielä omatekoisella "pyssyllä" johon olin itse valanut luodin aika hiton moneen materiaaliin ja kateltua miten uppoaa. Tohon vielä se lisäys että se omatekoinen pyssy oli käytännössä metalliputki johon olin valanut sopivan lyijyluodin ja tehnyt reijän sytytyslangalle ja kiinalaisesta otin ruudin siihen. Kokeilin kyllä haulikon ja pienoiskiväärin ruudillakin, mutta se ei syttynyt kunnolla kun ruudinjyvät on pinnoitettu ja ja.... :) no yhden kinun ruudilla sain lyijyluodin uppoamaan about 6 cm puuhun. Tosin se putki räjähti parin kokeilun jälkeen, mutta ihan kivaa oli. Mutta eiköhän tossa offtopicia ollu tarpeeksi.

Ymmärsin että japa ei tarkoittanut ihan tuota mitä sanoi, mutta mies on sen oloinen että hän menee ennemmin ampumaan radalle kuin jää laskemaan aseen fysikaalisia energioita, eikä kiinnosta hevonvittua fysikaaliset termit. Ei millään pahalla kenellekkään Jos ei ole luettu fysiikkaa niin tulee aina termi-virheitä, ja tulee niilläkin jotka ovat sitä lukeneet. Se ei todellakaan tarkoita että he ovat väärässä asiasta.

Tuossa olet ihan oikeassa. Mutta edelleen en usko sitä väittämää että jos luoti tulee johonkiin kovalevy liiviin että se ei tunnu missään niinkuin täällä on sanottu. Miksi sitten noissa netissä löydetyissä lainauksissa liivien tehosta sekä siinä puolustusvoimien afganistan rapsassa sanotaan toisin. Aivan selvästi jokaisessa sanotaan
Koska kovasuoja ei varsinaisesti vaimenna iskua, luodin suuren liike-energian takia kohteelle tulee muita vaurioita (luun murtumia tai sisäisiä vaurioita).
Vaikka liivit pysäyttävätkin luodin toivotunlaisesti, useimmiten liike-energia on tarpeeksi suuri murtamaan kylkiluita tai pahimmillaan aiheuttamaan vakavia sisäisiä vaurioita
Mikäli luoti tai sirpale pysähtyy suojaliiviin, voi kohteena oleva henkilö silti loukkaantua,
sillä suuri osa luodin tai sirpaleen liike-energiasta siirtyy ihmiseen aiheuttaen painevammoja
tai kiihtyvyysrasituksia.

Joten mulle on ihan sama mitä fyysikan lait sanovat itse olen ihan täysin unohtanut vuosina 89-93 luetut. Mutta edelleen en usko että
Jos luoti pysähtyy levyyn, niin tuskin edes kovin pahalta tuntuu

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom