"Hyvä" työpaikka alla, mutta silti vielä kesätöihin/sivuduunia/viikonlopputöitä?

Itse ainakin suunnittelin tulevaisuudessa mahdollisesti palomieheks valmistuttuani tehdä sen duunin ohella muutaman keikan ovella viikossa jos virtaa riittää, tulee hiukan lisätienistä ja monipuolisuutta työelämään :) Tällä hetkellä vielä opiskelujen ollessa kesken teen viikonloppuisin hommia järkkärinä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Muutama ihan hyvässä vakityössä oleva kaveri tekee järkkärin hommia viikonloput ja niiden kohdalla homma on ainakin toiminut ihan hyvin. Unirytmi tuossa kyllä menee aivan sekaisin, kun viikonloppuna saatat valvoa sinne neljään tai viiteen ja maanantaina pitäisi olla seitsemältä aamulla työmaalla.

Itse olin lukion viimeisenä vuotena talven töissä hiihtokeskuksessa. Sellainen sopisi kyllä hyvin topicin aloittajalle, koska hiihtokeskuksissa on yleensä täysi miehitys viikonloppuna ja viikolla suhteellisen pieni miehitys. Sesonkiviikonloppuina eli helmikuun alusta pääsiäiseen asti oli työpäivät viikonloppuna molempina päivinä 10-tuntisia, joten kyllä siinä opiskelijana teki ihan kivan tilin. Kyllä toki vakituiselle työntekijällekin se 300 euron ansio viikonlopusta kelpaa.

E: Hiihtokeskustyössä oli vielä plussaa se, että asiakkaat ovat lähtökohtaisesti iloisia ja fiksuja. Työtahti oli kyllä kiireinen, mutta kiireessä oli se hyvä puoli, että 10 tunnin päivä tuntui noin 5-tuntiselta, kun ei kelloa ehtinyt juuri katselemaan.
 
Ei tarvitse olla isot tulot, että marginaaliveroprosentti nousee viiteenkymmeneen. Jo 43 000 euroa ylittävistä tuloista peritään lähes 50 % veroa. Ja tällaisia muutoksia mietittäessä asia pitää ajatella nimenomaan marginaaliveroprosentin kautta. Minusta se maksaa huonosti vaivaa tehdä ylimääräinen tonni kuussa, jos siitä jää lopulta käteen vain 500e. Mutta jokainen tekee tietysti omat valintansa.

Juu, marginaaliajattelu on oikea silloin, kun päätetään kannattaako ylipäätään lähteä leikkiin. Mutta jos on jo päätetty lähteä ja mietitään, miten toteutetaan, vaikutus kokonaisveroasteeseen on se, mitä pitää tuijottaa.

Mun mittarissa 40000 vuositulot on jo "aika isot". :) Mut oonkin köyhistä oloista lähtöisin.

Eikö tommosessa tilanteessa y-tunnus toimisi? En oikein osaa ajatella, mihin sivutyöhön y-tunnus voisi sopia, paitsi järjestyksenvalvojan hommiin se toimii kuin junan vessa. Kaupallisen alan amk:n opettajan mielestä se on verohuijausta :david: mitä väärää siinä on, jos valtio antaa mahdollisuuden vähennyksiin?

Tarkoitat kai yksityisenä elinkeinonharjoittajana eli toiminimellä toimimista? Y-tunnushan on kaikilla yrityksillä ja yhteisöillä riippumatta yhtiömuodosta.

Tuo verohuijaus voi tarkoittaa kahta asiaa. Itse varmaan ajattelet, että opettaja on ottanut moraalisen kannan eli että niin ei pitäisi tehdä vaikka se on laillista. On myös mahdollista, että opettaja tarkoitti sen olevan laitonta. Monia juttuja saa menemään veroilmoituksessa läpi mutta jos tulee verotarkastus, voi tulla mätkyt tai rikossyyte (e. aiemmin yleensä molemmat mutta tällainen tuplarangaistus on äskettäin kielletty). Riippuu kovasti yksityiskohdista. Lain kannalta ei ole olennaista, tehdäänkö hommaa firman piikkiin vai verokortilla, olennaista on, täyttyykö palkkatyön vai yrittäjyyden määritelmä.
 
Vauva-arki ei missään tapauksessa vaadi noilla tuloilla lisätienestejä, sitä vastoin se lähes kaikilla vastaa menojen tiläpäistä sopeuttamista. Ensinnäkään se lapsi ei ton ikäisenä ymmärrä elintason päälle paskan helvettiä, kunhan ruokaa on pöydässä ja puhtaat vaatteet. Se ei tajua minkälaisessa kämpässä asutaan taikka onko se Corollan vai Eemelin kyydissä. Sen sijaan se kyllä tarvitsee _molempien_ vanhempien läsnäoloa erityisesti tuon ikäisenä.

Juu ei vauvaikäisen elättäminen mitenkään erityisen kallista ole. Kalliiksi se tulee vasta noin 10-25 vuoden päästä hedelmöityksestä riippuen tapauksesta.
 
Juu, marginaaliajattelu on oikea silloin, kun päätetään kannattaako ylipäätään lähteä leikkiin. Mutta jos on jo päätetty lähteä ja mietitään, miten toteutetaan, vaikutus kokonaisveroasteeseen on se, mitä pitää tuijottaa.
Tuon täytyy olla tuota nimimerkkisi alapuolella vihjaamaa korkeampaa matematiikkaa, koska en keksi, miten tuossa tai oikeastaan missään tilanteessa kokonaisveroasteen tuijottelu tuottaisi parempaa informaatiota.
 
Juu, marginaaliajattelu on oikea silloin, kun päätetään kannattaako ylipäätään lähteä leikkiin. Mutta jos on jo päätetty lähteä ja mietitään, miten toteutetaan, vaikutus kokonaisveroasteeseen on se, mitä pitää tuijottaa.

Mun mittarissa 40000 vuositulot on jo "aika isot". :) Mut oonkin köyhistä oloista lähtöisin.



Tarkoitat kai yksityisenä elinkeinonharjoittajana eli toiminimellä toimimista? Y-tunnushan on kaikilla yrityksillä ja yhteisöillä riippumatta yhtiömuodosta.

Tuo verohuijaus voi tarkoittaa kahta asiaa. Itse varmaan ajattelet, että opettaja on ottanut moraalisen kannan eli että niin ei pitäisi tehdä vaikka se on laillista. On myös mahdollista, että opettaja tarkoitti sen olevan laitonta. Monia juttuja saa menemään veroilmoituksessa läpi mutta jos tulee verotarkastus, voi tulla mätkyt tai rikossyyte (e. aiemmin yleensä molemmat mutta tällainen tuplarangaistus on äskettäin kielletty). Riippuu kovasti yksityiskohdista. Lain kannalta ei ole olennaista, tehdäänkö hommaa firman piikkiin vai verokortilla, olennaista on, täyttyykö palkkatyön vai yrittäjyyden määritelmä.

Kyllä, toiminimeä meinasin.

Minusta pitäisi keskittyä ihan johonkin muuhun, kuin alle 1000 € kuukaudessa kakkostyöstä tienaavan verotukseen. Yritystuet voisi mm. olla sellainen kohde. Meinasin kirjoittaa tähän karun esimerkin eräästä oy:sta, mutta jätän nyt väliin.
 
Itse olin lukion viimeisenä vuotena talven töissä hiihtokeskuksessa. Sellainen sopisi kyllä hyvin topicin aloittajalle, koska hiihtokeskuksissa on yleensä täysi miehitys viikonloppuna ja viikolla suhteellisen pieni miehitys. Sesonkiviikonloppuina eli helmikuun alusta pääsiäiseen asti oli työpäivät viikonloppuna molempina päivinä 10-tuntisia, joten kyllä siinä opiskelijana teki ihan kivan tilin. Kyllä toki vakituiselle työntekijällekin se 300 euron ansio viikonlopusta kelpaa.

Heitan tahan nyt erilaisen nakokulman. Mina olen viimeista vuotta yliopistossa ja olen tehnyt lukioajoista saakka keskimaarin 20-30h osa-aikatoita viikossa, viime kuussa keskiarvo oli lahempana 40 tuntia. Onhan se ihan jees nain opiskelijana ja jaksaa painaa (tai no jaksaa ja jaksaa, pakko kun on), mutta aloittajalla on ehka vahan eri tilanne jos kotona on vaimo ja pieni muksu. Puhumattakaan siita etta jos on paassyt siistiin sisatyohon, voi olla vahan nihkeaa lahtea ekstraamaan johonkin hiihtokeskukseen tai ovelle missa sita paskaa tulee vaistamatta niskaan ainakin jonkun verran (kuten kaikissa asiakaspalveluammateissa). Niin ja vaikka itsellani ei ole lapsia, voisin silti kuvitella etta 20h viikonlopusta pois on aika paljon jos haluaa osallistua perhe-elamaankin... Vaimona voisin vahan narkastya jos mies huitelisi toissa ma-pe 8h/pva ja viela viikonloppuna 10h/pva.
 
Niin tai sitten voi olla jopa hyvillään, kun mies on 6 h yössä baarissa töissä, niin eipähän voi olla kyttämäässä kun eukko dokaa.

Ai sen vuoden ikaisen penskan kanssa?
 
Tuon täytyy olla tuota nimimerkkisi alapuolella vihjaamaa korkeampaa matematiikkaa, koska en keksi, miten tuossa tai oikeastaan missään tilanteessa kokonaisveroasteen tuijottelu tuottaisi parempaa informaatiota.

Mun nimimerkki ja avatar ovat korkeampaa matematiikkaa. Muutoin olen vain näsäviisas amatööri. Olet oikeassa :)
 
Miten ihmeessä työnantaja voi kieltää sivutyöt?

Kyllä työnantaja voi hyvinkin kieltää sivutyöt, varsinkin jos sivutyösi harjoitetaan sillä osaamisella ja tietotaidolla, jota nykyisistä tehtävistäsi saat. Itselläni on ainakin pykälä sopimuksessa, että sellaisten sivutöiden tekeminen sopimuksella, joissa olennaisilta osin hyödynnetään nykyisestä tehtävästä saatua ammattitaitoa ja osaamista.

AP:lle suosittelisin mieluummin "hyvän" työpaikan vaihtamista "erinomaiseen". Otat sen extratöistä saadun lisän mieluummin korkeammasta päätoimisen työsi palkasta :-) Tai sitten teet wanhan liiton malliin eivarmaankuittiitarvi -hommia. Viisain vaihtoehto olisi varmasti tinkiä töistä ja antaa aikaa perheelle. Ainakin itse huomasin, että juuri 1-3v ikävuodet olivat loppupeleissä äärimmäisen tärkeitä olla lapsien lähellä, vaikka tuntuisikin, ettei ne muista ajasta kuitenkaan mitään vanhempana.
 
Ihan hyviä juttuja porukka kirjoittaa. Monia kriittisiä kommentoijia sävyttää vaan hiukan ylidramatisoitu linja... ihan niin kuin alkaisin tuplaamaan työmääriä. Alla yksi esimerkki:

Vaimona voisin vahan narkastya jos mies huitelisi toissa ma-pe 8h/pva ja viela viikonloppuna 10h/pva.

Tässä juuri hiukan ylimenevää esimerkkiä. Viikonloppuna tekisin yhteensä 8 h maksimissaan ja sitten loput viikonlopusta vapaata. En todellakaan alkaisi tekemään noin paljoa tässä tilanteessa.

Tai sitten teet wanhan liiton malliin eivarmaankuittiitarvi -hommia.

Noita ei loppujen lopuksi ole helppo löytää.
 
Edelleen, jos haluat kikkailla lisätienestin verotuksilla, niin mikset puljaa niitä tuloja vaimosi kautta?

Vaikket paljoa vkl aikana työtä teksikään, niin se kaikki aika on silti pois siitä rentoutumisesta. Se katkoo sitä perheen yhtenäistä ajanviettoa. Itse olin viime vuonna suurehkon projektin takia n. puoli vuotta paljon poissa kotoa, käytännössä 5-8pv pois ja 1-2pv kotona. Se oli äärimmäisen raskasta aikaa koko perheelle. Rahaa tuli ihan helvetisti. Nyt siitä ei ole juurikaan taskun pohjalla. Vaikka olisitkin parempi taloudenpidossa kuin minä, niin uskoisin silti, että ne muutama satku kuukaudessa kyllä menee turhakkeisiin kuitenkin. Kuten edellä sanottu, vauvan nielemä raha on helposti kompensoitavissa valinnoilla.

Viime vuoden reissaamiseen liittyen; en tiedä johtuuko siitä, mutta huomannut nyt, että esikoinen 3v on alkanut hokemaan että on kivaa kun isi on kotona. Teen siis yhä työreissuja, hotelliöitä 1-4 kuukaudessa. Per viikko siis, eli käyn reissulla yhtenä viikkona kuusta tai neljänä viikkona kuusta tai jotain siltä väliltä. Tähän olen itse päässyt vaikuttamaan, voisin toki olla vaikka koko viikon kerrallaan, mutta tämä on varsin kevyttä reissaamista.

Puntaroikaa nyt sen rouvan kanssa pitkään ja hartaasti, että onko se lisätienesti ehdoton. Itsellä olisi myös hinku tehdä lisähommia ja nostaa omaa elintasoo, mutta en näe sitä silti niin voimakkaana että lähtisin uhraamaan aikaa perheeni kanssa sen eteen.

Paitsi tietty nyt voisin jonkun 1-2vkl tehdä jonkun urakan, tarttis ostaa uus apk kun vanha kyykkäs ja keittiö aikanaan suunniteltu apk:n ympärille, joten kuivauskaappeja ei astioille ole. Ei kellään olis tarjota jotain projektia, lapioin vaikka paskaa jos sillä apk:n saan hankittua? :D
 
Sellainen tutkimushan oli tehty muuten joku noin vuosi sitten, että pienten lasten isät ovat sittenkin niitä, jotka keskimäärin tekevät eniten ylitöitä. Sotii hiukan sitä ajattelua vastaan, että isyys/äitiys olisi este ahkeralle työnteolle. Sekä myöskin haastaa hyvin käsitystä "heti TASAN klo 16 ensimmäisenä kotiin karkaavasta isästä".
 
Paitsi tietty nyt voisin jonkun 1-2vkl tehdä jonkun urakan, tarttis ostaa uus apk kun vanha kyykkäs ja keittiö aikanaan suunniteltu apk:n ympärille, joten kuivauskaappeja ei astioille ole. Ei kellään olis tarjota jotain projektia, lapioin vaikka paskaa jos sillä apk:n saan hankittua? :D

Lähimmälle Hevos- tai nautatilalle lomittajaksi paskaa lappamaan. Kunta maksaa ;)
 
Tämä threadin innoittamana laitoin vuokrafirmoille hakemusta. Haku koskee käytännössä ihan mitä fyysistä työtä tahansa. Laiskana miehenä saa liikuntaa. Oheistulo on sinällään sivuseikka, mutta kai se raha aina kelpaa. Kyllä se päivä on täysin viturallaan siinä kohtaa kun pitää töihin lähteä, sinällään sama onko töissä 8 vai 15h.

Voi olla omat kriteerit vaan turhan tiukat kun työillat jotka mulle kelpaa on ma-to.
 
Tämä threadin innoittamana laitoin vuokrafirmoille hakemusta. Haku koskee käytännössä ihan mitä fyysistä työtä tahansa. Laiskana miehenä saa liikuntaa. Oheistulo on sinällään sivuseikka, mutta kai se raha aina kelpaa. Kyllä se päivä on täysin viturallaan siinä kohtaa kun pitää töihin lähteä, sinällään sama onko töissä 8 vai 15h.

Voi olla omat kriteerit vaan turhan tiukat kun työillat jotka mulle kelpaa on ma-to.

Eikös tollanen vuokrafirma kuitenkin ole helpoten se lähde, josta saat tuollaisen pestin, jossa aikataulusi ovat erikoiset? Sieltä saa helpoiten sunnuntaityön, lauantaityön jne.
 
Sitä varten just noihin vuokrafirmoihin. Nyt kattellaan 'kyllä töitä löytyy jos ei ole liian tarkka työnkuvasta' -kortti. Siellä meni siivouksesta lumenpudotukseen hakulistoille. Oikeastaan ainoa kriteeri oli, että en suostu istumaan eikä paskalaatikot (tietokoneet) liity työntekemiseen. Toki hiukan aktiivisempi voisi vielä soitella päivät pitkät firmoihin, mutta se ei nyt tässä kohtaa käy.
 
Itselläni on vakituinen työ, mutta teen kahdessa eri paikkaa sen lisäksi keikkahommia joista molemmat ovat kylläkin oman alan töitä. Keikkavuorot kestää yleensä sen 24h eli jos saa vaikka jonkun pyhäpäivän/viikonlopun vuoron itselleen niin tuosta tulee näppiin about 500€, kyllä se motivoi silloin tällöin keikkavuoroja tekemään.
 
Back
Ylös Bottom