Hyvinkään ampumatapaus

Totta. Kuitenkin jos normaalille ihmiselle annetaan ase ja panoksia ei se ala sillä roiskimaan vastaantulijoita, eikä ketään muutakaan. Ongelmat on muualla.

Niin toki, mutta kumpi mahtaa olla hedelmällisempää, laitetaan aseet lukkojen taakse vai potentiaaliset flippaajat?
Toki mieluummin ne flippaajat jos ne vain saataisiin etukäteen seulottua eikä jengi alkaisi kitistä jostain ihmisoikeuksista ja yksilönvapaudesta...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Faktahan on se että aivan sama missä saatana siilossa 10 metrin teräksen alla ne aseet säilytetään, jos jollain päässä pyörähtää tyhjää ja päättää että nyt mennään niin tuskin kaatuu suunnitelmat siihen että ei satu asetta saamaan.

Ennemmin itsekkin näiden nykyisten tapauksien ansiosta alkaisin keskittymään tuohon lasten ja nuorten syrjäytymiseen ja että pyrittäisiin sitä kautta vähentämään vastaavanlaisia tapauksia.

Niin toki, mutta kumpi mahtaa olla hedelmällisempää, laitetaan aseet lukkojen taakse vai potentiaaliset flippaajat?
Toki mieluummin ne flippaajat jos ne vain saataisiin etukäteen seulottua eikä jengi alkaisi kitistä jostain ihmisoikeuksista ja yksilönvapaudesta...

Kummin olisi turvallisempi olo? Se että tiedettäisiin että kaikki itsemurha kanditaatit ja muut hoitoa tarvitsevat ovat lukkojen takana. Vai kun aseet on jo lukkojen takana?
Liikun tuolla liikenteessä, käyn ampumassa, käyn metsällä jne. Olen siinä uskossa että joudun kolariin tai vaikka törmään karhuun metsällä suuremmalla riskillä kuin että joudun ammutuksi. Ja olen viellä tietoisesti ampumaradalla sekä metsällä jossa on aseita muilla ihmisillä. Olen viellä kouluttamassa aseenkäsittelyä sekä olen jopa tuomarina ampumakilpailuissa.
Olen joutunut kolmesti kolariin ja kertakaan ei ole oma syy, 2kertaa olen ollut autossa kyydissä. Olen törmännyt karhuun metsällä 3 kertaa ja kaukaisesti nähnyt 8kertaa. Mutta kertaakaan en ole ollut edes läheltä piti tilanteessa aseen kanssa.
Myöskään en ole kertaakaan saanut uhkausta että minut ammutaan töissä mutta kerran uhattu puukolla, kerran uhattu että tulee räjäyttämään kaasupullon ja 3 kertaa liikkeen polttamisella.

Hyvinkään tapaus olisi varmasti jäänyt tekemättä jos asetta ei voisi kännissä ottaa lähiomaisen lukitusta asekaapista.

Tekijähän ei enää tapahtuman aikoihin ollut kännissä puhalluskokeen perusteella. Ne ilmeisesti parin tuopin promillet olivat palaneet pois varmaankin valmisteluihin ja matkoihin kuluneena aikana.

Mikään ei periaatteessa olisi estänyt tätä kaveria itseäänkään omistamasta asetta tai rinnakkaislupaa vanhempiensa aseisiin. Hän ei ollut ilmeisesti mielenterveyden kannalta sellainen tyyppi, jolta olisi lupia evätty.

Koska tapaus oli näin arvaamaton ja tekijä vaikeasti ennakolta profiloitavissa, en näkisi tässä ongelmana aseiden säilytystä, lupapolitiikkaa ja tuskin edes mielenterveyshoitoa, koska tyypillä ei ilmeisesti suurempaa tarvetta avulle ollut.
Joskus ihmisten tulisi oppia vain hyväksymään, että kaikkea pahaa ei kertakaikkiaan kyetä tässä maailmassa estämään, vaikka pyöristettäisiin jokainen terävä kulma ja lukittauduttaisiin koteihimme. Tilapäinen mielenhäiriö voi aina iskeä jollekin aivan ennalta-arvaamattakin.

Lukkojen takanahan niiden aseiden pitäisi ollakin. :D tässä tapauksessa ne otettiin lukkojen takaa eikä ollut tekijällä mitään lupaa niihin. Nykyään on sitä paitsi erittäin vaikea saada mitään aselupia ja pitää asetta ilman että poliisit tulee hakemaan ne pois. Veikkaisin että tässäkin tapauksessa perheen isältä lähtee aseluvat.

Nykyään on sitä paitsi erittäin vaikea saada mitään aselupia ja pitää asetta ilman että poliisit tulee hakemaan ne pois. Veikkaisin että tässäkin tapauksessa perheen isältä lähtee aseluvat.

Rattijuopumus tai vaikka että perheriidan takia emäntä antaa perättömän ilmiannon riittää lupien uudelleen tarkasteluun. Eräältä mieheltä meni luvat kun sai aivoinfarkttin ja lekuri ilmoitti siitä poliisille. Mies toipui täysin mutta kun vaan lekuri oli lukenut velvollisuutensa ja oli asiaa vastaan niin se lausunto riitti. Ja lakiosiolla sivuttiin että vaikka dopingrikkomus riittää lupien uudelleen tarkasteluun.
Jos oikein huono tuuri käy niin esim. työuupumus jolle ei ole omaa icd-koodia vaan lekurit kirjaavat sen masennukseen riittää siihen että luvat menevät.

Rattijuopumus tai vaikka että perheriidan takia emäntä antaa perättömän ilmiannon riittää lupien uudelleen tarkasteluun. Eräältä mieheltä meni luvat kun sai aivoinfarkttin ja lekuri ilmoitti siitä poliisille. Mies toipui täysin mutta kun vaan lekuri oli lukenut velvollisuutensa ja oli asiaa vastaan niin se lausunto riitti. Ja lakiosiolla sivuttiin että vaikka dopingrikkomus riittää lupien uudelleen tarkasteluun.
Jos oikein huono tuuri käy niin esim. työuupumus jolle ei ole omaa icd-koodia vaan lekurit kirjaavat sen masennukseen riittää siihen että luvat menevät.

Jos mies ei kerro medialle motiiveista, tai ei ole ikinä käynyt lääkärissä masennuksesta, uupumuksesta tai mistään niin se ei todellakaan tarkota sitä että niitä ei olisi. Ei lähimmät kaveritkaan sitä välttämättä näe, en minäkään ole nähnyt vaikka luulin osankin kavereistani hyvin tuntevan. Tekijä oli luultavasti kiinnostunut aseista kun kerran harrasti airsoftia ja vanhemmat metsästivät. Voihan olla että on ollut masennusta tai mielenhäiriöitä, mutta niistä ei ole puhuttu mahdollisen (tulevan) ampumaharrastuksen menettämisen pelossa, ja eiköhän se olisi asepalvelukseenkin negatiiviseksi vaikuttanut. Oon sitä mieltä että omat päänsisäiset ongelmat pystyy pitämään peitossa todella pitkälle jos vaan haluaa (olen itsekin tämän jo nähnyt kavereissa, ja varmaan aika moni täälläkin), ellei nyt ole ihan lopullisesti sekaisin. Ei näitä voi hoitaa, ne pitää ehkäistä

Minäkään en henkilökohtaisesti menisi ikinä lääkärille puhumaan masennuksesta, uupumisesta tai mistään päänsisäisistä jutuista. Haluan vielä aloittaa metsästyksen/ampumaharrastuksen, ja se varmasti estäisi sen kokonaan. Ja varmaan vaikuttaisi portsarin/poliisin ammattiin, jotka ovat joskus käynyt mielessä, ainakin jos kuutiossa istuminen ei sitten isona nappaakkaan. Ei varmaan helpottaisi asepalvelustakaan. Myös oireet jäisivät (ilmeisesti) sinne potilastietoihin kaikkien luettavaksi, joka on aika mielestäni intiimi ja arka asia, joka vaan pahenee mitä enemmän ihmisiä siitä tietää. Ajattelen niin, että jos käy lääkärissä valittamassa masennusta (ainakin nuorena), niin ei välttämättä saa edes hoitoa (tai nuorten "ongelmia" ei oteta tosissaan ennen kun on muille vaarallinen). Ei saa siis välttämättä hoitoa, katoo monta mukavaa harrastusta ja ammattia, tulee hullun leima ja ne asiat jää sinne potilastietoihin luettavaksi. Ja jos saa hoitoa niin sekin taitaa olla lomaa ja lääketökkyrä? Masennuksen tunnistaa aina itse ensimmäisenä ja jos asian haluaa hoitaa lääketökkyrässä ilman lääkärissäkäyntiä niin eiköhän netistä saa jo mitä tahansa ilman reseptiä?

Ymmärtäähän sen että lääkärit ovat asian kanssa varpaisillaan. Lääkäriksi lukeminen on todella raskasta ja työkin on todella rankkaa. Jos ne ei suosittele aselupien eväämistä (vaikkei se asiaan yhtään mitään liittyisi) niin varmasti lääkäri saa potkut ja menettää tuon raskaan elämäntyönsä jos asiakas napsahtaa. Sama asiahan se on noilla isoherrapoliiseilla (mikä on virallinen nimike :D?). Ketään muuta ei voi syyttää niin potkikaan rehelliset ja hyvin työnsä hoitaneet pihalle

Osa nuorista "pelkää" lääkäriä, täälläkin aika moni. Jos ei ole käynyt lääkärille puhumassa niin ei se mikään ihme ole :)

On muuten ihan naurettavaa mutuilua taas teiltä aseharrastajilta. Räsänen antoi juuri yhden haastattelun pari päivää sitten jossa hän itse totesi näin "Aseiden yhteissäilytys ei tule olemaan vaihtoehto" juuri näiden asevarkauksien takia. Hän vielä sanoi että ongelma on nimenomaan aseiden säilytyksessä, että se mitä tarkoitetaan aseen kunnollisella säilytyksellä vaihtelee todella paljon.

Mun mielestä kaikki aseet pitäis kerätä pois. Ensimmäisenä kirveet, vasarat, sakset ja keittiöveitset. Niillähän noista henkirikoksista suurin osa tehdään. ;)

^Millä ihmiset sitten tekis itsemurhia, jos autot kiellettäs? Joka viikko saa lukee lehestä, kun henkilöauto on ajautunut rekan eteen ja kuljettaja kuoli. Aina niissä sanotaan, että syy on epäselvä. Minä väitän, että 95% noista tapauksista on itsemurhia ja loput 5% on rattiin nukahtamisia.

Hups, nyt meni ohi aiheen.

Yksi vaihtoehto vaikuttaa asioihin ilman tuota poliittista kulmaa on vaikkapa se, että lähtee ihan tutkimaan omaa itseään ja koittaa "elää hyvin." Samalla siinä saattaa antaa hyvää esimerkkiä lapsilleen, ystävilleen perheelle jne...siitä se ns. hyvän rinki kasvaa ulospäin kohti yhteiskuntaa. On myös mahdollisuuksia vaikuttaa vapaaehtoistyön kautta, jos semmoisen näkee tarpeelliseksi tai viitsii nähdä vaivaa. Omalla toiminnalla voi saada aikaan yllättävän paljon hyvää että pahaa. Miten sen sitten kukakin määrittelee..

Ei tällaisia asioita voida kontrolloida mitenkään järkevästi niin että on 100% varmuus ettei kukaan asiaton pääse aseisiin käsiksi. Siksipä on mun mielestä ihan turha takertua tällaisiin asioihin kun ne eivät oikeasti ratkaise mitään.

Eli ellei ongelmaa ratkota 100% yksiselitteisesti niin se ratkaisu on ollut täysin turha? Mun mielestä jos jokin ratkaisu estää edes yhden kuoleman, se ei ole ollut turha. Minkään tason panostaminen nuorison hyvinvointiin, syrjäytymiseen ym ei myöskään 100% varmuudella estä näitä tapahtumasta. Lähimainkaan.

Ihmisiä on aina tapettu ja tullaan aina tappamaan. Ei sitä voi mitenkään estää tapahtumasta, mutta ehkä siihen määrään voi.

nyt on pakko linkata kun näyttää olevan sen verran samanlaiset mielipiteet.
http://www.mikanyyssola.fi/?p=5438

ja vielä erityisesti: "Nyt kun meikäläinen taas kerran itkee, että aseita ei pitäisi olla ku viranomaisilla jne jne, koska se korreloisi suoraan laittomiinkin aseisiin, joku viisas kuittaa, että kyllä sen laittoman aseen saa jos haluaa. Haluaisin nähdä miten tuollainen 18 vee jannu olisi sen laittoman aseen perjantai-iltana käynyt hommaamassa? Kertokaa mulle miten se olisi sen saanut? Ei mitenkään!"

ja kuten poliisikin varmistanut: tämä oli tehty hetken mielijohteesta. joten edelleen oma mielipide on että ei olis tätäkään tapahtunut jos suomessa ei saisi olla aseita kotona.
ja varmasti tulee aseharrastajat porukalla vittuilemaan että ei se mitään auta mutta jos vaikka kerran ajattelisitte järjellä ja katsoisitte aseharrastuksenne ohi.

ja toikin on aika naurettavaa että verrataan aseita autoihin. aseet on tehty tappamaan. autot sitä varten että niillä päästään paikasta A paikkaan B. kukaan ei lähde murhamaan ketään autolla... korkeitaan itsensä ja silloinkin säästytään viattomilta sivullisuhreilta.

Mun mielestä on myös naurettavaa että aseita verrataan johonkin puukkoon tai vastaavaan. Kertokaapa mulle kuinka monta kertaa puukolla on tapettu 2 ihmistä ja todella vakavasti haavoitettu yhtä ja lievemmin haavoitettu paria muuta? Ja jokainen jota ammuttiin oli tarkoitus kuolla, tuskin se kaveri siellä ampui haavoittamis mielessä, jos joku riehuisi puukolla niin tuskin vahingot olisivat tätä luokkaa.

Tossa laittoman aseen asiassa olen täysin samaa mieltä nyyssölän kanssa, vaikka laittoman aseen saa jokainen joka haluaa niin kyllä se jonkun toisen laillisen aseen saaminen tuntuu olevan paljon helpompaa.

http://www.iltalehti.fi/urheilu/2012052915638734_ur.shtml

Vai onko aseiden saaminen tosiaan noi helppoa? Helsingin keskustasta löydät tosta noin keltasilta sivuilta ihmisen joka myy sulle aseen? Vaikka tossa kritiikki kohdistuukin aseiden yhteissäilytykseen niin edelleen tämä jeesustelu siitä että laittoman aseen saa tosta noin ilmaiseksi kuka vaan. Joko meidän olympiavoittajalla on hemmetin mielenkiintoiset kontaktit tai sitten puhutaan ihan mitä sattuu ja ollaan yhtä järkeviä kuin osa ministereistä ja poliitikoista.

Vaikka aseet ovatkin mukavia harrastevälineitä niin kyllä jokainen tietää millasta vahinkoa niillä saadaan aikaiseksi. Vaikka ne ihmiset jotka tappavat toisia ihmisiä eikä aseet niin ilman asetta tämmöisen tapahtuman tapahtuminen on todella paljon epätodennäköisempää.

Autolla tappaessa ei taida joutua edes vankilaan.

Jep. Ehkäpä helpoimmalla pääsee ku tapat ihmiset autolla. Ajat päälle, sanot että ajovirhe tuli tai oot vaikka päissään. Kuolemantuottamus, 2-3 vuotta näyttää olevan melko perus, ja eikös se ensikertalainen yleensä istu puolet..

Halpahan tuo ihmishenki loppujen lopuksi on.

ja toikin on aika naurettavaa että verrataan aseita autoihin. aseet on tehty tappamaan. autot sitä varten että niillä päästään paikasta A paikkaan B. kukaan ei lähde murhamaan ketään autolla... korkeitaan itsensä ja silloinkin säästytään viattomilta sivullisuhreilta.

Mites tuossa haminan suunniilla reilu kuukausi sitten kävi? 21v kundi ajoin 200kmh vastaantulevaan autoon motarilla. Molemmat kuskit kuoli, eiks tota lasketa tappamiseks vai oliks se vahinko?

Kyllä yhteissäilytys harrastelijatasolla tuntuu hyvältä vaihtoehdolta huolimatta kustannuksista juuri sen takia kuten on mainittu ja kuten tässä on käynyt että se lapsi tai tuttava tai ise humalassa saattaa sen aseen sieltä ottaa huonompaan käyttöön. Erillisvapauksia voitaisiin sitten myöntä hyvinkin esim. metsästäjille ja jatkuvasti treenaaville kilpa-ampujille. Silloinkin asekaapille tulisi olla määritelty tietyt standardit jotka aseen kotonaan omistavan tulisi täyttää. Veronmaksajana olisin valmis pulittamaan kenties yhteiskaapeista, mutta valitettavasti en kyllä kenenkään henk. koht kaapista. Se siis tarkoittaisi että jos ampumista mielii harrastaa, tulisi sitten myös itse kustantaa jonkin verran enemmän myös turvallisuusmielessä.

En ole itse metsästäjä, kilpa-ampuja enkä harrastaja, kuten ei ole suurin osa muistakaan suomalaisista, ja kaikkien muiden tapaan olen tosissaan huolestunut tällaisesta että niitä aseita sieltä henk. koht. kaapeista varastellaan ja niillä lähdetään tällaiseen Hyvinkään tapaiseen "tapporellestykseen". Jotain asialle tarvitsisi tehdä.

Valitettavasti nyt kirosanoilla mielipiteeni tyrmääminen ei auta muuttamaan mielipidettäni tässä asiassa. Jokin muu järkevä ehdotus toki kyllä.

Tuollainen tuli vastaan: http://www.avoinministerio.fi/ideat/99-aselakia-tulisi-hollentaa

Suomessa tapahtuu vuosittain n. 120 henkirikosta, joista alle 10 tehdään luvallisilla ampuma-aseilla. Tässä on mukana myös virka-aseet. Yksityishenkilöiden luvallisilla aseilla surmataan keskimäärin n. 7 suomalaista vuodessa. Trendi on pysynyt samana viimeiset 20, 30 jopa 40 vuotta.

Tämä luku on pienempi kuin se määrä suomalaisia lapsia surmataan oman äidin toimesta vuodessa. Suomessa on n. 900 000 lasta, joista 6 - 10 kuolee vuosittain äidin tai isän toimesta.

Vertailun vuoksi on hyvä tietää, että suomalaisissa sairaaloissa n. 1 700 potilasta vuosittain saa kuolemaan johtavan tulehduksen, näistä 300 kuolemantapausta olisi estettävissä jos henkilökunta (lääkäri, hoitajat) pesisivät kätensä.
Suomessa kuolee tilastojen mukaan yli 2 000 sairaalapotilasta vuodessa hoitovirheisiin. Todellisuudessa luku on tietysti tätä suurempi.

Lisäksi:
- n. 2 800 suomalaista kuolee tapaturmiin
- n. 800 suomalaista kuolee tippumisiin, kaatumisiin ja liukastumisiin.
- n. 300 suomalaista kuolee tieliikenteessä, näistä 1/2 tukehtuu kuoliaaksi, joista suurin osa olisi ollut pelastettavissa hengitystien avaamisella
- n. 200 ihmistä kuolee tuberkuloosiin (Suomessa), tuberkuloosin ennaltaehkäisevä hoito lopetettiin kun katsottiin asian olevan ”vähäpätöinen”
- n. 50 suomalaista kuolee vuosittain koska ei käyttänyt turvavyötä
- n. 45 suomalaista tukehtuu kuoliaaksi ruokaan vuosittain
- jne.

Näihin yo. tilastoihin verrattuna vuosittainen n. 7 ihmishengen menetys ampuma-aseilla on valitettava mutta marginaalinen.
Huomio tulisi kohdistaa oleellisiin asioihin.

Mutta kun tässä nyt kuitenkin ollaan sitä mieltä että aseet pois kaikilta niin oi suuret maailman parantajat niin miten se hoidetaan? Ihan vaan kylmästi ilman mitään korvauksia aseet pois vai joku korvaus? esim kilohinta? vaikka 40€/kg. Vai vaikka maailman markkinahinta mitä maailmalla samanlaisesta aseesta maksetaan? Entä sitten kaikki muu suoraan sidoksissa oleva materiaali joka liittyy aseisiin? Miten vaikka metsästysmökki?
Miten korvataan sitten kaiken maailman muut maksut esim kaatoluvista tulevat maksut sekä muut korvaukset mitä menee valtioille jne. Entä ampumaliitto ja sekä yrittäjät jotka menevät konkkaan kun ei ole enää tuloja? Kuka nämä korvaa?

Pieni laskutoimitus: jos Suomessa 600 000 harrastajaa jokaisella vaikka keskimäärin 2 asetta ja valtio maksaisi vaikka 100€/per ase. Joten ruvetkaa vaan säästämään sillä verot tulee hieman nousemaan....

Mutta nyt tämä saa mun puolesta riittää, tämä on kuin se shakin pelaaminen pulun kanssa...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom